A kozmetikumok jelentős része tartalmaz mikroműanyagot: tizenegy ismert márka 664 terméke közül 502-ben mutatták ki a jelenlétét – jelentette a Greenpeace környezetvédelmi szervezet.
A szervezet az egyes cégek honlapján az összetevők listáján szerelő 530 polimert vizsgálta. Megállapították, hogy a termékek 76 százaléka tartalmaz szintetikus anyagot. Egynegyedük mikroműanyag, a többi pedig folyékony, félig szilárd vagy oldható formában lévő műanyag.
A következő lépésben pedig alaposabb elemzésnek vetettek alá 11 kiválasztott terméket.
“Az eredmények szerint az érzékeny testrészekkel, például a szemmel vagy ajkakkal kapcsolatba kerülő termékek kifejezetten gyakran tartalmaznak műanyag összetevőket, így ezeket a használójuk belélegezheti vagy lenyelheti” – olvasható a jelentésben.
Legnagyobb koncentrációban a szemsminkek, az ajakfények és a rúzsok tartalmaznak szintetikus anyagokat.
A testápolási és tisztítószereket gyártó német vállalatok szövetsége, az IKW ugyanakkor több hatósági vizsgálat alapján arra hivatkozik, hogy a mikroműanyagok egészségkárosító hatása nem bizonyított.
A rizikóértékeléssel foglalkozó országos intézet (BfR) szerint valószínűtlen, hogy a tusfürdőkben, bőrradírokban vagy fogkrémekben lévő mikroműanyagok bőrön keresztül történő felvétele vagy véletlen lenyelése egészségügyi kockázattal járna. Véleménye szerint mivel a részecskék egy mikrométernél jóval nagyobbak, nem hatolnak át a nyálkahártyán, a lenyelt részecskék pedig kiválasztódnak.
A Greenpeace az elmúlt években azon dolgozott, hogy a cégek önkéntes alapon mondjanak le a műanyagok alkalmazásáról a kozmetikumokban, hiszen alkalmazásukra nincs feltétlenül szükség a termékekben.
A lefolyón keresztül a mikroműanyagok a vizekbe és a táplálékláncba kerülnek.
“Hét évnyi párbeszéd után továbbra is rendszeresen műanyagot kenünk az arcunkra smink, púder vagy rúzs formájában” – mondta Viola Wohlgemuth, a Greenpeace fogyasztói és kémiai szakértője.
A Greenpeace a műanyagok kozmetikumokban történő betiltását követeli a német kormánytól. Jelenleg csak a szilárd mikroműanyaok használata tilos.
A cégek, melyek a szilárd mikroműanyokat mellőzik termékeikből, a reklámokban már műanyagmentesnek tűntetik fel azokat. “Ez a fogyasztói megtévesztés határát súrolja” – véli Wohlgemuth.