Kezdőlap Autó Napi árazással megy a magyar autópiac, az extraprofitadó ronthat a helyzeten
No menu items!

Napi árazással megy a magyar autópiac, az extraprofitadó ronthat a helyzeten

2019-hez képest most nagyjából 30 százalék feletti az új autók áremelkedése, de van, ahol a 40 százalékot is eléri. Illusztráció: Bigstock

Van olyan gépjármű modell, amiből már nem is lehet rendelni, miközben a legtöbb személyautóra, vagy kishaszonjárműre több mint egy évet is várni kell. Szakértők szerint mivel a forint árfolyammozgása kiszámíthatatlan, a kereskedők többsége már csak az átadáskor érvényes árfolyamon vállalja az autók leszállítását.

Ami az új autók – személygépkocsik és haszongépjárművek – piacát illeti, továbbra is az látszik, hogy a gyártás még mindig komoly problémába ütközik és folyamatosan nagy a hiány. Ez már nemcsak Kelet-Európára igaz, hanem eljutottunk oda, hogy a teljes nyugat-európai piacról is azt a hírt kapjuk, hogy alig érkeznek a megrendelt járművek. Vagyis ott is nagyon nagy hiány keletkezett az új autók piacán, miközben a kereslet egyáltalán nem csökkent. Ezért természetesen az árak is emelkednek. Amiben az is szerepet játszik, hogy a nyersanyaghiány és az alapanyagok, valamint alkatrészek áremelkedése miatt is kénytelenek árat emelni a gyártók, importőrök. Így összességében, továbbra is drasztikusan emelkedő árral kell számolni az új autók piacán, rendkívül magas kereslet és drasztikusan csökkenő kínálat mellett – fejtették ki AzÜzlet által megkérdezett iparági szakértők.

Megduplázódik a cégautóadó! Az új extraprofitadó kivetésénél a jármű teljesítménye és a környezetvédelmi besorolása a lényeg! Elsőként és minden a cégautóadózás új szabályairól június 15-én, AzÜzlet Cégautó és flottakonferenciáján, ahol a szakértő előadók elemzik az új adószabályokat és az autópiac aktualitásait. További információ és jelentkezés: https://azuzletkonferenciakozpont.hu

Hozzátéve: 2019-hez képest most nagyjából 30 százalék feletti az új autók áremelkedése, de van, ahol a 40 százalékot is eléri. Az ár egyébként azért is érdekes, mert Magyarországon szinte mindegyik importőr euró elszámolással kapja a járművet az adott autógyártól. Az euró árfolyama viszont – az ukrajnai háború hatására is – rendkívül erőteljesen mozgott az elmúlt hónapokban és ez komoly forintgyengülésben mutatkozott meg. Mivel emiatt több importőr és kereskedő is nagyon megégette már magát, gyakorlatilag március vége óta már sehol nem lehet fix áron autót rendelni.

Jelenleg háromféle startégia jellemzi a piacot. Az egyik verzió az, amikor a kereskedő euróban számol: amikor a vevő bejelentkezik, a kereskedő az eurós árat váltja át forintra, és azt mondja, ez az ár. Majd amikor megjön a gépjármű, az akkor aktuális árfolyamon újból kiszámolja az árat. A másik stratégia az, amikor viszonylag sűrűn – legalább hetente, de van, hogy naponta – friss árlistát készít a kereskedő, aki ezért garantálja, hogy amikor beérkezik az autó, akkor azt az eredetileg megállapodott áron kapja meg a vevő. Ez ma már nagyon ritka, de még nem példa nélküli. És ami a leggyakoribb szinte minden importőrnél, hogy van egy árlista. Az ott szereplő áron lehet megrendelni az autót, már ha éppen lehet rendelni, mert nagyon sok modellről tudjuk, hogy egyáltalán nem is rendelhető.

A harmadik verzió esetében az árlista alapján rendelt autóhoz egy előszerződés is tartozik, ahol az importőr, vagy a kereskedő egyértelműen rögzíti, hogy az az ár, amin leszerződtek, csak az aláírás pillanatában érvényes euróárfolyamra vonatkozik. Ha viszont az árfolyam ingadozik (az előszerződésben meg szokták határozni ennek a határait, ami leggyakrabban plusz-mínusz 5 vagy 10 százalék között mozog) akkor az autó átadásakor, a forint gyengülése miatt esetleg megnövekedett összeggel növekszik a végszámla is.

Akik ezt a megoldást alkalmazzák, a fogyasztóvédelmi törvénynek megfelelően az elállás lehetőségét is rögzítik a fogyasztók jogaként. Nem véletlen, hogy ezért az autós szövetségek szerint arra az esetre is fel kell készülni, ha a háború, vagy a gazdasági helyzet miatt fizetésképtelenné válik egy-két olyan ügyfél, aki már megrendelte azt az autót, ami aztán beérkezik. Az illető eláll az átvételtől, mert mondjuk időközben felment az ár, amit nem tud kifizetni. Mindez persze nem hangzik olyan rosszul, mert egyelőre még a kereskedők és az importőrök is úgy vannak vele, hogy örülnének, mert annyian állnak még sorba az autókért, hogy biztos találnak rá három-négy vevőt. De azért azzal is érdemes számolni, hogy amennyiben az általános gazdasági helyzet tovább romlik, könnyen lehet, hogy már messze nem állnak sorban a nagysokára beérkező új autókért.

