Hirdetés
Kezdőlap Autó Vált az Audi. A környezet nyer, a munkavállalók veszítenek - Győrben is
No menu items!

Vált az Audi. A környezet nyer, a munkavállalók veszítenek – Győrben is

Az Audi klímasemlegessé akarja tenni az autóit és a gyártást is. A következmények érzékenyen fogják érinteni a dolgozókat. A menedzsment átképzést ígér – hangzott el a müncheni IAA mobilitási vásár pódiumbeszélgetésén is. Sok munkahely mégis veszélyben van. A Győrben dolgozók helyzete különösen bizonytalan. Petrus Szabolcs összefoglalója

Szigorú előírások, előre menekülő gyártók

Az EU lavinát indított el, amikor gyakorlatilag a benzines és dízel autók értékesítési tilalmával felérően szigorú károsanyag kibocsátási határértékeket szabott meg. A gyártók többsége, így az Audi is előre menekül. A VW ingolstadti központú leányvállalata a brüsszeli határidőnél hamarabb, már 2033-ban befejezné a benzines és dízel autók értékesítését Európában.

Markus Duesmann az üzemi tanácsoknak és a felső vezetőknek is bejelentette, hogy 2026-tól nem mutat be új benzin- vagy dízelmotoros modelleket

„Az olaj ideje lejárt. Tisztában vagyunk az ennek következtében minket terhelő társadalmi felelősséggel” – mondta Markus Duesmann, az Audi elnöke a világ legnagyobb mobilitási kiállítása, a müncheni IAA egyik pódiumbeszélgetésén. „Egy modellt átlagosan 5 évig fejlesztünk, majd 7 éven keresztül gyártunk. Így jön ki a 2033” – indokolta a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) kérdésére, miért megalapozott a céldátuma.

A dolgozók áldozatokat hoztak, hoznak és hozni fognak

A beszélgetésen részt vett az Audi dolgozók érdekképviseleti vezetője, Sabine Maaßen is. Elsősorban arra hívta fel a figyelmet, a koncepcióváltás komoly kihívás a munkavállalóknak: „A legtöbb munkafolyamat gyökeresen át fog alakulni.” Hozzátette, hogy változásokból az elmúlt években sem volt hiány.

A hat évvel ezelőtt kirobbant ’dízelbotrány’ után számos gyártási folyamatot átalakítottak, kicserélődött a felsővezetők többsége, valamint a középvezetők jó része is, és az új menedzsment több lépcsőben csökkentette a kiadásokat. Ennek elősorban a 9.500 dolgozó lett a kárvallottja, akiknek a 61.000 németországi audis közül megszűnt az állásuk. Az álláshelyek most biztonságban vannak. Legalábbis 2029-ig, ameddig a vezetés és a szakszervezetek továbbfoglalkoztatási megállapodása szól.

Győrben elkerülhetetlen lesz a létszámcsökkentés?!

Sabine Maaßen: Már elkezdődtek az átképzési programok

A változások azokat az üzemeket fogják a legérzékenyebben érinteni, ahol nagyrészt, vagy kizárólag hagyományos modellek, és belsőégésű motorok gördülnek le a futószalagokról. Ezek közül Európában Győr a legnagyobb, ahol 3.000 embert foglalkoztat az Audi, kétharmadukat a gyártásban. Bizonytalan a benzin- és dízelmotorokat fejlesztő 300 fejlesztőmérnök állása is az összesen 500 közül.

„Már elkezdődtek az átképzési programok, amelyeknek köszönhetően rendelkezésre fog állni a szakképzett munkaerő, hogy az Európában a legtöbb hagyományos autót gyártó győri gyárunkból a legjelentősebb e-autó építő bázisunk legyen” – igyekezett eloszlatni a dolgozói félelmeket Maaßen. Szavai hitelességét növelte, hogy elismerte: „Az elektromotorok gyártása egyszerűbb, ezért valószínűleg elkerülhetetlen lesz a létszámcsökkentés.”

Duesmann optimistább: „Ha az értékesítések továbbra is a jelenlegi ütemben nőnek, akkor szükségünk lesz minden jelenlegi dolgozónkra, még, ha az autók a jövőben kevesebb munkaóra alatt is fognak elkészülni.”

A képet árnyalja, hogy azok, aki most a hagyományos motorok összeszerelésében vesznek részt, egy egyszerű átképzés után nem alkalmazhatók az e-autók gyártásában. Utóbbiban sokkal nagyobb a magasabban kvalifikáltak részaránya: szoftverfejlesztők, vegyészek és akkumulátorszakértők. Ez is nehezíti a többségében a termelésben dolgozó győri audisok helyzetét.

Györben, a Covid válság utáni újraindításkor a járműszereldében maszkban folytatták a munkát. Fotó: MTI/Krizsán Csaba

Amikor a Süddeutsche Zeitung (SZ) újságírója a dolgozói érdekképviseletet vezető Maaßentól konkrét átképzési példákra volt kíváncsi, kiderült, hogy még csak egy pilotprojekt fut: a második legnagyobb németországi üzemben, Neckarsulmban 12 (!) dolgozót képeztek át a ’digitalizáció a gyártásban és a logisztikában’ elnevezésű program keretében.

Sok beszállítónál a lét a tét

A beszállítóknál, akik között számos magyar is van, még nagyobb a félelem az e-autók terjedése miatt. A Német Autóipari Gyártók Szövetségének (VDA) becslése szerint 2030-ig Németországban 200 ezer álláshely szűnhet meg elsősorban a gazdaság gerincét adó közepes méretű autóipari vállalkozásoknál.

Hasonló eredményre jutott a jónevű gazdaságkutató, a müncheni ifo Institut is. Elemzésükben olvasható a legnagyobb német autóipari beszállító, a Bosch részben már tapasztalatokon alapuló megállapítása, mi szerint az e-autó tartozékok gyártásához a hagyományos alkatrészeknél megszokott munkaórák mindössze 10 százalékára van szükség!

„A helyzet ennél is bonyolultabb. A beszállító profilja a döntő” – árnyalta a képet Münchenben az Audi vezetője, Duesmann. Például az üzemanyag befecskendező szivattyúkra specializálódott vállalkozások teljesen megrendelés nélkül maradhatnak, míg az akku alkatrészeket gyártók piaci robbanás előtt állnak. „Amennyire tudjuk, támogatjuk a beszállítóinkat a profilváltásban. Egy hajóban evezünk, ők is az autóipar részei.”

Egész régiók vannak veszélyben

A munkavállalói érdekképviseletet vezető Maaßen a regionális eltérésekre hívta fel a figyelmet. Tapasztalatból beszél, mert korábban szakszervezeti vezetőként a legnagyobb német acélgyártónál, a ThyssenKruppnál élte meg, mit jelentett az acélipar lejtmenete a Ruhrvidéknek. „Szoros kapcsolatban állunk a helyi politikusokkal. Mindenekelőtt Ingolstadt és Neckarsulm vezetésével.” Az Audi központjának és legnagyobb gyárának, valamint a második legnagyobb németországi üzemnek otthont adó városokban az Audinak legnagyobb munkaadóként az egész gazdaságra jelentős kihatása van. A szintén ezer szállal az Audihoz kötődő Győrről ebben az összefüggésben nem tettek említést.

A vezér optimista

„A prémium márkán eladása világszerte dinamikusan nő. Így növekedésen keresztül biztosíthatjuk a munkahelyeket” – tekintett optimistán a jövőbe Duesmann, aki a jelenlegi 1,7 millióról 2030-ra 3 millióra akarja emelni az eladásokat. Ebben a német piacnak is szerepet szán: „Németország az autósok országa, ahol csak a lakosság töredéke él nagyvárosok központjaiban, ahol lemondhat a saját kocsiról.”

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az EU meghosszabbította az Oroszország elleni szankciókat

Az uniós tagországok kormányait tömörítő tanács fél évvel, 2023. július 31-ig meghosszabbította az Oroszország egyes gazdasági ágazataira vonatkozó korlátozó intézkedéseket.

A TEK kommandósai fogták el a milliárdos áfacsalókat – videó

Több mint 5 milliárd forint áfát csalt el egy sajtkereskedelemmel foglalkozó bűnszervezet, a 15 emberből álló bandával és az azt segítő 14 emberrel szemben vádat emelt a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Főügyészség - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.

Szijjártó: hatalmas lehetőséget jelent a Türk Befektetési Alap

Magyarország számára hatalmas lehetőséget jelent a Türk Befektetési Alap, ez nagyban hozzájárulhat a résztvevő országok közötti gazdasági és kereskedelmi együttműködés erősítéséhez, új beruházásokat indukálhat - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

Pangásban a PC-piac – rossz passzban az Intel

Míg az autógyártók és a gépipari vállalatok a félvezetők hiányára panaszkodnak, addig a PC-gyártók és az adatközpontok pangásban vannak. Mindezt különösen az Intel szenvedi meg.

Hírek

A TEK kommandósai fogták el a milliárdos áfacsalókat – videó

Több mint 5 milliárd forint áfát csalt el egy sajtkereskedelemmel foglalkozó bűnszervezet, a 15 emberből álló bandával és az azt segítő 14 emberrel szemben vádat emelt a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Főügyészség - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.

Soha nem látott közelségben suhan el a Föld mellett egy aszteroida pénteken

Egy teherautó-méretű aszteroida fog elhaladni a Föld mellett pénteken kora hajnalban. A 2023 BU várhatóan olyan közel kerül a Földhöz, hogy ez lesz a valaha észlelt legszorosabb találkozás, azonban az égitest becsapódásától a szakemberek szerint nem kell tartani.

Hatósági áras marad a taxis személyszállítás

A taxis szakma kérését összefogó kamarai javaslatra a kormány rendeletben rögzítette a fix tarifa megtartását, a személytaxi-szolgáltatás hatósági ára nem vezethető ki - hívta fel a figyelmet a Budapesti Kereskedelemi és Iparkamara (BKIK).

Duplájára emelik a munkába járás kedvezményes költségtérítését

Duplájára emeli a kormány a munkába járás kedvezményes költségtérítését, ez több százezer munkavállalónak komoly anyagi támogatás, és megkönnyíti a munkába járást - mondta Palkovics Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetségének (MOSZ) elnöke az M1 aktuális csatornán.

Fix béremelést kapnak az Auchan teljes munkaidős dolgozói

Az Auchan Magyarország januártól valamennyi teljes munkaidőben foglalkoztatott munkatársának bruttó 32 000 forintos béremelést ad - jelentette be az áruházlánc.

Új gázszállítási szerződést kötött Lengyelország

Lengyelország húsz évre és összesen 20 millió tonna cseppfolyósított földgáz (LNG) szállításáról szóló szerződést kötött az amerikai Sempra Infrastructure vállalattal - közölte Daniel Obajtek, a PKN Orlen lengyel állami energetikai nagyvállalat vezérigazgatója.

Újra drágul a taxizás Budapesten

Március 6-ától tíz százalékkal emelkednek a budapesti taxis tarifák: az alapdíj 1000-ről 1100 forintra, a kilométerdíj 400-ról 440-re, a percdíj pedig 100 forintról 110 forintra nő - döntött a Fővárosi Közgyűlés.

Hamarosan nem kell Bécsbe menni az ír ruhaáruház megrohamozására

A Primark nemzetközi divatáruházlánc bejelentette, hogy hamarosan megnyitja az első üzletét Budapesten. A tervek szerint az üzlet az Arena Mallban lesz, és várhatóan az áruházlánc következő pénzügyi évében nyitja meg kapuit.

Gazdaság

Februártól jelentősen emelkedik a Babakötvény éves kamata

Jó hír a gyermeket nevelő családoknak: február 1-től 17,5 százalékra emeljük a Babakötvény éves kamatát - jelentette be a pénzügyminiszter a Facebook oldalán.

MNB: csak szigorú törvényi keretek közt változtathatják a számladíjakat a bankok

Az MNB kiemelt figyelmet fordít a hitelintézetek számladíj-módosításaira, és jogsértés esetén azonnal intézkedik - figyelmeztetett a Magyart Nemzeti Bank azzal összefüggésben, hogy január végéig valamennyi lakossági folyószámlával rendelkező ügyfelet tájékoztatja bankja a tavalyi bankszámla- és kártyaköltségeiről.

Tömeges díjemelés a nyugdíj- és egészségpénztáraknál

Sorozatban kapják a felszólításokat a nyugdíjpénztárak és egészségpénztárak tagjai, hogy 2023-tól magasabb minimális havi tagdíjat várnak az intézmények. Az így megtakarítók örülhetnek, ha az inflációval megússzák a tagdíjemelést, mert vannak annál jóval nagyobbak is – derül ki a Bank360.hu elemzéséből. 

Mától indulhat a roham az új szuperállampapírokért

Indul az akár 16 százalékos kamatot fizető új Prémium Magyar Állampapírok (PMÁP) jegyzése. Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) két új lakossági sorozatot bocsát ki 500-500 milliárd forint értékben, ezeket január 19-től lehet jegyezni – írja a Bank360.hu. 
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom