Kezdőlap Autó Életveszélyes árfeszültség a kínai elektromos autók piacán
No menu items!

Életveszélyes árfeszültség a kínai elektromos autók piacán

Fotó:Freepik

Kína elektromos járműipara, amely a világ legnagyobb autópiaca, példátlan árháború közepén találja magát, amely nemcsak a gyártók profitját csökkenti, hanem az egész szektor pénzügyi stabilitását is veszélyezteti.

A piacvezető BYD által indított drasztikus árcsökkentések hullámai az egész iparágat megrázták, miközben a használt autók piacán is aggasztó trendek jelentek meg a CNBC beszámolója szerint.

Árháború és profitveszteség: a BYD nyomása alatt az iparág

A kínai elektromos jármű (EV) piacot az utóbbi években a BYD vezette, amely agresszív árcsökkentési stratégiával próbálja fenntartani piaci dominanciáját. Május végén a BYD számos modelljének árát jelentősen csökkentette, egyes esetekben akár 34%-kal. A legolcsóbb modelljük, a Seagull mini ferdehátú ára például 10 000 dollárról 7700 dollárra esett vissza, ami példátlanul alacsony ár egy elektromos járműért. Ez a lépés azonban nem maradt válasz nélkül: más nagy kínai autógyártók, mint például a Li Auto és a Nio, szintén kénytelenek voltak áraikat csökkenteni, hogy lépést tartsanak a versennyel.

A pekingi használt autópiacon dolgozó Ma Hui kereskedő a CNBC-nek nyilatkozva aggodalmát fejezte ki: „mindannyian veszteségesek voltunk tavaly. Túl sok cég gyárt túl sok új energiafelhasználású autót.” A kereskedők szerint az árháború nemcsak a gyártók, hanem a viszonteladók profitját is lenyomja, miközben a fogyasztók a további árcsökkenésekre várva halogatják a vásárlást, ami tovább súlyosbítja a piaci pangást.

„Egészségtelen” iparág és kormányzati aggodalom

Az árháború olyan méreteket öltött, hogy magas rangú autóipari vezetők is vészharangot kongattak. Wei Jianjun, a Great Wall Motor elnöke egy május 23-i interjúban a Sina Finance-nak párhuzamot vont a kínai autóipar helyzete és az összeomlott ingatlanpiaci óriás, az Evergrande között, kijelentve: „Egy ’Evergrande-szerű’ válság már létezik az autóiparban, csak még nem tört ki.” A Kínai Gépjárműgyártók Szövetsége (CAAM) is burkoltan a BYD-t kritizálta, amiért „jelentős árcsökkentésekkel pánikot keltett” az iparágban, és arra szólította fel a vállalatokat, hogy ne adjanak el járműveket a gyártási költségek alatt. A BYD azonban elutasította a kritikát, mondván, hogy hisz a tisztességes versenyben.

A kommunista párt hivatalos lapja, a People’s Daily is megszólalt az ügyben, egy kommentárban kijelentve: „Az autóiparban zajló ’árharc’ sehová sem vezet és nincs jövője.” A cikk szerint a „rendezetlen árháborúk” az egész iparági lánc profitját csökkentik, negatívan hatnak a munkavállalók jövedelmére, és hosszú távon fenntarthatatlanok. A kínai kormány is aggodalmát fejezte ki a túlzott verseny, az úgynevezett „neijuan” (belső versengés vagy „verseny a mélybe”) miatt, és vezető autógyártókat hívatott Pekingbe, hogy önmérsékletre intse őket.

Nulla futásteljesítményű autók: mesterséges eladási adatok?

Az árháborúval párhuzamosan egy másik aggasztó jelenség is megjelent: az úgynevezett „nulla futásteljesítményű használt autók”. Ezek olyan járművek, amelyeket regisztrálnak, rendszámmal ellátnak és eladottként könyvelnek el, de soha nem használják őket. Ez a gyakorlat lehetővé teszi az autógyártóknak és kereskedőknek, hogy mesterségesen növeljék az eladási statisztikáikat, miközben valójában nem találnak valódi vásárlókra.

A jelenség különösen aggasztó, mert a valós kereslet hiányát és az iparág túlkínálatát tükrözi. A Kínai Kereskedelmi Minisztérium május 27-én találkozót hívott össze a legnagyobb autógyártókkal és iparági szervezetekkel, hogy megvitassák ezt a problémát, jelezve, hogy a kormány komolyan veszi az iparág szabályozását.

Globális hatások: Kína olcsó elektromos autói a világpiacon

Kína elektromos járművei nemcsak a hazai piacon okoznak felfordulást, hanem globálisan is. Az ország kereskedelmi partnerei gyakran vádolják Pekinget azzal, hogy olcsó elektromos autókkal árasztja el a világpiacot, részben az állami támogatások miatt. Az Európai Unió például vámokat vetett ki a kínai elektromos autókra, miután vizsgálatot indított a gyártási támogatások ügyében, míg az Egyesült Államok 100%-os vámot vezetett be ezekre a járművekre. Ennek ellenére a BYD áprilisban először előzte meg a Teslát Európában az elektromos autók eladásában, ami jelzi a kínai márkák erősödő globális jelenlétét.

Az árháború azonban nem csak a versenytársakat, hanem a kínai gyártókat is nehéz helyzetbe hozza. A Nomura adatai szerint az átlagos autó kiskereskedelmi ára Kínában az elmúlt két évben 19%-kal csökkent, ami különösen a hibrid és teljesen elektromos járművek esetében jelentős. Az alacsony árak ugyan vonzóbbá teszik az elektromos autókat a fogyasztók számára, de a gyártók profitmarzsát vészesen csökkentik. A BYD, bár piacvezető, csupán 5%-os nettó profitmarzzsal működik, ami jóval alacsonyabb, mint a hagyományos üzemanyagú autók fénykorában elért 10-15%-os marzsok.

A jövő: Válság vagy konszolidáció?

A kínai elektromos járműpiac helyzete egyszerre lehetőségeket és kockázatokat rejt. A BYD új technológiai fejlesztései, például a „Super e-Platform”, amely 5 perc alatt 400 kilométeres hatótávot biztosító gyorstöltést ígér, azt mutatják, hogy a cég nem csupán az árakra, hanem az innovációra is fókuszál. Azonban az iparág túlkínálata és a fenntarthatatlan árcsökkentések hosszú távon konszolidációhoz vezethetnek.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Szijjártó Péter: Magyarország korlátlan időre kapta a szankciók alóli mentességet

Magyarország korlátlan időre kapta a mentességet a szankciók alól, erről állapodott meg a magyar miniszterelnök és az amerikai elnök

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program, amelynek célja, hogy minden külhoni gazdálkodó megkapja a lehetőséget a továbblépéshez, s ezáltal az otthon maradáshoz.

Minden szállítás szankciós mentességet kap a Barátság és a Török Áramlat vezetékeken keresztül

Az Egyesült Államok kormánya mentességet ad az orosz energetikai szektort célzó szankciók alól Magyarország vonatkozásában mindennemű szállításra a Barátság kőolajvezetéken és a Török Áramlat földgázvezetéken keresztül.

Fürdők fejlesztése és a fürdőzők igényei: egyeztetés után közös megoldás a Rudasban

Sikerült közös megoldást találni egyes budapesti fürdőzők igényei, és a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH Zrt.) árbevétel-kiesése kompenzálásának szükségessége közötti ellentmondás feloldására.
Hirdetés

Hírek

Szijjártó Péter: Magyarország korlátlan időre kapta a szankciók alóli mentességet

Magyarország korlátlan időre kapta a mentességet a szankciók alól, erről állapodott meg a magyar miniszterelnök és az amerikai elnök

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program, amelynek célja, hogy minden külhoni gazdálkodó megkapja a lehetőséget a továbblépéshez, s ezáltal az otthon maradáshoz.

Minden szállítás szankciós mentességet kap a Barátság és a Török Áramlat vezetékeken keresztül

Az Egyesült Államok kormánya mentességet ad az orosz energetikai szektort célzó szankciók alól Magyarország vonatkozásában mindennemű szállításra a Barátság kőolajvezetéken és a Török Áramlat földgázvezetéken keresztül.

Eső után köpönyeg: balesetek után keressük a biztosítást

A nagyobb nyilvánosságot kapó balesetek után megugorhat az igény a biztosítások iránt, ezt tükrözik az internetes kereséseink is.

Otthon Start Program két hónap után: így látják a bankok a kölcsön jövőjét

A Bank360 által megkérdezett bankok mindegyike továbbra is jelentős érdeklődésről számolt be az Otthon Start Programmal kapcsolatban, jóllehet néhány hitelintézet érzékel némi visszaesést a szeptember eleji rohamhoz képest. Az elutasított ügyletek aránya mindenhol minimális, már a hitelkérelem benyújtása előtti tájékoztatás során sikerül kiszűrni a problémás eseteket.

Számos módon támogatja az Agárminisztérium a generációváltást a mezőgazdaságban

Olyan szabályozási és támogatási rendszer szolgálja az agráriumban a generációváltást, ami biztosítja a megújulás mellett a versenyképesség fenntartását is. A jelenlegi agrártámogatási ciklusban összesen 79 milliárd forint keretösszeggel a fiatal gazdákat, 10 milliárd forinttal pedig a gazdaságátadási együttműködéseket segítjük.

Szeptemberben néhány százan juthattak el a szerződéskötésig

Az egyes bankok által megosztott adatok alapján a Bank360 úgy számol, nagyjából 35,25 millió forint körül mozoghat az Otthon Start Program keretén belül felvett lakáshitelek átlagos hitelösszege, amely jelentősen meghaladja az összes lakáshitelre számított, 20 millió forintot megközelítő átlagösszeget.

Nem módosította alapkamatát a Bank of England

A teljes kosárra számolt infláció idei növekedését az energiaárakban jelentkező bázishatások és egyedi tényezők okozták, és ez nem vezetett másodlagos inflációs nyomás kialakulásához
Hirdetés

Gazdaság

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...