Kezdőlap Mozaik Kína az ukrajnai háború igazi nyertese, az orosz autópiac sztárja lett
No menu items!

Kína az ukrajnai háború igazi nyertese, az orosz autópiac sztárja lett

A kínai Harbinban található egykori Szent Szofia-székesegyház, a város orosz múltjának maradványa az orosz jelmezbe öltözött közösségi média influencerek célpontjává vált. Fotó: Gilles Sabrié The New York Times

Kína Oroszországgal folytatott kereskedelme idén meghaladta a 200 milliárd dollárt. Az autók és a teherautók gyártói pedig a helyzet legnagyobb nyertesként figyelhették az eltelt időszakot.

Kína havas oroszországi határán egy teherautókat árusító kereskedés eladásai az orosz ügyfeleknek köszönhetően megduplázódtak, miközben Kína exportja a szomszédba olyan erőteljes, hogy ezen a nyáron a kínai építőmunkások raktárakat és 20 emeletes irodatornyokat építettek a határon. A New York Times tudósítása szerint a határ menti Heihe város Kína és Oroszország egyre szorosabb gazdasági kapcsolatának mikrokozmosza. Kína profitál az ukrajnai orosz invázióból, ami arra késztette Oroszországot, hogy a Nyugatról Kínára váltson az autóktól a számítógépes chipek beszerzéséig mindent. És miközben Oroszország mély árengedménnyel értékesíti sz olajat és a földgázt Kínának, az orosz csokoládékkal, kolbászokkal és egyéb fogyasztási cikkekkel telítették meg a kínai szupermarketeket.

Kína a termék helyettesítés bajnoka lett

Mindennek eredményeként az Oroszország és Kína közötti kereskedelem 2023 év első 11 hónapjában meghaladta a 200 milliárd dollárt, amit korábban senki nem várt 2024 előttre.

Oroszország ukrajnai háborúja Kínából is imázslöketet kapott. Az állami média folyamatosan terjeszti az orosz propagandát Kínában és szerte a világon. Oroszország annyira népszerű Kínában, hogy a közösségi média befolyásolói Harbinba, Kína legészakibb tartományának fővárosába, Heilongjiangba özönlenek, hogy orosz ruhában pózoljanak az ottani egykori orosz katedrális előtt.

Hszi Csin-ping, Kína legfelsőbb vezetője és Oroszország elnöke Vlagyimir Putyin számos nyilvános demonstrációt tartott a nemzetek szoros kapcsolatairól. Hszi Csin-ping elnök szeptember elején Harbinba látogatott, és Heilongjiangot Kína „északi kapujának” nyilvánította, miközben Kína Oroszországba irányuló exportja 69 százalékkal nőtt az idei év első 11 hónapjában 2021 azonos időszakához képest, Ukrajna inváziója előtt.

Ebben döntő szerepe volt annak, hogy az ukrajnai háború következményeként Oroszországra rótt embargós helyzetben Kína kielégítette Oroszország kritikus importszükségletét és annak ellenére folytatta helyettesítő áruszállító szerepét, hogy sok európai országgal kockáztatta szoros gazdasági kapcsolatait.

Az ukrajnai invázió előtt Németország, Franciaország és több más európai ország vezetői többnyire félretették a Kínával elsősorban az emberi jogok kérdésében fennálló nézeteltéréseket azért, hogy a kereskedelmi kapcsolataikat ne veszélyeztessék. A kínai tisztviselők pedig most ragaszkodnak ahhoz, hogy ne kényszerítsék őket arra, hogy Európa és Oroszország között válasszanak, hanem szabadon üzletelhessenek mindkettővel.

Ehhez kötődően jelentősen növekedett a kínai személygépkocsik oroszországi előretörése. Az eladások pedig hozzájárultak ahhoz, hogy Kína idén megelőzze Japánt a világ legnagyobb autóexportőreként. A másik oldalon pedig a német gyártók, mint a Mercedes-Benz és a BMW, akik korábban jelentős eladók voltak Oroszországban, az Európa, az Egyesült Államok és szövetségeseik által kivetett szankciók hatására kivonultak az orosz piacról. Más kérdés, hogy a luxusautók oroszországi eladása zuhant, ami az ország autópiacának jelentős csökkenéséhez vezetett, ami jelenleg kevesebb, mint fele akkora, mint Németországé.

Alexander Gabuev, a Carnegie Russia Eurasia Center igazgatója szerint azonban az alsó-középosztálybeli és szegény orosz családok, amelyek tagjai a háborúban harcoló katonák zömét teszik ki, felgyorsították a megfizethető kínai autók vásárlását.

A Blagovescsenszk-Heihe autópályahíd, ami Kínát és Oroszországot köti össze a Heilongjiang, más néven Amur folyón át. Fotó: Xinhua/Wang Jianwei

Példátlan autópiaci előretörés

Ehhez az is hozzájárul – szól a York Times tudósítása – hogy az orosz kormány és a biztosítók a halálesetek és rokkantság után jelentős összegeket – halál esetén akár 90.000 dollárt – fizetnek az orosz katonák családjainak. Ráadásul az oroszok szinte kizárólag belső égésű autókat vásárolnak, amiből Kínának többlete van, mert az ottani fogyasztók nagy ütemben térnek át az elektromos autókra. A szárazföldi határ pedig azt jelenti, hogy Kína vasúton szállíthat autókat Oroszországba, ami fontos tényező, mivel Kína nem rendelkezik saját, óceánon túli szállítóhajókkal járműexporthoz.

Az eredmény? A GlobalData Automotive szerint a kínai autógyártók megszerezték az orosz piac 55 százalékát. Úgy, hogy 2021-ben még csak 8 százalékon álltak. „Soha korábban nem láttuk, hogy egyetlen ország autógyártói ilyen gyorsan felfaltak volna ilyen nagy piaci részesedést – a kínaiak váratlan helyzetbe kerültek” – mondta Michael Dunne, egy ázsiai autóipari tanácsadó San Diegóban.

Miközben az Egyesült Államok határozottan óva intette Kínát attól, hogy fegyvereket küldjön Oroszországnak, és egyelőre nem is tárt fel bizonyítékot arra, hogy ezt tenné, bizonyos polgári felszerelések, amelyeket Kína Oroszországnak ad el, mint például a drónok és a teherautók, katonai célokra is használhatók. Annak ellenére, hogy a kínai-orosz kereskedelmi kapcsolat még így is szerénynek mondható, ez még így is időszerű áldást jelent a kínai építőiparnak is, mert a kínai gazdaság nehezen gyógyul be a csaknem három évig tartó szigorú „nulla Covid” intézkedések által hagyott sebekből. Ennek egyik jeleként Kínában válságban van az ingatlanpiac. Lakások tízmilliói állnak üresen vagy befejezetlenül, és az új projektek elakadtak, megfosztva az építőipari szektort a régóta működő munkahelyektől.

Ebben a helyzetben különösen jól jön, hogy több építőipari munkás a 2600 mérföldes orosz határon talál magának munkát, ahol egészen 2023-ig nem volt kamionmegálló, vámfeldolgozó központ, vasúti pályaudvar, csővezeték és egyéb infrastruktúra. Most viszont az olyan városokban, mint Heihe, a téli fagyos időszakig lendületesen haladt az építkezés a nyár folyamán. Már csak azért is, mert csővezetékekre van szükség a két ország közötti kereskedelem egyik legfontosabb árucikkéhez: az energiához. Az olcsó orosz energia, megkerülve a Nyugat által bevezetett szankciókat, segített a kínai gyáraknak abban, hogy versenyezzenek a globális piacokon, ahol gyártási riválisaik, különösen Németországban, az elmúlt két év nagy részében meredeken magasabb energiaköltségekkel szembesültek.

Még a régi sérelmeket is félretették

Oroszország felpörgette a földgázszállítást a Power of Siberia gázvezetékén keresztül Kínába, és tárgyalt egy második gázvezeték megépítéséről, amely az ukrajnai háború előtt Európát kiszolgáló mezőkről szállítana gázt. Kína és Oroszország kevesebb mint három héttel az ukrajnai háború előtt megállapodott egy harmadik, kisebb vezeték megépítéséről is, amely Oroszország legkeletibb részéből Északkelet-Kínába szállítana gázt, és ennek a projektnek az építése rohamosan halad előre. A legújabb vezeték olyan szárazföldön fog áthaladni, amelyet Oroszország az 1850-es évek végén foglalt el Kínától, és soha nem adott vissza. De miközben Kína és a Szovjetunió az 1960-as években még katonai összecsapásokra is hajlandó volt a területért, Oroszország és Kína ma olyan hidakat és csővezetékeket építenek, amelyek ezen a területen áthaladnak.

é.m.z.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az MFB 2,7 milliárd forint nyereséget könyvelt el az első hat hónapban

A bank saját tőkéjének értéke a fél év végén 634,778 milliárd forintot tett ki, alig változott az év végi 635,555 milliárd forinthoz képest.

