A repülés szén-dioxid kibocsátásának csökkentéséért az USÁ-ban adójóváírással akarják ösztönözni a repülők fenntartható üzemanyagaihoz szükséges anyagok gyártását.
A Biden-kormányzat kedden a gyártóknak nyújtott adókedvezmények rendszerével igyekszik ösztönözni az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése szempontjából kulcsfontosságúnak tartott fenntartható repülőgép-üzemanyagok gyártását.
A növényekből előállított repülőgép-üzemanyagok segítenek majd “dekarbonizálni” a kereskedelmi légiközlekedési iparágat, mondták a Washingtonpost értesülése szerint a kormányzat tisztviselői, amikor bemutatták az ösztönzőket, amelyeket az inflációcsökkentési törvényben engedélyeztek.
“A mai bejelentés fontos lépcsőfok, mivel elismeri, hogy a mezőgazdasági termelők fontos szerepet játszhatnak az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében, és elkezdi jutalmazni őket ezen hozzájárulásuk révén az új üzemanyagok előállításában” – mondta Tom Vilsack mezőgazdasági miniszter egy nyilatkozatban. “Ez egy nagyszerű kezdet, ahogyan új piacokat alakítunk ki a fenntartható légi járművek üzemanyagai számára, amelyekhez hazai, klímatudatos mezőgazdasági gyakorlatok alkalmazásával termesztett mezőgazdasági terményeket használunk.
A program keretében a gyártók adójóváírásra lesznek jogosultak az olyan fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) esetében, amelyek legalább 50 százalékkal csökkentik az üvegházhatású gázok kibocsátását a kőolaj-alapú repülőgép-üzemanyaghoz képest. Az 50 százalékos üvegházhatásúgáz-kibocsátás-csökkentést elérő SAF gallononként 1,25 dollár jóváírásra jogosult, az 50 százalékot meghaladó kibocsátás-csökkentést elérő SAF pedig minden egyes százalékpont után gallononként további 1 cent jóváírásra jogosult, így a jóváírás maximális összege gallononként 1,75 dollár lehet.
John Podesta, az elnök nemzetközi klímapolitikáért felelős főtanácsadója az újságíróknak tartott tájékoztatóján elmondta, hogy az amerikai kereskedelmi légiközlekedési ágazat az összes közlekedési energia mintegy 10 százalékát fogyasztja, és az amerikai szén-dioxid-kibocsátás mintegy 2 százalékát termeli. Podesta szerint a kormányzat úgy tekint erre az ágazatra, mint “nehezen szén-dioxid-mentesíthető” ágazatra, amelyet “kötelezően szén-dioxid-mentessé kell tenni”.
“A SAF kulcsfontosságú a nettó zéró légiközlekedés eléréséhez” – mondta Podesta. Az aktualizált iránymutatás részeként a SAF ügynökségek közötti munkacsoport bejelentette egy olyan modell frissítését is, amely további módszertant biztosít a SAF-termelők számára a sugárhajtású üzemanyagok termesztése során keletkező üvegházhatású gázok kibocsátási arányának meghatározásához az életciklus során.
Egyes környezetvédelmi csoportok és tudósok aggodalmukat fejezték ki a kormány tervével kapcsolatban, mivel az élelmiszertermelésre használt mezőgazdasági területeket kiszoríthatják a sugárhajtómű-üzemanyag előállítására használt növények. Ez világszerte erdőirtásokhoz vezethet, mivel az Egyesült Államokban kiszoruló területek pótlására élelmiszertermelésre szánt földeket irtanak ki.
Dan Lashof, az Egyesült Államokban működő World Resources Institute igazgatója szerint a kormányzat javított a szabályokon, de azok még mindig nem veszik teljes mértékben figyelembe a termőföldek elvesztését.
“Az alapvető probléma számunkra az, hogy szerintünk nincs értelme az élelmiszert repülőgép-üzemanyaggá alakítani, és nem örülünk annak, hogy ennek lehetővé tételéhez utat teremtünk” – mondta Lashof. “Ez valójában arról szól, hogy hogyan kellene felhasználnunk a korlátozott mennyiségű elsőrangú mezőgazdasági területet egy olyan világban, ahol egy 10 milliárd emberhez közelítő népességet kell táplálnunk.”
Az iránymutatás magában foglalja a mezőgazdasági minisztérium kísérleti programját, amely az éghajlatváltozást segítő mezőgazdasági gyakorlatok alkalmazását ösztönzi. Azok, akik bizonyos gyakorlatok “csomagját” alkalmazzák, beleértve a takarónövényeket és a fokozott hatékonyságú műtrágyát, jogosultak lennének az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére.
A szójabab és a növényi olaj jó példák a sugárhajtású üzemanyagok előállításához használt anyagokra, amelyek legfeljebb feleannyi kibocsátást eredményeznének, mint a kőolajalapú termékek.
Érsek M: Zoltán