Kezdőlap Hírek Itáliában hiánycikk lett a bicikli - A Ferrari országa kétkerékre vált?
No menu items!

Itáliában hiánycikk lett a bicikli – A Ferrari országa kétkerékre vált?

Mialatt a németek autóvásárlási prémiumról vitatkoznak, az olaszok biciklivásárlás szubvencionálásáról döntöttek. Cél a légszennyezettség és a dugók csökkentése, az egészséges életmód támogatása, valamint a járványügyi szempontból veszélyes tömegközlekedés zsúfoltságának elkerülése. A terv működni látszik. Egyre több olasz vált két kerékre.

Forli már hiánycikként kezeli a kerékpárt

Egy 100 ezres közép-itáliai város, Forli hírportálja meglepő sztorit hoz: „Hiánycikk a kerékpár!” Az oldal riportere felkereste a város legnagyobb bicikliüzletét. „A vásárlók arra számítanak, hogy bejönnek és egy új biciklivel mennek ki. Tévedés! A raktárkészletem kimerült. Csak megrendelést tudok felvenni” – mondja Fabrizio Turchi a “Forli today” kérdésére. A várakozási idő nem rövid. A korona-krízis alatt sok gyárban szünetelt a termelés és a beszállítói láncolat még mindig nem működik tökéletesen. Ráadásul a világ minden táján felpörgött a bicikliüzlet. A gyártás nem tud lépést tartani a kereslettel. „Nagyon megy a bolt. Majdnem behoztam a sok hetes kényszerszünet miatti bevételkiesését” – örvendezik.

Mindenki biciklit venne!

Nem csak Forli ég bicikli-lázban. A nem éppen biciklibarát hírében álló Rómában is egyre többen váltanak. „A rómaiaknak nem lábuk, hanem kerekük van” – szól egy olasz szállóige. Persze nem a bicikli két, hanem az autó négy kerekére utal. A fővárosba a koronajárvány-válság előtt a többség az állandó dugók ellenére mindenhova kocsival járt. 2018-ban mindössze 1 százalék volt a rendszeresen biciklizők aránya. Az utóbbi hetekben sokszor autók helyett biciklikből alakul ki dugó a lámpák előtt.

“Bicikli-láz” Olaszországban?

Sorban állnak a vásárlók” – mondja a ’Ciclo-LAB’ (Bicikli-labor) tulajdonosa a ’Repubblica’ riporterének. Egy másik szaküzlet, a ’Zio Bici’ (Bicikli-nagybácsi) tulajdonosa négyszeresére ugrott forgalomról számol be. „Ez minden várakozásunkat felülmúlja. Olyan sok a vásárló, hogy új eladókat kellett felvennem” – újságolja örömmel. A klasszikus városi biciklitől a mountainbike-on át az elektro-kerékpárig mindenre van kereslet. Sokan vesznek elektrorollert is.

Az állam is támogatja

A bicikli növekvő népszerűségében nagy szerepe lehet az 500 eurós vásárlási prémiumnak. A május közepén indult, “Buono mobilità” (Mobilitási-bónusz) névre keresztelt programra 120 millió eurót különített el a kormány. Forrása az EU válságalapja, a ’Recovery Fund’, amelyből fele-fele arányban hitelként és vissza nem térítendő támogatásként 170 milliárd euró érkezett Itáliába. A kerékpárok és rollerek vételárának 60 százalékát, de maximum 500 eurót az állam állja.

Az eljárás olasz összehasonlításban meglepően egyszerű – lenne: Regisztráció egy kormányzati portálon, majd egy utalvány letöltése, amely a programban résztvevő minden üzletben beváltható, amely után a kereskedő megkapja a pénzt az államtól. Az informatikai rendszer azonban az első nap összeomlott és azóta sem működik. Szerencsére van alternatíva. A vásárló a számla bemutatásával visszaigényelheti a vételár 60 százalékát az államtól. Sokan már tényleg visszakapták a pénzt. Az olaszok egy része mégis bizalmatlan. Kivár, ameddig az utalvány ismét igényelhető lesz. Éppen ezért egyetlen kereskedő sem számít a kereslet visszaesésére. Csak a 120 milliós keret kiürülésétől tartanak.

