Folyik az új italcsomagolás-visszaváltó automaták telepítése a 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletekben, és a kisebbek közül is már több mint száz jelentkezett, hogy csatlakozna a rendszerhez – mondta a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. vezérigazgatója a társaság keddi online háttárbeszélgetésén.
Pethő Zsolt emlékeztetett, hogy jövő január 1-től új italcsomagolás-visszaváltási rendszert vezetnek be Magyarországon, minden visszaváltási jelöléssel ellátott, egyszer használatos üveg, fém és műanyag palackos ital csomagolása visszaváltható lesz. Vásárláskor palackonként egységesen 50 forint visszaváltási díjat fizet a vásárló, amit visszakap, miután visszavitte a palackot.
A vezérigazgató elmondta, hogy az új rendszerbe évente körülbelül 3,3 milliárd italos palack kerülhet be Magyarországon. A nyugat-európai példák alapján egyértelmű, hogy a visszaváltási rendszer bevezetése után több mint 90 százalékos visszagyűjtési és újrahasznosítási arányt lehet elérni – tette hozzá.
A legnagyobb kihívásnak a visszagyűjtést nevezte, a felhasználók számára ugyanakkor anyagi motiváció, hogy utalvány formájában visszakapják az 50 forintot, amit a vásárlásnál kifizettek.
Január 1-től a MOHU több mint 2000 kihelyezett automatával biztosítja a szolgáltatást. A jogszabály szerint minden 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletben kötelező automatákat üzemeltetni, de a MOHU sok önkéntes jelentkezőre számít a kisebb üzletek közül. Pethő Zsolt jelezte: 4000-6000 közötti automatával terveznek, 6000 automata már elég lenne az országos lefedettséghez.
A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy az új visszaváltási rendszer az egyszer használatos italpalackokról szól. A többször használatos palackok visszaváltását jelenleg is működtetik a gyártók; a többször használatos csomagolás kevesebb mint 10 százalékát teszi ki az összes italos palacknak.
Pethő Zsolt felhívta a figyelmet: más-más szimbólum lesz az egyszer és a többször használatos palackokon, ennek alapján tudják majd a fogyasztók, hogy melyiket hová lehet visszavinni, de a vásárlók 90 százalékban az egyszer használatos csomagolással fognak találkozni.
Fontos változás az eddigiekhez képest, hogy az új automaták a sértetlen palackokat tudják azonosítani, tehát januártól nem szabad összenyomni a visszaváltási logóval ellátott PET palackokat vagy a sörös dobozokat – emelte ki.
Az átmeneti időszak a palackozók számára jövő június 30-ig tart, addig még a korábbi, jelölés nélküli csomagolásban is hozhatnak forgalomba italos palackokat. A polcokon tehát huzamosabb ideig lesznek olyan italos palackok, amelyeken nem lesz jelölés, ezeket továbbra is a szelektív hulladékgyűjtőben kell elhelyezni – ismertette.
A vezérigazgató jelezte: a tejtermékek és a rostos üdítők dobozai, illetve a befőttes üvegek újrahasznosítása több szempontból is összetettebb, ezért ezek a csomagolóanyagok most nem kerültek bele az új rendszerbe.
Szabó Szilvia, a MOHU Gyártói felelősségi rendszerek vezetője elmondta: a 400 négyzetméternél kisebb üzletek is érdekeltek lehetnek automata üzemeltetésében vagy kézi visszaváltó pont működtetésében, mert a fogyasztók a visszaváltási díjat várhatóan náluk fogják levásárolni.
A visszaváltott palackok ellenértékét az automata utalványként nyomtatja ki, ami levásárolható vagy készpénzre váltható; emellett lehetőség lesz arra, hogy a vásárló a bankszámlájára kérje, vagy jótékonysági szervezetnek is felajánlható – ismertette.
A MOHU a kistelepüléseken célzottan próbál partnereket találni, akik csatlakoznának a rendszerhez, hogy ott is biztosítva legyen a visszaváltás a fogyasztóknak – fejtette ki kérdésre válaszolva Szabó Szilvia.