Hirdetés
Kezdőlap Autó Vált az Audi. A környezet nyer, a munkavállalók veszítenek - Győrben is
No menu items!

Vált az Audi. A környezet nyer, a munkavállalók veszítenek – Győrben is

Az Audi klímasemlegessé akarja tenni az autóit és a gyártást is. A következmények érzékenyen fogják érinteni a dolgozókat. A menedzsment átképzést ígér – hangzott el a müncheni IAA mobilitási vásár pódiumbeszélgetésén is. Sok munkahely mégis veszélyben van. A Győrben dolgozók helyzete különösen bizonytalan. Petrus Szabolcs összefoglalója

Szigorú előírások, előre menekülő gyártók

Az EU lavinát indított el, amikor gyakorlatilag a benzines és dízel autók értékesítési tilalmával felérően szigorú károsanyag kibocsátási határértékeket szabott meg. A gyártók többsége, így az Audi is előre menekül. A VW ingolstadti központú leányvállalata a brüsszeli határidőnél hamarabb, már 2033-ban befejezné a benzines és dízel autók értékesítését Európában.

Markus Duesmann az üzemi tanácsoknak és a felső vezetőknek is bejelentette, hogy 2026-tól nem mutat be új benzin- vagy dízelmotoros modelleket

„Az olaj ideje lejárt. Tisztában vagyunk az ennek következtében minket terhelő társadalmi felelősséggel” – mondta Markus Duesmann, az Audi elnöke a világ legnagyobb mobilitási kiállítása, a müncheni IAA egyik pódiumbeszélgetésén. „Egy modellt átlagosan 5 évig fejlesztünk, majd 7 éven keresztül gyártunk. Így jön ki a 2033” – indokolta a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) kérdésére, miért megalapozott a céldátuma.

A dolgozók áldozatokat hoztak, hoznak és hozni fognak

A beszélgetésen részt vett az Audi dolgozók érdekképviseleti vezetője, Sabine Maaßen is. Elsősorban arra hívta fel a figyelmet, a koncepcióváltás komoly kihívás a munkavállalóknak: „A legtöbb munkafolyamat gyökeresen át fog alakulni.” Hozzátette, hogy változásokból az elmúlt években sem volt hiány.

A hat évvel ezelőtt kirobbant ’dízelbotrány’ után számos gyártási folyamatot átalakítottak, kicserélődött a felsővezetők többsége, valamint a középvezetők jó része is, és az új menedzsment több lépcsőben csökkentette a kiadásokat. Ennek elősorban a 9.500 dolgozó lett a kárvallottja, akiknek a 61.000 németországi audis közül megszűnt az állásuk. Az álláshelyek most biztonságban vannak. Legalábbis 2029-ig, ameddig a vezetés és a szakszervezetek továbbfoglalkoztatási megállapodása szól.

Győrben elkerülhetetlen lesz a létszámcsökkentés?!

Sabine Maaßen: Már elkezdődtek az átképzési programok

A változások azokat az üzemeket fogják a legérzékenyebben érinteni, ahol nagyrészt, vagy kizárólag hagyományos modellek, és belsőégésű motorok gördülnek le a futószalagokról. Ezek közül Európában Győr a legnagyobb, ahol 3.000 embert foglalkoztat az Audi, kétharmadukat a gyártásban. Bizonytalan a benzin- és dízelmotorokat fejlesztő 300 fejlesztőmérnök állása is az összesen 500 közül.

„Már elkezdődtek az átképzési programok, amelyeknek köszönhetően rendelkezésre fog állni a szakképzett munkaerő, hogy az Európában a legtöbb hagyományos autót gyártó győri gyárunkból a legjelentősebb e-autó építő bázisunk legyen” – igyekezett eloszlatni a dolgozói félelmeket Maaßen. Szavai hitelességét növelte, hogy elismerte: „Az elektromotorok gyártása egyszerűbb, ezért valószínűleg elkerülhetetlen lesz a létszámcsökkentés.”

Duesmann optimistább: „Ha az értékesítések továbbra is a jelenlegi ütemben nőnek, akkor szükségünk lesz minden jelenlegi dolgozónkra, még, ha az autók a jövőben kevesebb munkaóra alatt is fognak elkészülni.”

