Nem készpénzmentesek, de már készpénzforgalom mentesek azok a bankfiókok, amelyek egyre inkább terjednek idehaza. A műfaj hazai úttörője a K&H ráadásul újabb nagy dobásra készül az idén. Az OTP pedig tabletekkel felszerelt és a videóbankolásra alkalmas bankfiókkal kísérletezik.
Hogy mi a különbség a készpénzmentes és a készpénzforgalom mentes bankfiók között? A magyarázat egyszerű: a készpénzforgalom mentes bankfiók ugyan pénztár és pénztáros nélkül üzemel, de mégsem készpénzmentes, mert a fiókban olyan bankautomaták, ATM-ek vannak elhelyezve, amelyek ki és befizetésre egyaránt alkalmasak.
Magyarországon 2013-ban – szoros versenyben -, a K&H Bank telepített először olyan bankautomatát, ATM-et, ahol a pénz kivétele mellett befizetésre is lehetőség nyílik. A következő újítás pedig az volt, hogy 2015-ben a nyugat-európai és főként a csehországi példák alapján, a Mammutban megnyitották azt az első bankfiókjukat, ahol ezzel már automatizálták a készpénzforgalmat. Rajna Gábor, a K&H Bank lakossági értékesítési igazgatója szerint ezt azzal érték el, hogy egyszerre két ATM is bekerült a fiókba. Az egyik klasszikus módon csak készpénz kivételére alkalmas, a másik, amely megjelenésében is nagyobb, már nemcsak a készpénz kifizetésre, hanem befizetésére is.
Az alapgondolatot az ügyféligények hívták életre, mert a pénzintézetnél azt tapasztalták, hogy sok KKV-és számlatulajdonos nem csak nyitvatartási időben szeretne, vagy tud készpénzt befizetni. Utóbbiak közé tartoznak például azok, az üzletek, amelyek nyitvatartási ideje a késő estébe nyúlik, vagy amelyek még vasárnap is nyitva tartanak. Ráadásul az ATM-es készpénz befizetés a magánszemélyek körében is hamar népszerű lett.
Az elképzelés bejött: a forgalom oly mértékben terelődött át a befizetős ATM-ekre, hogy ezen felbuzdulva elhatározták, kipróbálják, mi történik akkor, ha a készpénzforgalom teljesen automatizált lesz. Vagyis, ha más fiókokban sem kell a befizetésért sorba állni és az ügyintézők így csak arra tudnak fókuszálni, ami értékteremtő és igazán fontos egy ügyfélnek.
A készpénz be, illetve kifizetés ugyanis olyan rutin tranzakció, aminek nincs nagy hozzáadott értéke, viszont sok időt vesz igénybe. Szemben mondjuk egy jelzáloghitel felvétellel, vagy befektetéssel, netán a legoptimálisabb számla kiválasztásával, ahol fontos a tanácsadás és ahol igencsak felértékelődik a szakértelem szerepe. Így pedig különösen értékes időt veszít az az ügyfél, akit a készpénz be és kifizetések miatt kárhoztatnak várakozásra, miközben az sem boldog, aki csak a legegyszerűbb tranzakció miatt kénytelen sorban állni.
– Ezért próbáltuk meg az egyszerű tranzakcionális feladatokat elválasztani a tanácsadás jellegű tevékenységtől és nagyon pozitív volt a fogadtatás – magyarázza Rajna Gábor – Olyannyira, hogy a 0-24 órás automatás befizetés lehetőségével elég sok új ügyfelet sikerült megnyernünk. Így aztán, miközben a versenytársaink többsége csökkentette fiókhálózatának méretét, mi inkább szinten tartottuk és a fiókokat 2017-ig már készpénzforgalom mentes, vagyis pénztármentes konstrukcióban indítottuk útnak. Ahol az ügyintézők már nem foglalkoznak a készpénz be és kifizetésekkel, mert arra már mindenütt ott van a mindkét funkcióra képes ATM automata.
Mivel ez a lépés is beváltotta a reményeket a K&H, 2017 végétől már olyan bankfiókokat is elkezdett pénztármentessé alakítani, ahol korábban volt készpénzforgalom. 2018 közepéig azonban csak olyan helyeken hoztak létre pénztármentes fiókot, amelyek elérhető közelségében egy klasszikus, pénztárral ellátott fiók is üzemelt.
Tavaly nyáron ismét szintet léptek, néhány olyan nagyvárosban is megjelentek a pénztármentes fiókokkal, ahol nincs másik K&H fiók. Olyan helyeken tették ezt, ahol a fiókzárások miatt, a konkurencia alig képviselteti magát, így befizetős ATM-ek mellett a személyes tanácsadásra épülő szolgáltatás is versenyelőnyt jelent.
A pénztármentesség térhódítását jelzi, hogy a K&H 206 fiókjából ma már országszerte 40 működik pénztármentes üzemmódban – pénztár nélkül, miközben a K&H a piacon elsőként, mind a 206 fiókját befizetős automatával is felszerelte. Sőt azóta – a Lurdy Házban – az első, nem fiókban elhelyezett ki és befizetésre alkalmas ATM-et is letelepítették.
Rajna Gábor szerint a befizetős ATM-ek sikerét mutatja, hogy a K&H és a hasonló ATM-eket üzemeltető másik három versenytárs automatáiban 2018 első kilenc hónapjában 562 milliárd forintot fizettek be Magyarországon és ebből 300 milliárd forintot a K&H önkiszolgáló pénzautomatáiba tettek be a befizetők, akiknek többsége a KKV szektor cégei közé tartozik.
A műfaj népszerűségét a 0-24 órás rendelkezésre állás mellett az adja, hogy a befizetett összeg gyakorlatilag azonnal jóváírásra kerül a számlán, miközben a pénzintézet számára az önkiszolgáló megoldás mellett az is előny, hogy ezek az intelligens ATM-ek képesek arra, hogy maguk megszámolják, és – kezelőszemélyzet nélkül -, kifizetésre újra alkalmassá tegyék a befizetett bankjegyeket. Arról nem is beszélve, hogy bankbiztonsági szempontból is előnyös, hogy nem kell a pénzt a bankfiók belső terében tárolni.
A K&H után másodikként az OTP Bank is megnyitotta tavaly decemberben, Győrben az Árkád üzletházban az első készpénzmentes bankfiókját, ami a hagyományos fiókok alternatívájaként, tanácsadói fiókként kezdte meg működését.
Az OTP-nél AzÜzlet.hu kérésére kifejtették: a pénzintézetnél is azt tapasztalják, hogy a bankfiókok szerepe változóban van és egyre inkább jellemző, hogy ügyintézőiket tanácsért keresik fel az ügyfeleik, miközben a készpénz ki- és befizetéssel járó, gyors, vagy kevésbé bonyolult tranzakciók növekvő mértékben kerülnek át a digitális térbe.
Tapasztalataik szerint a komplexebb termékek, például a lakáshitelek vagy a befektetési termékek értékesítésére bankfiókjaik a legalkalmasabbak. Ezzel együtt, a fiók önkiszolgáló előterébe ki-és befizető és Euró kifizető ATM-et is telepítettek, hogy a készpénzes igények döntő többségét ezekben a fiókokban is – nem ügyintéző segítségével – ki tudják szolgálni. Olyannyira, hogy az OTP tíz éves fiókhálózat-fejlesztési stratégiájában fiókjaik meghatározó hányadát készpénzmentes működésűként képzelik el. Hozzátették: amennyiben egy nagyvárosban új fiókot nyitnak, az már valószínűleg készpénzmentes lesz, a kisebb településeken, ahol jelenleg egy fiókjuk működik, továbbra is elérhető marad a készpénzes kiszolgálás.
Ugyanakkor az OTP Bank tavaly az Árkád Budapest bevásárlóközpontban speciális Innovációs fiókot is nyitott. A hazai banki gyakorlatban egyedülálló felszereltségű és kialakítású bankfiókban – amely szintén készpénzmentesen működik, ugyanakkor többek között tabletekkel felszerelt és a videóbankolásra is lehetőség nyílik – az OTP célja az, hogy olyan fejlesztéseket mutasson be, amelyeket az ügyfél visszajelzések alapján akár a teljes országos hálózatban is elérhetővé tehetnek a későbbiekben.