4 millió 712 ezer volt a foglalkoztatottak száma, a munkanélküliségi ráta 4,3 százalék

A munkanélküliek száma 211 ezer fő, a munkanélküliségi ráta 4,3 százalék volt - jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Első emléktábla a Palatinus strandon

Budapesten a nyár és kikapcsolódás egyik fő helyszíne a Margit-sziget és különösen a fővárosiak közkedvelt Palatinus fürdője. A strand, amely gyerekek, felnőttek és persze családok számára sok-sok emlék kedves helye. A Győri család is hosszú éveken át nyaralt itt, és ezt emléktáblával örökítették meg – így emlékezve édesapjukra, a Palán töltött időkre és a mára legendássá vált pingpongcsatákra. A Palatinus első emléktábláját 2025. augusztus 23-án avatták fel a Margaréta-medence hangulatos padjánál a Győri család körében.

Bringával filmfesztiválra-Bécs kerékpáros kihívása a klímavédelem jegyében

A bécsi Városháza előtti filmfesztiválon idén is nagy sikerrel zajlott a kerékpáros kihívás, amely játékos formában ösztönözte a lakosságot a fenntartható közlekedésre.
Hirdetés

Hírek

Az MFB 2,7 milliárd forint nyereséget könyvelt el az első hat hónapban

A bank saját tőkéjének értéke a fél év végén 634,778 milliárd forintot tett ki, alig változott az év végi 635,555 milliárd forinthoz képest.

4 millió 712 ezer volt a foglalkoztatottak száma, a munkanélküliségi ráta 4,3 százalék

A munkanélküliek száma 211 ezer fő, a munkanélküliségi ráta 4,3 százalék volt - jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Első emléktábla a Palatinus strandon

Budapesten a nyár és kikapcsolódás egyik fő helyszíne a Margit-sziget és különösen a fővárosiak közkedvelt Palatinus fürdője. A strand, amely gyerekek, felnőttek és persze családok számára sok-sok emlék kedves helye. A Győri család is hosszú éveken át nyaralt itt, és ezt emléktáblával örökítették meg – így emlékezve édesapjukra, a Palán töltött időkre és a mára legendássá vált pingpongcsatákra. A Palatinus első emléktábláját 2025. augusztus 23-án avatták fel a Margaréta-medence hangulatos padjánál a Győri család körében.

Határokon átívelő televíziós együttműködés támogatja a természetvédelmi ismeretterjesztést

A természetvédelem nem örökölhető, tenni kell érte, hogy az emberek felismerjék, ezért is példaértékű Kecskeméti TV és a Pannon TV természetvédelmi célú magazinsorozata, amely az elmúlt másfél évben több mint 80 millió forint európai uniós támogatással valósulhatott meg az Interreg-IPA Magyarország-Szerbia Határon Átnyúló Együttműködési Program részeként.

A fővárosban lassan csak egyetlen szobára elég a mediánbér

Egy év alatt közel 10 százalékkal nőtt a magyarországi bruttó átlagkereset – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) jelentéséből. A bruttó átlagbér 2025 júniusában 704 400 forint volt a KSH szerint, míg a nettó átlagkereset 484 200 forint volt ugyanebben az időszakban. A nettó keresetek mediánértéke 395 ezer forint volt júniusban. A Bank360 szakértői megvizsgálták, mekkora hitel felvételére elegendők a mostani bérek, illetve ezek alapján azt is megnézték, mekkora ingatlanok megvásárlására adnak ezek lehetőséget.

Nyereséges volt a Rába, de csökkent az árbevétele

A Rába Járműipari Holding Nyrt. árbevétele 8,2 százalékkal 28,822 milliárd forintra csökkent az idei év első hat hónapjában az előző év azonos időszakához képest

Mennyi az önkéntes nyugdíjpénztárak vagyona? 2314,3 milliárd forint

A vagyon legnagyobb hányada változatlanul magyar állampapírban található.

Továbbra is együttműködik az Ökumenikus Segélyszervezet és a Porsche Hungária

Újabb két évre hosszabbította meg stratégiai együttműködését az Ökumenikus Segélyszervezet és a Porsche Hungária Kft., a cég három újabb személyautót biztosít a karitatív munkához.
Hirdetés

Gazdaság

Az egészségpénztár is segítheti az iskolakezdést

A szolgáltatás mostantól az éven belül bármikor igényelhető, megszűnt az a szabály, hogy a vásárlási számlát csak a tanév kezdete előtt, illetve a vége után legfeljebb 15 nappal állíttathatták ki.

Bővül a Magyar Államkincstár online állampapír-értékesítése

Új, azonnali és biztonságos fizetési lehetőséggel bővül a Magyar Államkincstár online értékesítési rendszere: a WebKincstárban és a MobilKincstárban mostantól QVIK fizetéssel is vásárolhatnak állampapírt az ügyfelek.

Kamatdöntés – Egyhangúlag szavazott az alapkamatról az MNB Monetáris Tanácsa júliusban

A július 22.-i döntés alapján a jegybanki alapkamat 6,50 százalék maradt.

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.