Kelet-Európa első Hilton szállodájaként nyílt meg a Hilton Budapest, vagy ahogy mindenki ismeri, a „vári” Hilton. Legendássá válásához hozzájárult, hogy tervezőinek a történelmi környezetben sikerült összhangot teremteniük a modern építészet elemeivel. A szálloda történetének legátfogóbb felújítása során a díjnyertes belső terek teljesen megújultak. A Hilton Budapest igazgatójával, Árvai Zoltánnal testvérlapunk, Az Utazó készített interjút.
– Miközben egykoron nagy vitát váltott ki, hogy a Halászbástya mellé szabad-e modern szállodát építeni, a Középülettervező Vállalat építésze, Pintér Béla és a műemléki tervező Sedlmayr János egy olyan különleges épületet hozott létre, amelynek falai között már a nyitás óta, mindig az adott korszak legnagyobb hírességei fordultak meg. Emellett pedig a szálloda 2012-ben bekerült a Tripadvisor által a világ legszebb kilátású szállodai szobáit rangsoroló TOP 10-be. Ezeket is figyelembe véve, miként kezdtek hozzá a legendás hotel megújításához?
– Amikor négy éve, a szálloda teljes belső megújításáról megszületett a döntés, a Hilton és a tulajdonos Danubius Hotels Zrt. egyetértett abban, hogy a budai vár egyedülálló környezetében, a közösségi terekben és a szobákban a ház tradicionális értékeit ötvözzük a legmodernebb formavilággal, belsőépítészeti és technológiai megoldásokkal – magyarázza Árvai Zoltán, a Hilton Budapest szálloda igazgatója. Az elvárások négy pontban fogalmazódtak meg: nyitás a legújabb technológiák felé, környezettudatosság, társadalmi felelősségvállalás és a történelmi hagyomány tisztelete, úgymint a Világörökségi listára felkerült Budai Várnegyed és az egyedi, ma már a szálloda részét képező középkori műemlékek, köztük a Dominikánus udvar.
Ennek szellemében azok közül a belsőépítészeti irodák közül választottuk ki partnerünket, akik már korábban is dolgoztak a szállodalánc projektjein, így ismerték annak formavilágát, elvárásait. Mindez azért is szerencsés volt, mert arra törekedtünk, hogy a különleges belsőépítészeti megoldások mellett a funkcionalitás is kiemelt hangsúlyt kapjon.
Tapasztalataink szerint a vendégek számára ma már minden korábbinál meghatározóbb az otthonosság és a kényelem érzése.
– A stílusvilágot tekintve milyennek jellemezné az új dizájnt?
– Modern klasszikus, mely elegáns, egyúttal a tradicionális értékeket megőrző és a modern formavilágot is tükröző. A munkálatokról elmondhatjuk, hogy négy év alatt egy teljes mértékű, átfogó, a pincétől a padlásig terjedően kidolgozott felújítási tervet hajtottunk végre, figyelembe véve a jelen és a jövőbeli utazók elvárásait. Ahhoz pedig, hogy ezeket az igényeket a leginkább megismerjük, megkérdeztük munkatársainkat, hogy mi az, amit vendégeink szívesen látnának, visszajelzéseik alapján hiányolnak.
– Milyen újdonságokat honosítottak meg?
– Vendégeink visszajelzése alapján a kényelem iránti igény és a technikai fejlődés diktálta tempó volt az, amit leginkább előtérbe helyeztünk.
A világ különböző tájairól érkező vendégeinknek megfelelő speciális konnektorokat helyeztünk el. Így került angol, amerikai és ázsiai típusú dugalj is a szobákba. Sőt, a tengeren túlról érkezőknek az ottani sztenderd szerinti, 110 voltos áramvételi lehetőséget is biztosítunk a szoba különböző pontjain, így otthonról hozott eszközeiket itt is kényelmesen használhatják.
A legtöbb vendég, a televíziót ma már a mobileszközeinek a tükrözésére használja, így ezt a funkciót is beépítettük szolgáltatásaink közé. Az ágyfejvégbe USB csatlakozókat telepítettünk az eszközök zavartalan töltésére.
Az új és tágasabb fürdőszobáinkban, szinte minden szobánál, a kád mellett különálló zuhanyzó is megtalálható, további kényelmi funkció a páramentesitett tükör is. Lakosztályainkban elektronikusan vezérelhető függönyrendszert szereltünk, hogy csak egy párat említsünk az újdonságok közül.
