Kezdőlap Autó Napi árazással megy a magyar autópiac, az extraprofitadó ronthat a helyzeten
No menu items!

Napi árazással megy a magyar autópiac, az extraprofitadó ronthat a helyzeten

2019-hez képest most nagyjából 30 százalék feletti az új autók áremelkedése, de van, ahol a 40 százalékot is eléri. Illusztráció: Bigstock

Van olyan gépjármű modell, amiből már nem is lehet rendelni, miközben a legtöbb személyautóra, vagy kishaszonjárműre több mint egy évet is várni kell. Szakértők szerint mivel a forint árfolyammozgása kiszámíthatatlan, a kereskedők többsége már csak az átadáskor érvényes árfolyamon vállalja az autók leszállítását.

Ami az új autók – személygépkocsik és haszongépjárművek – piacát illeti, továbbra is az látszik, hogy a gyártás még mindig komoly problémába ütközik és folyamatosan nagy a hiány. Ez már nemcsak Kelet-Európára igaz, hanem eljutottunk oda, hogy a teljes nyugat-európai piacról is azt a hírt kapjuk, hogy alig érkeznek a megrendelt járművek. Vagyis ott is nagyon nagy hiány keletkezett az új autók piacán, miközben a kereslet egyáltalán nem csökkent. Ezért természetesen az árak is emelkednek. Amiben az is szerepet játszik, hogy a nyersanyaghiány és az alapanyagok, valamint alkatrészek áremelkedése miatt is kénytelenek árat emelni a gyártók, importőrök. Így összességében, továbbra is drasztikusan emelkedő árral kell számolni az új autók piacán, rendkívül magas kereslet és drasztikusan csökkenő kínálat mellett – fejtették ki AzÜzlet által megkérdezett iparági szakértők.

Megduplázódik a cégautóadó! Az új extraprofitadó kivetésénél a jármű teljesítménye és a környezetvédelmi besorolása a lényeg! Elsőként és minden a cégautóadózás új szabályairól június 15-én, AzÜzlet Cégautó és flottakonferenciáján, ahol a szakértő előadók elemzik az új adószabályokat és az autópiac aktualitásait. További információ és jelentkezés: https://azuzletkonferenciakozpont.hu

Hozzátéve: 2019-hez képest most nagyjából 30 százalék feletti az új autók áremelkedése, de van, ahol a 40 százalékot is eléri. Az ár egyébként azért is érdekes, mert Magyarországon szinte mindegyik importőr euró elszámolással kapja a járművet az adott autógyártól. Az euró árfolyama viszont – az ukrajnai háború hatására is – rendkívül erőteljesen mozgott az elmúlt hónapokban és ez komoly forintgyengülésben mutatkozott meg. Mivel emiatt több importőr és kereskedő is nagyon megégette már magát, gyakorlatilag március vége óta már sehol nem lehet fix áron autót rendelni.

Jelenleg háromféle startégia jellemzi a piacot. Az egyik verzió az, amikor a kereskedő euróban számol: amikor a vevő bejelentkezik, a kereskedő az eurós árat váltja át forintra, és azt mondja, ez az ár. Majd amikor megjön a gépjármű, az akkor aktuális árfolyamon újból kiszámolja az árat. A másik stratégia az, amikor viszonylag sűrűn – legalább hetente, de van, hogy naponta – friss árlistát készít a kereskedő, aki ezért garantálja, hogy amikor beérkezik az autó, akkor azt az eredetileg megállapodott áron kapja meg a vevő. Ez ma már nagyon ritka, de még nem példa nélküli. És ami a leggyakoribb szinte minden importőrnél, hogy van egy árlista. Az ott szereplő áron lehet megrendelni az autót, már ha éppen lehet rendelni, mert nagyon sok modellről tudjuk, hogy egyáltalán nem is rendelhető.

A harmadik verzió esetében az árlista alapján rendelt autóhoz egy előszerződés is tartozik, ahol az importőr, vagy a kereskedő egyértelműen rögzíti, hogy az az ár, amin leszerződtek, csak az aláírás pillanatában érvényes euróárfolyamra vonatkozik. Ha viszont az árfolyam ingadozik (az előszerződésben meg szokták határozni ennek a határait, ami leggyakrabban plusz-mínusz 5 vagy 10 százalék között mozog) akkor az autó átadásakor, a forint gyengülése miatt esetleg megnövekedett összeggel növekszik a végszámla is.

Akik ezt a megoldást alkalmazzák, a fogyasztóvédelmi törvénynek megfelelően az elállás lehetőségét is rögzítik a fogyasztók jogaként. Nem véletlen, hogy ezért az autós szövetségek szerint arra az esetre is fel kell készülni, ha a háború, vagy a gazdasági helyzet miatt fizetésképtelenné válik egy-két olyan ügyfél, aki már megrendelte azt az autót, ami aztán beérkezik. Az illető eláll az átvételtől, mert mondjuk időközben felment az ár, amit nem tud kifizetni. Mindez persze nem hangzik olyan rosszul, mert egyelőre még a kereskedők és az importőrök is úgy vannak vele, hogy örülnének, mert annyian állnak még sorba az autókért, hogy biztos találnak rá három-négy vevőt. De azért azzal is érdemes számolni, hogy amennyiben az általános gazdasági helyzet tovább romlik, könnyen lehet, hogy már messze nem állnak sorban a nagysokára beérkező új autókért.

A jelenlegi helyzet különlegessége, hogy több olyan globálisan is népszerű modell is van, amiből már korábban olyan mennyiségű megrendelést vettek fel, amennyit az időközben bekövetkezett alkatrészhiány miatt kényszerűen visszafogott termelés mellett belátható időn belül – a jövő év végéig biztosan – nem tudnak legyártani. Az első ilyen a Toyota Landcruiser volt, amely kapcsán januárban azt jelentették be, hogy 2024-re sem tudják a megrendelések kielégítését vállalni, annál későbbi időpontra pedig nem vesznek fel rendelést, mivel azalatt bármi megtörténhet. Nem sokkal ezelőtt aztán jött egy újabb probléma, miszerint mi van akkor, ha már látják, hogy mikor lesz vége egy bizonyos modell gyártásának, mert új jön (lásd a Mercedes és a Volkswagen is bejelentett már egy-két modellt). Ebben az esetben is egyértelmű, hogy hiába rendelné meg az ügyfél az autót, nem biztos, hogy le tudnák gyártani a modellváltásig azt.

Az autóhiányhoz ráadásul pénzügyi, finanszírozási probléma is társul. Az ukrajnai háború kapcsán egész Európában elrugaszkodott az infláció, nőttek a kamatok és ezáltal a finanszírozás is drágább lett. Emellett az extraprofitadó is tovább drágítja a cégautó használatot: még tovább drágulhat a finanszírozás, és az Európában a legalacsonyabbak közé tartozó kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás mellett a casco díja is minden valószínűség szerint nőni fog. Ráadásul az autósoknak még a szervizköltségek drasztikusan emelkedésével is számolniuk kell, nem beszélve arról, hogy már most vannak olyan márkák, ahol bizonyos alkatrészekre akár hónapokat is várni kell.

Érsek M. Zoltán

Megduplázódik a cégautóadó! Az új extraprofitadó kivetésénél a jármű teljesítménye és a környezetvédelmi besorolása a lényeg! Elsőként és minden a cégautóadózás új szabályairól június 15-én, AzÜzlet Cégautó és flottakonferenciáján, ahol a szakértő előadók elemzik az új adószabályokat és az autópiac aktualitásait. További információ és jelentkezés: https://azuzletkonferenciakozpont.hu
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Fontos mérföldkő a magyar mezőgazdaság generációs megújításában

A magyar mezőgazdaság generációs megújítása a hazai agrárium jövője és hazánk élelmiszer-önellátásának jövőbeli biztosítása szempontjából is rendkívül fontos. Az Agrárminisztérium emiatt kiemelt ügynek tekinti a magyar gazdatársadalom fiatalításának ösztönzését, így ezen cél elérését a támogatási rendszer több eleme is segíti. Ezek közül az egyik, a 10 milliárd forintos keretösszeggel most megjelent, vissza nem térítendő támogatást kínáló, „Gazdaságátadási együttműködés támogatása” című felhívás is.