A jelenlegi helyzet különlegessége, hogy több olyan globálisan is népszerű modell is van, amiből már korábban olyan mennyiségű megrendelést vettek fel, amennyit az időközben bekövetkezett alkatrészhiány miatt kényszerűen visszafogott termelés mellett belátható időn belül – a jövő év végéig biztosan – nem tudnak legyártani. Az első ilyen a Toyota Landcruiser volt, amely kapcsán januárban azt jelentették be, hogy 2024-re sem tudják a megrendelések kielégítését vállalni, annál későbbi időpontra pedig nem vesznek fel rendelést, mivel azalatt bármi megtörténhet. Nem sokkal ezelőtt aztán jött egy újabb probléma, miszerint mi van akkor, ha már látják, hogy mikor lesz vége egy bizonyos modell gyártásának, mert új jön (lásd a Mercedes és a Volkswagen is bejelentett már egy-két modellt). Ebben az esetben is egyértelmű, hogy hiába rendelné meg az ügyfél az autót, nem biztos, hogy le tudnák gyártani a modellváltásig azt.

Az autóhiányhoz ráadásul pénzügyi, finanszírozási probléma is társul. Az ukrajnai háború kapcsán egész Európában elrugaszkodott az infláció, nőttek a kamatok és ezáltal a finanszírozás is drágább lett. Emellett az extraprofitadó is tovább drágítja a cégautó használatot: még tovább drágulhat a finanszírozás, és az Európában a legalacsonyabbak közé tartozó kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás mellett a casco díja is minden valószínűség szerint nőni fog. Ráadásul az autósoknak még a szervizköltségek drasztikusan emelkedésével is számolniuk kell, nem beszélve arról, hogy már most vannak olyan márkák, ahol bizonyos alkatrészekre akár hónapokat is várni kell.

Érsek M. Zoltán

Megduplázódik a cégautóadó! Az új extraprofitadó kivetésénél a jármű teljesítménye és a környezetvédelmi besorolása a lényeg! Elsőként és minden a cégautóadózás új szabályairól június 15-én, AzÜzlet Cégautó és flottakonferenciáján, ahol a szakértő előadók elemzik az új adószabályokat és az autópiac aktualitásait. További információ és jelentkezés: https://azuzletkonferenciakozpont.hu
Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Kovács Árpád: a jó vezető egyensúlyt teremt a gyors reakció és a stratégiai gondolkodás között

Az Üzlet portálon idén először hirdettük meg azt a...

A cégek többsége emeli a fizetéseket jövőre egy felmérést szerint

Az előző évekhez hasonlóan a Magyarországon működő cégek többsége 2026-ban is emeli a fizetéseket.

Közel 8 ezer katás vállalkozót érinthet a kataalanyiság megszűnése adótartozás miatt

Csaknem 8 ezer katás vállalkozót érinthet a kataalanyiság megszűnése, mivel nettó 100 ezer forintot elérő adótartozásuk van, az érintetteknek a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a napokban figyelmeztető levelet küld.

A megítélt támogatások 70 százalékát már kifizették a Napenergia Plusz Programban

A modern napelemes rendszerek telepítését ösztönző pályázaton az elutalt összegek meghaladták a 60 milliárd forintot. Több mint 21 ezer család összesen mintegy 86 milliárd, egyenként több mint 4 millió forintos támogatással csökkentheti áramszámláit saját eszközzel zöldenergiát termelve és tárolva
Hirdetés

Hírek

A cégek többsége emeli a fizetéseket jövőre egy felmérést szerint

Az előző évekhez hasonlóan a Magyarországon működő cégek többsége 2026-ban is emeli a fizetéseket.

Közel 8 ezer katás vállalkozót érinthet a kataalanyiság megszűnése adótartozás miatt

Csaknem 8 ezer katás vállalkozót érinthet a kataalanyiság megszűnése, mivel nettó 100 ezer forintot elérő adótartozásuk van, az érintetteknek a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a napokban figyelmeztető levelet küld.

A megítélt támogatások 70 százalékát már kifizették a Napenergia Plusz Programban

A modern napelemes rendszerek telepítését ösztönző pályázaton az elutalt összegek meghaladták a 60 milliárd forintot. Több mint 21 ezer család összesen mintegy 86 milliárd, egyenként több mint 4 millió forintos támogatással csökkentheti áramszámláit saját eszközzel zöldenergiát termelve és tárolva

Októberben a kártyabirtokosok 14 százalékkal többet költöttek SZÉP-kártyáikról

A családok gondtalan pihenését a kormány a SZÉP-kártyán keresztül kiemelten támogatja, amely októberben a belföldi turizmus egyik legfontosabb hajtóereje volt: a kártyabirtokosok összesen 36,3 milliárd forintot használtak fel kártyáikról, ami több mint 14 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

Emirates -Emirates Asia Pass – több úti cél egyetlen repjeggyel

Az Emirates egy új utazási lehetőséget mutat be a Délkelet-Ázsia iránt érdeklődő magyar utazóknak.

KSH: októberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,1, az előző havit 0,5 százalékkal haladta meg

A kiskereskedelmi adatokba nem tartozó gépjármű- és gépjárműalkatrész-üzletek volumene 3,1 százalékkal nőtt

Egyhangúlag szavazott az alapkamat tartásáról az MNB Monetáris Tanácsa novemberben

Az iparcikkek ára ugyanakkor nem változott érdemben, az élelmiszerárak pedig az elmúlt hónapok során még csökkentek is, a beérkező inflációs adat pedig összhangban alakult a szeptemberi Inflációs jelentés előrejelzésének alappályájával - írták.

Nacsa Lőrinc: tízéves a szórványmagyarságot segítő Petőfi Sándor Program

Az elmúlt évek során a Petőfi Sándor Program, valamint a Kőrösi Csoma Sándor Program keretében több mint 1000 ösztöndíjas segítette a diaszpórában és szórványban élő magyar közösségeket.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.