Kezdőlap Autó Életveszélyes árfeszültség a kínai elektromos autók piacán
No menu items!

Életveszélyes árfeszültség a kínai elektromos autók piacán

Fotó:Freepik

Kína elektromos járműipara, amely a világ legnagyobb autópiaca, példátlan árháború közepén találja magát, amely nemcsak a gyártók profitját csökkenti, hanem az egész szektor pénzügyi stabilitását is veszélyezteti.

A piacvezető BYD által indított drasztikus árcsökkentések hullámai az egész iparágat megrázták, miközben a használt autók piacán is aggasztó trendek jelentek meg a CNBC beszámolója szerint.

Árháború és profitveszteség: a BYD nyomása alatt az iparág

A kínai elektromos jármű (EV) piacot az utóbbi években a BYD vezette, amely agresszív árcsökkentési stratégiával próbálja fenntartani piaci dominanciáját. Május végén a BYD számos modelljének árát jelentősen csökkentette, egyes esetekben akár 34%-kal. A legolcsóbb modelljük, a Seagull mini ferdehátú ára például 10 000 dollárról 7700 dollárra esett vissza, ami példátlanul alacsony ár egy elektromos járműért. Ez a lépés azonban nem maradt válasz nélkül: más nagy kínai autógyártók, mint például a Li Auto és a Nio, szintén kénytelenek voltak áraikat csökkenteni, hogy lépést tartsanak a versennyel.

A pekingi használt autópiacon dolgozó Ma Hui kereskedő a CNBC-nek nyilatkozva aggodalmát fejezte ki: „mindannyian veszteségesek voltunk tavaly. Túl sok cég gyárt túl sok új energiafelhasználású autót.” A kereskedők szerint az árháború nemcsak a gyártók, hanem a viszonteladók profitját is lenyomja, miközben a fogyasztók a további árcsökkenésekre várva halogatják a vásárlást, ami tovább súlyosbítja a piaci pangást.

„Egészségtelen” iparág és kormányzati aggodalom

Az árháború olyan méreteket öltött, hogy magas rangú autóipari vezetők is vészharangot kongattak. Wei Jianjun, a Great Wall Motor elnöke egy május 23-i interjúban a Sina Finance-nak párhuzamot vont a kínai autóipar helyzete és az összeomlott ingatlanpiaci óriás, az Evergrande között, kijelentve: „Egy ’Evergrande-szerű’ válság már létezik az autóiparban, csak még nem tört ki.” A Kínai Gépjárműgyártók Szövetsége (CAAM) is burkoltan a BYD-t kritizálta, amiért „jelentős árcsökkentésekkel pánikot keltett” az iparágban, és arra szólította fel a vállalatokat, hogy ne adjanak el járműveket a gyártási költségek alatt. A BYD azonban elutasította a kritikát, mondván, hogy hisz a tisztességes versenyben.

A kommunista párt hivatalos lapja, a People’s Daily is megszólalt az ügyben, egy kommentárban kijelentve: „Az autóiparban zajló ’árharc’ sehová sem vezet és nincs jövője.” A cikk szerint a „rendezetlen árháborúk” az egész iparági lánc profitját csökkentik, negatívan hatnak a munkavállalók jövedelmére, és hosszú távon fenntarthatatlanok. A kínai kormány is aggodalmát fejezte ki a túlzott verseny, az úgynevezett „neijuan” (belső versengés vagy „verseny a mélybe”) miatt, és vezető autógyártókat hívatott Pekingbe, hogy önmérsékletre intse őket.

Nulla futásteljesítményű autók: mesterséges eladási adatok?

Az árháborúval párhuzamosan egy másik aggasztó jelenség is megjelent: az úgynevezett „nulla futásteljesítményű használt autók”. Ezek olyan járművek, amelyeket regisztrálnak, rendszámmal ellátnak és eladottként könyvelnek el, de soha nem használják őket. Ez a gyakorlat lehetővé teszi az autógyártóknak és kereskedőknek, hogy mesterségesen növeljék az eladási statisztikáikat, miközben valójában nem találnak valódi vásárlókra.

A jelenség különösen aggasztó, mert a valós kereslet hiányát és az iparág túlkínálatát tükrözi. A Kínai Kereskedelmi Minisztérium május 27-én találkozót hívott össze a legnagyobb autógyártókkal és iparági szervezetekkel, hogy megvitassák ezt a problémát, jelezve, hogy a kormány komolyan veszi az iparág szabályozását.

