Közismert politikusok és tudósok egy francia újságban megjelent cikkben azt követelik, hogy a multinacionális vállalatok, például a Nike, a Total vagy a McDonald’s, ott adózzanak, ahol a jövedelmük keletkezik. Álláspontjuk szerint Európának el kell fogadnia ezt az “egyszerű elvet”.
A Le Monde című francia napilapban hétfőn közzétett, a francia kormányhoz intézett írásban a 24 aláíró azt javasolta, hogy minden külföldi vállalat, amely évente több mint 100 millió euró értékű szolgáltatást vagy terméket ad el Franciaországban, fizessen társasági adót Franciaországban, ha van állandó képviselete az országban, ha nincs.
"Miért csak a Google-t, az Amazont, a Facebookot és az Apple-t adóztatnák meg? Talán a McDonald's, a Nike, a Fiat vagy éppen a Total nem használja ki ugyancsak nagy mértékben az adóparadicsomok nyújtotta lehetőségeket?"
– tették fel a kérdést az aláírók, köztük Thomas Piketty, Lucas Chancel és Gabriel Zucman francia közgazdászok, Olivier Faure, a francia szocialisták vezetője, Pierre Laurent, a francia kommunista párt elnöke és Ulrike Guérot német politológus, egyetemi tanár.
Az elv egyszerű, ott kell adózni, ahol a jövedelem keletkezik. Európának ezt el kell fogadnia és egységes adót kell bevezetnie a vállalatokra – mutattak rá hozzátéve, hogy “egyesek adóparadicsoma a többieknek a poklot jelenti”.
"A világ legnagyobb vagyonainak tulajdonosai és a multinacionális vállalatok kikerülik az adófizetést, miközben a kisemberek a nagyok helyett is fizetnek, olykor az államok bűnös cinkosságával, az egészségügyből, az oktatásból, a környezetvédelemből meg milliárdok hiányoznak. Ég a ház és elfordítjuk fejünket" - érveltek.
A francia parlament április elején vitatja meg azt a törvényt, amelynek alapján 3 százalékos forgalmi adót vetnek ki a világszinten évi legalább 750 millió eurós, ezen belül pedig Franciaországban legalább 25 millió eurós bevételt elérő nagy nemzetközi internetes vállalatokra. A kormány évi 500 millió eurós adó bevételt remél ettől.
Az Európai Unió pénzügyminiszteri tanácsának márciusi 12-i ülésén kellene döntést hoznia az információtechnológiai nagyvállalatok európai szintű megadóztatásáról. Német lapértesülés szerint azonban több ország is a bizottsági javaslat leszavazására készül.
Az Európai Bizottság tavaly márciusban mutatta be javaslatait az információtechnológiai nagyvállalatok megadóztatására, és átmeneti intézkedésként 3 százalékos adót vetne ki az érintett cégek, például a Google és a Facebook éves európai forgalmára.
A cégeknek azon bevételeik után kellene adózniuk, amelyek például online hirdetőfelületek vagy a felhasználók által nyújtott információkból előállított adatok értékesítéséből, illetve digitális közvetítő tevékenységekből származnak.
Ez a szabályozás pusztán ideiglenes jellegű lenne, amíg nem sikerül átfogó megoldást találni arra, hogy a digitális cégek ott adózzanak, ahol a nyereségük keletkezik, ne csak ott, ahol a központjuk van.
Bizottsági becslések szerint 3 százalékos adó esetén évente mintegy ötmilliárd euró adóbevétel keletkezne az EU-ban. Az adót a felhasználók tartózkodási helye szerinti uniós tagállam szedné be.
A javaslat elfogadásához az uniós tagállamok kormányait tömörítő tanács egyhangú döntésére és az Európai Parlament jóváhagyására is szükség lenne.
A tervezet támogatói szerint a digitális nagyvállalatok hatalmas nyereséget termelnek az EU-ban, mégis jóval kevesebb adót fizetnek a hagyományos cégeknél.
Az ellenzők azonban úgy vélik, hogy globális megoldásra lenne szükség, az önálló uniós lépések csak elmérgesíthetik a viszonyt Washingtonnal.