Sajtóhírek szerint India próbál nagyobb árengedményeket kiharcolni az orosz olajra, hogy kompenzálja az Oroszországgal való üzletkötés kockázatát. A dél-ázsiai országnak jó esélyei vannak, hiszen az orosz nyersolaj kevés megmaradt vásárlója közé tartozik.
Az ügyet ismerő személyek a Bloombergnek elmondták: India hordónként 70 dollárnál alacsonyabb áron szeretne orosz szállítmányokat kapni, hogy kompenzálja a két ország közötti magas szintű tárgyalások során felmerülő további akadályokat, például a vásárlások finanszírozásának biztosítását. A Brent globális referenciaolajjal jelenleg hordónként 105 dollár közelében kereskednek.
A világ harmadik legnagyobb olajimportőrének állami és magánfinomítói összesen több mint 40 millió hordó orosz nyersolajat vásároltak a február végi ukrajnai invázió óta – mondták a nevük elhallgatását kérő források. Ez 20 százalékkal több, mint az Oroszországból Indiába irányuló áramlás a 2021-es esztendő egészében.
India – amely kőolajának több mint 85 százalékát importálja – az orosz nyersolaj kevés megmaradt vásárlója közé tartozik, amely Vlagyimir Putyin rezsimjének kulcsfontosságú bevételi forrása.
Az európai kereslet elpárolgása komoly nyomást gyakorol az orosz olajiparra, a kormány előrejelzése szerint a termelés akár 17 százalékkal is csökkenhet idén.
Az Indiába irányuló orosz kőolaj-áramlásokat jelenleg nem szankcionálják, de a szigorodó nemzetközi korlátozások olyan területeken, mint a tengeri biztosítások és az Újdelhire gyakorolt amerikai nyomás megnehezíti a kereskedelmet. Narendra Modi miniszterelnök eddig ellenállt a nyugati bátorításnak, hogy csökkentse a Moszkvával való kapcsolatát, mert így erősen kedvezményes áron juthatott olajhoz. India emellett nagymértékben függ az orosz fegyverimporttól.
India állami finomítói havonta mintegy 15 millió hordó olajat – a teljes import mintegy tizedét – vehetnek át, ha Oroszország belemegy az árkövetelésekbe – mondták a források. Szerintük a kormányhoz kapcsolódó feldolgozóknak előnyös lenne bármilyen potenciális megállapodás. Az olyan magánfinomítók, mint a Reliance Industries és a Nayara Energy jellemzően egyénileg szerzik be az alapanyagot.
De Moszkva is keresi a módját annak, hogy hogyan tudná fenntartani az Indiába irányuló szállítást – mind nyugatról a Balti-tengeren keresztül, mind pedig a nyáron jobban elérhetővé váló orosz távol-keleti útvonalakon – mondták az ügyet ismerő személyek.
Sőt a két ország azt is vizsgálja, hogy a nyersolaj egy részét a távol-keleti Vlagyivosztokon keresztül irányítsák át. Bár a tengeri út onnan Indiába gyorsabb lenne, ez valószínűleg jelentős költségekkel és logisztikai akadályokkal járna.