Az Ukrajnában lassan két hete zajló orosz invázió ellen fellépve a legismertebb amerikai márkák is komoly lépésekre szánták el magukat Oroszországban: a Coca-Cola és a PepsiCo felfüggesztette működését, a McDonald’s pedig ideiglenesen bezárta éttermeit az országban.
A PepsiCo kedden közölte, hogy leállítja ottani nagy üdítőmárkái, például a Pepsi Cola és a 7UP értékesítését, de folytatja a burgonyachips és a napi szükségleti cikkek, például a tej, a sajt és a csecsemőtápszer értékesítését. Ugyanakkor a snack- és italóriás – a The Wall Street Journal által megszólaltatott, az ügyet ismerő személyek szerint – komolyan vizsgálja oroszországi üzletágának lehetőségeit.
A nagy nyugati vállalatokra egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy kivonuljanak az országból, válaszul Oroszország ukrajnai inváziójára. Számos vállalat már bejelentette, hogy felfüggeszti vagy csökkenti tevékenységét. Ezek a lépések azt követően történtek, hogy a nyugati kormányok szankciókat vezettek be az ország ellen az invázió megtorlásaként, és a pénzügyi cégek olyan döntéseket hoztak, amelyek elzárhatják Oroszországot a globális piacoktól.
A McDonald’s közölte, hogy ideiglenesen bezárja az országban található mintegy 850 éttermét, de továbbra is fizetést ad az Oroszországban foglalkoztatott 62 ezer dolgozójának. A vállalat hozzátette, hogy még nem tudja meghatározni, mikor nyithatja meg újra az oroszországi éttermeket, és mérlegelni fogja, hogy lehet-e szükség további lépésekre.
A Coca-Cola oroszországi és ukrajnai üzletága 2021-ben a működési bevételeinek és jövedelmének mintegy 1-2 százalékát adta. A vállalatnak december 31-én mintegy 21 százalékos tulajdoni részesedése volt a Coca-Cola HBC-ben, a Coca-Cola régiós palackozó és forgalmazó partnerében.
Az Unilever szintén kedden közölte, hogy felfüggeszti termékeinek importját és exportját Oroszországba és Oroszországból. Ugyanakkor a cég nem szünteti be a térségben történő eladásokat, illetve továbbra is szállítja az általa gyártott alapvető élelmiszereket és higiéniai termékeket Oroszországba.
A PepsiCo szintén vonakodik bezárni teljes oroszországi egységét, amelyhez tartozik egy nagy tejipari üzletág, amelyet egy évtizede mintegy 5 milliárd dollárért vásárolt meg.
Ramon Laguarta, a PepsiCo vezérigazgatója kedden a munkatársaknak küldött e-mailben azt írta, hogy a vállalatnak kötelessége folytatni ottani tevékenységét, mivel oroszok tízezrei függenek a cégtől a megélhetésük és az olyan napi szükségleti cikkek, mint a tej és a bébiétel tekintetében.
A PepsiCo oroszországi egységének bevétele 2021-ben 3,4 milliárd dollár volt – ez 30 százalékos csökkenést jelent a 2013-as 4,9 milliárd dolláros csúcshoz képest -, ami a vállalat harmadik legnagyobb piacává teszi Oroszországot az Egyesült Államok és Mexikó után. Ugyanakkor az orosz egység bezárásának hatása minimális lenne, mivel az alig járul hozzá a PepsiCo eredményéhez – mondták az ügyet ismerő személyek.
Thomas DiNapoli, New York állam számvevője, aki az Egyesült Államok egyik legnagyobb állami nyugdíjalapját felügyeli, a múlt héten levélben fordult a PepsiCo-hoz, a McDonald’s-hoz és más vállalatokhoz, amelyben arra kérte őket, hogy fontolják meg oroszországi tevékenységük szüneteltetését vagy megszüntetését.
A PepsiCo 20 ezer alkalmazottat foglalkoztat Oroszországban. A vállalat 24 üzemében és három K+F központjában üdítőitalokat, burgonyachipset, tejet, joghurtot, sajtot, bébiételeket és csecsemőtápszereket gyárt. Az oroszországi üzletág legnagyobb része a Wimm-Bill-Dann, egy tej- és gyümölcslégyártó vállalat, amelyet a PepsiCo 2011-ben vásárolt meg mintegy 5 milliárd dollárért.
A PepsiCo legmagasabb szintű tisztviselői a régió geopolitikai válságáról szinte minden nap beszéltek, mióta Oroszország februárban megszállta Ukrajnát. Hetek óta értékelik a különböző forgatókönyveket arra vonatkozóan, hogy a konfliktusból fakadó ellátási láncot érintő problémák és egyéb pénzügyi kihívások hogyan érinthetik az üzletet, és milyen lépéseket kell esetleg megtenniük – mondták az ügyet ismerő személyek.
A PepsiCo nullára írhatja le oroszországi üzletágának értékét, modellezve azt a folyamatot, amelyet 2015-ben venezuelai műveletei esetében alkalmazott – mondták egyesek.
A venezuelai egység még mindig működik – és még mindig a PepsiCo tulajdonában van -, de már nem járul hozzá az üdítő- és snack-óriás eredményéhez.
Ha a PepsiCo oroszországi egységének sikerül nyereséget termelnie, miközben az ország gazdasága mélyrepülésbe kerül, a PepsiCo nem valószínű, hogy ezt a nyereséget ki tudja utalni az országból, tekintettel az orosz rubel átutalására vonatkozó, a szankciók miatt fennálló korlátozásokra – mondta az egyik informátor.
A PepsiCo ottani üzletága rubelben működik, helyi forrásból származó tejet és burgonyát dolgoz fel, és üdítőital-koncentrátumokat importál. Bevételei jelentősen csökkentek a Krím 2014-es orosz inváziója óta, és most ellátási láncbeli kihívásokkal néz szembe, mivel a nyugati országok szankciókat vezetnek be Oroszországgal szemben.
A vállalat megragadhatja az alkalmat, hogy bezárjon egy olyan üzletágat, amely nem hozott annyi bevételt, mint amennyit a vállalat remélt. Ugyanakkor a PepsiCo hosszú távon tekint a feltörekvő piacokra, és nem akarja elveszíteni az ottani vásárlók jóindulatát – vélik jelenlegi és korábbi vezetők.