Kezdőlap Világgazdaság Az amerikai életérzés csírája sem marad Oroszországban
No menu items!

Az amerikai életérzés csírája sem marad Oroszországban

A PepsiCo oroszországi egységének bevétele 2021-ben 3,4 milliárd dollár volt, ami 30 százalékos csökkenést jelent a 2013-as 4,9 milliárd dolláros csúcshoz képest. Fotó: Bigstock

Az Ukrajnában lassan két hete zajló orosz invázió ellen fellépve a legismertebb amerikai márkák is komoly lépésekre szánták el magukat Oroszországban: a Coca-Cola és a PepsiCo felfüggesztette működését, a McDonald’s pedig ideiglenesen bezárta éttermeit az országban.

A PepsiCo kedden közölte, hogy leállítja ottani nagy üdítőmárkái, például a Pepsi Cola és a 7UP értékesítését, de folytatja a burgonyachips és a napi szükségleti cikkek, például a tej, a sajt és a csecsemőtápszer értékesítését. Ugyanakkor a snack- és italóriás – a The Wall Street Journal által megszólaltatott, az ügyet ismerő személyek szerint – komolyan vizsgálja oroszországi üzletágának lehetőségeit.

A nagy nyugati vállalatokra egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy kivonuljanak az országból, válaszul Oroszország ukrajnai inváziójára. Számos vállalat már bejelentette, hogy felfüggeszti vagy csökkenti tevékenységét. Ezek a lépések azt követően történtek, hogy a nyugati kormányok szankciókat vezettek be az ország ellen az invázió megtorlásaként, és a pénzügyi cégek olyan döntéseket hoztak, amelyek elzárhatják Oroszországot a globális piacoktól.

A McDonald’s közölte, hogy ideiglenesen bezárja az országban található mintegy 850 éttermét, de továbbra is fizetést ad az Oroszországban foglalkoztatott 62 ezer dolgozójának. A vállalat hozzátette, hogy még nem tudja meghatározni, mikor nyithatja meg újra az oroszországi éttermeket, és mérlegelni fogja, hogy lehet-e szükség további lépésekre.

A Coca-Cola oroszországi és ukrajnai üzletága 2021-ben a működési bevételeinek és jövedelmének mintegy 1-2 százalékát adta. A vállalatnak december 31-én mintegy 21 százalékos tulajdoni részesedése volt a Coca-Cola HBC-ben, a Coca-Cola régiós palackozó és forgalmazó partnerében.

Az Unilever szintén kedden közölte, hogy felfüggeszti termékeinek importját és exportját Oroszországba és Oroszországból. Ugyanakkor a cég nem szünteti be a térségben történő eladásokat, illetve továbbra is szállítja az általa gyártott alapvető élelmiszereket és higiéniai termékeket Oroszországba.

A PepsiCo szintén vonakodik bezárni teljes oroszországi egységét, amelyhez tartozik egy nagy tejipari üzletág, amelyet egy évtizede mintegy 5 milliárd dollárért vásárolt meg.

Ramon Laguarta, a PepsiCo vezérigazgatója kedden a munkatársaknak küldött e-mailben azt írta, hogy a vállalatnak kötelessége folytatni ottani tevékenységét, mivel oroszok tízezrei függenek a cégtől a megélhetésük és az olyan napi szükségleti cikkek, mint a tej és a bébiétel tekintetében.

A PepsiCo oroszországi egységének bevétele 2021-ben 3,4 milliárd dollár volt – ez 30 százalékos csökkenést jelent a 2013-as 4,9 milliárd dolláros csúcshoz képest -, ami a vállalat harmadik legnagyobb piacává teszi Oroszországot az Egyesült Államok és Mexikó után. Ugyanakkor az orosz egység bezárásának hatása minimális lenne, mivel az alig járul hozzá a PepsiCo eredményéhez – mondták az ügyet ismerő személyek.

Thomas DiNapoli, New York állam számvevője, aki az Egyesült Államok egyik legnagyobb állami nyugdíjalapját felügyeli, a múlt héten levélben fordult a PepsiCo-hoz, a McDonald’s-hoz és más vállalatokhoz, amelyben arra kérte őket, hogy fontolják meg oroszországi tevékenységük szüneteltetését vagy megszüntetését.

A PepsiCo 20 ezer alkalmazottat foglalkoztat Oroszországban. A vállalat 24 üzemében és három K+F központjában üdítőitalokat, burgonyachipset, tejet, joghurtot, sajtot, bébiételeket és csecsemőtápszereket gyárt. Az oroszországi üzletág legnagyobb része a Wimm-Bill-Dann, egy tej- és gyümölcslégyártó vállalat, amelyet a PepsiCo 2011-ben vásárolt meg mintegy 5 milliárd dollárért.

A PepsiCo legmagasabb szintű tisztviselői a régió geopolitikai válságáról szinte minden nap beszéltek, mióta Oroszország februárban megszállta Ukrajnát. Hetek óta értékelik a különböző forgatókönyveket arra vonatkozóan, hogy a konfliktusból fakadó ellátási láncot érintő problémák és egyéb pénzügyi kihívások hogyan érinthetik az üzletet, és milyen lépéseket kell esetleg megtenniük – mondták az ügyet ismerő személyek.

A PepsiCo nullára írhatja le oroszországi üzletágának értékét, modellezve azt a folyamatot, amelyet 2015-ben venezuelai műveletei esetében alkalmazott – mondták egyesek.

A venezuelai egység még mindig működik – és még mindig a PepsiCo tulajdonában van -, de már nem járul hozzá az üdítő- és snack-óriás eredményéhez.

Ha a PepsiCo oroszországi egységének sikerül nyereséget termelnie, miközben az ország gazdasága mélyrepülésbe kerül, a PepsiCo nem valószínű, hogy ezt a nyereséget ki tudja utalni az országból, tekintettel az orosz rubel átutalására vonatkozó, a szankciók miatt fennálló korlátozásokra – mondta az egyik informátor.

A PepsiCo ottani üzletága rubelben működik, helyi forrásból származó tejet és burgonyát dolgoz fel, és üdítőital-koncentrátumokat importál. Bevételei jelentősen csökkentek a Krím 2014-es orosz inváziója óta, és most ellátási láncbeli kihívásokkal néz szembe, mivel a nyugati országok szankciókat vezetnek be Oroszországgal szemben.

A vállalat megragadhatja az alkalmat, hogy bezárjon egy olyan üzletágat, amely nem hozott annyi bevételt, mint amennyit a vállalat remélt. Ugyanakkor a PepsiCo hosszú távon tekint a feltörekvő piacokra, és nem akarja elveszíteni az ottani vásárlók jóindulatát – vélik jelenlegi és korábbi vezetők.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

MNB: új eszközzel segíti a banki díjak összehasonlítását a jegybank

A Magyar Nemzeti Bank és a Magyar Bankszövetség között létrejött megállapodás alapján az MNB ezentúl negyedévente publikálja a lakosság számára elérhető összes számlacsomag éves díját.

Shell továbbra is a világ legértékesebb olaj- és gázmárkája

A Shell megtartotta vezető helyét a világ legdrágább olaj- és gázmárkáinak listáján, annak ellenére, hogy értéke egy év alatt 10 százalékkal, 45,4 milliárd dollárra csökkent - áll a Brand Finance elemző cég jelentésében.

Széchenyi Kártya Programban a támogatások összege elérte a 100 milliárd forintot

A Széchenyi Kártya Program jelentősen hozzájárul a hazai kkv-k versenyképességének erősítéséhez és a gazdasági növekedés ösztönzéséhez, ebben kiemelt szerepet játszik, hogy a beruházási hitelek kamatszintje a Demján Sándor Program 2024 novemberi indulása óta két lépcsőben 5-ről évi 3 százalékra csökkent. A kormány intézkedéseinek hatására a Széchenyi Kártyához kapcsolódó kezelési költség, kamat- és díjtámogatások kifizetéseinek összege idén elérte a 100 milliárd forintot.

A Spar 2,7 milliárd forintos beruházással fejlesztette logisztikáját

A Spar Magyarország 2,7 milliárd forintos beruházással fejlesztette logisztikáját, a vállalat több mint 700 millió forintot fordított üllői logisztikai központjának fejlesztésére tavaly, idén pedig mintegy 2 milliárd forintos beruházással új budapesti átrakodó központot hozott létre, amellyel fővárosi üzleteinek ellátását teszi hatékonyabbá.
Hirdetés

Hírek

MNB: új eszközzel segíti a banki díjak összehasonlítását a jegybank

A Magyar Nemzeti Bank és a Magyar Bankszövetség között létrejött megállapodás alapján az MNB ezentúl negyedévente publikálja a lakosság számára elérhető összes számlacsomag éves díját.

Shell továbbra is a világ legértékesebb olaj- és gázmárkája

A Shell megtartotta vezető helyét a világ legdrágább olaj- és gázmárkáinak listáján, annak ellenére, hogy értéke egy év alatt 10 százalékkal, 45,4 milliárd dollárra csökkent - áll a Brand Finance elemző cég jelentésében.

Széchenyi Kártya Programban a támogatások összege elérte a 100 milliárd forintot

A Széchenyi Kártya Program jelentősen hozzájárul a hazai kkv-k versenyképességének erősítéséhez és a gazdasági növekedés ösztönzéséhez, ebben kiemelt szerepet játszik, hogy a beruházási hitelek kamatszintje a Demján Sándor Program 2024 novemberi indulása óta két lépcsőben 5-ről évi 3 százalékra csökkent. A kormány intézkedéseinek hatására a Széchenyi Kártyához kapcsolódó kezelési költség, kamat- és díjtámogatások kifizetéseinek összege idén elérte a 100 milliárd forintot.

A Spar 2,7 milliárd forintos beruházással fejlesztette logisztikáját

A Spar Magyarország 2,7 milliárd forintos beruházással fejlesztette logisztikáját, a vállalat több mint 700 millió forintot fordított üllői logisztikai központjának fejlesztésére tavaly, idén pedig mintegy 2 milliárd forintos beruházással új budapesti átrakodó központot hozott létre, amellyel fővárosi üzleteinek ellátását teszi hatékonyabbá.

A romániai napelemparkok termelési kapacitása meghaladta a gáz- és a széntüzelésű erőművekét

A romániai napelemparkok termelési kapacitása meghaladta a gáz- és a széntüzelésű erőművekét.

Az államalapítás és az új kenyér a magyarság megmaradásának jelképe

A föld ezer esztendeje megtart minket, hazát és életet ad, ezért az államalapítás ünnepe és az új kenyér megszegése a magyarság megmaradásának jelképe - jelentette ki Nagy István agrárminiszter az államalapító Szent István ünnepe alkalmából tartott kitüntetési ünnepségen, hétfőn, a Pesti Vigadóban.

Lezárult az UniCredit Bank és az Alpha Bank Romania fúziója

Lezárult az UniCredit Bank és az Alpha Bank Romania fúziója.

Fresh Corner kávézó várja az utasokat a Nyugati pályaudvaron

Új helyszínnel bővül a Mol és a MÁV közös, vasúti és pályaudvari vendéglátást fejlesztő pilot projektje: a Nyugati pályaudvaron Fresh Corner kávézó várja az utasokat; a beruházás költsége üzleti titok
Hirdetés

Gazdaság

Bővül a Magyar Államkincstár online állampapír-értékesítése

Új, azonnali és biztonságos fizetési lehetőséggel bővül a Magyar Államkincstár online értékesítési rendszere: a WebKincstárban és a MobilKincstárban mostantól QVIK fizetéssel is vásárolhatnak állampapírt az ügyfelek.

Kamatdöntés – Egyhangúlag szavazott az alapkamatról az MNB Monetáris Tanácsa júliusban

A július 22.-i döntés alapján a jegybanki alapkamat 6,50 százalék maradt.

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.