A képet árnyalja, hogy azok, aki most a hagyományos motorok összeszerelésében vesznek részt, egy egyszerű átképzés után nem alkalmazhatók az e-autók gyártásában. Utóbbiban sokkal nagyobb a magasabban kvalifikáltak részaránya: szoftverfejlesztők, vegyészek és akkumulátorszakértők. Ez is nehezíti a többségében a termelésben dolgozó győri audisok helyzetét.

Györben, a Covid válság utáni újraindításkor a járműszereldében maszkban folytatták a munkát. Fotó: MTI/Krizsán Csaba

Amikor a Süddeutsche Zeitung (SZ) újságírója a dolgozói érdekképviseletet vezető Maaßentól konkrét átképzési példákra volt kíváncsi, kiderült, hogy még csak egy pilotprojekt fut: a második legnagyobb németországi üzemben, Neckarsulmban 12 (!) dolgozót képeztek át a ’digitalizáció a gyártásban és a logisztikában’ elnevezésű program keretében.

Sok beszállítónál a lét a tét

A beszállítóknál, akik között számos magyar is van, még nagyobb a félelem az e-autók terjedése miatt. A Német Autóipari Gyártók Szövetségének (VDA) becslése szerint 2030-ig Németországban 200 ezer álláshely szűnhet meg elsősorban a gazdaság gerincét adó közepes méretű autóipari vállalkozásoknál.

Hasonló eredményre jutott a jónevű gazdaságkutató, a müncheni ifo Institut is. Elemzésükben olvasható a legnagyobb német autóipari beszállító, a Bosch részben már tapasztalatokon alapuló megállapítása, mi szerint az e-autó tartozékok gyártásához a hagyományos alkatrészeknél megszokott munkaórák mindössze 10 százalékára van szükség!

„A helyzet ennél is bonyolultabb. A beszállító profilja a döntő” – árnyalta a képet Münchenben az Audi vezetője, Duesmann. Például az üzemanyag befecskendező szivattyúkra specializálódott vállalkozások teljesen megrendelés nélkül maradhatnak, míg az akku alkatrészeket gyártók piaci robbanás előtt állnak. „Amennyire tudjuk, támogatjuk a beszállítóinkat a profilváltásban. Egy hajóban evezünk, ők is az autóipar részei.”

Egész régiók vannak veszélyben

A munkavállalói érdekképviseletet vezető Maaßen a regionális eltérésekre hívta fel a figyelmet. Tapasztalatból beszél, mert korábban szakszervezeti vezetőként a legnagyobb német acélgyártónál, a ThyssenKruppnál élte meg, mit jelentett az acélipar lejtmenete a Ruhrvidéknek. „Szoros kapcsolatban állunk a helyi politikusokkal. Mindenekelőtt Ingolstadt és Neckarsulm vezetésével.” Az Audi központjának és legnagyobb gyárának, valamint a második legnagyobb németországi üzemnek otthont adó városokban az Audinak legnagyobb munkaadóként az egész gazdaságra jelentős kihatása van. A szintén ezer szállal az Audihoz kötődő Győrről ebben az összefüggésben nem tettek említést.

A vezér optimista

„A prémium márkán eladása világszerte dinamikusan nő. Így növekedésen keresztül biztosíthatjuk a munkahelyeket” – tekintett optimistán a jövőbe Duesmann, aki a jelenlegi 1,7 millióról 2030-ra 3 millióra akarja emelni az eladásokat. Ebben a német piacnak is szerepet szán: „Németország az autósok országa, ahol csak a lakosság töredéke él nagyvárosok központjaiban, ahol lemondhat a saját kocsiról.”

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Klímavédelmi intézkedések nélkül megnőhet a nem fizetés veszélye is – Exkluzív interjú Irene Heemskerkkel, az Európai Központi Bank Klímaváltozás központjának vezetőjével

A zöld irányelvekhez való gyors alkalmazkodás bankokat és vállalatokat terhelő összes költsége jóval kisebb, mint amennyibe a tétlenség és a súlyos természeti katasztrófák kezelése kerülne a jövőben – fejti ki magazinunknak adott exkluzív interjújában Irene Heemskerk, az Európai Központi Bank Klímaváltozás központjának vezetője. Az interjú AzÜzlet fenntarthatósághoz kötődő Sikeres zöld megoldások című nyomtatott kiadványában jelent meg.

Augusztus közepétől újra jár a 3-as metró a déli szakaszon

Augusztus 15-től újra jár a 3-as metró Kőbánya-Kispest és a Kálvin tér között. A Kálvin tértől a Göncz Árpád városközpontig továbbra is metrópótló busszal lehet utazni - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

Jövőre is velünk lesz az élelmiszerválság

Az ukrán gabonaszállítás újraindítása és a recessziós félelmek miatt csökkentek a globális élelmiszerárak az elmúlt hetekben, de szakértők szerint a szélsőséges időjárás, a magas energiaköltségek és a megugró műtrágyaárak miatt az élelmiszerválság jövőre fokozódhat - állapította meg a Makronóm Intézet friss elemzésében.

Kína hadgyakorlata átmenetileg lebénítja Tajvan légterét

Több légitársaság is törölte Tajpejbe tartó járatait, másokat pedig átirányítottak, hogy elkerüljék a légteret, amelyet lezártak a polgári forgalom elől a kínai katonai gyakorlatok miatt. A kínai néphadsereg Nancy Pelosi, az amerikai képviselőház elnöke tajvani látogatására válaszul vonult fel a vitatott hovatartozású sziget körül.

Hírek

Augusztus közepétől újra jár a 3-as metró a déli szakaszon

Augusztus 15-től újra jár a 3-as metró Kőbánya-Kispest és a Kálvin tér között. A Kálvin tértől a Göncz Árpád városközpontig továbbra is metrópótló busszal lehet utazni - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

Kína hadgyakorlata átmenetileg lebénítja Tajvan légterét

Több légitársaság is törölte Tajpejbe tartó járatait, másokat pedig átirányítottak, hogy elkerüljék a légteret, amelyet lezártak a polgári forgalom elől a kínai katonai gyakorlatok miatt. A kínai néphadsereg Nancy Pelosi, az amerikai képviselőház elnöke tajvani látogatására válaszul vonult fel a vitatott hovatartozású sziget körül.

Szankciókat vetett ki az EU a Zelenszkij székére pályázó volt elnökre

Korlátozó intézkedéseket vezet be az Európai Unió Viktor Janukovics volt ukrán elnökkel és fiával, Olekszandr Janukoviccsal szemben, válaszul az orosz katonai agresszióra - döntött az Európai Tanács.

Erősödött a forint péntek reggelre

Erősödött a forint árfolyama péntek reggelre a főbb devizákkal szemben a bankközi devizapiacon.

Duplán jön a családi pótlék augusztusban

Kétszer utal családi pótlékot augusztusban a Magyar Államkincstár - közölte közösségi oldalán Németh Szilárd.

Új menedzsmentet kapott a Magyar Közút

A Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél az újonnan létrehozott igazgatóság elnöke Bartal Tamás, a felügyelőbizottság elnöke Németh Lászlóné lett 2022. augusztus 1-jétől, a vezérigazgatói feladatokat továbbra is Szilvai József Attila látja el.

Gazprom: a szankciók miatt nem indulhat újra az Északi Áramlat

Nem lehet visszaszállítani Oroszországba az Északi Áramlat-1 gázvezeték turbináját a nyugati szankciók miatt - közölte a Gazprom.

Románia lassan, de biztosan elfogy

Románia lassan, de biztosan elfogy - állapította meg az Adevarul című román lap azt kommentálva, hogy tavaly minden korábbinál kevesebb, mindössze 180 ezer gyermek született a 19 millió lakosú országban. A lap szerdai cikkében szociológusokat megszólaltatva járta körül a népességfogyás okait és megfékezésének lehetséges módozatait.

Gazdaság

Az MNB zöld átállást vár el a bankoktól – határidőre

A jegybank megújította zöld ajánlását, amelyben elvárják, hogy a hazai hitelintézetek 2025-ig álljanak át a zöld működésre.

Újra összeért az egyhetes betéti kamat és az alapkamat

A várakozásoknak megfelelően az előző hetinél 100 bázisponttal magasabb, 10,75 százalékkos kamattal hirdette meg az egyhetes jegybanki betétet csütörtökön a Magyar Nemzeti Bank.

MNB-alelnök: a rezsicsökkentés módosítása tovább emeli az inflációt

A 100 bázispontos kamatemeléssel a monetáris politika célja továbbra is az, hogy fellépjen a másodkörös inflációs hatások elkerülése érdekében, illetve elősegítse az inflációs cél elérését - jelentette ki Virág Barnabás, a jegybank alelnöke.

Újabb 1 százalékponttal emelte az alapkamatot az MNB

Keddi ülésén 100 bázisponttal 10,75 százalékra emelte a jegybanki alapkamatot a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom