Európa második legnagyobb utazási irodája, a Thomas Cook csöndbe ment. Egymás után dőlnek be a brit cég leányvállalatai. Csődöt jelentett a Neckermann Ausztria is. Az osztrák iroda a harmadik legnagyobb hazai piaci szereplő, a magyar Neckermann tulajdonosa. Az ügyvezető mégis biztosítva látja a magyar iroda jövőjét.
Dominóhatás
Hiába beszéltek minden országban arról, hogy az anyakonszern csődje nem érinti az amúgy egészséges leányvállalatokat. A dominó elindult. Szerdán csődöt jelentett a Thomas Cook és a Neckermann Deutschland. Ugyancsak szerdán függesztette fel tevékenységét a Neckermann Austria.
A kintlévőségek 36 millió euróra rúgnak. 100 utazási iroda húzta le a rolót. 500 osztrák rekedt külföldön.
Az osztrák Neckermann csődje fontos információ a magyar utazóknak is.
Ez a cég a magyar Neckermann tulajdonosan.
A lengyel Thomas Cook is bedobta a törülközőt. 3600 utas rekedt külföldön. Lehúzta a redőnyt a holland leányvállalat is. A körülbelül 10 ezer utas hazaszállításáról a biztosító gondoskodik.
Kivétel erősíti a szabályt
Egyedül a svédek nem beszéltek a levegőbe, amikor a stockholmi székhelyű Thomas Cook Skandinavien életképességéről biztosították az utazókat. Néhány napos leállás után az iroda ismét üzemel. Charter járata indult Stockholmból és Helsinkiből is. A belga leányvállalat az újraindulást tervezi, de ez még várat magára.
Mi lesz a Neckermann Magyarországgal?
A magyar leányvállalat tájékoztatásai és a tények némiképp ellentmondanak egymásnak.
„A Neckermann Magyarország stabil pénzügyi helyzetben van. Minden kötelezettségét teljesíti. Önálló társaság, így folytatni tudja normál, napi tevékenységét” – nyilatkozta az ügyvezető, Békefi Veronika több sajtóorgánumnak is.
Tény azonban, hogy egyre több magyar Neckermann utastól követelik a hotelek a számla kiegyenlítését a nyaralás végen. Holott az utasok a szolgáltatásért az irodának már fizettek. A szállodások viszont félnek, hogy nem fogják megkapni a Neckermanntól a pénzt.
Békefi nem tagadja, hogy előfordulhat ilyen. Arra kéri az érintett utasokat, hogy ilyen esetben lépjenek kapcsolatba az irodával. Azt is hangsúlyozta, hogy az iroda utolsó, még októberben is közlekedő charterjáratai a törökországi Antaljába a szezon végéig rendben repülnek majd.
A héten valóban el tudtak repülni az utasok Antaljába. Azonban nem a Neckermannal szerződésben álló chartercég gépének a fedélzeten. Egy másik utazásai iroda, a Sun & Fun Holidays járatára foglalt a Neckermann az utasainak.
Arról nem beszélt Békefi, de szakmai körökben tudott, hogy az iroda saját útjaira nem vesz fel foglalásokat. Az anyavállalat csődje óta csak tour-operátorként tevékenykedik, tehát más irodák útjait értékesíti.
Bizonytalan tehát Magyarország harmadik legnagyobb utazási irodájának jövője, amely tavaly az IBUSZ és az OTP Travel mögött alig lemaradva, 13 milliárd forint bevételt ért el.
A német adófizetőknek drága lesz a csőd
Németországban az adófizetőknek is drága lesz a csőd. A jogszabály szerint függetlenül a forgalomtól egyetlen irodának sem kell 110 millió eurónál nagyobb kárra felelősségbiztosítást kötni. Az utazók kára viszont 300 millió körül lehet. Csak a külföldön rekedtek száma eléri a 140 ezret. Akinek nem jut a biztosítási összegből, az államot perelheti a kára miatt. Szinte biztos, hogy pernyertes lesz, hisz az állam felelőssége, hogy a jogi szabályozás miatt az iroda alulbiztosított volt.
A berlini kabinet elutasította, hogy a német leányvállalat vezetése által kért 375 milliós állami segítséggel megmentse a céget. A Német Szövetségi Iparkamara (BDV) támogatta volna mentőakciót. A szakszervezetek is ezért lobbiztak tekintettel a konszern kétezer németországi foglalkoztatottjára.
