Kezdőlap Hírek Itáliában hiánycikk lett a bicikli - A Ferrari országa kétkerékre vált?
No menu items!

Itáliában hiánycikk lett a bicikli – A Ferrari országa kétkerékre vált?

Mialatt a németek autóvásárlási prémiumról vitatkoznak, az olaszok biciklivásárlás szubvencionálásáról döntöttek. Cél a légszennyezettség és a dugók csökkentése, az egészséges életmód támogatása, valamint a járványügyi szempontból veszélyes tömegközlekedés zsúfoltságának elkerülése. A terv működni látszik. Egyre több olasz vált két kerékre.

Forli már hiánycikként kezeli a kerékpárt

Egy 100 ezres közép-itáliai város, Forli hírportálja meglepő sztorit hoz: „Hiánycikk a kerékpár!” Az oldal riportere felkereste a város legnagyobb bicikliüzletét. „A vásárlók arra számítanak, hogy bejönnek és egy új biciklivel mennek ki. Tévedés! A raktárkészletem kimerült. Csak megrendelést tudok felvenni” – mondja Fabrizio Turchi a “Forli today” kérdésére. A várakozási idő nem rövid. A korona-krízis alatt sok gyárban szünetelt a termelés és a beszállítói láncolat még mindig nem működik tökéletesen. Ráadásul a világ minden táján felpörgött a bicikliüzlet. A gyártás nem tud lépést tartani a kereslettel. „Nagyon megy a bolt. Majdnem behoztam a sok hetes kényszerszünet miatti bevételkiesését” – örvendezik.

Mindenki biciklit venne!

Nem csak Forli ég bicikli-lázban. A nem éppen biciklibarát hírében álló Rómában is egyre többen váltanak. „A rómaiaknak nem lábuk, hanem kerekük van” – szól egy olasz szállóige. Persze nem a bicikli két, hanem az autó négy kerekére utal. A fővárosba a koronajárvány-válság előtt a többség az állandó dugók ellenére mindenhova kocsival járt. 2018-ban mindössze 1 százalék volt a rendszeresen biciklizők aránya. Az utóbbi hetekben sokszor autók helyett biciklikből alakul ki dugó a lámpák előtt.

“Bicikli-láz” Olaszországban?

Sorban állnak a vásárlók” – mondja a ’Ciclo-LAB’ (Bicikli-labor) tulajdonosa a ’Repubblica’ riporterének. Egy másik szaküzlet, a ’Zio Bici’ (Bicikli-nagybácsi) tulajdonosa négyszeresére ugrott forgalomról számol be. „Ez minden várakozásunkat felülmúlja. Olyan sok a vásárló, hogy új eladókat kellett felvennem” – újságolja örömmel. A klasszikus városi biciklitől a mountainbike-on át az elektro-kerékpárig mindenre van kereslet. Sokan vesznek elektrorollert is.

Az állam is támogatja

A bicikli növekvő népszerűségében nagy szerepe lehet az 500 eurós vásárlási prémiumnak. A május közepén indult, “Buono mobilità” (Mobilitási-bónusz) névre keresztelt programra 120 millió eurót különített el a kormány. Forrása az EU válságalapja, a ’Recovery Fund’, amelyből fele-fele arányban hitelként és vissza nem térítendő támogatásként 170 milliárd euró érkezett Itáliába. A kerékpárok és rollerek vételárának 60 százalékát, de maximum 500 eurót az állam állja.

Az eljárás olasz összehasonlításban meglepően egyszerű – lenne: Regisztráció egy kormányzati portálon, majd egy utalvány letöltése, amely a programban résztvevő minden üzletben beváltható, amely után a kereskedő megkapja a pénzt az államtól. Az informatikai rendszer azonban az első nap összeomlott és azóta sem működik. Szerencsére van alternatíva. A vásárló a számla bemutatásával visszaigényelheti a vételár 60 százalékát az államtól. Sokan már tényleg visszakapták a pénzt. Az olaszok egy része mégis bizalmatlan. Kivár, ameddig az utalvány ismét igényelhető lesz. Éppen ezért egyetlen kereskedő sem számít a kereslet visszaesésére. Csak a 120 milliós keret kiürülésétől tartanak.

