Hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt tesztelnek a budapesti agglomeráció vonalain – Budapest, Kelenföld állomás és Szigethalom között – 2024. január 22-től legalább fél éven keresztül – közölte az MTI-vel szerdán a Volánbusz.
A próbaüzemet a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. egy éven át tartó demonstrációs mintaprojektjében tartották decemberben. A fővárosi agglomeráció mellett Debrecenben, Győrben, Kecskeméten, Kaposváron, Miskolcon és Zalaegerszegen is időszakosan forgalomba állítanak hidrogén-üzemanyagcellás buszokat – közölték.
A busz decemberi tesztüzeme pozitív tapasztalatokkal zárult. A demonstrációs mintaprojektben egy hidrogénmeghajtású, 12 méteres, háromajtós, alacsony padlós, légkondicionált Toyota CaetanoBus H2.City Gold típusú járművet próbálhatnak ki az utasok a Volánbusz honlapján elérhető menetrend szerint. Az autóbusz szervizeléséről a jármű tulajdonosa, a székesfehérvári székhelyű Truck-Trailer és Parts Kft. gondoskodik – tették hozzá.
A jármű 35 ülő és 34 álló utas szállítására alkalmas. Az öt üzemanyagtartályban összesen 37,5 kilogramm hidrogéngáz tárolható. A busz egyetlen, mintegy 20-30 percig tartó töltéssel 400 kilométert képes megtenni. A 60 kilowatt teljesítményű hidrogén-üzemanyagcellás rendszer mellett 180 kilowattos Siemens villanymotor és 44 kilowattórás összkapacitású lítium-titanát-oxid vontatóakkumulátorok támogatják a jármű hatékony, környezetbarát működését – részletezte a Volánbusz a jármű műszaki paramétereit.
A Volánbusz 2022 februárja után már második alkalommal tesztel hidrogénmeghajtású autóbuszt a HUMDA közreműködésével. Akkor egy Solaris Urbino 12 electric H2 típusú üzemanyagcellás járművel szereztek kedvező tapasztalatokat az utasok és a szakemberek.
A jelenlegi mintaprojektben ez a járműtípus is visszatér majd a Volánbuszhoz: tavasszal és ősszel Zalaegerszegen és Győrben áll forgalomba egy-egy hónapig – közölte a társaság.