Kezdőlap Portré Markovich Béla az értékekről. Partnerek, mesterek és emberek

Markovich Béla az értékekről. Partnerek, mesterek és emberek

A válságálló startégia titka a következetesség – vallja Markovich Béla a Mapei Kft.  ügyvezető igazgatója, aki szerint  az építőiparban csak az a gyártó lehet sikeres, aki értékként tekint a partnereire és különösen a mesteremberekre.

– Ne változtass stratégiát! Számomra ez volt a globális válság legnagyobb tanulsága. Már csak azért is, mert a Mapei stratégiája korábban is folyamatosan arra épült, hogy válság van – magyarázza Markovich Béla. – Ha pedig ez a kiindulópont, akkor erre a mi válaszunk az, hogy termelni kell és promóciózni. Ezt csináljuk éjjel-nappal, amióta megalakult a cég: termelünk és promóciózunk. Ezért nem változtattam a legnehezebb időkben sem a stratégiánkon, igaz, finomítottam ott, ahol ennek szükségét láttam és ezért sem félek attól sem, hogy a koronavírus miatti pánik átmenetileg a gazdaság teljesítményét is visszavetheti. Mi a recesszió előtt is növeltük a létszámot és a válság alatt is ezt tettük. De akkor már csak oda vettünk fel új embereket, ahol az a bevételnövelést szolgálta: az értékesítés és a marketing területére. Nagyobb hangsúlyt fektetünk arra, hogy még jobb legyen a Mapei ismertsége és megítélése, miközben még jobban fókuszáltunk azokra a kulcsfontosságú célcsoportokra, amelyek meghatározó szerepet játszanak a sikerességünkben. Miközben mindig meghatározónak tartottuk a mesteremberekkel kialakított kapcsolatot, amikor 2010 táján az építőipart is elérte a válság és a megrendelések visszaesése miatt a szakemberek megbecsülése is csökkent, mi nem visszavettünk, hanem még nagyobb erőforrást csoportosítottunk arra, hogy fejlesszük, képezzük őket, hogy még jobb minőséget tudjanak adni a megrendelőknek.

– Miközben másutt a leépítés volt a jellemző, miként lehetett elfogadtatni ezt a stratégiát az olasz tulajdonosokkal?

– Ebben is nagyon profik a tulajdonosaink, hiszen egy olyan, nagymúltú családi vállalkozásról van szó, amelyik megélt már egy-két válságot a történelem során. Ők is azt mondták: nem kell leállni, mert a recesszió jó lehetőséget teremt arra, hogy még közelebb kerüljünk a piachoz. A személyes jelenlétet erősítve ekkor vezettük be az egymegyés startégiát, aminek az a lényege, hogy minden megyében egy dedikált értékesítő szakemberünk tartja a kapcsolatot a partnereinkkel. Ehhez vettünk fel munkatársakat és mivel a válságban sok profi is állást keresett, a legjobbak közül választhattunk. A másik fontos elem a minél jobb és hatékonyabb képzési rendszer megteremtése volt azért, hogy a velünk dolgozó mesteremberek a maximumot tudják kihozni magukból és a termékeinkből.

– Miként mutatkozott ez meg az eredményekben?

– Egyedül a válság legkeményebb évében lettünk enyhén veszteségesek, amikor öt százalékkal csökkent az árbevételünk és mérséklődött az árrésünk is. Onnan viszont folyamatosan növekszünk. Igaz, ezért sokkal, de sokkal többet kellett tennünk, és jó pár dolgot másképpen, célirányosabban kellett csinálnunk, mint korábban.

– A hála, a hűség ugyan nem üzleti kategória, de mennyire maradtak elkötelezett partnerek azok a mesterek, akiknek a képzésére a Mapei a nehéz időkben is sokat fordított?

– A számok magukért beszélnek. Márpedig a Mapei folyamatosan növekszik és hogy egy jó példát említsek: 4-5 éve sokan úgy látták, hogy a hidegburkolatok piacán már alig lehet növekedni. Mi mégis ott értük el a legnagyobb bővülést azért, mert a mestereket támogatjuk. Nemcsak a szakmai képzéssel, mert az az alap. De arra is indítunk egynapos oktatásokat, hogy vállalkozóként miként tudják sikeresen irányítani a céget, hogyan kell tervezni, könyvelni és miként lehet hatékony marketing munkával növelni a megrendelők számát. Ez pedig mindenkinek jó: nekünk azért, mert elkötelezett, nagytudású mesterekkel dolgozhatunk együtt, a mestereknek azért, mert számukra megnyugtató ez a stabil szakmai és anyagi háttér, a megrendelőnek pedig azért, mert biztosak lehetnek abban, hogy a mi termékeinket jól képzett szakemberek, jól építik be. Ez remélhetőleg arra is inspiráló, hogy a fiatalok is több fantáziát lássanak az építőiparban.

– Említette a tulajdonosokkal kialakított jó kapcsolatot, aminek eredményeként üzemet is építettek, majd bővítettek Magyarországon. Miként sikerült ezt elérni?

– Ebben nagy szerepe van, hogy a tulajdonos annak a híve, hogy ha van egy ígéretes piac , akkor oda ne importból szállítsuk az összes terméket, hanem amit lehet gyártsunk ott. Teremtsünk ezzel munkahelyeket és váltsuk ki a szállítási költségeket, hiszen ezzel jobb árrést tudunk elérni, amit a további fejlesztésekre tudunk fordítani. Ennek szellemében épült fel az első magyarországi üzem, aminek kapcsán szükség volt az érveimre ahhoz, hogy Magyarországra kerüljön a gyár.

– De a második lépcsőnél már nem is volt kérdés, hogy a 2016-tól hihetetlenül megnövekedett piaci igények kielégítéséhez szükség van a kapacitásbővítésre. Magyarország mellett ugyanis Szerbiába, Horvátországba, Szlovéniába és Romániába is exportálunk és miközben nálunk tavaly több, mint 20 százalékkal bővült a piac, Romániában 28%-kal és ezért már ott tartottunk, hogy az 50 ezer tonna kapacitású gépeinkkel 65 ezer tonna terméket gyártottunk. A mi küldetésünk pedig az, hogy az elsőre végleges építési megoldásainkkal, a fenntartható fejlődés szem előtt tartásával támogatjuk a kereskedőket, építőket, építkezőket, hogy a jövő épületeit megalkossák és ebbe az is beletartozik, hogy ha nem tudok szolgáltatni, akkor fejlesztek. Még akkor is, ha ez nagy, majdnem 2,8 millió eurós befektetés  volt, amit a magunk erejéből valósítottunk meg. Tehát mi nem kérünk az államtól semmit: inkább adunk. Rengeteg adót. Már csak azért is, mert a beruházás meghozta a gyümölcsét és a termelésünk már megközelíti a 100 ezer tonnát.

– Mennyiben könnyíti a belső kommunikációt, hogy az 1937-ben alapított anyacég nem arctalan tőzsdei vállalat, hanem családi vállalkozás?

– Ez rengeteget segít, még akkor is, ha a szervezettséget, a folyamatokat tekintve a Mapei ma már egy olyan multinacionális családi vállalkozás, amely a nemzetközi cégek legjobb gyakorlatait is alkalmazza. De különösen a sorsdöntő kérdések kapcsán nem mindegy, hogy fel tudom-e hívni a tulajdonost és azonnal visszajelzést és teljes felhatalmazást kaphatok, vagy várni kell addig, amíg mondjuk egy igazgatóság, amelynek tagjai közül a többség nem is járt Magyarországon, megadja a választ. Arról nem beszélve, hogy családi vállalkozásként a működés emberi oldalára is komoly figyelmet fordítanak. Persze a profit, alapvető kérdés, mert anélkül nem működik a cég. De emellett a szervezetet és az itt dolgozók pályafutását is nyomon követik.

– Az Ön vezetői startégiája miként változott az elmúlt évek során?

– Nem sokat. Az én filozófiám mindig az volt, hogy a termelő ember a legfontosabb értéke a cégnek. A legfontosabb változás talán az, hogy még inkább az emberekre, a munkatársakra és a partnereinkre, a mesterekre, a kereskedőkre, a vevőinkre fókuszálunk. Őket is úgy kezeljük, mintha a munkatársaink lennének és miközben minden támogatást megadunk, az elvárásokat is megfogalmazzuk.

– Miként lehet megfogalmazni az elvárásokat akkor, amikor a munkaerőhiány nehezíti az ágazat működését?

– Az az ars poeticám, hogy tedd olyanná a munkahelyet, hogy ott akarjanak dolgozni az emberek és akkor nem lesz gondod azzal, hogy megtaláld a jó munkatársakat. Nyilván ennek is köszönhető, hogy nálunk soha nem volt munkaerőhiány. Ez a probléma a megrendelések növekedése miatt inkább a kivitelezőknél merül fel, ami természetesen számunkra is gondot okoz. A másik, amit fontosnak tartok, hogy mondd is el magadról, vagy mondasd el magadról a munkatársakkal, hogy te mit adsz, és milyen jó a cég. Miért jó ott dolgozni. Mert dolgozni természetesen keményen kell, de ebben segíteni, támogatni kell a munkatársakat, ha kell szakmailag, ha kell emberileg. Ez a szemlélet az, ami nem változott, inkább tovább erősödött bennem az elmúlt  20 év alatt.

Friss

Budapesti Értéktőzsde, március: áresés

A nemzetközi tőzsdékhez hasonlóan a Budapesti Értéktőzsdén is változékony kereskedés mellett erőteljesen csökkentek a részvényárak, a fejlett piacok 15-25 százalékos márciusi visszaeséséhez hasonlóan a BUX is 40 230 pontról, 33 135 pontig csökkent - közölte a Budapesti Értéktőzsde.

Koronavírus – Szabadesés: lezuhant az euróövezet gazdasági teljesítménye

A koronavírus-járvány, illetve az ellene hozott intézkedések hatására márciusban korábban még soha nem tapasztalt mértékben gyengült a gazdasági aktivitás az euróövezetben a londoni IHS Markit gazdaságkutató intézet pénteki tájékoztatása alapján.

Vita az EU-ban a korona-kötvényről: Mindenki mentene, de mindenki másként

Itália, Németország, a ’Kilencek’, az ’Északiak’, az Európai Központi Bank és annak volt elnöke, Mario Draghi – ahányan, annyi féle képp mentenék meg az összeomlás szélé álló európai gazdaságot. Lesz-e közös nevező? – teszi fel a kérdést a legmeghatározóbb olasz napilap, a Corriere della sera. Megfontolások és kifogások? Petrus Szabolcs összefoglalója.

Gazdasági vészhelyzet – Amit a meghirdetett járulékkedvezményről tudni kell/részletek

A koronavírus járvány miatt bekövetkezett recesszió veszteségei szinte a gazdasági szereplők mindegyikét arra sarkallja, hogy valami módon bekerüljön a kormány által meghatározott veszélyeztetett tevékenységi körbe, amelynek jóvoltából a március 1. és június 30. közötti átmeneti időre adó- és járulékkedvezményben részesülhet. A fő kérdés most azonban az, miként értesülhetnek a besorolásukról? Mit kell tenniük azoknak a vállalkozásoknak, aki már a kormányzat eddigi kétlépcsős programjának kedvezményezettjei? AzÜzlet.hu erről kérdezte a PWC Magyarország Kft. szakértőit.

Hírek

Kínában százezreket óvtak meg a fertőzéstől

Több mint 700 ezer Covid-19-esetet akadályozhattak meg Kínában a korlátozásokkal egy új nemzetközi tanulmány szerint, amely a Science tudományos folyóiratban jelent meg. A tudósok szerint Kína fenyegetettsége azonban nem szűnt meg teljesen ezzel.

Fizetés nélküli szabadság: a tb-járulékot fizetni kell

Ha a munkavállaló fizetés nélküli szabadságon van, szünetel a biztosítási jogviszonya, ezért a fizetés nélküli szabadság első napjától egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

Több forrásból ered a marsi víz

Két különböző, a vörös bolygó belsejében található forrásból ered a marsi víz - állapították meg kutatók a Marsról származó meteoritok elemzése révén.

Türkmenisztán betiltotta a koronavírust – a maszk is tilos

Türkmenisztánban betiltották a koronavírus szót a sajtóban és az utcán, ahol a maszkviselés is szigorúan tilos - adta hírül a Riporterek Határok Nélkül médiajogi csoport türkmén forrásokra hivatkozva.

Újra mélyponton a forint

Történelmi mélypontra gyengült a forint az euróhoz képest kedd délután a nemzetközi bankközi devizapiacon.

Mutálódott a koronavírus – már nyolc törzse van

A többi vírushoz hasonlóan az új koronavírus is mutálódik, már nyolc törzse van világszerte - közölték amerikai kutatók.

Google Maps – Manipulálhatóbb, mint gondolnánk

Tizenöt éves a térkép fogalmát újradefiniáló Google Maps, amelynek egy berlini kísérletben 99 okostelefonnal demonstrálták manipulálhatóságát.

Károly herceg elhagyhatta a karantént

A korábban koronavírussal diagnosztizált Károly walesi herceg jól van, kikerült a karanténból - közölte a 71 éves brit trónörökös szóvivője.

A rendőrség nevében is támadnak a csalók

Ismeretlenek a rendőrség nevével visszaélve valótlan tartalmú meghívókat küldtek e-mailben szerkesztőségeknek és különböző szervezetekek - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) kommunikációs szolgálata.

Rigó Csaba Balázs a GVH új elnöke

Az Országgyűlés gazdasági bizottsága támogatta Rigó Csaba Balázs, a Közbeszerzési Hatóság (KH) eddigi vezetőjének kinevezését a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) élére.

Baltikum. Kölyökfókák százai haldokolnak az enyhe télben

Százszám pusztulnak a púpos fókakölykök a Balti-tenger észtországi és lettországi partvidékén a szokatlanul meleg, jégmentes tél miatt.

Szerdán tovább zuhan a benzin ára

Április 1-től a benzin 8 forinttal kerül majd kevesebbe: a literenkénti ára 290 forintra csökken, amire 2010 óta nem volt példa. A gázolaj ára változatlan marad.

Gazdaság

MNB: a hitelkártyákra is vonatkozik a fizetési moratórium

Minden 2020. március 18-ig folyósított hitel-, kölcsön- és lízingszerződésre vonatkozik a fizetési moratórium, így a hitelkártyákra, és a munkáltatói kölcsönökre is - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi felügyelete.

Vita az EU-ban a korona-kötvényről: Mindenki mentene, de mindenki másként

Itália, Németország, a ’Kilencek’, az ’Északiak’, az Európai Központi Bank és annak volt elnöke, Mario Draghi – ahányan, annyi féle képp mentenék meg az összeomlás szélé álló európai gazdaságot. Lesz-e közös nevező? – teszi fel a kérdést a legmeghatározóbb olasz napilap, a Corriere della sera. Megfontolások és kifogások? Petrus Szabolcs összefoglalója.

MNB: hosszabb lejáratú hitel a befektetési alapoknak is

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a monetáris tanács március 24-i döntésével összhangban úgy döntött, hogy lehetővé teszi a hazai nyílt végű, nyilvános befektetési alapok részvételét a jegybank új, hosszabb futamidejű fedezett hiteltenderein

MNB: tavaly három százalékkal csökkent az államadósság

Az államháztartás névértéken számított bruttó konszolidált adóssága a GDP 64,7 százalékát - 30 287 milliárd forintot - tette ki 2019 végén, vagyis 3 százalékponttal csökkent az egy évvel korábbi 67,7 százalékról - közölte a Magyar Nemzeti Bank.

A Bankszövetség szerint a magyar bankrendszer stabil

A magyar bankrendszernek magas a tőkeellátottsága, stabilan működik, a lakosság részéről jelentkező nagyobb készpénzigényt is tudta kezelni - mondta Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára.

Az MNB az infláció lassulására számít

Idén 3 százalék alá eshet, hosszabb távon pedig 3 százalék körül stabilizálódhat az infláció - mondta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) online sajtótájékoztatóján a Közgazdasági előrejelzés és elemzés igazgatóság vezetője.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom