Közép-Európa legnagyobb fapadosa a Wizz Air, egyben a kontinens legzöldebb légitársasága 200 milliomodik utasát köszöntötte fennállásának tizenötödik évében.
A Wizz Air tavaly decemberben köszöntötte a 200 000 000. utasát. A lenyűgöző számot a 15. születésnap évében érték el. Az első lila-rózsaszín gép 2004-ben szállt fel a lengyel Katowicéből London-Luton irányába. Ma már a világ 44 országának 146 repterén vannak jelen és több, mint 650 összeköttetést kínálnak. Magyarországról 14 Budapesten és 2 Debrecenben állomásozó géppel 83 desztinációt repülnek. Különösen látványos, ahogy a Wizz Air a cívisvárosban 5 év alatt a semmiből építették fel a légiközlekedést. 2019-ben már 14 járatot kínálnak a debreceni reptérről. Az egyetlen még jelenlévő társaság, a Lufthansa müncheni járatával együtt 400 ezres utasforgalmat generálnak évente.
Az előző nagy jubileumi évben, 2014-ben a 15 milliomodik utast és a flotta 50. gépét köszöntötték, valamint azt ünnepelték, hogy egy év alatt 100 ezer alkalommal emelkedett Wizz Air gép a magasba. 2016-ben az ’Év fapados légitársasága’ cím elnyerése adott okot a pezsgőbontásra.
A növekedés az elmúlt években különösen látványos volt. 2018 folyamán 34 millió utasa volt a Wizz Airnek, 20 százalékkal több, mint egy évvel korábban. 2019-ben az egy évvel korábbinál 17 százalékkal több, 43 millió jegyet értékesítettek. Mindezt 90 százalékos járatkihasználtság mellett. Közép-Európa legnagyobb fapadosa Magyarországon és Romániában is piacvezető. Azonban az alapítás óta változatlanul a lengyel a legnagyobb piaca. A Wizz jelen van Breslau, Danzig, Kattowitz, Lublin, Posen, Varsó és Szymany repterén is.
A lila-rózsaszín gépek a legzöldebbek
A flottához 114 Airbus A320, A321ceo és A321neo tartozik. Az egyik legfiatalabb a kontinensen, az átlagéletkor 5,4 év. Különösen a legutóbb beszerzett A321neo típus alacsony fogyasztásának köszönhető, hogy a Wizz Air utasok CO2-lábnyoma a legkisebb Európában. Remek reklámszlogen napjainkban, amikor a klímasemleges Európa terve és a környezetszennyező légiközlekedés folyamatosan napirenden vannak.
Talán nem véletlen, hogy a 200 milliomodik utas Kijevből szállt fel és épp Katowicébe repült, ahol 2004-ben kezdetét vette a sikersztori. Meglepetésére ünnepség és 200 eurós ajándékutalvány várta a lengyel reptéren.
A cégnek nagyratörő tervei vannak. A nem rég megrendelt A321XLR gépek megérkezése után újabb, még távolabbi desztinációk fognak felkerülni a Wizz térképére. Ha mindegyik időben megérkezik, 2026-ra 276 gépe lesz a társaságnak. Ezzel párhuzamosan 3.000-ről 10.000-re növekedne a Wizz Air dolgozók száma. A földi állomány arányaiban nem bővülne. A wizzairesek 90 százaléka továbbra is pilóta, légiutaskísérő lenne. Dubaiban, ahol 2013-ban a Wizz Air szállt le először az európai fapadosok közül, bázis nyitását tervezik. Ez a 26. lenne. Ezzel párhuzamosan a 2018-ban alapított brit leányvállalt, a Wizz Air UK flottája és desztináció számának megduplázására készül.
Az Airbus A321-es sorozata, az Airbus új fejlesztése megnyithatja a fapadosok előtt a hosszútávú desztinációk piacát. A megfelelő gép hiányában ezen a területen eddig egyetlen low-cost airlines sem tudott tartós sikert felmutatni. Ezt mutatja a szegmensben aktív izlandi Wow Air csődje, és hogy a szintén itt próbálkozó Norwegian évek óta veszteséges.
Az új modell fogyasztása A321-es széria többi gépénél 30 százalékkal alacsonyabb. Ezért 8700 kilométer elegendő kerozin fér a tankba. Így a géppel Európából elérhető Észak-Amerika és a dél-kelet-ázsiai turistadesztinációk is. Befogadóképessége kisebb (180 fő), mint a hosszabb utakon jelenleg bevetésre kerülő óriásgépeknek, amelyek töltése a fapadosoknak gondot okoz. Az ülésközök könnyen és gyorsan állíthatók, így rövidtávú utakon, a lazább előírások által megengedett sűrűbb székezéssel bevethető a gép kapacitása (220 fő).