Nem sokkal azután, hogy az Európai Parlament megszavazta a dízel-és benzinüzemű új autók értékesítésének 2035 utáni betiltását, Olaszország jelezte, hogy az autóipar védelme érdekében enyhíteni akarja ezt a célt.
Antonio Tajani olasz miniszterelnök-helyettes és külügyminiszter közölte: Olaszország enyhíteni akarja az Európai Unió azon terveit, amelyek szerint 2035-től fokozatosan ki kell vonni a benzin- és dízelüzemű autókat.
Ahelyett, hogy az EU tervei szerint tizenkét év alatt 100 százalékkal csökkentenék a belsőégésű motorral hajtott új autók CO₂-kibocsátását, csak 90 százalékkal kellene – idézte Tajanit a Corriere della Sera című napilap. Ezért Olaszország ellenjavaslatot nyújt be, ami lehetőséget ad az iparnak az alkalmazkodásra – mondta. “Nagy támogatója vagyok az elektromos autóknak, de az ambiciózus célokat a valóságban kell megvalósítani, nem csak papíron” – mondta Tajani a lapnak. “Meg kell védenünk az autóiparunkat” – szögezte le.
“Olaszország le van maradva az autóipar átalakításában, és fel kell gyorsítanunk a beruházásokat” – mondta a lapnak Adolfo Urso gazdasági miniszter. “De azok a határidők és utak, amelyeket Európa ad nekünk, nem felelnek meg az európai és különösen az olaszországi valóságnak” – tette hozzá.
Az Európai Unió parlamentje kedden döntött arról, hogy az új személygépkocsik 2035-től már nem bocsáthatnak ki káros anyagokat üzemelés közben. Az Európai Bizottság, a tagállamok és a parlament már korábban megállapodott erről. De az államoknak ezt az EU Tanácsában is jóvá kell hagyniuk. A cél az, hogy az EU 2050-re klímasemleges legyen.
Az olaszországi autóipar, amely még mindig nagyrészt a hagyományos belsőégésű technológiára összpontosít, az Anfia ágazati szövetség szerint közvetlenül vagy közvetve több mint 270 ezer embert foglalkoztat, és a bruttó hazai termék (GDP) több mint öt százalékát adja. A jelentés szerint a teljesen elektromos autók eladásai tavaly 27 százalékkal csökkentek Olaszországban, és az összes új forgalomba helyezésnek mindössze 3,7 százalékát tették ki.