Az Európai Bizottság új intézkedéseket javasolt annak érdekében, hogy visszaszorítsa a fuvarozás egyre növekvő, bűnözői hálózatok általi visszaélésszerű használatát az EU-ba irányuló irreguláris migráció elősegítésére.
Ursula von der Leyen bizottsági elnök az Európai Tanács februári ülése előtt bejelentette, hogy a Bizottság 2023 első felében befejezi egy célzott intézkedéscsomaggal kapcsolatos, többek között a fuvarozók bevonásával folytatott munkát, melynek célja annak biztosítása, hogy a fuvarozók ne segíthessék elő az irreguláris migrációt. Az Európai Tanács felkérte továbbá a Bizottságot és a Tanácsot, hogy mozdítsák elő az emberkereskedelemben vagy migránscsempészésben részt vevő vagy azt elősegítő fuvarozókkal szembeni fellépést célzó eszközök kialakítását.
Ezen eszköztár révén a Bizottság stratégiai intézkedésekkel támogatja a tagállamokat három – jogalkotási, operatív és diplomáciai – pillér mentén. A cél azon esetek kezelése, amikor a közlekedési eszközökkel visszaélve megkönnyítik az EU-ba irányuló irreguláris migrációt, különös tekintettel a légi útvonalakra.
A fő intézkedések három pillér köré szerveződnek:
Első pillér: Az uniós jogi keret
A ma bemutatott eszköztár részeként a Bizottság az EU területére való illegális belépéssel összefüggésben felkéri a társjogalkotókat, hogy indítsák újra, majd mielőbb zárják le az emberkereskedelmet vagy migránscsempészést elősegítő vagy abban részt vevő fuvarozókkal szembeni intézkedésekről szóló rendeletjavaslattal kapcsolatos tárgyalásokat. Ezek az új szabályok kulcsfontosságúak lesznek az e területre vonatkozó uniós jogi keret megerősítése szempontjából. A Bizottság a tagállamokkal együtt meg fogja vizsgálni, hogy a 2021–2025-ös időszakra vonatkozó, migránscsempészés elleni megújított uniós cselekvési tervben bejelentett, elősegítésről szóló uniós csomag hogyan alkalmazható a leghatékonyabban azokra a fuvarozókra, amelyek megkönnyítik az EU-ba való jogellenes belépést és a jogellenes átutazást.
A jogi intézkedések lehetővé teszik továbbá az olyan uniós légi fuvarozók működési engedélyének felfüggesztését vagy visszavonását, amelyek nem felelnek meg a vonatkozó uniós közlekedési jogszabályok jó hírnévvel kapcsolatos követelményeinek, vagy az EU közös kül- és biztonságpolitikája keretében bevezetett korlátozó intézkedések esetleges alkalmazását az érintett fuvarozókkal szemben.
Második pillér: Helyzetismeret és korai előrejelzés
A migrációs felkészültségi és válságkezelési hálózat használatának megerősítése és kapacitásának növelése elsődleges fontosságú a fuvarozóknak az EU-ba irányuló irreguláris migráció megkönnyítése érdekében történő felhasználására vonatkozó helyzetismeret javítása tekintetében. A Bizottság, a Frontex és az Eurocontrol közötti együttműködés és információcsere ugyancsak elengedhetetlen a légi járatok nyomon követéséhez és a kialakulóban lévő útvonalakra vonatkozó adatok gyűjtéséhez.
Az új határigazgatási szabályok jóváhagyását követően az információcsere kiegészül az előzetes utasinformációs adatok felhasználásával. Az EU-val szomszédos és tranzitországok támogatása utasinformációs rendszereik fejlesztésében szintén javítani fogja a helyzetismeretet.
Harmadik pillér: Együttműködés a partnerországokkal és a fuvarozókkal
Az uniós közlekedési piac jelentőségének és vonzerejének köszönhetően az EU jelentős befolyást gyakorolhat a harmadik országok közlekedési hatóságaira és üzemeltetőire, és kulcsszerepet játszhat a magas szintű közlekedési normák globális meghatározásában, többek között a kereskedelmi fuvarozásnak az irreguláris migrációt elősegítő bűnözői hálózatok általi visszaélésszerű felhasználása elleni intézkedések kidolgozásában.
Az EU fokozni fogja együttműködését a harmadik országok fuvarozóival és hatóságaival, különösen a légi közlekedési ágazatban. Ez a tevékenység megkezdhető a konkrét útvonalakra vonatkozó tájékoztató kampányok indításával, valamint az irreguláris migráció elősegítésének felismerése és bejelentése céljából a fuvarozókkal közösen kialakított információcsere és hálózatok létrehozásával.
Az legfontosabb intézkedések közé tartozik továbbá, hogy az Unió támogatott képzést és iránymutatást fog nyújtani a nem uniós országok hatóságai és légi fuvarozóinak személyzete számára. Az EU és a partnerországok mérlegelhetik összekötő tisztviselők kiküldését a kulcsfontosságú repülőterekre, valamint egyéb összekötő tisztviselők, köztük az európai migrációs összekötő tisztviselők lehető legnagyobb mértékű bevonását.
A légi közlekedési ágazattal, a polgári légi közlekedési hatóságokkal és szervezetekkel – például a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezettel és a Nemzetközi Légiszállítási Szövetséggel – való együttműködés ugyancsak kulcsszerepet játszik a figyelemfelkeltésben és a nemzetközi iránymutatások kidolgozásában, és a korai előrejelző rendszer működéséhez is hozzájárul.