Különtermeinkben, a teljesen egységes és modern design mellett, a legújabb technológiai újdonságokat vezettük be. A Bálteremben, mintegy 2,5 kilométernyi kábelt építettünk be annak érdekében, hogy elegánsan, a legújabb technikát használva lehessen nálunk rendezvényeket tartani.
– A megújulás során nyilván figyelembe vették a megszokott vendégkör mellett azt is, hogy milyen új utazókat szeretnének megnyerni a jövőben?
– Örömünkre szolgál, hogy egyre több belföldi magyar vendég keresi fel szállodánkat, akiknek úgy gondoljuk, megújult rendezvényhelyszíneink mellett, a hamarosan debütáló új éttermünk is tartogat meglepetéseket. Reméljük, nemsokára még több hazai vendéget üdvözölhetünk szállodánkban.
Ha nemzetiségi megoszlás szerint nézzük, akkor az elsőszámú küldő piacunk hagyományosan Amerika – köszönhetően annak is, hogy a Hilton egy meghatározó amerikai szállodalánc. A második helyen Nagy-Britannia áll, míg a harmadik helyen szoros a verseny, ugyanis a klasszikus német, osztrák mellett egyre inkább feljövőben van az ázsiai piac: főként kínai, japán és indiai vendégek jönnek egyre többen.
A globálisan növekvő számú kínai utazók számára dolgozta ki a Hilton az úgynevezett Huanying (=szívélyes fogadtatás) elnevezésű programot.
– Mi a lényege ennek?
– Az, hogy már az érkezéstől kezdve odafigyelünk a vendégek, saját kultúrából eredő különböző elvárásaira. Például arra, hogy a négyes szám náluk a balszerencsét jelent neki, és hogy számukra kiemelten fontos a szobákban kínált bekészítés és azon belül a teák típusa. Emellett 0-24 órás telefonos tolmács szolgáltatást is biztosítunk. A legnagyobb, mindenki által tapasztalható változás azonban a reggeli büfénél érezhető, ahol a kínai étkezési szokásokhoz igazodó külön ázsiai sarkot hoztunk létre. Ami meglepő, vagy ha a turizmus globálissá válását tekintjük, mégsem olyan meglepő módon, a nem ázsiai vendégek körében is rendkívül népszerű.
– Ha már a babonáknál tartunk, a Hilton Budapest is tartja magát ahhoz a szállodai tradícióhoz, hogy nincs 13-as szoba?
– Természetesen! Sohasem volt 13-as szobánk.
– Az új trendekhez visszatérve a zöld szemlélet is egyre több vendég számára fontos.
– Ennek kapcsán is elkötelezettek vagyunk, ami a teljes gépészeti megújulásban is megmutatkozik. Vendégeink kényelmét is szolgálva, új, energiatakarékos berendezésekre cseréltük az összes légkondicionálót, amit már mindenki egyénileg tud szabályozni. Kicseréltük a 40 évvel ezelőtti nyílászárókat is éppúgy, mint a kazánházat és a teljes gépészetet, miközben mindenütt környezetbarát, energiatakarékos LED-es világítást építettünk be. Intézkedéseinket a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége, „Zöld szálloda” pályázatán arany fokozattal díjazták.
A környezettudatosság mellett, meg kell említenünk az egyik legfontosabb műszaki újításunkat, mellyel a legmodernebb tűz- és életvédelmi eszközökkel tudjuk garantáljuk a vendégeink biztonságát.
– A felújítás hány szobát érint?
– Az összeset. Most 322 szobánk van, de ez a szám a jövőben bővülni fog. Jelenleg zajlik az egyes irodák átköltöztetése, amelynek eredményeként további 10 dunai panorámás vendégszobát és egy lakosztályt fogunk kialakítani. De nem csak a szobáink és konferenciatermeink újultak meg. Augusztusban csatlakozott szállodánkhoz Maráczi Imre, akinek vezető konyhafőnökként feladata a szálloda gasztronómiai kínálatának megújítása.
– A felújításnál milyen szerep jutott a magyar vállalkozásoknak?
– A stílus kapcsán fontos megemlíteni, hogy miközben angol volt a belsőépítész, a kivitelezést magyar generál kivitelező végezte és az angol belsőépítész is arra törekedett, hogy a magyar iparművészek lehetőséget kapjanak. Így aztán szinte az összes beszállító magyar volt: a faipari munkák mellett a hallban és a lakosztályokban látható egyedi és különleges üveglapok, csillárok, dekorációk és a vendégfolyosók falain elhelyezett képek is magyar iparművészek, mesterek munkáját dicsérik.
– Mi volt a legtanulságosabb a felújítás során?
