Kezdőlap Autó Életveszélyes árfeszültség a kínai elektromos autók piacán
No menu items!

Életveszélyes árfeszültség a kínai elektromos autók piacán

Fotó:Freepik

Kína elektromos járműipara, amely a világ legnagyobb autópiaca, példátlan árháború közepén találja magát, amely nemcsak a gyártók profitját csökkenti, hanem az egész szektor pénzügyi stabilitását is veszélyezteti.

A piacvezető BYD által indított drasztikus árcsökkentések hullámai az egész iparágat megrázták, miközben a használt autók piacán is aggasztó trendek jelentek meg a CNBC beszámolója szerint.

Árháború és profitveszteség: a BYD nyomása alatt az iparág

A kínai elektromos jármű (EV) piacot az utóbbi években a BYD vezette, amely agresszív árcsökkentési stratégiával próbálja fenntartani piaci dominanciáját. Május végén a BYD számos modelljének árát jelentősen csökkentette, egyes esetekben akár 34%-kal. A legolcsóbb modelljük, a Seagull mini ferdehátú ára például 10 000 dollárról 7700 dollárra esett vissza, ami példátlanul alacsony ár egy elektromos járműért. Ez a lépés azonban nem maradt válasz nélkül: más nagy kínai autógyártók, mint például a Li Auto és a Nio, szintén kénytelenek voltak áraikat csökkenteni, hogy lépést tartsanak a versennyel.

A pekingi használt autópiacon dolgozó Ma Hui kereskedő a CNBC-nek nyilatkozva aggodalmát fejezte ki: „mindannyian veszteségesek voltunk tavaly. Túl sok cég gyárt túl sok új energiafelhasználású autót.” A kereskedők szerint az árháború nemcsak a gyártók, hanem a viszonteladók profitját is lenyomja, miközben a fogyasztók a további árcsökkenésekre várva halogatják a vásárlást, ami tovább súlyosbítja a piaci pangást.

„Egészségtelen” iparág és kormányzati aggodalom

Az árháború olyan méreteket öltött, hogy magas rangú autóipari vezetők is vészharangot kongattak. Wei Jianjun, a Great Wall Motor elnöke egy május 23-i interjúban a Sina Finance-nak párhuzamot vont a kínai autóipar helyzete és az összeomlott ingatlanpiaci óriás, az Evergrande között, kijelentve: „Egy ’Evergrande-szerű’ válság már létezik az autóiparban, csak még nem tört ki.” A Kínai Gépjárműgyártók Szövetsége (CAAM) is burkoltan a BYD-t kritizálta, amiért „jelentős árcsökkentésekkel pánikot keltett” az iparágban, és arra szólította fel a vállalatokat, hogy ne adjanak el járműveket a gyártási költségek alatt. A BYD azonban elutasította a kritikát, mondván, hogy hisz a tisztességes versenyben.

A kommunista párt hivatalos lapja, a People’s Daily is megszólalt az ügyben, egy kommentárban kijelentve: „Az autóiparban zajló ’árharc’ sehová sem vezet és nincs jövője.” A cikk szerint a „rendezetlen árháborúk” az egész iparági lánc profitját csökkentik, negatívan hatnak a munkavállalók jövedelmére, és hosszú távon fenntarthatatlanok. A kínai kormány is aggodalmát fejezte ki a túlzott verseny, az úgynevezett „neijuan” (belső versengés vagy „verseny a mélybe”) miatt, és vezető autógyártókat hívatott Pekingbe, hogy önmérsékletre intse őket.

Nulla futásteljesítményű autók: mesterséges eladási adatok?

Az árháborúval párhuzamosan egy másik aggasztó jelenség is megjelent: az úgynevezett „nulla futásteljesítményű használt autók”. Ezek olyan járművek, amelyeket regisztrálnak, rendszámmal ellátnak és eladottként könyvelnek el, de soha nem használják őket. Ez a gyakorlat lehetővé teszi az autógyártóknak és kereskedőknek, hogy mesterségesen növeljék az eladási statisztikáikat, miközben valójában nem találnak valódi vásárlókra.

A jelenség különösen aggasztó, mert a valós kereslet hiányát és az iparág túlkínálatát tükrözi. A Kínai Kereskedelmi Minisztérium május 27-én találkozót hívott össze a legnagyobb autógyártókkal és iparági szervezetekkel, hogy megvitassák ezt a problémát, jelezve, hogy a kormány komolyan veszi az iparág szabályozását.

Globális hatások: Kína olcsó elektromos autói a világpiacon

Kína elektromos járművei nemcsak a hazai piacon okoznak felfordulást, hanem globálisan is. Az ország kereskedelmi partnerei gyakran vádolják Pekinget azzal, hogy olcsó elektromos autókkal árasztja el a világpiacot, részben az állami támogatások miatt. Az Európai Unió például vámokat vetett ki a kínai elektromos autókra, miután vizsgálatot indított a gyártási támogatások ügyében, míg az Egyesült Államok 100%-os vámot vezetett be ezekre a járművekre. Ennek ellenére a BYD áprilisban először előzte meg a Teslát Európában az elektromos autók eladásában, ami jelzi a kínai márkák erősödő globális jelenlétét.

Az árháború azonban nem csak a versenytársakat, hanem a kínai gyártókat is nehéz helyzetbe hozza. A Nomura adatai szerint az átlagos autó kiskereskedelmi ára Kínában az elmúlt két évben 19%-kal csökkent, ami különösen a hibrid és teljesen elektromos járművek esetében jelentős. Az alacsony árak ugyan vonzóbbá teszik az elektromos autókat a fogyasztók számára, de a gyártók profitmarzsát vészesen csökkentik. A BYD, bár piacvezető, csupán 5%-os nettó profitmarzzsal működik, ami jóval alacsonyabb, mint a hagyományos üzemanyagú autók fénykorában elért 10-15%-os marzsok.

A jövő: Válság vagy konszolidáció?

A kínai elektromos járműpiac helyzete egyszerre lehetőségeket és kockázatokat rejt. A BYD új technológiai fejlesztései, például a „Super e-Platform”, amely 5 perc alatt 400 kilométeres hatótávot biztosító gyorstöltést ígér, azt mutatják, hogy a cég nem csupán az árakra, hanem az innovációra is fókuszál. Azonban az iparág túlkínálata és a fenntarthatatlan árcsökkentések hosszú távon konszolidációhoz vezethetnek.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Egyetértési megállapodást kötött a BÉT és az Abu-Dzabi Értéktőzsde

Az Abu-Dzabi Értéktőzsde (ADX), a Közel-Kelet egyik leggyorsabban fejlődő és vezető tőzsdéje, valamint a Budapesti Értéktőzsde (BÉT), Közép- és Kelet-Európa második legnagyobb tőzsdéje egyetértési megállapodást (Memorandum of Understanding, MOU) írt alá,

Fővárosban az átlagos albérleti díjak elérhetik a 280 ezer forintot is

A fővárosban az átlagos havi albérleti díjak elérhetik a 270-280 ezer forintot, amelyre még rárakódik egyebek között a kaució, amely jellemzően két havi bérleti díj - mondták a felvételi ponthatárok szerdai kihirdetésével induló albérletpiaci főszezonról a megkérdezett ingatlanpiaci szakértők, akik fontosnak nevezték, hogy az írásban megkötött albérleti szerződés tartalmazza a havi bérleti díj mellett a közüzemi költségek megoszlását is.

Nem változtatott az alapkamaton a monetáris tanács

Nem változtatott a jegybanki alapkamat 6,50 százalékos szintjén keddi ülésén az MNB Monetáris Tanácsa.

Probléma volt az energiacímkézési szabályok betartásával

Idén tavasszal a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) irányítása alatt álló kormányhivatalok az energiacímkézési szabályok betartását ellenőrizték hűtők, fagyasztók és bortárolók esetében, a vizsgált 2025 különböző termék negyedénél merült fel valamilyen jogsértés.
Hirdetés

Hírek

Egyetértési megállapodást kötött a BÉT és az Abu-Dzabi Értéktőzsde

Az Abu-Dzabi Értéktőzsde (ADX), a Közel-Kelet egyik leggyorsabban fejlődő és vezető tőzsdéje, valamint a Budapesti Értéktőzsde (BÉT), Közép- és Kelet-Európa második legnagyobb tőzsdéje egyetértési megállapodást (Memorandum of Understanding, MOU) írt alá,

Fővárosban az átlagos albérleti díjak elérhetik a 280 ezer forintot is

A fővárosban az átlagos havi albérleti díjak elérhetik a 270-280 ezer forintot, amelyre még rárakódik egyebek között a kaució, amely jellemzően két havi bérleti díj - mondták a felvételi ponthatárok szerdai kihirdetésével induló albérletpiaci főszezonról a megkérdezett ingatlanpiaci szakértők, akik fontosnak nevezték, hogy az írásban megkötött albérleti szerződés tartalmazza a havi bérleti díj mellett a közüzemi költségek megoszlását is.

Nem változtatott az alapkamaton a monetáris tanács

Nem változtatott a jegybanki alapkamat 6,50 százalékos szintjén keddi ülésén az MNB Monetáris Tanácsa.

Probléma volt az energiacímkézési szabályok betartásával

Idén tavasszal a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) irányítása alatt álló kormányhivatalok az energiacímkézési szabályok betartását ellenőrizték hűtők, fagyasztók és bortárolók esetében, a vizsgált 2025 különböző termék negyedénél merült fel valamilyen jogsértés.

Nyár, élmény, Fehérvár – városi kalandok ezeréves kulisszák között

Székesfehérvár 2025 nyarán is a városi felfedezések egyik legkiemelkedőbb helyszíne: a történelmi falak között folyamatosan pezseg az élet. Egymást váltják a szabadtéri koncertek, fesztiválok, különleges kiállítások – nap mint nap új élmények várják az érkezőket.

A kisüzemi sörfőzdék a sörkultúra megújításának motorjai

Értékközpontú alternatívát kínálnak a kisüzemi sörfőzdék a nagyipari termelés mellett, és jelentősen szélesítették a sörkínálatot. Több tucatnyi sörtípust készítenek, folyamatosan fejlesztenek, de helyzetük tovább erősödhet, hiszen jelenleg csupán a hazai sörfogyasztás mintegy 3-4 százalékát teszik ki.

Júniusban országosan 1,3 százalékkal nőtt a kiadó lakások bérleti díja

Júniusban országosan 1,3, Budapesten 1,4 százalékkal nőtt a kiadó lakások bérleti díja az előző hónaphoz képest, éves összevetésben pedig országosan 7,3, a fővárosban 6,7 százalékos növekedést tapasztaltak.

Tovább folytatódik a visszaváltási rendszer fejlesztése

Az előző év elejétől bevezetett rendszernek köszönhetően 2025 nyarára jelentős növekedést mutat a visszaváltott italcsomagolások aránya, idén több hónapban már a 90 százalékos arányt is meghaladta, ami nemcsak a környezetre gyakorol kedvező hatást, hanem lehetővé teszi az értékes nyersanyagok hatékony újrahasznosítását is.
Hirdetés

Gazdaság

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.