Kinek kell a Condor?
Szakértők szerint a vállalatcsoport egyetlen értékkel bíró tagja, amely túlélheti a csődöt, a Condor. A német leányvállalata Európa egyik legnagyobb charter légitársasága.
Meglepetésre a Condor, amely az Air Berlin csődje után megszerezte a cég hasonló profilú leányvállalatát, a Niki-t, most elzárkózott az átvételtől. Az ír fapados vezetője, O’Leary biztos benne, hogy végül a Lufthansa fogja bekebelezni a Condort.
A társaságnak gyorsan új tulajdonosra van szüksége. Helyzetét nehezíti, hogy az anyavállalat csődje a legrosszabbkor, a nyári-tavaszinál jóval kevesebb bevételt hozó őszi-téli időszak kezdetén történt.
Közvetlen kormányzati támogatásra nem számíthat a légitársaság. Viszont Peter Altmaier gazdasági miniszter szavai szerint az állami tulajdonú Német Fejlesztési Bank (KfW) vizsgálja egy 380 millió eurós hitelnyújtás lehetőségét. 4900 munkahely a tét.
A csőd nyertese
A német utazási piac legnagyobb szereplője a TUI, a csőddel megnyerte a dobogó eddigi második helyezettel, a Thomas Cookkal, illetve a Neckermannal folytatott sok éves harcot. A TUI ennek ellenére a 2018-as 1,1 milliárdos nyeresége 26%-os csökkenésével számol az idei év végére.
A Boeing Max kiesése miatti drága repülőbérlések, az európai légtér telítettsége miatti járatkésések és a-kimaradások következtében fizetett kártérítések, a Brexit – sorolta a nyereségcsökkenés okait a hannoveri központú konszern vezetője. Van jó hír is a részvényeseknek: az árbevétel meghaladta a 19 milliárd eurót, az utasok száma nem csökkent, az utak átlagos eladási ára pedig 1%-al nőtt.
Nagyvonalú bolgárok
Bulgáriában, ahova a Thomas Cook csoport évi 450 ezer nyaralót vitt, az illetékes miniszter az ország reputációja miatt aggódik. Ezért kötelezte a szállodákat, hogy mindenképp lássák el nyaralásuk végégig a jelenleg az országban tartózkodó 4500 Thomas Cook utast.
Aggódó dél-európaiak
A Hellén Szállodaszövetség (GTP) elnöke szerint „a csőd a pénzügyi válság óta a legnagyobb csapás a görög turizmusra”. A számok igazolják a drámai kijelentést. A Thomas Cook a harmadik legnagyobb beutaztató volt, tavaly 2,8 millió nyaralni vágyót vitt Görögországba. A GTP 300-500 milliós bevételkieséssel számol, és aggódik a csődbe ment iroda görögországi szállodáiban foglalkoztatott 640 ember sorsa miatt is.
A Mallorcai Hotelszövetség elnöke szintén drámai hangot ütött meg: „Ilyen dimenziójú csődöt még nem éltünk át a szigeten”.
Törökországban jövőre 600-700 ezerrel kevesebb turistával számolnak a csőd miatt. A kormány a bolgár kabinethez hasonlóan arra kérte a szállodákat, hogy mindenkit lássanak el a nyaralása végéig, és ezért egyetlen Thomas Cook utastól se kérjenek pénzt, aki odahaza már kifizette a nyaralását a csődbe ment irodának. Cserébe állami segélyprogramot helyezett kilátásba.
A brit kormány akcióban
A legtöbb külföldön rekedt utas brit. A 600 ezer ember hazaszállítását ezer, államilag szervezett repülővel tervezi megoldani a londoni kormány. Az akció szerdán indult el. E közben vizsgálják, hogy törvényes volt-e, illetve visszaperelhető-e az elmúlt 10 évben a csődbe ment cég vezetőinek kifizetett összesen 57 millió eurónyi jutalom.
Thomas Cook esküvője is elmarad
Az 1841 óta működő társaság névadó alapítójával azonos névre hallgató londoni fiatalember és menyasszonya a legnagyobb brit cégnél foglalt rodoszi utat október elejére. A görög szigeten szerettek volna összeházasodni. Különösen nagy csalódás érte őket. Az út meghiúsulásával az esküvő is elmarad.