A Ferrari országa a biciklik földjévé válik? A mobilitás támogatásról szóló Spiegel cikk illusztrációja

Cél a mindennapi használat

Paola De Micheli

A városi légszennyezettség és a dugók csökkentése, az egészséges életmód támogatása, valamint a járványügyi szempontból veszélyes tömegközlekedés zsúfoltságának elkerülése” – ismerteti a program céljait a közlekedési miniszter, Paola De Micheli. Nem akarja, hogy a támogatásból vett bicikliket csak alkalmanként, hétvégén kirándulásokra használják az olaszok. Ezért csak a nagyobb városokban és vonzáskörzetükben élők igényelhetnek a támogatásból.

Szakmai szervezetek és az önkormányzatok szerint is a mindennapi használatot kellene erősíteni. A ’Bike to work’ néven több tucatnyijuk részvételével alakult szövetség több javaslattal is előállt:

  • Havi 50 eurós közlekedési prémium a biciklivel munkába járóknak.
  • Új bicikliutak az agglomerációban és kerékpársávok a városokban.
  • Ingyenes bicikliszállítás a városi tömegközlekedésen és a vonatokon.

A németek autóvásárlási prémiumon vitatkoznak

Mindez alig hasonlítható a német tervekhez. Az autóvásárlást akarja támogatni a kormány. Jobban mondva hetek óta erről vitatkozik a koalíció, a gyártók, civil szervezetek és a lakosság.

A benzines és dízel autók után is járó vásárlási prémium élénkítené a gazdaságot és bevételhez juttatná a gyártókat, de közlekedéspolitikailag és környezetileg káros lenne és nem ösztönözné a konszerneket az alternatív motorok fejlesztésére sem.

Azonban kizárólag az alternatív meghajtású autók vételének támogatása nem sokat segítene a gyártóknak. A német modellek túlnyomó részt hagyományos meghajtású. Nagy távolság megtételére is képes elektroautók csak nyártól lesznek a kínálatban és ezek nagyrészt már értékesítették. A darabszám növelésére pedig nincs gyártási kapacitásuk. Ezért e-autók támogatása alig növelné a konszernek bevételét. Beszállítóiknál még kevésbé éreztetné a hatását. Hazai munkahelyeket sem biztosítana, mert a németországi gyárak szinte mindegyikében hagyományos autók készülnek. A sokkal több alternatív meghajtású modellel rendelkező japán és francia gyártók profitálnának. A kormány által pénteken előterjesztett konjunktúraélénkítési-csomagban ennek ellenére csak az alternatív meghajtású kocsik szubvencionálása szerepel: Az eddigi 3.000 eurós állami prémium 6.000 euróra fog nőni.

A közvélemény szerint a környezetbarát közlekedési eszközök használatát kellene támogatni.

Számos javaslat van az asztalon:

  • Bármilyen mobilitási eszköz, például bicikli és tömegközlekedési bérlet vásárlásához lehívható, 5000 eurós mobilitási utalvány.
  • Támogatás a közösségi közlekedési társaságok buszparkjainak megújításához, elsősorban e-buszok beszerzéséhez.
  • Éves bérlet valamennyi városi és regionális tömegközlekedési eszközre 365, tehát napi 1 euróért.
  • Gazdaságélénkítés és munkahely teremtés a városi gyalogos és biciklis infrastruktúra fejlesztésével.
  • Vidéken az iránytaxi, kisbusz hálózat kiépítése, a városokban a carsharing kínálat bővítése családbarát modellekkel.

Németország és Itália – két biciklinagyhatalom

Németország nem csak az autózásban, a kerékpározásban is megkerülhetetlen tényező. Évi 3 millió darabbal a németeknél kel el a legtöbb bicaj Európában. Gyártásban azonban 1,9 millióval csak másodikok Itália mögött, ahol évente 2,3 millió kerékpárt szerelnek össze.

Viszont az ’európai’ bicikli sok eleme külföldről érkezik és csak az összeszerelés történik a kontinensen. Az alumínium vázak szinte kivétel nélkül Ázsiában készülnek. Az európai gyártásuk újjáélesztésére kísérletet tett ugyan egy portugál cég, piaci részesedése azonban még elenyésző.