Globális hatások: Kína olcsó elektromos autói a világpiacon

Kína elektromos járművei nemcsak a hazai piacon okoznak felfordulást, hanem globálisan is. Az ország kereskedelmi partnerei gyakran vádolják Pekinget azzal, hogy olcsó elektromos autókkal árasztja el a világpiacot, részben az állami támogatások miatt. Az Európai Unió például vámokat vetett ki a kínai elektromos autókra, miután vizsgálatot indított a gyártási támogatások ügyében, míg az Egyesült Államok 100%-os vámot vezetett be ezekre a járművekre. Ennek ellenére a BYD áprilisban először előzte meg a Teslát Európában az elektromos autók eladásában, ami jelzi a kínai márkák erősödő globális jelenlétét.

Az árháború azonban nem csak a versenytársakat, hanem a kínai gyártókat is nehéz helyzetbe hozza. A Nomura adatai szerint az átlagos autó kiskereskedelmi ára Kínában az elmúlt két évben 19%-kal csökkent, ami különösen a hibrid és teljesen elektromos járművek esetében jelentős. Az alacsony árak ugyan vonzóbbá teszik az elektromos autókat a fogyasztók számára, de a gyártók profitmarzsát vészesen csökkentik. A BYD, bár piacvezető, csupán 5%-os nettó profitmarzzsal működik, ami jóval alacsonyabb, mint a hagyományos üzemanyagú autók fénykorában elért 10-15%-os marzsok.

A jövő: Válság vagy konszolidáció?

A kínai elektromos járműpiac helyzete egyszerre lehetőségeket és kockázatokat rejt. A BYD új technológiai fejlesztései, például a „Super e-Platform”, amely 5 perc alatt 400 kilométeres hatótávot biztosító gyorstöltést ígér, azt mutatják, hogy a cég nem csupán az árakra, hanem az innovációra is fókuszál. Azonban az iparág túlkínálata és a fenntarthatatlan árcsökkentések hosszú távon konszolidációhoz vezethetnek.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen...

10 év, tripla új lakás négyzetméter ár. Az ÉVOSZ elnök most mégis lát reményt.

Az építőipar és a hazai építőanyag gyártás számára is...

Munkavédelmi ellenőrzések az építőiparban

A munkavédelmi hatóság 2024-ben 7739 munkáltatót ellenőrzött, melynek során mintegy 13 ezer látogatásra került sor. Az ellenőrzések között az építőipar változatlanul kiemelt ágazatként szerepelt, mivel itt a munkavállalók egészségének, biztonságának veszélyeztetése magas kockázatú

Jövőre új közvetlen járat Budapest és Frankfurt között

Az AVIAREPS Magyarország örömmel jelenti be, hogy partnere, a Condor – Németország vezető szabadidős légitársasága – 2026. május 1-től új, közvetlen járatot indít Frankfurt és Budapest között, a barcelonai és velencei járatnyitásokkal egy időben.
Hirdetés

Hírek

Magyarországnak is jön a zöld pénz. 3,66 milliárd eurót oszt szét az EU.

Fotó:wikipedia Az Európai Bizottság és az Európai Beruházási Bank ma...

10 év, tripla új lakás négyzetméter ár. Az ÉVOSZ elnök most mégis lát reményt.

Az építőipar és a hazai építőanyag gyártás számára is...

Société Générale pert nyert Horvátországgal szemben a devizahitelesek ügyében

A Société Générale francia bank megnyerte azt pert, amelyet a Beruházási Viták Rendezésének Nemzetközi Központjánál (ICSID) indított Horvátország ellen Washingtonban a svájci frank alapú jelzáloghitelek ügyében

A vendégek messziről elkerülik azokat az éttermeket, ahol rossz a mosdók állapota

A Tork nemzetközi felmérésében a válaszadók 73%-a arról számolt be, hogy a kellemetlen mosdóélmények alapvetően befolyásolják döntésüket, hogy visszatérő vendégek lesznek-e1 a vendéglátóhelyeken

Óriásbábokkal hangolunk a Székesfehérvári Királyi Napokra

Székesfehérvár belvárosa idén nyáron ismét megelevenedik: folytatódik a népszerű Királyok a belvárosban eseménysorozat, amely a Székesfehérvári Királyi Napok előprogramjaként varázslatos élményekkel tölti meg a júliusi szombati napokat.

Ingyenesen letölthető a NAV ePénztárgép és NAV eNyugta alkalmazása

Zsebünkben a pénztárgép, ingyenesen letölthető a NAV ePénztárgép és NAV eNyugta alkalmazása.

Az OTP húzta a budapesti piacot

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 735,06 pontos, 0,75 százalékos emelkedéssel, 98 186,74 ponton zárt szerdán.

Megint módosul az EU-s klímarendelet

Az Európai Bizottság ma javaslatot tett az európai klímarendelet...
Hirdetés

Gazdaság

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,

Többlettel zárt a központi költségvetés májusban

Májusban többlettel zárt a központi költségvetés: ebben a hónapban 213,5 milliárd forint összegű MVM osztalék-befizetés érkezett a költségvetésbe.