Rendkívüli Kereskedői Konferenciát rendezett a Mapei Kft., hogy segítsen felkészülni az ágazat küszöbön álló válságára. A budaörsi rendezvényen mintegy 70 építőanyag-kereskedés képviselője vett részt.
A tanácskozás alaphangját az adta meg, hogy a Mapei Kft. májusi gyorsfelmérése szerint a szakemberek 95 százaléka számít válságra. Bár a vállalat szerint az ágazat lassulását az év végéig fékezi az otthonteremtési és -felújítási támogatások rendszere, azonban a kedvezőtlen nemzetközi gazdasági folyamatok, az orosz–ukrán háború, a csökkenő önkormányzati beruházások előre vetítik az építőipar nehézségeit.
Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője előadásában rámutatott, hogy az előző időszak építőipari növekedése átalakította a piacot. Nem ritkán már az igények kielégítése is nehézséget okozott az élénk kereslet miatt. Ennek hatására az építőanyag-kereskedések nem eladnak, hanem kiszolgálnak. A vállalat kereskedelmi statisztikai adataiból kiderült, hogy 2021-ben több mint egyharmadával csökkent az eladás kezdeményezése az egy évvel korábbi adatokhoz képest.
A szakember szerint a következő időszak kulcsfeladata, hogy javítani kell az üzleti folyamatok, különösen az értékesítés hatékonyságát. Azt javasolja, hogy a kereskedések az értékesítők bevonásával dolgozzanak ki egy stratégiát arra, hogy milyen folyamaton keresztül lesz vásárló az üzletbe belépő potenciális vevőjelöltekből.
Ugyanakkor ebben az időszakban sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni a vevők kiszolgálására, támogatására, mint eddig bármikor. Ennek érdekében minden eddiginél nagyobb figyelmet kell adni a törzspartnereknek, és gondosabban kell kezelni őket. Erre példa egy kiemelt projektekre specializált értékesítő, aki a kereskedés környékén található kisebb-nagyobb projekteket folyamatosan látogatja, és értékesít – tanácsolja Markovich Béla.
Szautner Csaba, a Mapei Kft. kereskedelmi vezetője szerint igen nagy a visszaesés valószínűsége, azonban egy válság lehetőségét sem lehet kizárni, mindenre fel kell készülni. Azonban ami biztos, hogy a következő időszakot nemcsak hogy túl lehet élni, de akár ki is lehet aknázni, ha felkészülnek rá a kereskedések. A legfontosabb, hogy át kell tekinteni a kiadásokat, különösen a megszokásból végzett tevékenységeket, melyek megtérülése bizonytalan.
Ilyenek a meg nem térülő kiadások, mint a luxusautók, utazások, valamint a hosszú megtérülésű beszerzések és a hosszú távú, fedezet nélküli anyagi kötelezettségvállalások, mint a hitelből építés. Hangsúlyozta, hogy meg kell becsülni a jó és megbízható régi vevőket, valamint a megbízható, jó kollégákat. Véleménye szerint megbecsülést azok a kollégák érdemelnek, akik termelnek, hűségesek, magukénak érzik a céget, és hajlandóak fejlődni.
Munkatársunktól