A piac megváltozott, a belföldi kikapcsolódás mára a vendégek természetes igénye lett, ami a nagyobb versenyt és nagyobb követelményeket támaszt a piacon – tartja Klemm Balázs az év elején indult, független szállodaüzemeltető, a Hotel&More tulajdonos ügyvezető igazgatója.
– A Hotel&More új szereplő a piacon, de Ön egyáltalán nem az. Mit tart a legfontosabbnak a karrierjében?
– Nagy tapasztalatot és magabiztosságot ad, hogy a szakma legnagyobbjaihoz hasonlóan még én is a klasszikus szállodai karrierpályát járhattam be. Londinerként kezdtem, majd folyamatosan előre lépve, a Hotel Rege és az Európa igazgatója voltam, mielőtt 2008-ban, akkori társammal elindítottuk a Service4You független szállodaüzemeltető céget. Az elsők között vállaltuk fel olyan különböző stílusú, besorolású szállodák üzemeltetését, amelyek semmilyen szállodalánchoz nem tartoztak, vagyis függetlenek voltak. A kihívás nagy, a feladat szép volt, mert a válság éveiben, a szállodaiparhoz gyakran egyáltalán nem kötődő befektetők által megépített, többségében devizahitellel terhelt szállodákat kellett működtetnünk. Úgy, hogy a vendégek – akik közül a magyaroknak kevés pénzük és idejük maradt pihenésre és a külföldiek is kevesebben jöttek – ne érezzék a kényszerű megtakarításokat, miközben a banki hiteleket is ki kellett termelnünk.
– Miként lehetett ezt megoldani?
– Az már önmagában jelentős megtakarítást eredményezett, hogy több szállodát üzemeltetve már sokkal kedvezőbb kondíciókat tudtunk elérni a beszállítóknál, miközben nagyobb választási lehetőséget biztosítva, a vendégeknek is több hotelt tudtunk kínálni egyszerre. Az is sokat számított, hogy mivel ezeket a szállodákat gyakran nem a praktikumra törekvő szakmai szabályok szerint tervezték, mi rögtön tudtuk, mi az a szolgáltatás, amit nem érdemes tovább vinni, melyik az a helyiség amit át kell alakítani. De legalább ennyire fontos volt, a belföldi turizmus fellendítésében kulcsfontosságú Széchenyi Pihenőkártya megjelenése mellett az is, hogy akkortájt kezdődött az online foglalás térhódítása. Erre mi egy saját vállalatirányítási és ügyfélkezelő CRM rendszer létrehozásával reagáltunk, és így jelentősen megnöveltük a közvetlen egyéni foglalások számát, ami nagyobb hasznot hozott, mint az utazási irodákon keresztül érkezett csoportok fogadása.
– A multik világában azt tartják, hogy 4-5 évente érdemes váltani egy vezetőnek. Ön miért tíz év után érezte úgy, hogy a Service4You portfoliójának jórészét megtartva, önálló céget alapít?
– Egy évtized nagy idő, különösen a mai világban. Mára alapjaiban megváltozott a turizmus és a szállodák helyzete. A hotelek finanszírozása alapvetően megoldódott, miközben olyan új, funkcionálisan is optimálisabb kivitelezésű szállodák épültek, amelyek már kiszámítható és vállalható feltételek mellett üzemelnek. A magyar vendégek is többet tudnak áldozni a kikapcsolódásra, miközben a Széchenyi Pihenőkártya hatására rendszeres igénnyé is vált a belföldi pihenés. Szerencsére már külföldről is egyre több turista jön Magyarországra, vagyis független szállodaüzemeltetőként is egészen más kihívásoknak, elvárásoknak kell megfelelnünk, mint az induláskor, a válság idején. A Hotel&More erre az új helyzetre ad új válaszokat, aminek eredményességét igazolja, hogy alig egy esztendő alatt 16 szállodára bővült a portfoliónk – közte például a bükfürdői Greenfield Hotel Golf & Spa-val -, és miközben további hotelek csatlakozásáról tárgyalunk, a szállodafejlesztés területén is aktív szerepet vállalunk.
– Mit tart a legfontosabb szakmai prioritásnak?
– Elhivatottság, vendégszeretet, kiváló szerviz – számomra ez az alap. De ma már ez is csak akkor hozhat sikert, ha folyamatosan követjük a digitális világ legújabb fejleményeit és a dinamikusan változó vendégigényeket. Ezért is vagyok büszke arra a saját fejlesztésű CRM rendszerre, amely a növekedésünket követve online és offline egyaránt méri, elemzi a vendégelégedettséget is.
– Milyennek tartja a jelenlegi piacot?
– A piac szárnyal, és ami különösen jó hír, hogy a belföldi utazások aránya is jelentősen megnőtt. Ez azért is örömteli, mert tapasztalataim szerint a magyar vendég a legjobb vendég, hiszen itthon van, igényes, de jól fizető, és ha jól érzi magát valahol, akkor oda visszatér.
– A stabilan jó minőség fenntartásához azonban megfelelő szakemberekre is szükség van.
– Az tény, hogy bizonyos munkakörökbe nehéz jó munkatársat találni, de tapasztalataim szerint ez is megoldható, ha olyan munkakörülményeket és mellé olyan fizetést tudunk biztosítani, amely ha nem is érik el a nyugati szintet, mégis olyan helyzetet teremt, amikor már nem érdemes elmennie annak, aki csak a jobb körülmények miatt vállalna munkát külföldön. Az is egyértelmű tendencia, hogy a mai fiatalok a korábbiaknál is jobban igénylik az odafigyelést és a világos karrier lehetőséget. Ebből a szempontból szerencsések vagyunk, hiszen a növekedéshez új menedzserekre van szükségünk és először természetesen a már bevált munkatársainknak adunk lehetőséget. Így például Hajdúszoboszlóra most azt a hölgy munkatársunkat delegáltunk igazgatónak, aki korábban nyári munkára jelentkezett hozzánk az egyik balatoni szállodánkba és idén nyáron már vezetőként vitte végig a nyarat Siófokon.
– Milyen kihívásokat jelent, hogy a hazai piac mellett Székelyföldön is átvettek egy házat.
– Egy pályázaton nyertük el a székelyudvarhelyi, három csillagos, 70 szobás, városi Küköllő hotel üzemeltetésének lehetőségét. Ez annyiból nem volt újdonság, hogy dolgoztunk már külföldön: Ausztriában és Horvátországban szereztünk tapasztalatokat. Székelyföldön azonban nemcsak annyival könnyebb, hogy nincsenek nyelvi nehézségeink, hanem azért is, mert az ottani munkatársak rendkívül nyitottak, motiváltak és jó a mentalitásuk. A fejlődési lehetőség is adott, mert a román idegenforgalom is szépen növekszik, miközben a modern eszközök arrafelé még kevésbé terjedtek el. Így például az önálló foglalási motorunk révén rövid idő alatt látványos eredményeket tudtunk elérni.
– Miként tudják kezelni azt, hogy a portfoliójuk a két csillagtól a négy csillag superior minősítésig terjed?
– Miközben egységes marketinget használunk és egységes törzsutas rendszert üzemeltetünk – aminek már több, mint 200 ezer tagja van -, egyértelműen szegmentáltuk a kínálatot azzal, hogy az úgymond üdülő és ifjúsági szállodákat az Optimum Hotels brand alá csoportosítottuk, míg négycsillagos házakat a Hotel&More brand alatt értékesítjük egységes sztenderdek és üzletpolitika alapján.
– Meglátása szerint milyen irányba fejlődik a szakma?
– Az online értékesítés további előretörésével számolok, miközben az ügyfelek még a korábbinál is nagyobb elvárásokkal érkeznek a szállodákba. Ezért is kulcskérdés a felmerülő igényekkel, megrendelésekkel kapcsolatos gyors reakcióidő, a folyamatos ügyfél elégedettség mérés és az, hogy a külső beszállítóinktól is a maximumot várjuk el, hiszen az ő szolgáltatásaikért is mi vállaljuk a felelősséget.
A Hotel&More szállodái
Akadémia Hotel**** (Balatonfüred), Hotel Aquarell**** (Cegléd), ETO Park Hotel**** superior (Győr), Greenfield Hotel Golf & Spa ****superior (Bükfürdő), Klebelsberg Kastély Szálló*** (Budapest), Pilvax Hotel**** (Kalocsa), Science Hotel**** (Szeged), Hotel Vital**** (Zalakaros), Garden Hotel Medical & Spa**** (Debrecen), Hotel Família** (Balatonboglár), Hotel Aqua Blue***** (Hajdúszoboszló) Hotel Küküllő*** (Székelyudvarhely, Románia), Nostra Hotel*** (Siófok), Waberer’s Club Hotel***(Balatonvilágos), Fresh Hotel**** (Siófok), Hotel Mária*** (Balatonmáriafürdő), Pandora Zsóry Apartmanok