A Ferrari országa a biciklik földjévé válik? A mobilitás támogatásról szóló Spiegel cikk illusztrációja

Cél a mindennapi használat

Paola De Micheli

A városi légszennyezettség és a dugók csökkentése, az egészséges életmód támogatása, valamint a járványügyi szempontból veszélyes tömegközlekedés zsúfoltságának elkerülése” – ismerteti a program céljait a közlekedési miniszter, Paola De Micheli. Nem akarja, hogy a támogatásból vett bicikliket csak alkalmanként, hétvégén kirándulásokra használják az olaszok. Ezért csak a nagyobb városokban és vonzáskörzetükben élők igényelhetnek a támogatásból.

Szakmai szervezetek és az önkormányzatok szerint is a mindennapi használatot kellene erősíteni. A ’Bike to work’ néven több tucatnyijuk részvételével alakult szövetség több javaslattal is előállt:

  • Havi 50 eurós közlekedési prémium a biciklivel munkába járóknak.
  • Új bicikliutak az agglomerációban és kerékpársávok a városokban.
  • Ingyenes bicikliszállítás a városi tömegközlekedésen és a vonatokon.

A németek autóvásárlási prémiumon vitatkoznak

Mindez alig hasonlítható a német tervekhez. Az autóvásárlást akarja támogatni a kormány. Jobban mondva hetek óta erről vitatkozik a koalíció, a gyártók, civil szervezetek és a lakosság.

A benzines és dízel autók után is járó vásárlási prémium élénkítené a gazdaságot és bevételhez juttatná a gyártókat, de közlekedéspolitikailag és környezetileg káros lenne és nem ösztönözné a konszerneket az alternatív motorok fejlesztésére sem.

Azonban kizárólag az alternatív meghajtású autók vételének támogatása nem sokat segítene a gyártóknak. A német modellek túlnyomó részt hagyományos meghajtású. Nagy távolság megtételére is képes elektroautók csak nyártól lesznek a kínálatban és ezek nagyrészt már értékesítették. A darabszám növelésére pedig nincs gyártási kapacitásuk. Ezért e-autók támogatása alig növelné a konszernek bevételét. Beszállítóiknál még kevésbé éreztetné a hatását. Hazai munkahelyeket sem biztosítana, mert a németországi gyárak szinte mindegyikében hagyományos autók készülnek. A sokkal több alternatív meghajtású modellel rendelkező japán és francia gyártók profitálnának. A kormány által pénteken előterjesztett konjunktúraélénkítési-csomagban ennek ellenére csak az alternatív meghajtású kocsik szubvencionálása szerepel: Az eddigi 3.000 eurós állami prémium 6.000 euróra fog nőni.

A közvélemény szerint a környezetbarát közlekedési eszközök használatát kellene támogatni.

Számos javaslat van az asztalon:

  • Bármilyen mobilitási eszköz, például bicikli és tömegközlekedési bérlet vásárlásához lehívható, 5000 eurós mobilitási utalvány.
  • Támogatás a közösségi közlekedési társaságok buszparkjainak megújításához, elsősorban e-buszok beszerzéséhez.
  • Éves bérlet valamennyi városi és regionális tömegközlekedési eszközre 365, tehát napi 1 euróért.
  • Gazdaságélénkítés és munkahely teremtés a városi gyalogos és biciklis infrastruktúra fejlesztésével.
  • Vidéken az iránytaxi, kisbusz hálózat kiépítése, a városokban a carsharing kínálat bővítése családbarát modellekkel.

Németország és Itália – két biciklinagyhatalom

Németország nem csak az autózásban, a kerékpározásban is megkerülhetetlen tényező. Évi 3 millió darabbal a németeknél kel el a legtöbb bicaj Európában. Gyártásban azonban 1,9 millióval csak másodikok Itália mögött, ahol évente 2,3 millió kerékpárt szerelnek össze.

Viszont az ’európai’ bicikli sok eleme külföldről érkezik és csak az összeszerelés történik a kontinensen. Az alumínium vázak szinte kivétel nélkül Ázsiában készülnek. Az európai gyártásuk újjáélesztésére kísérletet tett ugyan egy portugál cég, piaci részesedése azonban még elenyésző.

