Kezdőlap Autó Életveszélyes árfeszültség a kínai elektromos autók piacán
No menu items!

Életveszélyes árfeszültség a kínai elektromos autók piacán

Fotó:Freepik

Kína elektromos járműipara, amely a világ legnagyobb autópiaca, példátlan árháború közepén találja magát, amely nemcsak a gyártók profitját csökkenti, hanem az egész szektor pénzügyi stabilitását is veszélyezteti.

A piacvezető BYD által indított drasztikus árcsökkentések hullámai az egész iparágat megrázták, miközben a használt autók piacán is aggasztó trendek jelentek meg a CNBC beszámolója szerint.

Árháború és profitveszteség: a BYD nyomása alatt az iparág

A kínai elektromos jármű (EV) piacot az utóbbi években a BYD vezette, amely agresszív árcsökkentési stratégiával próbálja fenntartani piaci dominanciáját. Május végén a BYD számos modelljének árát jelentősen csökkentette, egyes esetekben akár 34%-kal. A legolcsóbb modelljük, a Seagull mini ferdehátú ára például 10 000 dollárról 7700 dollárra esett vissza, ami példátlanul alacsony ár egy elektromos járműért. Ez a lépés azonban nem maradt válasz nélkül: más nagy kínai autógyártók, mint például a Li Auto és a Nio, szintén kénytelenek voltak áraikat csökkenteni, hogy lépést tartsanak a versennyel.

A pekingi használt autópiacon dolgozó Ma Hui kereskedő a CNBC-nek nyilatkozva aggodalmát fejezte ki: „mindannyian veszteségesek voltunk tavaly. Túl sok cég gyárt túl sok új energiafelhasználású autót.” A kereskedők szerint az árháború nemcsak a gyártók, hanem a viszonteladók profitját is lenyomja, miközben a fogyasztók a további árcsökkenésekre várva halogatják a vásárlást, ami tovább súlyosbítja a piaci pangást.

„Egészségtelen” iparág és kormányzati aggodalom

Az árháború olyan méreteket öltött, hogy magas rangú autóipari vezetők is vészharangot kongattak. Wei Jianjun, a Great Wall Motor elnöke egy május 23-i interjúban a Sina Finance-nak párhuzamot vont a kínai autóipar helyzete és az összeomlott ingatlanpiaci óriás, az Evergrande között, kijelentve: „Egy ’Evergrande-szerű’ válság már létezik az autóiparban, csak még nem tört ki.” A Kínai Gépjárműgyártók Szövetsége (CAAM) is burkoltan a BYD-t kritizálta, amiért „jelentős árcsökkentésekkel pánikot keltett” az iparágban, és arra szólította fel a vállalatokat, hogy ne adjanak el járműveket a gyártási költségek alatt. A BYD azonban elutasította a kritikát, mondván, hogy hisz a tisztességes versenyben.

A kommunista párt hivatalos lapja, a People’s Daily is megszólalt az ügyben, egy kommentárban kijelentve: „Az autóiparban zajló ’árharc’ sehová sem vezet és nincs jövője.” A cikk szerint a „rendezetlen árháborúk” az egész iparági lánc profitját csökkentik, negatívan hatnak a munkavállalók jövedelmére, és hosszú távon fenntarthatatlanok. A kínai kormány is aggodalmát fejezte ki a túlzott verseny, az úgynevezett „neijuan” (belső versengés vagy „verseny a mélybe”) miatt, és vezető autógyártókat hívatott Pekingbe, hogy önmérsékletre intse őket.

Nulla futásteljesítményű autók: mesterséges eladási adatok?

Az árháborúval párhuzamosan egy másik aggasztó jelenség is megjelent: az úgynevezett „nulla futásteljesítményű használt autók”. Ezek olyan járművek, amelyeket regisztrálnak, rendszámmal ellátnak és eladottként könyvelnek el, de soha nem használják őket. Ez a gyakorlat lehetővé teszi az autógyártóknak és kereskedőknek, hogy mesterségesen növeljék az eladási statisztikáikat, miközben valójában nem találnak valódi vásárlókra.

A jelenség különösen aggasztó, mert a valós kereslet hiányát és az iparág túlkínálatát tükrözi. A Kínai Kereskedelmi Minisztérium május 27-én találkozót hívott össze a legnagyobb autógyártókkal és iparági szervezetekkel, hogy megvitassák ezt a problémát, jelezve, hogy a kormány komolyan veszi az iparág szabályozását.

Globális hatások: Kína olcsó elektromos autói a világpiacon

Kína elektromos járművei nemcsak a hazai piacon okoznak felfordulást, hanem globálisan is. Az ország kereskedelmi partnerei gyakran vádolják Pekinget azzal, hogy olcsó elektromos autókkal árasztja el a világpiacot, részben az állami támogatások miatt. Az Európai Unió például vámokat vetett ki a kínai elektromos autókra, miután vizsgálatot indított a gyártási támogatások ügyében, míg az Egyesült Államok 100%-os vámot vezetett be ezekre a járművekre. Ennek ellenére a BYD áprilisban először előzte meg a Teslát Európában az elektromos autók eladásában, ami jelzi a kínai márkák erősödő globális jelenlétét.

Az árháború azonban nem csak a versenytársakat, hanem a kínai gyártókat is nehéz helyzetbe hozza. A Nomura adatai szerint az átlagos autó kiskereskedelmi ára Kínában az elmúlt két évben 19%-kal csökkent, ami különösen a hibrid és teljesen elektromos járművek esetében jelentős. Az alacsony árak ugyan vonzóbbá teszik az elektromos autókat a fogyasztók számára, de a gyártók profitmarzsát vészesen csökkentik. A BYD, bár piacvezető, csupán 5%-os nettó profitmarzzsal működik, ami jóval alacsonyabb, mint a hagyományos üzemanyagú autók fénykorában elért 10-15%-os marzsok.

A jövő: Válság vagy konszolidáció?

A kínai elektromos járműpiac helyzete egyszerre lehetőségeket és kockázatokat rejt. A BYD új technológiai fejlesztései, például a „Super e-Platform”, amely 5 perc alatt 400 kilométeres hatótávot biztosító gyorstöltést ígér, azt mutatják, hogy a cég nem csupán az árakra, hanem az innovációra is fókuszál. Azonban az iparág túlkínálata és a fenntarthatatlan árcsökkentések hosszú távon konszolidációhoz vezethetnek.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Vidéken is mindenhová elvisszük a nagy sebességű internetet

A 85 milliárd forintos Gigabit Magyarország Programmal minden lakott területen hozzáférhetővé teszik a gigabitképes internetet és az 5G mobilkapcsolatot - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) infokommunikációért felelős államtitkára Facebook-bejegyzésében.

SZÉP-kártya nyáron is kiemelten támogatta a családok pihenését

A SZÉP-kártya nyáron is kiemelten támogatta a családok pihenését: augusztusban 5,5 százalékkal költöttek többet a kártyabirtokosok, mint egy évvel korábban - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

Mostantól már működő BMW gyárunk is van

Megnyitották a BMW Group legújabb, leginnovatívabb gyártóüzemét Debrecenben. A...

Máltai szeretetszolgálat: másfél év alatt száz szociális bérlakásba költöztek be rászoruló családok

Másfél év alatt száz szociális bérlakásba költöztetett rászoruló családokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, amely a felzárkózó településeken élő, hátrányos helyzetű családok számára nyílt pályázaton teszi elérhetővé, hogy modern, egészséges és tágas otthonok bérlői legyenek - közölte a karitatív szervezet.
Hirdetés

Hírek

SZÉP-kártya nyáron is kiemelten támogatta a családok pihenését

A SZÉP-kártya nyáron is kiemelten támogatta a családok pihenését: augusztusban 5,5 százalékkal költöttek többet a kártyabirtokosok, mint egy évvel korábban - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

Máltai szeretetszolgálat: másfél év alatt száz szociális bérlakásba költöztek be rászoruló családok

Másfél év alatt száz szociális bérlakásba költöztetett rászoruló családokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, amely a felzárkózó településeken élő, hátrányos helyzetű családok számára nyílt pályázaton teszi elérhetővé, hogy modern, egészséges és tágas otthonok bérlői legyenek - közölte a karitatív szervezet.

KSH: augusztusban a vendégek száma 5,2, a vendégéjszakáké 3,1 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

2025 augusztusában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken közel 2,8 millió vendég 7,3 millió vendégéjszakát töltött el. A vendégek száma 5,2, a vendégéjszakáké 3,1 százalékkal több volt az egy évvel korábbinál.

NKFH: taxikat, szórakozóhelyeket és vendéglátóhelyeket ellenőrzött a fogyasztóvédelmi hatóság

Taxikat, szórakozóhelyeket és vendéglátóhelyeket ellenőrzött a fogyasztóvédelmi hatóság, a folyamatos ellenőrzések hatására a kifogásolt kereskedői gyakorlatok aránya évről-évre csökken.

Kiemelten kedvező befektetési lehetőséget kínál a kincstár az önkormányzatoknak

Október 1-jétől az önkormányzatok új, versenyképes, a jegybanki alapkamattal megegyező havi kamatozású állampapírba, az új Önkormányzati Magyar Államkötvénybe (ÖMÁK) tudják fektetni szabad forrásaikat. A kizárólag a Kincstárban vásárolható ÖMÁK előnye, hogy a befektetett pénzt nem szükséges hosszú távra lekötni, az összeg bármikor könnyen hozzáférhető a felhalmozott kamattal együtt.

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A Fradi az EL-ben, a magyarok vagyona a maximum a BL selejtezőben játszik

A Blochamps Capital friss adatai szerint a hazai privátbanki ügyfélkörnek bő 11.000 milliárd forintnyi vagyonát kezeli a pénzügyi szektor.

NIS2: A magyar cégek többsége lemaradt a felkészülésben

Lesújtó képet fest a hazai vállalkozások felkészültsége a NIS2 irányelv teljes körű alkalmazására nézve.
Hirdetés

Gazdaság

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.