A székelyföldi gazdák mindig számíthatnak a kormány segítségére

Történjen bármi, számunkra alapvetés, hogy minden magyar felelős minden magyarért, mi ennek szellemében cselekszünk és segítünk a parajdi bányakatasztrófa miatt nehéz helyzetbe került gazdáknak is – jelentette ki Nagy István agrárminiszter, pénteken, Alsósófalván.

Pszichológiai manipulációval csalják csapdába a felhasználókat

Pszichológiai manipulációval (social engineering) csalják csapdába a kiberbűnözők a felhasználókat adatszerzés céljából, az ESET legújabb kiberfenyegetettségi jelentése szerint például robbanásszerűen terjed a hamis hibaüzenetekkel támadó ClickFix kártevő, amely az adathalászat után a második leggyakoribb módszer a megtévesztésre, és az összes blokkolt kibertámadás csaknem 8 százalékát teszi ki.

Már több mint 10 millió turista érkezett az országba

Idén július 23-án lépte túl a vendégek száma a 10 milliót, már most Magyarország népességét meghaladó vendégforgalmat bonyolított a turisztikai szektor.
Hirdetés

Hírek

Fontos mérföldkő a magyar mezőgazdaság generációs megújításában

A magyar mezőgazdaság generációs megújítása a hazai agrárium jövője és hazánk élelmiszer-önellátásának jövőbeli biztosítása szempontjából is rendkívül fontos. Az Agrárminisztérium emiatt kiemelt ügynek tekinti a magyar gazdatársadalom fiatalításának ösztönzését, így ezen cél elérését a támogatási rendszer több eleme is segíti. Ezek közül az egyik, a 10 milliárd forintos keretösszeggel most megjelent, vissza nem térítendő támogatást kínáló, „Gazdaságátadási együttműködés támogatása” című felhívás is.

A székelyföldi gazdák mindig számíthatnak a kormány segítségére

Történjen bármi, számunkra alapvetés, hogy minden magyar felelős minden magyarért, mi ennek szellemében cselekszünk és segítünk a parajdi bányakatasztrófa miatt nehéz helyzetbe került gazdáknak is – jelentette ki Nagy István agrárminiszter, pénteken, Alsósófalván.

Pszichológiai manipulációval csalják csapdába a felhasználókat

Pszichológiai manipulációval (social engineering) csalják csapdába a kiberbűnözők a felhasználókat adatszerzés céljából, az ESET legújabb kiberfenyegetettségi jelentése szerint például robbanásszerűen terjed a hamis hibaüzenetekkel támadó ClickFix kártevő, amely az adathalászat után a második leggyakoribb módszer a megtévesztésre, és az összes blokkolt kibertámadás csaknem 8 százalékát teszi ki.

Már több mint 10 millió turista érkezett az országba

Idén július 23-án lépte túl a vendégek száma a 10 milliót, már most Magyarország népességét meghaladó vendégforgalmat bonyolított a turisztikai szektor.

Magyarország a GDP mintegy 5 százalékát fordítja a családok támogatására

A kormány számára a magyar családok támogatása az első, ennek érdekében Európa legbőkezűbb családtámogatási rendszerét hozta létre, amelyet 2025-ben és 2026-ban is tovább bővít. Az eddigi családpolitikai intézkedéseknek köszönhetően 200 ezerrel több magyar gyermek született ahhoz képest, mintha a 2010 előtti negatív trendek folytatódtak volna.

Júniusban 4 millió 679 ezer fő volt a foglalkoztatottak száma

2025 júniusában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma 4 millió 679 ezer főt tett ki. A munkanélküliek száma 212 ezer, a munkanélküliségi ráta 4,3 százalék volt

Csökkent a meghirdetett állások száma a második negyedévben

Minden vármegyében és Budapesten is kevesebb álláslehetőséget hirdettek meg a vállalatok az idén a második negyedévben, mint tavaly ugyanebben az időszakban.

Erősödött csütörtök estére a forint

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Hirdetés

Gazdaság

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.