– A legnagyobb tanulság, hogy ismét bebizonyosodott, mennyire fontos egy jó csapat, mely a nehéz időszakban is helytáll. Munkatársaim rendkívüli összetartásának hála, az ideiglenes körülmények közt is teljesértékű munkát tudtak végezni. A nehézségek mellett, például miközben a recepciót, vagy éppen az éttermet és a Bárt ideiglenesen átköltöztettük az épület másik részére, mindvégig ügyeltek arra, hogy ebből a vendégek a lehető legkevesebbet érezzenek. Munkájuk eredményeként a Hilton lánc vendégelégedettségi rendszerében, a 150 európai Hilton között, folyamatosan megőriztük a helyünket a top 10-ben, nagyon büszke vagyok rájuk!
– Ilyen kemény csapatmunka mellett gondolom nem is volt szükség csapatépítő tréningre.
– Ars poeticánk az, hogy mindent a vendégért, az elégedett vendég záloga pedig az elégedett munkatárs. Ennek szellemében éppen a felújítás alatt került sor a cégünk fennállása óta legnagyobb – a munkatársak probléma megoldó képességeit fejlesztő – kommunikációs csapatépítő tréningjére. Emellett az újonnan belépő kollegák mellett az 5 évnél régebb óta nálunk dolgozó munkatársaknak is új orientációt adó egynapos interaktív, véleménycserén is alapuló képzéseket tartottunk, ahol háznézés keretében a szálloda újdonságait is bemutattuk.
– Az Ön számára, aki szállodaigazgatóként már 10 éve ismeri Hiltont, mit jelent ez a márka?
– A Hilton kapcsán először az jut eszembe, hogy egy olyan márkáról beszélünk, ami 2019-ben már 100 éves lesz. Alapítója, Conrad Hilton hitvallása: a Hilton hospitality, magyarul minőségi vendéglátás, melyet a világ bármely pontján ettől a lánctól megkapnak. Ez az alapja annak, hogy az elégedett vendégek visszatérjenek, és a Hiltonra egy sikeres márkaként és szállodaláncként tekintsenek. Ezért is nagy öröm, hogy a Hilton Budapest minden mérőszámban ott van a régió elitjében.
Mivel a Hilton a világ egyik legismertebb és legdinamikusabban fejlődő szállodalánca, számomra mindez a képzési és továbbtanulási lehetőséget is jelenti. Kitekintést a világba, technológiai és szolgáltatási újdonságoknak a folyamatos megismerésének és bevezetésének lehetőségét.
A Hilton a világban sok tekintetben is az első volt: ez a lánc nyitotta meg az első reptéri szállodát, alkalmazta a közvetlen városi telefont és a tévét a szobában.
A felújítás során figyeltünk arra, hogy olyan szobai zárakat szereljünk fel, amelyek a jövőben már lehetővé teszik, hogy a vendég az okostelefonjával is ki tudja majd nyitni a szobaajtót. A vendég online kiválaszthatja a szobáját, és ha az a preferenciája, akár a recepció érintése nélkül bejelentkezhet és egyenesen, direkt fel tud menni a szobájába. Ehhez pedig a technikai oldalról már nálunk is minden adott. Amellett, hogy fontos számunkra a digitális fejlődés, a személyre szabott szolgáltatásokat és a kategóriát megkülönböztető interperszonális kommunikációt is szem előtt tartjuk.
– A Hilton márkán belül pedig mit jelent Önnek a vári Hilton?
– Számomra a Hilton egy nagy szerelem, aminek vonzerejét a Hilton stílusa, szellemisége mellett a budapesti szálloda munkatársainak közössége teremtette meg. Tehát amellett, hogy egy páratlan helyen van a szálloda, mi, akik üzemeltetjük, mindannyian szeretünk itt dolgozni és elkötelezetten munkálkodunk azért, hogy ez a százéves márka Budapesten is töretlenül sikeres legyen. Ezért is nagy öröm az, hogy a régebb óta itt dolgozók mellett olyan fiatalok is folyamatosan beépülnek a csapatba, akikkel a tapasztalat és a fiatalos lendület harmóniáját sikerül megteremteni.
Ebben a történelmi környezetben, nagy hangsúlyt fektetünk, hogy a minden tekintetben megújult szolgáltatásaink, új, bisztró jellegű éttermünk és a felélesztett kulturális programjaink vonzerejével a hazai vendégek felé is nyissunk, a külföldiek pedig, megismerve ezt a hagyományaira büszke, mégis trendivé varázsolt modern klasszikus szállodát, hírét vigyék a magyar vendégszeretetnek.