Kezdőlap Turizmus Jó helyett rosszabb jöhet a légiutas jogokban?
No menu items!

Jó helyett rosszabb jöhet a légiutas jogokban?

Milyen jogaik vannak a légiutasoknak? Milyen változások várhatók az EU rohamtempóban készülő átfogó reformjával? Miért fog romlani az utasok helyzete? Ez várható a szakértő szerint.

  1. Reform rohamtempóban

Jogszerű, mégse demokratikus

A 2025. második felében soros lengyel EU-elnökség újra akarja szabályozni a légiutasok jogait. Varsó már júliusban a Tanács, tehát a tagállami szakminiszterek elé készült tenni a végső tervezetet, amiről azonnali döntést akar. Az EU jogalkotási eljárása szerint a tervezetről először az Európai Parlamentnek (EP) kellene dönteni. Ezt a sok hónapig tartó és nyitott végű folyamatot elkerülendő egy jogszerű trükkre készül a lengyel elnökség: a Bizottság által több mint egy évtizede készített és az EP által 2014-ben megszavazott jogszabály-tervezetet[1] teszi a Tanács elé, amiből annak idején azért nem lett jogszabály, mert pont a Tanács levette napirendjéről a szavazást és ezzel kvázi tíz évre jegelte a tervezetet.

Eltekintve attól, hogy se nem elegáns, se nem demokratikus az eljárás, az utasok jogait is veszélyezteti. Tételes jogi akadálya viszont nincs, mert a diszkontinuitás (a folytonosság megszakadása – a szerk) tilalmának elve – sok tagállamtól eltérően – nincs lefektetve az uniós jogalkotás szabályai között. Szakértők egy része mégis jogellenesnek tartja az eljárást, mert ellentmond a demokratikus legitimáció elvének, és megsérti az EP EUMSz 25. cikke szerinti együttdöntési jogát, ha az EP időközben megváltozott többségi viszonyainak kijátszása érdekében fogad el a Tanács egy régi tervezetet.

A légitársaságok helyzete jobb, az utasoké rosszabb

Minden potenciális légiutas érdekeit sérti, hogy a 2014-ben elfogadott tervezet megerősítésével figyelmen kívül maradnak az elmúlt évtized gazdasági változásai és technikai fejlődése.

(1) A digitalizáció előrehaladásával párhuzamosan nőtt a légitársaságok lehetősége a működési zavarok megelőzésére, illetve hatékonyabban leküzdésére. Például utasok átfoglalásával, vagy a gépek és a személyzet módosított bevetésével.

(2) A repülőgépek technikai fejlődésével csökkentek az üzemagyagköltségek és így nőtt a légiutas-szállítás fajlagos nyereség-potenciálja. Ezért elvátható a légitársaságoktól, hogy több esetben és nagyvonalúbban térítsék meg az utasok kárát, mint egy évtizede.

(3) Az infláció és a megélhetési kétségek emelkedésével csökkent a jenlegi 250 és 600 euró közötti kártalanítási átalány reálértéke.

A légitársaságok gazdasági érdeke fontosabb, mint az utasok

A lengyel elnökség azt ígéri, hogy az új rendelet figyelembe fogja venni a 2014 óta bekövetkezett változásokat. A rendelet-tervezet viszont ellentmond ennek.[2]

(1) A tervezett módosítások között nem szerepel a kártalanítási átalány emelése.

(2) Maradna a ’14-es változtatás is, mi szerint a rövid- és középtávú járatokon a most hatályos, 2004-es rendelet szerinti 3 óra késés helyett 5 óra, a hosszútávúakon pedig 4 óra helyett 12 óra (!) késés után járna kártérítés. Holott ’20 és ’24 között 71%-al, 30%-ra nőtt a késő gépek aránya.[3] A legpontatlanabb légitársaság az olasz ITA Airways;[4] a legtöbb késve indulást Luxemburg város repterén regisztrálták; de legtöbbször német légikikötők vannak a TOP 10-ben (Frankfurt, Nürnberg, Lipcse-Halle és Köln-Bonn).[5] A holland fogyasztóvédelmi egyesület, a Consumentenbond elemzése szerint a változásokkal a késések 85%-a kiesne a kártérítési kötelezettség alól.[6]

(3) Maradna az előre nem látható események körének hatályos rendelethez képesti kiszélesítése, amikor a légitársaságok mentesülnének a fizetési kötelezettség alól.

„Fatális hibát követ el az EU”

– értékelte a terveket a német Szövetségi Fogyasztóvédelmi Központ (Verbraucherzentrale Bundesverband, VZDV) utasjogi szekciójának elnöke, Jutta Gurkmann.[7] Borítékolható, hogy az új utasjogi rendelt az EU amúgysem legjobb imázsának romlásához fog vezetni. A VZDV közvéleménykutatása szerint az európaiak 75% az EU érdemének tartja utasjogokat; 68% szerint a jogok pontosságra és fogyasztóbarát üzletpolitikára motiválják a légitársaságokat; 90% elvárja a kártérítést járatkésés, illetve -törlés esetén.[8] Gurkmann szerint a rendeletjavaslat elfogadása semmivé teszi az elmúlt évtizedekben elért fogyasztóvédelmi sikereket.

Minősített többség – blokkoló kisebbség

A tervezet elfogadásához minősített többség, tehát a 27 tagállamból legalább az EU népességének 65%-át kitevő 15 tagállam támogatása szükséges. A fogyasztóvédők fő reménye, hogy a szakminiszterek között vitatott a lengyel terv. Ausztria, Spanyolország, Svédország és Szlovákia egyértelműen ellene van; elfogadhatatlannak tartják az EP kijátszását. Hollandia csak a kártérítést megalapozó késési idő csökkentése és a kártérítési átalány emelése mellett támogatná. A dán és az olasz kormány viszont a tervezet mellett van. „Figyelembe kell venni a gazdasági realitásokat és a légitársaságok méltánylandó érdekeit” – mondta a római kormány gazdasági minisztere. Ő gyakorolja a legtöbb késését felmutató légitársaságnál, az ITA Airways-nél 51%-os tulajdonos olasz állam nevében a tulajdonosi jogokat… Döntő lehet, hogy igaz-e a VZDV értesülése, mi szerint a német kormány is a terv ellen van. Így meglenne a minősített többséget akadályozó blokkoló kisebbség.

„Elengedhetetlen az utasjogok szélesítése”

A fogyasztóvédők és utazási szakjogászok az utasjogok erősítését tartják szükségesnek. „Elvárható, sőt, egyenesen elengedhetetlen a kártérítési átalány emelése és a légitársaságok menetesülési lehetőségeinek szűkítése – áll két német szakjogász,  Carl Christian Müller és Bennet Roßbach közös elemzésében.[9]

Az utasjogok érvényesíthetőségén is javítani kellene. Az utasoknak először a légitársaságnál kell – választásuk szerint – az érkezés, vagy az indulás szerinti országban kártérítést igényelniük. Ezért szükséges lenne, hogy a légicégnek minden desztinációjukon legyen képviselete, vagy legalább reklamáció-átvételi pontja. Ennek hiányában jelenleg az EU-n kívüli légitársaságok lassítják, sőt, ellehetetlenítik a jogérvényesítést, egyúttal etikátlan, jogtalan versenyelőnyt szereznek.

A jogérvényesítési eljárás egyszerűsítésével pedig tehermentesíteni kellene a tagállami bíróságokat. Ez jelenleg nagy probléma; az Európában legtöbbet utazó németek tavaly 40%-al több, 131 ezer keresettel éltek.[10] A növekedés elsősorban az AI-t alkalmazó jogsegély portálok térnyerésének a következménye.[11]

  1. Amihez jelenleg jogunk van[12]

Az utasjog tartalma

A légiutasok járattörlés és -késé esetén (1) kártérítésre, (2) ellátásra, és (3) átfoglalásra vagy jegyár visszatérítésre jogosultak. A három igény a feltételek fennállta esetén párhuzamosan illeti meg őket.

Az utasjog hatálya

A kártérítési kötelezettség a légitársaság székhelyétől függetlenül kiterjed minden (1) EU-n belüli, és (2) EU-ból induló járatra, továbbá az (3) EU-ba érkező és az EU-ban honos légitársaság által üzemeltetett járatra, ha az utas a nem EU ország joga szerint nem részesült kártérítésben.

A kártérítés mértéke

A kártérítés átalány, ami 14 napon belüli járattörléskor, és 3 órát meghaladó késénél illeti meg az utast. Mértéke (1) 1500km útitávig 250, (2) 3500km-ig 400, (3) e felett 600 euró.

Átszállás esetén, ha az utas egyben foglalta a kettő, vagy több repülést, akkor jogosult kártérítésre, ha több mint 3 órával később érkezett meg a célállomásra.

Az utast járattörlésnél, a távolságtól és a törlés időpontjától függetlenül – választása szerint – ár visszatérítés, vagy átfoglalási jog is megilleti. Járattörlésnek számít az is, ha az érkezési időpontot legalább egy órával módosította a légitársaság.

Csomagban foglalt üdülésnél járattörlés, és 5 órát meghaladó késé esetén az utas a részvételi díj arányos részét érvényesítheti a légitársaságon.

A pénzbeli kártérítés akkor is jár, ha a légitársaság az igényérvényesítést megelőzően utalványt adott az utasnak, ennek összegétől függetlenül. Feltéve, hogy ezt nem használta fel az utas.

Az utas ellátása

Az utast 2 óra várakozás után snack és frissítő, 3 óra után komplett étkezésen, 5 óra után pedig elszállásolás és teljes ellátás illeti meg. Ha mind erről nem gondoskodik a légitársaság, meg kell térítenie az utas hasonló költségeit.

Ha a reptéren derül ki, hogy a járatot törölték, és az utas az átfoglalás mellet dönt, azonnal jár neki az ellátás.

A légitársaság menetesülése

A légitársaság mentesül a kártérítési kötelezettség alól, ha vis maior, tehát rendkívüli, a légitársaság által nem befolyásolható körülmény miatt lehetetlenül a teljesítés. Ilyen például az ítéletidő, a politikai zavargás, a sztrájk, vagy az alkalmazottak előre nem kalkulálható, tömeges munkaképtelensége, például járvány miatt.

A légitársasági alkalmazottak sztrájkja nem mentesülési ok; vis maior-nak csak (1) a társaságtól független, és (2) a szolgáltatás nyújtásához elengedhetetlen szervezeteknél, például a légiirányítóknál történő munkabeszüntetés számít.

Szintén nem vis maior, ami (1) a légiközlekedés szokásos lefolyásával függ össze és (2) a légitársaság által befolyásolható. Ilyenek a technikai és szervezési problémák, a munkaerőhiány, a megelőző járat késésből eredő késés.

Nem jár kártérítés, ha (1) a légiutas nem fizetett a jegyért, így például a légitársaságtól kapott ajándékutalványt használt fel, vagy ha (2) legkésőbb 45 perccel az indulás előtt nem check-olt be a járatra, feltéve, hogy ezt a légitársaság lehetővé tette.

Bizonyítási teher

A légitársaságnak kell bizonyítania a vis maior fennállását, valamint, hogy minden elvárhatót megtett a teljesítési akadály elkerülésére és leküzdésére – mondta ki 2020-as ítéletében az Európai Bíróság.[13]

Tájékoztatási kötelezettség

A légitársaság köteles az utasokat (1) a foglaláskor, (2) a repülőtéren, valamint (3) a kártérítési esemény felmerülésekor is tájékoztatni a jogaikról és a jogérvényesítés módjáról.

Igényérvényesítés határideje

A kártérítési igény az utazás időpontjától számított 3 évig érvényesíthető.

Igényérvényesítés menete

A kárigény 4 lépcsőben, a rendelet által meghatározott sorrendben érvényesíthető: (1) a légitársaságnál, (2) tagállami fogyasztóvédelmi hatóságnál, (3) független közvetítő fórum, kvázi választott bíróság előtt, (4) az illetékes tagállami bíróságnál benyújtott keresettel.

Az igényérvényesítéséhez mindössze (1) a repülőjegyre, vagy beszállókártyára és (2) az utazásra jogosító igazolványra, valamint adott esetben (3) a felmerült költségek igazolására van szükség.

A légitársaságnak gondoskodnia kell a költségmentes igényérvényesítésről. Így a légitársaságnál való igénybejelentésnek nem lehet költsége, tehát például ingyenesen hívható zöldszámot kell biztosítani.

  1. Néhány példa

A Budapest-London járat (1727km) 4 órát késik. A késés tehát több 3 óránál, az út pedig 1500km-nél. Az utas (1) 400 euró kártérítésre, (2) 2 óra után snackre és frissítőre, újabb órával később pedig komplett étkezésre, valamint (3) egyszeri ingyenes kommunikációra (telefon, vagy internethasználat) jogosult.

Egy család (2 felnőtt, 2 gyerek) Budapest-Barcelona (1925km) járatra foglalt június 15-én 7 órára, amit június 10-én töröl a légitársaság, két lehetőséget felajánlva: ár visszatérítés, vagy átfoglalás június 16-án 10 órára. A törlés tehát 14 napon belüli, a távolság pedig több 1500km-nél. A családot megilleti (1) 4*400 euró kártérítés; választása szerint (2a) ár visszatérítés, vagy (2b) átfoglalás; (3a) előbbi esetben 7 napon belüli ár visszatérítés pénzben, (3b) utóbbi esetben 15-ről 16-ra szállás teljes ellátással és hotel-reptér transzferrel, valamint a felmerült költségek, például extra szabadság megtérítése.

A Budapest-Róma (1164km) útra időben becheckolt utas a reptéren tudja meg, hogy a gép túl van könyvelve. Ez 14 napon belüli járattörlésnek számít 1500km-nél rövidebb távolságnál. Az utas választhat (1a) ár visszatérítés és (1b) átfoglalás között; (2a) jogosult 250 euró kártérítésre; és (2b) másnapra történő átfoglalás esetén elszállásolás, teljes ellátás, transzfer és költségtérítés illeti meg.

Dr. Petrus Szabolcs LL.M.

Fotó: Freepik


[1] 2013/0072 (COD)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:52013PC0130

[2] 2013/0072(COD)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CONSIL:ST_15399_2024_COR_1

[3] https://www.kayak.de/news/urlaub-flugverspaetungen/

[4] https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1412855/umfrage/stornierungen-verspaetungen-europaeischer-airlines/#:~:text=In%20dem%20von%20der%20Quelle,mehr%20als%2015%20Minuten%20gestartet.

[5] https://www.allianzdirect.de/reiseversicherung/deutsche-flughaefen-gepaeckprobleme/#:~:text=Europas%20Flugh%C3%A4fen%20im%20P%C3%BCnktlichkeits%2DCheck,zehn%20unp%C3%BCnktlichsten%20Flugh%C3%A4fen%20Europas%20aus.

[6] https://www.lennoc.com/wp-content/uploads/2025/03/Research-paper-Impact-revisions-261.pdf

[7] https://www.vzbv.de/pressemitteilungen/flugreisen-bruchlandung-bei-fluggastrechten-verhindern

[8] https://www.vzbv.de/pressemitteilungen/flugreisen-bruchlandung-bei-fluggastrechten-verhindern

[9] https://www.lto.de/recht/hintergruende/h/eu-fluggastrechte-verbraucher-entschaedigung-flug-ausfall-verspaetung-reform

[10] https://www.lto.de/recht/justiz/j/klagewelle-gegen-airlines-berlastet-gerichte

[11] https://www.lto.de/recht/justiz/j/klagewelle-gegen-airlines-berlastet-gerichte

[12] 261/2004/EK rendelete (2004. február 11.) visszautasított beszállás és légijáratok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról.

[13] Az. C-74/19.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Otthon Start Program két hónap után: így látják a bankok a kölcsön jövőjét

A Bank360 által megkérdezett bankok mindegyike továbbra is jelentős érdeklődésről számolt be az Otthon Start Programmal kapcsolatban, jóllehet néhány hitelintézet érzékel némi visszaesést a szeptember eleji rohamhoz képest. Az elutasított ügyletek aránya mindenhol minimális, már a hitelkérelem benyújtása előtti tájékoztatás során sikerül kiszűrni a problémás eseteket.

Számos módon támogatja az Agárminisztérium a generációváltást a mezőgazdaságban

Olyan szabályozási és támogatási rendszer szolgálja az agráriumban a generációváltást, ami biztosítja a megújulás mellett a versenyképesség fenntartását is. A jelenlegi agrártámogatási ciklusban összesen 79 milliárd forint keretösszeggel a fiatal gazdákat, 10 milliárd forinttal pedig a gazdaságátadási együttműködéseket segítjük.

Szeptemberben néhány százan juthattak el a szerződéskötésig

Az egyes bankok által megosztott adatok alapján a Bank360 úgy számol, nagyjából 35,25 millió forint körül mozoghat az Otthon Start Program keretén belül felvett lakáshitelek átlagos hitelösszege, amely jelentősen meghaladja az összes lakáshitelre számított, 20 millió forintot megközelítő átlagösszeget.

A természet megőrzése folyamatos felelősség

A vadászat nem a hatalomról, hanem a felelősségről szól, nem a birtoklásról, hanem az őrzésről, nem a zsákmányról, hanem a kapcsolatról, a közösségről.
Hirdetés

Hírek

Otthon Start Program két hónap után: így látják a bankok a kölcsön jövőjét

A Bank360 által megkérdezett bankok mindegyike továbbra is jelentős érdeklődésről számolt be az Otthon Start Programmal kapcsolatban, jóllehet néhány hitelintézet érzékel némi visszaesést a szeptember eleji rohamhoz képest. Az elutasított ügyletek aránya mindenhol minimális, már a hitelkérelem benyújtása előtti tájékoztatás során sikerül kiszűrni a problémás eseteket.

Számos módon támogatja az Agárminisztérium a generációváltást a mezőgazdaságban

Olyan szabályozási és támogatási rendszer szolgálja az agráriumban a generációváltást, ami biztosítja a megújulás mellett a versenyképesség fenntartását is. A jelenlegi agrártámogatási ciklusban összesen 79 milliárd forint keretösszeggel a fiatal gazdákat, 10 milliárd forinttal pedig a gazdaságátadási együttműködéseket segítjük.

Szeptemberben néhány százan juthattak el a szerződéskötésig

Az egyes bankok által megosztott adatok alapján a Bank360 úgy számol, nagyjából 35,25 millió forint körül mozoghat az Otthon Start Program keretén belül felvett lakáshitelek átlagos hitelösszege, amely jelentősen meghaladja az összes lakáshitelre számított, 20 millió forintot megközelítő átlagösszeget.

Nem módosította alapkamatát a Bank of England

A teljes kosárra számolt infláció idei növekedését az energiaárakban jelentkező bázishatások és egyedi tényezők okozták, és ez nem vezetett másodlagos inflációs nyomás kialakulásához

ING vezető elemző: a lassú kilábalásnak komoly ára lehet

Az ING Bank előrejelzése szerint jövőre a magyar gazdaság 2,3 százalékkal bővülhet, ami elsősorban a reálbérek emelkedése által hajtott lakossági fogyasztásnak lesz köszönhető.

MNB: a piaci szereplőknek január végéig tájékoztatniuk kell ügyfeleiket a kedvezőbb számlacsomagokról

Az MNB jó gyakorlatnak tartja, ha a bankok a kedvezőbb számlacsomagban elérhető éves megtakarításról is tájékoztatják ügyfeleiket, valamint a csomagváltásért nem számítanak fel díjat.

A magyar erdők az energetikai piac fontos tartalékát jelentik

Minden köbméter energetikai célra felhasznált fa kiváltja a fosszilis energiahordozókat és hozzájárul az ellátás biztonságához, ezért a fának most és a jövőben is helye van a megújuló energetikai piacon.

Hiába nő az átlagfizetés, a megtakarítás a leggazdagabbak kiváltsága lett

A társadalom 60 százaléka számára valószínűleg örökre elveszett a hosszú távú megtakarítási esély
Hirdetés

Gazdaság

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...