A több évig tartó visszaesés után tavaly óta ismét növekszik a piac.  Németországban 2019-ben 3%-al több biciklit értékesítettek, mint 2018-ban. Az e-bike eladások 12%-al emelkedtek. Az átlagot a hagyományos biciklik húzták le. Ezekhez a kerékpárgyártók gyakran beszállítóktól vásárolják a kész motorokat. Ezen a területen a német autóipari beszállítók rendelkeznek a legtöbb tapasztalattal és know how-val. Amit olyan óriáscégek, mint a Bosch, a Mahle vagy a ZF az autók számára fejlesztettek ki, kevés ráfordítással a bicikligyártók igényeihez igazítható.

 

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Szálló por – Az ország több pontján is veszélyessé vált a levegő minősége

A csütörtökön közölt adatok szerint veszélyes a levegő minősége Debrecenben és Békéscsabán. A mérések adatai szerint Nyíregyháza, Sajószentpéter és Putnok levegőjének minősége egészségtelen.

NAV: Januártól a 40 év alatti kétgyerekes anyák is csatlakoznak az szja-mentességhez

A kedvezményt nem kell évente kérni, és egyszerre lehet nyilatkozni az "anyakedvezményről", valamint a családi adókedvezményről is - emelte ki a hivatal.

Januártól majd a kkv-k is fordulhatnak a békéltető testületekhez

A hosszabb határidőnek köszönhetően saját jogi részleggel nem rendelkező kisebb vállalkozásoknak több idejük lesz érdemi álláspontjuk kialakítására, míg az összetettebb ügyekben is több idő áll rendelkezésre a válaszirat elkészítésére, és megküldésére.

Rekordhitelek, fogyó ingatlanok: meddig tarthat az Otthon Start lendülete?

Az OSP által gerjesztett hitelpiaci pezsgés az év végéig még biztosan kitart, illetve, ha lesz is némi visszaesés az év végén, akkor az leginkább szezonális hatással magyarázható
Hirdetés

Hírek

Szálló por – Az ország több pontján is veszélyessé vált a levegő minősége

A csütörtökön közölt adatok szerint veszélyes a levegő minősége Debrecenben és Békéscsabán. A mérések adatai szerint Nyíregyháza, Sajószentpéter és Putnok levegőjének minősége egészségtelen.

NAV: Januártól a 40 év alatti kétgyerekes anyák is csatlakoznak az szja-mentességhez

A kedvezményt nem kell évente kérni, és egyszerre lehet nyilatkozni az "anyakedvezményről", valamint a családi adókedvezményről is - emelte ki a hivatal.

Januártól majd a kkv-k is fordulhatnak a békéltető testületekhez

A hosszabb határidőnek köszönhetően saját jogi részleggel nem rendelkező kisebb vállalkozásoknak több idejük lesz érdemi álláspontjuk kialakítására, míg az összetettebb ügyekben is több idő áll rendelkezésre a válaszirat elkészítésére, és megküldésére.

Rekordhitelek, fogyó ingatlanok: meddig tarthat az Otthon Start lendülete?

Az OSP által gerjesztett hitelpiaci pezsgés az év végéig még biztosan kitart, illetve, ha lesz is némi visszaesés az év végén, akkor az leginkább szezonális hatással magyarázható

Eljött a hazai professzionális vagyonkezelés ideje

Összességében a bizalmi vagyonkezelés ma már nem pusztán jogi forma, hanem valódi stratégiai eszköz.

Amikor az ünnep nem ér véget szilveszterkor – Temesvár télen

A kézműves termékeket kínáló standok, harapnivalók és a belvárosi éttermek különleges ajánlatai tovább erősítik ezt az élményt.

Megérkeztek a téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés újabb eredményei

Élőhal-kereskedőket, forralt bor árusokat, őstermelőket, vad- és halfeldogozókat, valamint...

Magyar–indonéz rákdiagnosztikai együttműködés a düsseldorfi MEDICA-n

A megállapodás rögzíti a feladatmegosztást, az adatkezelési és titoktartási elveket, valamint a vitás kérdések rendezésének rendjét is. A konkrét szakmai fókuszterületeket a felek a decemberi jakartai találkozón jelölik ki.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.