Kezdőlap Autó Életveszélyes árfeszültség a kínai elektromos autók piacán
No menu items!

Életveszélyes árfeszültség a kínai elektromos autók piacán

Fotó:Freepik

Kína elektromos járműipara, amely a világ legnagyobb autópiaca, példátlan árháború közepén találja magát, amely nemcsak a gyártók profitját csökkenti, hanem az egész szektor pénzügyi stabilitását is veszélyezteti.

A piacvezető BYD által indított drasztikus árcsökkentések hullámai az egész iparágat megrázták, miközben a használt autók piacán is aggasztó trendek jelentek meg a CNBC beszámolója szerint.

Árháború és profitveszteség: a BYD nyomása alatt az iparág

A kínai elektromos jármű (EV) piacot az utóbbi években a BYD vezette, amely agresszív árcsökkentési stratégiával próbálja fenntartani piaci dominanciáját. Május végén a BYD számos modelljének árát jelentősen csökkentette, egyes esetekben akár 34%-kal. A legolcsóbb modelljük, a Seagull mini ferdehátú ára például 10 000 dollárról 7700 dollárra esett vissza, ami példátlanul alacsony ár egy elektromos járműért. Ez a lépés azonban nem maradt válasz nélkül: más nagy kínai autógyártók, mint például a Li Auto és a Nio, szintén kénytelenek voltak áraikat csökkenteni, hogy lépést tartsanak a versennyel.

A pekingi használt autópiacon dolgozó Ma Hui kereskedő a CNBC-nek nyilatkozva aggodalmát fejezte ki: „mindannyian veszteségesek voltunk tavaly. Túl sok cég gyárt túl sok új energiafelhasználású autót.” A kereskedők szerint az árháború nemcsak a gyártók, hanem a viszonteladók profitját is lenyomja, miközben a fogyasztók a további árcsökkenésekre várva halogatják a vásárlást, ami tovább súlyosbítja a piaci pangást.

„Egészségtelen” iparág és kormányzati aggodalom

Az árháború olyan méreteket öltött, hogy magas rangú autóipari vezetők is vészharangot kongattak. Wei Jianjun, a Great Wall Motor elnöke egy május 23-i interjúban a Sina Finance-nak párhuzamot vont a kínai autóipar helyzete és az összeomlott ingatlanpiaci óriás, az Evergrande között, kijelentve: „Egy ’Evergrande-szerű’ válság már létezik az autóiparban, csak még nem tört ki.” A Kínai Gépjárműgyártók Szövetsége (CAAM) is burkoltan a BYD-t kritizálta, amiért „jelentős árcsökkentésekkel pánikot keltett” az iparágban, és arra szólította fel a vállalatokat, hogy ne adjanak el járműveket a gyártási költségek alatt. A BYD azonban elutasította a kritikát, mondván, hogy hisz a tisztességes versenyben.

A kommunista párt hivatalos lapja, a People’s Daily is megszólalt az ügyben, egy kommentárban kijelentve: „Az autóiparban zajló ’árharc’ sehová sem vezet és nincs jövője.” A cikk szerint a „rendezetlen árháborúk” az egész iparági lánc profitját csökkentik, negatívan hatnak a munkavállalók jövedelmére, és hosszú távon fenntarthatatlanok. A kínai kormány is aggodalmát fejezte ki a túlzott verseny, az úgynevezett „neijuan” (belső versengés vagy „verseny a mélybe”) miatt, és vezető autógyártókat hívatott Pekingbe, hogy önmérsékletre intse őket.

Nulla futásteljesítményű autók: mesterséges eladási adatok?

Az árháborúval párhuzamosan egy másik aggasztó jelenség is megjelent: az úgynevezett „nulla futásteljesítményű használt autók”. Ezek olyan járművek, amelyeket regisztrálnak, rendszámmal ellátnak és eladottként könyvelnek el, de soha nem használják őket. Ez a gyakorlat lehetővé teszi az autógyártóknak és kereskedőknek, hogy mesterségesen növeljék az eladási statisztikáikat, miközben valójában nem találnak valódi vásárlókra.

A jelenség különösen aggasztó, mert a valós kereslet hiányát és az iparág túlkínálatát tükrözi. A Kínai Kereskedelmi Minisztérium május 27-én találkozót hívott össze a legnagyobb autógyártókkal és iparági szervezetekkel, hogy megvitassák ezt a problémát, jelezve, hogy a kormány komolyan veszi az iparág szabályozását.

Globális hatások: Kína olcsó elektromos autói a világpiacon

Kína elektromos járművei nemcsak a hazai piacon okoznak felfordulást, hanem globálisan is. Az ország kereskedelmi partnerei gyakran vádolják Pekinget azzal, hogy olcsó elektromos autókkal árasztja el a világpiacot, részben az állami támogatások miatt. Az Európai Unió például vámokat vetett ki a kínai elektromos autókra, miután vizsgálatot indított a gyártási támogatások ügyében, míg az Egyesült Államok 100%-os vámot vezetett be ezekre a járművekre. Ennek ellenére a BYD áprilisban először előzte meg a Teslát Európában az elektromos autók eladásában, ami jelzi a kínai márkák erősödő globális jelenlétét.

Az árháború azonban nem csak a versenytársakat, hanem a kínai gyártókat is nehéz helyzetbe hozza. A Nomura adatai szerint az átlagos autó kiskereskedelmi ára Kínában az elmúlt két évben 19%-kal csökkent, ami különösen a hibrid és teljesen elektromos járművek esetében jelentős. Az alacsony árak ugyan vonzóbbá teszik az elektromos autókat a fogyasztók számára, de a gyártók profitmarzsát vészesen csökkentik. A BYD, bár piacvezető, csupán 5%-os nettó profitmarzzsal működik, ami jóval alacsonyabb, mint a hagyományos üzemanyagú autók fénykorában elért 10-15%-os marzsok.

A jövő: Válság vagy konszolidáció?

A kínai elektromos járműpiac helyzete egyszerre lehetőségeket és kockázatokat rejt. A BYD új technológiai fejlesztései, például a „Super e-Platform”, amely 5 perc alatt 400 kilométeres hatótávot biztosító gyorstöltést ígér, azt mutatják, hogy a cég nem csupán az árakra, hanem az innovációra is fókuszál. Azonban az iparág túlkínálata és a fenntarthatatlan árcsökkentések hosszú távon konszolidációhoz vezethetnek.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

NGM: tovább szárnyal a Demján Sándor 1+1 Program

A 130 milliárd forintra emelt keretösszegű Demján Sándor 1+1 Program keretében a tárca eddig 1325 magyarországi vállalkozás támogatásáról hozott döntést,

Az építőanyag-piacon visszafogott volt a kereslet az első fél évben

Visszafogott volt a kereslet az építőanyag-piacon az első fél évben, de a jövőt tekintve optimisták az építőanyag-kereskedők

Még tart a nyár – számtalan program vár a fürdőkben

Tombol a nyár, hőségriadó is vár ránk a következő...

A 4iG több lépcsőben tőkét von be a 4iG Űr és Védelmi Zrt.-be

A 4iG Nyrt. több lépcsőben tőkét von be az űripari leányvállalatába, a 4iG Űr és Védelmi Zrt.-be (4iG SDT)
Hirdetés

Hírek

NGM: tovább szárnyal a Demján Sándor 1+1 Program

A 130 milliárd forintra emelt keretösszegű Demján Sándor 1+1 Program keretében a tárca eddig 1325 magyarországi vállalkozás támogatásáról hozott döntést,

Az építőanyag-piacon visszafogott volt a kereslet az első fél évben

Visszafogott volt a kereslet az építőanyag-piacon az első fél évben, de a jövőt tekintve optimisták az építőanyag-kereskedők

Még tart a nyár – számtalan program vár a fürdőkben

Tombol a nyár, hőségriadó is vár ránk a következő...

A 4iG több lépcsőben tőkét von be a 4iG Űr és Védelmi Zrt.-be

A 4iG Nyrt. több lépcsőben tőkét von be az űripari leányvállalatába, a 4iG Űr és Védelmi Zrt.-be (4iG SDT)

Tovább bővíti magyarországi értékesítési és szervizhálózatát a BYD

A BYD, 2025 negyedik negyedévében öt új helyszínen nyílnak új autó márkakereskedések:

Az előző hónaphoz képest 5,3 százalékkal kisebb volt az építőipari termelés volumene júniusban

2025 júniusában az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 2,6, munkanaptényezővel kiigazítva 0,9 százalékkal magasabb volt az egy évvel azelőttinél.

Májushoz képest 1,2 százalékkal mérséklődött az ipari termelés júniusban

Január-júniusban az ipari termelés 3,9 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.

Péntektől sorozatos razzia lesz a Nagybani Piac környékén

A NAV akár kétmillió forint megfizetésére is kötelezheti azt, aki elmulasztotta a nyugtaadást vagy az alkalmazotti bejelentést, míg igazolatlan eredetű áru forgalmazása vagy adószám nélkül végzett gazdasági tevékenység esetén egymillió forint a bírság maximuma
Hirdetés

Gazdaság

Bővül a Magyar Államkincstár online állampapír-értékesítése

Új, azonnali és biztonságos fizetési lehetőséggel bővül a Magyar Államkincstár online értékesítési rendszere: a WebKincstárban és a MobilKincstárban mostantól QVIK fizetéssel is vásárolhatnak állampapírt az ügyfelek.

Kamatdöntés – Egyhangúlag szavazott az alapkamatról az MNB Monetáris Tanácsa júliusban

A július 22.-i döntés alapján a jegybanki alapkamat 6,50 százalék maradt.

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.