A több évig tartó visszaesés után tavaly óta ismét növekszik a piac.  Németországban 2019-ben 3%-al több biciklit értékesítettek, mint 2018-ban. Az e-bike eladások 12%-al emelkedtek. Az átlagot a hagyományos biciklik húzták le. Ezekhez a kerékpárgyártók gyakran beszállítóktól vásárolják a kész motorokat. Ezen a területen a német autóipari beszállítók rendelkeznek a legtöbb tapasztalattal és know how-val. Amit olyan óriáscégek, mint a Bosch, a Mahle vagy a ZF az autók számára fejlesztettek ki, kevés ráfordítással a bicikligyártók igényeihez igazítható.

 

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Felülettisztító drónok szállták meg a Müpát

Környezetbarát, magyar fejlesztésű drónnal tisztították meg a Müpa homlokzatát. A drón 30 méteres magasságig, 200 bar nyomású vízsugárral dolgozik, teljesen vegyszermentesen, megfelelve a légügyi előírásoknak.

A kormány meghosszabbítja a kamatstopot 

A kormány folyamatosan azon dolgozik, hogy megvédje a magyar családokat és hosszútávon biztosítsa számukra a kiszámítható, fenntartható lakhatást.

Felgyorsulhat a gépjárművek honosítási eljárása

A jövőben valamennyi, a közlekedési hatóság által engedélyezett vizsgaállomáson lehet honosítási eljárást végezni, ráadásul minden járműkategóriában, amelyre az adott vizsgahely engedéllyel és eszközökkel rendelkezik.

A Magyar Termék védjegy a cégeknek közösséget, a vevőknek megbízható minőséget ad

 A kölcsönös előnyökön alapuló szakmai együttműködések képessé teszik a vállalkozásokat arra, hogy leküzdjék az időről időre megjelenő gazdasági és egyéb kihívásokat.
Hirdetés

Hírek

A Magyar Termék védjegy a cégeknek közösséget, a vevőknek megbízható minőséget ad

 A kölcsönös előnyökön alapuló szakmai együttműködések képessé teszik a vállalkozásokat arra, hogy leküzdjék az időről időre megjelenő gazdasági és egyéb kihívásokat.

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

A szülők is használhatják a KRÉTA idegen nyelvi felkészítő modulját

A lehetőség a webes felületen már csütörtökön elérhető, míg a mobilalkalmazásban egy frissítés után hétfőtől.

Bécs is versenyben az európai MI-Gigagyárért

Bécs hivatalosan is pályázik az Európai Unió által tervezett öt MI-Gigagyár egyikének otthont adni, hogy a kontinens mesterséges intelligencia-központjává váljon az adatvédelem, fenntarthatóság és digitális humanizmus elvei mentén.

MVM és Mol – Megérkezett az első közös kőolajszállítmány Omišalj kikötőjébe

Megérkezett az első közös azeri kőolajszállítmány az MVM-csoport és a Mol-csoport együttműködésének eredményeként a horvátországi Omišalj kikötőjébe

11 balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében

Egyelőre 11 balatoni állomáson indul el az a Nyugat-Európából ellesett gyakorlat, amelynek lényege, hogy a peronokat szektorokra osztották, ezeket táblák jelzik a peron mellett, és mindenhol elhelyeztek egy ábrát, ahol mindenki leolvashatja, hogy a vonatában az a kocsi, amivel ő utazik, melyik szektornál áll meg

Budapest strandol – indul a nyár a főváros fürdőiben

Megérkezett a nyár, kezdődik a vakáció – a budapesti fürdők és strandok felkészültek a szezonra, a fürdőzési lehetőségek mellett pedig ez évben is különféle programokkal várják a vendégeket.

Mire fordítsuk az emelkedő családi adókedvezményt?

Július 1-jétől jelentős változás lép életbe a magyar adórendszerben: emelkedik a családi adókedvezmény mértéke, ami további támogatást jelent a magyar családok számára. A szakértő szerint a gyermekek számától függően havonta akár több tízezer forinttal is nőhet a szabadon elkölthető jövedelem.
Hirdetés

Gazdaság

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,

Többlettel zárt a központi költségvetés májusban

Májusban többlettel zárt a központi költségvetés: ebben a hónapban 213,5 milliárd forint összegű MVM osztalék-befizetés érkezett a költségvetésbe.

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg