Idén inflációkövető díjemelést hajt végre a Magyar Telekom és a Vodafone is, igaz nem egyforma mértékben.
A Magyar Telekom azt közölte, hogy az inflációs nyomás, az energiaárak és beszállítói költségek erőteljes növekedése miatt hajt végre inflációkövető díjkorrekciót 2023. március 1-től, amelynek mértéke 14,5 százalék. Az első emelt összegű számlát az üzleti vezetékes szolgáltatással rendelkező ügyfelek márciusban, a lakossági vezetékes, lakossági mobil- és üzleti mobil-előfizetők pedig áprilisban kapják meg.
A Magyar Telekom ügyfelei a 2022 júliusában kiküldött számlamellékletükből már értesülhettek a várható díjkorrekcióról, amely rendelkezés 2022. szeptember 1-jei hatálybalépéssel került be az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) közé. Ennek alapján a havi előfizetési díjak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által közzétett, megelőző üzleti év éves átlagos fogyasztói árindex mértékével egyezően változnak.
A Magyar Telekom a KSH éves átlagos fogyasztói árindex mértékét tartalmazó közleményének hivatalos közzétételét követő 90 napon belül hajtja végre az ÁSZF-ben és az előfizetői szerződésekben szereplő szolgáltatások és díjcsomagok havidíjainak díjkorrekcióját, ugyanakkor a forgalmi típusú díjak változatlanok maradnak. Az inflációkövető díjkorrekció mértékéről a Magyar Telekom a 2023 februárjában kiküldésre kerülő számlamellékletben tájékoztatja az ügyfeleket.
A Vodafone arról tájékoztatott, hogy évek óta nem emeltek árat, azonban az elmúlt évek gazdasági környezetének változásai szükségessé tették az automatikus inflációkövető díjkorrekció bevezetését 2023. januártól. Hozzátették: a telekommunikációs iparág már a Covid-járvány alatt is rendkívüli terheket vállalt többek között a távmunka és távoktatás biztosításával, mindezt az elmúlt években további gazdasági kihívások nehezítették (energiaárak növekedése, ellátási láncok nehézségei).
Ezek a körülmények együttesen tették indokolttá az automatikus inflációkövető díjkorrekció bevezetését, melynek mértékét a szolgáltatók a hivatalos KSH inflációs adatok alapján a hatósággal egyeztetve állapítottak meg. A Vodafone esetében ez 9,39 százalék, a mérték megállapításakor a 2021 augusztusától 2022 augusztusáig tartó éves időszak inflációját vette alapul a szolgáltató – írták.
A DIGI, valamint a társaságba olvadó Invitel 2023. január 1-től módosítja vezetékes és műholdas szolgáltatásainak listaárát. Az árváltozás a DIGI és az Invitel valamennyi kábeltelevízió, internet és vezetékes telefon szolgáltatását, valamint a DIGI műholdas szolgáltatásait is érinti. Ez alól kivételt jelentenek a határozott hűségidős szerződéssel rendelkező ügyfelek, számukra a DIGI a vállalt hűségidő végéig változatlan áron biztosítja szolgáltatásait – írták.
Közölték: a DIGI csoport az árváltozás mérséklésére megújult elektronikus számlacsomagot (e-Pack) és új hűségprogramot indít. Ennek köszönhetően a műholdas és a két vagy három vezetékes szolgáltatásra előfizető ügyfelek akár változatlan áron juthatnak majd a DIGI szolgáltatásaihoz 2023 januárja után is, míg a kizárólag vezetékes internet, vagy csak műholdas szolgáltatást igénybe vevők 1000 forinttal mérsékelhetik a díjemelést.
A Yettel arról tájékoztatott, hogy az idei évtől évente egyszer a KSH éves átlagos fogyasztói árindexének megfelelően változtatnak árakat. A díjemelés a meglévő és az új ügyfelekre is kiterjed.
A díjkorrekció mértéke az idén várhatóan 14,5 százalék lesz, összhangban a KSH 2023-as naptári évre kiadott gyorsjelentésével. Az árindexálás automatikus, teljes mértékben a KSH által kiadott inflációt követi és nem jelent egyoldalú szerződésmódosítást – tették hozzá.
A Yettel Általános Szerződési Feltételei szerint az inflációval korrigált díjak bevezetésére nyitva álló 60 napos határidő attól a naptól indul, amikor a KSH az inflációs értéket közlemény formájában a Hivatalos Értesítőben közzéteszi. Az elmúlt években ez február utolsó napjaira esett, jegyezték meg.
Azt írták, a jelen gazdasági helyzetben a Yettel költségei is növekednek, és ezt figyelembe véve az értékarányosság megőrzésével szeretnék biztosítani azt, hogy a változó gazdasági környezetben is tovább tudják fejleszteni hálózatukat és szolgáltatásaikat, valamint hogy biztosítsák az ügyfeleik által elvárt megbízható és magas minőségű szolgáltatást.