Kezdőlap Autó Megszületett a kemény döntés: 2035-től csak zéró kibocsátású autókat lehet gyártani az...
No menu items!

Megszületett a kemény döntés: 2035-től csak zéró kibocsátású autókat lehet gyártani az unióban

A megállapodás gyakorlatilag azt jelenti, hogy 2035-től kezdődően az EU-ban nem lehet majd belsőégésű motorral hajtott új személygépkocsikat értékesíteni. Illusztráció: Bigstock

Az Európai Unió környezetvédelmi miniszterei több mint 16 órán át tartó tárgyalás után megegyeztek az éghajlatváltozás elleni küzdelemre vonatkozó jogszabályjavaslatokról. 2035-től kezdve csak olyan új személygépkocsik és kistehetautók gyártása lesz megengedett, amelyek szén-dioxid-kibocsátása nulla.

Az Európai Unió 27 tagállamának környezetvédelmi miniszterei szerdán kora reggel megállapodtak az éghajlatváltozás elleni küzdelmet célzó intézkedésekről – számolt be a Deutsche Welle.

A megállapodás több mint 16 órán át tartó luxembourgi tárgyalást követően született meg a javasolt éghajlati törvényekről – és tartalmaz egy kompromisszumot a fosszilis tüzelőanyaggal működő új autók értékesítésének 2035-től történő fokozatos megszüntetéséről.

“A Tanács megállapodott abban is, hogy 2035-ig 100 százalékososszén-dioxid-kibocsátás-csökkentési célt vezet be az új személygépkocsik és kisteherautók esetében”

– áll a miniszterek közleményében.

A megállapodás gyakorlatilag azt jelenti, hogy 2035-től kezdődően az EU-ban nem lehet majd belsőégésű motorral hajtott új személygépkocsikat értékesíteni.

Mi jön ezután?

A végső kompromisszumról most az Európai Parlamenttel kell tárgyalni – amely szintén támogatja a belsőégésű motorral hajtott járművek értékesítésének teljes betiltását 2035-től.

Mivel az EU 2050-re klímasemlegessé kíván válni, a kibocsátások csökkentése érdekében a belsőégésű motorok használatának tilalmának és a többi törvénytervezetnek hatályba kell lépnie.

A miniszterek közös álláspontot fogadtak el öt olyan jogszabályról, amelyet az Európai Bizottság tavaly javasolt.

“Az éghajlati válság és annak következményei egyértelműek, ezért a szabályozás elkerülhetetlen”

– mondta Frans Timmermans, az EU éghajlat-politikai vezetője.

Németország feltételhez kötötte a támogatást

Az uniós miniszterek nyilatkozata azután hangzott el, hogy Németország koalíciós kormánya támogatta a fokozatos kivezetést, de azzal a feltétellel, hogy a “szén-dioxid-semleges” üzemanyaggal működő új autók értékesítése 2035 után is folytatódhat.

A belsőégésű motorok esetleges betiltásáról szóló vita különösen Németországban, a blokk legnagyobb autópiacán ütközött ellenállásba.

Az EU tagállamai elsöprő többséggel megszavazták, hogy 2035-től csak olyan személygépkocsik és kishaszongépjárművek közlekedhessenek, amelyek nem bocsátanak ki szén-dioxidot” – mondta Steffi Lemke német környezetvédelmi miniszter.

“Ez egyértelmű jelzés, hogy el kell érnünk az éghajlati célokat. Emellett megadja az autóiparnak azt a tervezési biztonságot, amelyre szüksége van”

– tette hozzá.

Szociális Éghajlatvédelmi Alap a láthatáron

A megállapodás szerint létrejön egy 59 milliárd eurós (62 milliárd dolláros) Szociális Éghajlatvédelmi Alap is, amely az alacsony jövedelmű polgárokat védi a szén-dioxid-politika okozta energiaköltségek emelkedésétől.

Minden uniós tagállamnak lehetősége lesz arra, hogy javaslatokat nyújtson be az Európai Bizottságnak arra vonatkozóan, hogy ezt a pénzt hogyan lehet az emberek megsegítésére fordítani, például az otthonok téli energiahatékonyságának növelésére vagy új, nulla kibocsátású közlekedési eszközök támogatására.

“A megújuló energiára való áttérés csökkenteni fogja a számlákat, de sok embernek szüksége lesz némi támogatásra az átálláshoz”

– tette hozzá Timmermans.

Litvánia, Lettország és Lengyelország még nagyobb alap létrehozását szorgalmazta, míg Finnország, Dánia és Hollandia – gazdagabb országok, amelyek többet fizetnének be az alapba, mint amennyit kapnának belőle – kisebb alap létrehozását szorgalmazta.

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

KSH: októberben a bruttó átlagkereset 692 700 forint volt, ami 8,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit

Január-októberben a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 691 400 forint, a nettó átlagkeresete 476 600 forint volt.

Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják le az európai piacot

Mivel nem minden szereplőnek lesz elég tartaléka az átállás finanszírozására, a kivonulás vagy beolvadás okozta piaci rés akár további lendületet is adhat a dinamikusan terjeszkedő kínaiaknak.

Vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek

Az intézkedés bejelentésével egy időben adták át az Év Gyógyszerésze és a Kedvenc Patikám országos szakmai és közönségdíjakat. 

EU-csúcs – Az Európai Tanács jóváhagyta a 90 milliárd eurós uniós támogatást Ukrajnának 2026-27-re

Az Európai Bizottság elnöke tájékoztatott arról is, hogy az uniós vezetők a geogazdasági kérdésekről, köztük a Mercosur-kereskedelmi megállapodásról is tárgyaltak.
Hirdetés

Hírek

KSH: októberben a bruttó átlagkereset 692 700 forint volt, ami 8,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit

Január-októberben a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 691 400 forint, a nettó átlagkeresete 476 600 forint volt.

Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják le az európai piacot

Mivel nem minden szereplőnek lesz elég tartaléka az átállás finanszírozására, a kivonulás vagy beolvadás okozta piaci rés akár további lendületet is adhat a dinamikusan terjeszkedő kínaiaknak.

Vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek

Az intézkedés bejelentésével egy időben adták át az Év Gyógyszerésze és a Kedvenc Patikám országos szakmai és közönségdíjakat. 

EU-csúcs – Az Európai Tanács jóváhagyta a 90 milliárd eurós uniós támogatást Ukrajnának 2026-27-re

Az Európai Bizottság elnöke tájékoztatott arról is, hogy az uniós vezetők a geogazdasági kérdésekről, köztük a Mercosur-kereskedelmi megállapodásról is tárgyaltak.

Az EKB változatlanul hagyta az irányadó kamatlábakat

Az EKB szakértői 2026 tekintetében az inflációt felfelé módosították, elsősorban azért, mivel jelenleg a szolgáltatások inflációjának lassabb csökkenésére számítanak.

Új néven működik tovább áprilistól a Magyar Autóklub

A fenntartható mobilitás érdekében szakmai konferenciákat szerveztek, nyílt napjaikon pedig évek óta lehetőséget biztosítanak a mikromobilitási eszközök kipróbálására.

Csökkentette alapkamatát a Bank of England

A csütörtökön bejelentett kamatcsökkentés nyomán 2023 januárja óta először került 4,00 százalék alá a brit jegybanki alapkamat.

Szálló por – Az ország több pontján is veszélyessé vált a levegő minősége

A csütörtökön közölt adatok szerint veszélyes a levegő minősége Debrecenben és Békéscsabán. A mérések adatai szerint Nyíregyháza, Sajószentpéter és Putnok levegőjének minősége egészségtelen.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.