Kezdőlap Autó IAA: a biciklik körül forog a müncheni autóhét. Fő a környezettudatosság
No menu items!

IAA: a biciklik körül forog a müncheni autóhét. Fő a környezettudatosság

IAA München mobilitás
Az utca vált kiállító tereppé. Az autógyártók elsődleges célja a müncheni seregszemlén környezettudatosságuk bizonyítsa. A szerző felvételei

München a világ legnagyobb járműkiállításának házigazdája.  A gyártók standjain szinte minden a klímavédelmemről és az e-modellekről szól. A környezetvédelem jegyében az IAA 1897 óta tartó történetében először jóval több a kerékpár, mint az autógyártó! Petrus Szabolcs helyszíni riportja a bajor fővárosból.

A kiállítás és a gyártók is koncepciót váltanak

Az IAA autókiállítás, amely mindig is a Messe Frankfurt szívében volt, Münchenbe költözött, és ott rendezték meg először az IAA Mobility 2021 néven.

Az IAA (Internationale Automobil-Ausstellung), amelynek évtizedekig Berlin adott otthont, néhány éve vándorkiállítás. A legutóbbi, 2019-es frankfurti seregszemle 900.000 ezer látogatót vonzott. A konszernek mégis elégedetlenek voltak. A hatalmas kiállítócsarnokokban lezajlott 11 napos rendezvényt drágának és idejétmúltnak tartották.

München új koncepcióval nyerte el a rendezés jogát: a vásárvárosban csak a szakmai publikumot várják a kiállítók, a nagyközönségnek látványos standokkal és izgalmas programokkal készülnek München belvárosában. 800 kiállító, köztük 17 autógyártó 70 márkájával egy Münchenen keresztül futó 12 kilométeres kék vonal mentén felvonulva igyekeznek megmutatnia a nagyközönségnek, miként képzelik a jövő mindenekelőtt klímabarát mobilitását.

München belvárosi utcái a kiállítás színtereivé váltak  A szerző felvételei – AzÜzlet.hu

Azzal, hogy München belvárosában hat napig minden a mobilitásról szól, sikerült elpalástolni, hogy számos autógyártó hiányzik. A világ második legnagyobb autókonszernje, a VW csak a kiállítócsarnokokban van jelen. A Stellantis-csoport (Chrysler, Fiat, Peugeot, Citroën, Opel) teljesen távol maradt, ahogy a legtöbb japán márka is, beleértve a világ legnagyobb gyártóját, a Toyotát. Hiányozik sok kultikus márka, így a Ferrari, a Lamborghini, a Bentley és a Rolls-Royce is.

Sok, de kevés a látványos premier

A német autóiparnak úgy kell a látványos seregszemle és a vásárlók szimpátiája, mint egy falat kenyér. Meg kell győznie a világot, hogy a német autóiparnak nagy múltja mellett jövője is van.

Hildegard Müller: Németország továbbra is az autóipar központja

„A motorizált mobilitás történetének legnagyobb átalakulását sikertörténetté kell tennünk az autó hazája, Németország számára” – mondta a keddi megnyitón Hildegard Müller, a Német Autógyártók Szövetségének (VDA) elnöke.

„A környezetvédelmi előírások szigorúak, de, ahogy a múltban és a jelenben, úgy jövőben is segíteni fogjuk a kutatást-fejlesztést ezen a kulcsfontosságú iparterületen” – ígérte a megnyitón a szeptember végi választások után a politikából távozó Angele Merkel kvázi utódja nevében.

A gyártók IAA-ra időzítették közel 100 modell bemutatása. Ez Hildegard szerint bizonyítja, hogy Németország továbbra is az autóipar központja. A képet árnyalja, hogy a Mercedes középkategóriás e-limuzinja, az EQE és a VW elektromos kisautója mellett alig van igazán látványos bemutató. Ráadásul az utóbbi, az ID Life csak 2025-ben kerül forgalomba.

A VW ígérete szerint 234 LE teljesítménnyel 180 km/h végsebességre és 440 km hatótávolságra lesz képes és 25 ezer euróba fog kerülni. A Mercedes EQE már 2022-től megvásárolható lesz 192 LE teljesítménnyel és átlagos használat mellett 660 km hatótávolsággal csillagászati 75 ezer euróért.

A klíma minden előtt

A gyártók elsődleges célja a seregszemlén környezettudatosságuk bizonyítsa. Ez a VW koncepciója szerint Európában egyet jelent az elektromotorral. A másik két német gyártó, a BMW és a Mercedes más alternatív meghajtásokban is gondolkozik, de az ő modellpalettájukon is a villanyautók dominálják.

Münchenben kizárólag e-modelleket mutatnak be a gyártók! Így igyekeznek igazolni, hogy komolyan gondolják az ambiciózus célkitűzéseiket. Az Audinak például Európában 2026-tól minden új modellje elektromos lesz, 2033-tól pedig egyáltalán nem akar hagyományos meghajtású kocsikat értékesíteni a kontinensünkön. Ingolstadtban azonban továbbra is gondolnak a sebesség szerelmeseire: az eGT-be 720 LE és hatalmas, 120 kWh teljesítményű akku fog kerülni. Még nagyobb, 1088 LE teljesítményű lesz az e911-es Porsche, amely a tesztek szerint 2,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 300 km/h végsebességre képes.

Egész más közönséget szólít meg a Dacia 2022 elején piacra kerülő családi hibridje, a 140 LE teljesítményű, 5, illetve 7 üléses Joggere, várhatóan körülbelül 15 ezer euróért. Mélyebben a zsebébe kell nyúlnia annak, aki VW-be akarja ültetni a családot, a 2022-ben piacra kerülő hibrid Bully listaára 45 ezer euró lesz.

Az Opel 2028-tól, Ford pedig 2030-tól tesz kizárólag az e-autóra Európában. A Peugeot célkitűzése szerint 2023-ban a kontinensünkön értékesített autóinak 85, 2025-ben pedig 100 százaléka elektromos lesz.

A kínai Geely a Daimlertől tavaly megvásárolt, de továbbra is a németekkel koprodukcióban készülő Smart elektromos SVU modelljével akar 2022-ben betörni az átalakuló európai piacra.

Az optimista célok csak a személyautókra vonatkoznak. A haszongépjárműveknél és a kisbuszoknál hosszabb ideig gondolkoznak a dízelben az európai gyártók. A VW például még 2026-ban is új dízel Bully modellt akar bevezetni.

Jövő a jelenben: autonóm parkolás és az intelligens ülés

A jövő mobilitása jegyében az autonóm vezetésről sem feledkeztek meg a Münchenben kiállítók. Az önvezető autó ugyan csak középtávon lehet a mindennapok része, de a valóban önállóan beparkoló kocsit már a közeljövőben ígérik.

A bemutatott modellek jól érzékeltetik, hogy a sebesség már egyre kevesebb vásárlónak központi kérdés. Az autózók többségének a kényelem és a digitalizáció is fontosabb. A Ford például fedélzeti meditációs programmal, valamint az autóban ülők légzéséhez és szívveréséhez igazodó ülésmasszázzsal reagál erre.

A bicikli előzi az autót

A világ legnagyobb jármű kiállításán több kerékpárgyártó vesz részt, mint autókonszern!

Az európaiak mobilitáshoz fűződő viszonyának alapvető változását mutatja, hogy a világ legnagyobb jármű kiállításán több kerékpárgyártó vesz részt, mint autókonszern! A 70 kiállítónak tulajdonképpen nincs szüksége a müncheni marketingre. Legyen szó akár hagyományos, akár e-bicikliről, maximális gyártási kapacitás ellenére már csak 2023-ra tudnak felvenni új megrendeléseket a kereskedőktől! Így megengedhetik maguknak az áremelést is. A főleg az alapanyaghiánnyal magyarázott drágulás a prognosztizáltnál 10-20 százaléknál egyelőre alacsonyabb, 5 százalék körül van.

Petrus Szabolcs

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Így készül Bécs a szilveszterre

A Városháza téren felállított nagyszínpadon bemutatott "Best of Eurovision" show, valamint az éjfélkor elindított "Eurovision Countdown Clock" visszaszámláló óra látványos gesztus, de egyben világos üzenet is: az Eurovíziós Dalfesztivál egy teljes évre kiterjedő városstratégiai projekt.

Vaddisznók a városban: ki fizet, ha kárt okoznak?

A Bank360 kérdésére a biztosító azt is elárulta, hogy az elmúlt 3-5 évben a vadállatok által okozott károk száma nagyjából stagnált, leszámítva két kiugró évet, 2022-őt és az idei évet, amikor is nagyjából másfélszer annyi káresemény történt, mint előtte általában.

Fényfüzéreket és karácsonyi dekorációs eszközöket vizsgáltak

Díszvilágítási füzéreket, valamint karácsonyi dekorációs villamossági termékeket vizsgált a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság akkreditált laboratóriuma: az 58 különböző féle termékből 56 bizonyult veszélyesnek.

NAV: jövőre megduplázódik a családi adókedvezmény

A kedvezmény igénybevételéhez január első napjaitól elérhető az adóelőleg-nyilatkozat, amit legegyszerűbben elektronikusan, az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) lehet beadni, de papíron is leadható a munkáltatónál, kifizetőnél.
Hirdetés

Hírek

Így készül Bécs a szilveszterre

A Városháza téren felállított nagyszínpadon bemutatott "Best of Eurovision" show, valamint az éjfélkor elindított "Eurovision Countdown Clock" visszaszámláló óra látványos gesztus, de egyben világos üzenet is: az Eurovíziós Dalfesztivál egy teljes évre kiterjedő városstratégiai projekt.

Vaddisznók a városban: ki fizet, ha kárt okoznak?

A Bank360 kérdésére a biztosító azt is elárulta, hogy az elmúlt 3-5 évben a vadállatok által okozott károk száma nagyjából stagnált, leszámítva két kiugró évet, 2022-őt és az idei évet, amikor is nagyjából másfélszer annyi káresemény történt, mint előtte általában.

Fényfüzéreket és karácsonyi dekorációs eszközöket vizsgáltak

Díszvilágítási füzéreket, valamint karácsonyi dekorációs villamossági termékeket vizsgált a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság akkreditált laboratóriuma: az 58 különböző féle termékből 56 bizonyult veszélyesnek.

NAV: jövőre megduplázódik a családi adókedvezmény

A kedvezmény igénybevételéhez január első napjaitól elérhető az adóelőleg-nyilatkozat, amit legegyszerűbben elektronikusan, az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) lehet beadni, de papíron is leadható a munkáltatónál, kifizetőnél.

Nagy év végi hajrá várható a bankfiókokban és a földhivatalokban!

Fontos, hogy az igazgatási szünet nem számít bele az ingatlanügyi és egyéb földhivatali eljárások ügyintézési határidejébe.

Ponthatármentes oktatás: 3000 magyar diák tanul Pozsonyban

Az intézmény 2021-ben indult 23 fővel, mára pedig a legtöbb magyarországi diákot képző külföldi egyetemmé vált. A hallgatók többsége munka mellett tanul, a képzés gyakorlatorientált, a diploma pedig kizárólag teljesítmény alapján szerezhető meg.

BÉT – a magyar tőzsde enyhén felülteljesített az európai piacokhoz képest, újabb csúcson a BUX

A részvénypiac forgalma 10,7 milliárd forint volt, a vezető részvények vegyesen teljesítettek az előző napi záráshoz képest.

A tudatos tervezés és a technológiai hatékonyság éve lesz 2026 az építőiparban

A társaság 2025-ben 146 sikeres szerződéskötéssel zárta az évet, ami 27 százalékos növekedés az előző évhez képest.
Hirdetés

Gazdaság

Készpénzmentes üzletek: lehetőség vagy vállalati kockázat?

A kereskedelemben egyre erősebben jelenik meg a készpénzmentes működés felé való elmozdulás, amelyet egyszerre mozgatnak technológiai újítások, vásárlói igények és vezetői döntések. A CMO...

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás