Kezdőlap Gazdaság Még babaváróból is autót vesz a magyar
No menu items!

Még babaváróból is autót vesz a magyar

Fotó:Freepik

A hitelkamatok csökkenésének köszönhetően ismét egyre több lakossági ügyfél nem lízingel, hanem bankhitelből vesz autót. Mindez azt jelenti, hogy az autófinanszírozáson belül a klasszikus hitel részaránya évtizedes magasságba, 30 százalékra emelkedett – miközben 2022-ben a lízingfinanszírozás még 89 százalékot tett ki.

Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint 2024-ben a finanszírozók összesen 160 milliárd forint értékű finanszírozási szerződést kötöttek lakossági ügyfelekkel, ami 36 százalékos növekedést jelent a 2023-as adatokhoz képest.

Ezen belül ugyanakkor a valóban lakossági ügyfelekkel kötött lízingszerződések összege csak 20 százalékkal 112 milliárd forintra emelkedett a Magyar Lízingszövetség adatai szerint, miközben a bankok gépjárművásárlási célú hiteleinek összege közel megduplázódott 2023-hoz képest, 24 milliárd forintról 48 milliárd forintra nőtt tavaly a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint.

Mindez azt jelenti, hogy az autófinanszírozáson belül a klasszikus hitel részaránya évtizedes magasságba, 30 százalékra emelkedett – miközben 2022-ben a lízingfinanszírozás még 89 százalékot tett ki.

A BiztosDöntés.hu szakértője szerint jó eséllyel a hitelből vett autók aránya messze 50 százalék felett van, hiszen nagyon sok fogyasztó személyi hitelből vagy épp Babaváróból vásárol gépjárművet, sőt a január óta elérhető munkáshitel esetében is a gépjárművásárlás számít az egyik legnépszerűbb hitelcélnak. Ugyanakkor ezt pontosan felmérni lehetetlenség, így viszont a bankok által az MNB-nek dedikáltan autóhitelként jelentett tételekkel számolva kell láttatni a trendeket.

A lízing az új-, a hitel a használt finanszírozásban tör előre

Ebből pedig Gergely Péter szerint egyértelműen az látszik, hogy az autóhitel a használt gépjárművek piacának terméke, miközben a lízing inkább az új autó finanszírozáskor kerül elő. Ezt támasztja alá a szakértő szerint a szerződésekben szereplő átlagösszeg is: miközben a lízing esetében az átlagos finanszírozási összeg folyamatosan nőtt 2019 és 2023 között (6 millió forintról 9,7 millió forintra), addig az autóhitelek átlagos összege 2021–2024 között 4–5 millió forint körüli értéken stabilizálódott.

Az autóhitel előretörését a szakértő az emberek emlékeiben még élő gazdasági nehézségekkel is magyarázza: az inflációs sokkból kikerülő lakosság első körben visszafogottan költekezik, s ezért inkább a használt autók felé fordul – ebben az elmúlt hónapokban komoly mértékben megemelkedett újautó-árak is közrejátszottak.

Tavaly rekordszámú, 909 000 használt gépjármű adásvételt regisztráltak a magyar piacon, ami 10,2 százalékos bővülést jelent, s bár az új autó értékesítés 13 százalékos növekedéssel 121,6 ezerre nőtt, ezen új gépjárművek nagy része céges flottákba és nem lakossági ügyfelekhez került – figyelmeztetett Gergely Péter.

Messze van még a 2019-es csúcs

A piac ugyanakkor még messze nem a régi – emlékeztet a pénzügyi szakértő arra, hogy a bankok és a lízingcégek 2019-ben közel kétszer annyi, 53,4 ezer szerződést kötöttek lakossági ügyfeleikkel, mint a tavalyi 27,5 ezer kontraktus. A növekedést ugyanakkor egyértelműen az autóárak emelkedése húzza, amit jól mutat az is, hogy a kihelyezett kölcsönösszeg a 2019-es 237,6 milliárd forintos csúcstól tavaly csak harmadával volt elmaradva.

Visszavághat a lízing

Gergely Péter szerint ugyanakkor a jövőben ismét teret nyerhet a lízing. Szerinte a fejlődés kulcsa a kamatszint alakulása, a gazdasági stabilitás és az újautó-piac helyzete lesz. Ha ezek kedvezően alakulnak, újra növekedhet a lízing szerepe, de persze ott a fő terület továbbra is inkább a nagyobb értékű, illetve céges, flottavásárlásoké lesz. Ebben viszont bőven van még üzleti lehetőség: aligha véletlen, hogy a Cofidis épp a tavasz végén akar megjelenni a piacon, mint hangsúlyos lízingfinanszírozó. Ugyanakkor a kamatcsökkentés és például a munkáshitel megjelenése miatt a hitelek legyőzése a lízingpiacon kemény falatnak ígérkezik.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Ankara a világörökség várományosi listára került

Ankara, Törökország szívében fekvő főváros, most hivatalosan is helyet kapott a világörökségi várományosi listán – méghozzá nem ókori romjaival, hanem 20. századi modernista városfejlesztésével.

Bírság mellett osztalékfizetési, kezességvállalási tilalom a River Factoring Zrt.-nek

A jegybank az előírásoknak megfelelő működés helyreállításáig megtiltotta a River Factoring Zrt.-nek az osztalékfizetést, illetve új kezesség- és garanciavállalási ügyletek megkötését.

MÁV: ezer új autóbusz lesz a Volán-flottánál

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a MÁV-csoport Volán flottája, miután újabb 869 darab autóbusz beszerzésére jelent meg közbeszerzési ajánlati felhívás

Az árstabilitáshoz fegyelmezett monetáris politika kell

A világban tapasztalható bizonytalan geopolitikai és kereskedelmi helyzet olyan inflációs kockázatokat hordoz magában, amelyek miatt a Magyar Nemzeti Banknak (MNB) újra és újra meg kell erősítenie elkötelezettségét a fegyelmezett monetáris politika fenntartása mellett
Hirdetés

Hírek

Ankara a világörökség várományosi listára került

Ankara, Törökország szívében fekvő főváros, most hivatalosan is helyet kapott a világörökségi várományosi listán – méghozzá nem ókori romjaival, hanem 20. századi modernista városfejlesztésével.

Bírság mellett osztalékfizetési, kezességvállalási tilalom a River Factoring Zrt.-nek

A jegybank az előírásoknak megfelelő működés helyreállításáig megtiltotta a River Factoring Zrt.-nek az osztalékfizetést, illetve új kezesség- és garanciavállalási ügyletek megkötését.

MÁV: ezer új autóbusz lesz a Volán-flottánál

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a MÁV-csoport Volán flottája, miután újabb 869 darab autóbusz beszerzésére jelent meg közbeszerzési ajánlati felhívás

Az árstabilitáshoz fegyelmezett monetáris politika kell

A világban tapasztalható bizonytalan geopolitikai és kereskedelmi helyzet olyan inflációs kockázatokat hordoz magában, amelyek miatt a Magyar Nemzeti Banknak (MNB) újra és újra meg kell erősítenie elkötelezettségét a fegyelmezett monetáris politika fenntartása mellett

Megtorpant tavaly az építési kedv és idén se változott a helyzet

Továbbra sem élénkül az építési kedv, a 2025 első negyedévi KSH-adatok szerint az új lakások száma 2,7 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.

Nézzük át az adóbevallási tervezetét!

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az idén is több mint 5,6 millió adózónak készített szja-bevallási tervezetet, amit érdemes átnézni, mert lehet vele teendő.

Az Automatizált Kiviteli Rendszer új korszakot jelent az exportadminisztrációban

Új informatikai rendszert használhatnak május 6-ától az exportőrök. Az Automatizált Kiviteli Rendszer (Automated Export System - AES) teljes egészében automatizálja, papírmentessé teszi a kiviteli eljárások adminisztrációját

Bécsi vonatok – Sínen a megújulás

Április végén az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) a kényelem és minőség jegyében megkezdte legismertebb nagysebességű vonatainak, a Railjeteknek átfogó modernizálását.
Hirdetés

Gazdaság

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.