Kezdőlap Hírek Nem fogy a sör - bajban a söripar
No menu items!

Nem fogy a sör – bajban a söripar

Válságban vannak a legnémetebb ital világhírű gyártói. Az okok sokrétűek. A COVID csak egy a sok közül.  A kézműves sörökön nem fog a válság. Forgalmuk 2020-ban is nőtt, de piaci részesedésük továbbra is kicsi.

„Nem segít, ha homokba dugjuk a fejünket” – mondja a világ egyik legnagyobb sörkonszernje, a dán Carlsberg németországi elnöke a sörgyártók helyzetéről a Süddeutsche Zeitungnak. Sebastian Holtz irodája a hamburgi éjszakai élet legendás központja, a Reeperbahn közelében van. A környéken sétálva nyilvánvalóvá válik, hogy a sörben utazók nehéz helyzetben vannak: Ahol máskor hajnalig folyik a mulatozás és hordószámra a sör, hetek óta minden zárva.

A kiskereskedelmi forgalom nem pótolja a sörözők forgalmának kiesését Forrás/Kép: AP

2020-ban ez már a második alkalom. Tavasszal több, mint két hónapig tartott a kényszerű leállás. A mostani pandémia-zárlat november elején kezdődött és január közepe előtt biztos nem ér véget. Tovább rontja a vendéglátóipar helyzetét, hogy március óta tilos tömegrendezvényeket tartani, a Bundesliga meccsek nézők nélkül folynak és elmaradt a foci-eb is. Csupa olyan esemény, ahol jól fogy a sör. 2020-ban lemondták a világ legnagyobb sörfesztiválját, a müncheni Oktoberfestet is.

Amióta a világjárvány elérte Németországot, és az emberek többet vannak otthon, többet is isznak odahaza. Azonban az enyhe kiskereskedelmi forgalomnövekedés távolról sem pótolja a gasztronómiai értékesítések drámai csökkenését.

2020 a sörgyártás modernkori legnehezebb éve

Jörg Lehmann:

A Német Sörgyártók Szövetségének (DBB) napokban publikált jelentése szerint „nagyon rossz a szakmai hangulat”. Az első félévben átlagosan 16 százalékkal csökkent a forgalom 2019-cel összehasonlítva. A karácsonyt és szilvesztert is magában foglaló étteremzárral a második félévben még nagyobb visszaesésre számítanak a gyártók. „2020 a sörgyártás modernkori történetének legnehezebb éve” – mondta az elemzést bemutató sajtótájékoztatón a DBB elnöke, Jörg Lehmann.

Rekeszenkénti 5 eurós dömpingáron kellett kínálniuk a sört

A német sörgyártók többsége közepes vállalkozás. Termékeit regionálisan, elsősorban a sörfőzdének otthont adó városban és annak közelében, a gasztronómia számára, valamint szabadidős rendezvényeken és saját sörözőjében értékesíti. Amióta a rendezvények teljesen kiesetek és a gasztronómiának hosszabb időre be kellett zárnia, több közepes sörfőzde csődbe ment. De a nagyok, így például az évi 3,7 millió hektolitert gyártó Bitburger is több száz munkahelyet épített le.

Sebastian Holtz nem tagadja, hogy a Carlsbergnél is rossz a helyzet. Elsősorban, mert egy átlagos évben a termelés 20 százalékát a gasztronómiai vállalkozásoknak értékesítik. A kevés jó hír közé tartozott, hogy a Carlsberg egyik regionális márkája, a Lübz, amely az azonos nevű városban készül az Északi-tenger közelében, eladási rekordot döntött. A külföldre utazás nehézségei miatt a szokottnál több német nyaralt a belföldi tengerparti üdülőhelyeken és egy német számára a parti ejtőzés elválaszthatatlan része a ’folyékony kenyér’.

Sebastian Holtz nem tagadja, a Carlsbergnél is rossz a helyzet

A Carlsberg Deutschland 2019-ben 2,6 millió hektoliter sör eladásával a 10. volt a német sörgyártók rangsorában. A többségtől eltérően a konszernek az elmúlt években sikerült növelnie az értékesítést. 2020-ban persze megszakadt a trend. Rekeszenkénti 5 eurós dömpingáron kellett kínálniuk a sört, hogy a kiskereskedelmi forgalomnövekedéssel tudják legalább valamelyest mérsékelni a drámai csökkenést a gasztronómiában. Carlsberg ennek ellenére terjeszkedett 2020-ban. A Bitburgertől megvette a Wernesgrüner sörfőzdét.

A cégvezető elmondása szerint az alku már 2019-ben megkötetett a két anyakonszern között. A Carlsberg célja a szászországi sörfőzde megvásárlásával a terjeszkedés Kelet-Németországban és konszern erősítése a regionális márkák szegmensében. Ez a német sörpiac két területe, amely nem zsugorodott a 2000-es években.

A COVID csak tetézte a bajt

a pandémia elmúltával legfeljebb a 2019-es szintre lehet visszatérni

A német még így is a harmadik legtöbbet söröző nemzet Európában. A csehek vezetnek 140 literrel. Őket az osztrákok követik 107-tel. A negyedikek a lengyelek a némethez hasonló, kicsivel 100 liter alatti fogyasztással. Magyarország 64 literrel a mezőny második felében van. A legkevesebbet a borkultúráról ismert franciák és olaszok isznak, körülbelül évi 35 litert.A sörüzlet 2020 előtt is döcögött Németországban. A fogyasztás évek óta csökken. A csúcs a ’80-as években volt évi 140 liter/fő körüli fogyasztással. Ez 2019-re fokozatosan 100 liter alá csökkent. A görbe az utóbbi években meredekebben tart lefelé, mint korábban.

a németek egyre több import sört isznak.

A csökkenő fogyasztás természetesen visszaköszön a német sörgyártók értékesítési számaiban. A növekvő export nem tudja ellensúlyozni a haza piac zsugorodását. 1994-es 6 millió hektoliterről 2019-re 16 millió hektoliterre ugrott. Ugyan ebben az időintervallumban 107 millió hektoliterről 76 millióra csökken az éves belföldi értékesítés. 30 százalékos csökkenés 25 év alatt! Ez több, mint amennyivel a fogyasztás esett. Az ok: a németek egyre több import sört isznak.

Holtz szerint a pandémia elmúltával legfeljebb a 2019-es szintre lehet visszatérni. Szerinte a ’80-as, ’90-es évek jóval 100 liter feletti fogyasztása végérvényesen a múlté. „Ha növekedni akarunk, a többi gyártó kárára kell nagyobb szeletet kihasítani az egyre kisebb tortából.”

Szerteágazó okok – a sör mint alapvető élelmiszer

A Süddeutsche Zeitugnak nyilatkozó szakértők több okot látnak annak hátterében, hogy Németországban már csak a klasszikus mondás szerint ’alapvető élelmiszer’ (Grundnahrungsmittel) a sör:

  • Korábban társadalmi státuszától függetlenül minden német számára természetes volt a munkanap végén egy-két korsó sört legurítani egy kocsmában. Kifejezés is van az este fogyasztott nedűre: Feierabendbier. Mára a sör helyett egy pohár, otthon elfogyasztott bor lett az este része. A szociológiai kifejezéssel élve individualizálódtak az emberek.
  • A közös programot szervező fiatalok ritkábban térnek be vendéglátóipari egységekbe, mint szüleik és ha rendelnek, ritkábban esik a sörre a választásuk.
  • A németek tudatosabban élnek. Egészségesebben táplálkoznak, jóval kevesebbet dohányoznak és valamivel kevesebbet isznak. A dohányosok számának drasztikus csökkenése kihat az alkoholfogyasztásra is. A két tevékenység sokak számára gyakran összekapcsolódik: egy korsó sör mellett rágyújtani. Erre a dohányzási tilalom bevezetése óta a gasztronómiában már egyáltalán nincs lehetőség.
  • A sör a közfelfogás szerint nem passzol az egészséges életmódhoz. Ha már alkohol, akkor inkább bor! – dönt sok, tudatosan vásárló német. Ahogy egy trendi étteremben is inkább bort vagy proseccot rendel, mint sört.
  • A német társadalom elöregedésével automatikusan csökken az alkoholfogyasztás: Az idősebbek kevesebbet isznak, mint a fiatalok.

A gyártók is tudják, hogy javítani kell a sör imázsán. Annak ellenére, hogy indokolatlannak tartják a rossz hírét. „A sör minden igényt kielégít, amit napjaink egészség- és környezettudatos vásárlói elvárnak: csak természetes alapanyagokat tartalmaz, amelyek mindegyike megterem Németországban, a legtöbb esetben regionális termék, tehát keveset kell szállítani, a fogyasztó lakóhelye közelében készül, és még vegán is, tehát csak növényi összetevőket tartalmaz!” – sorolja Sebastian Holtz terméke pozitív tulajdonságait.

„Minőségben és nem mennyiségben utazunk”

A sör jól eladható termék, ha „Fair-Trade-Bio-Image” kapcsolódik hozzá.

Mindennek ellenére a ’folyékony kenyér’ nem trendi. Kivételnek csak a kézműves sörök számítanak. Az ágazatnak ez a szegmense nem érzi a sörfőzdék évek óta tartó válságát. A Németországban működő 500, évi 1.000 hektoliternél kevesebbet gyártó mikro sörfőzde nevében a Tilmans Biere alapító-tulajdonosa szólal meg a legnagyobb példányszámú német napilap összeállításában.

Ludwig Tilman a kis sörfőzdék és a kézműves sörök amerikai felfutását látva 2014-ben alapított saját sörfőzdét. Jelenleg 6 fajta szerepel a Tilmans Biere ajánlatában, de a termékpaletta időről-időre változik. A müncheni sörfőzdében folyamatosan új ízeken és gyártási eljárásokon kísérleteznek. Ami állandó: Minden sörük megfelel a XVI. század óta változatlan német ’sörtisztasági törvény’ (Reinheitsgebot) előírásainak.

Németországban a mai napig csak az ennek megfelelő készítményeket szabad ’sör’ megjelöléssel forgalmazni, tehát az olyanokat, amelyek kizárólag vízből, árpamalátából és komlóból készülnek.

Tilman szerint a sör jól eladható termék a fiatalok és a tudatos fogyasztók körében is, ha „Fair-Trade-Bio-Image” kapcsolódik hozzá. Tehát a sörfőzdéről, a sörösüveg dizájnjáról és a termékkínálatról is a kreativitásra, a fiatalosságasra, valamint egészség- és környezettudatosságra asszociálnak a fogyasztók. A dinamikusan növekvő fogalmom alapján a Tilmans-söröknek ilyen az imázsa.

A kézműves gyártónál még 2020 sem a válságról szól. A német sörfővárosnak tartott Münchenben, ahol 5 nemzetközileg is jól ismert gyártó működik, nehéz a gasztronómiába bekerülni. Ezért a Tilmans sörök nagy része a kiskereskedelemben, a klasszikus szupermarketekben és a szaküzletekben kel el. Így a ’Tilmans Biere’ nem szenvedett el jelentős bevételcsökkenést a gasztronómiai vállalkozások korlátozása miatt, viszont a bolti sörforgalom általános emelkedéséből profitál.

Ludwig Tilman nem vár érdemi javulást 2021-től

Tilman fiatal kora óta a sör megszállottja. Felsőfokú találmányait sörfőzés szakon végezte – igen, Németországban ilyen is van! Több egyetemen is lehet ’sörfőzőmester’ diplomát szerezni. Az egyetem után a világhírű müncheni Paulanernél kezdett dolgozni, de a nagyüzemi termelés nem tetszett neki. Ezért egy svájci kézműves vállalkozáshoz szerződött át, majd néhány évvel később Münchenben saját sörfőzdét alapított. A kezdeti 1.000 hektoliterről 3.000-re növelte az éves termelését. Így a Tilmans Biere hivatalosan már nem számít ’mikrosörfőzdének’. Ezért sem akarják az összvolument tovább növelni, tervezik viszont a termékpaletta bővítését. „Minőségben és nem mennyiségben utazunk” – foglalja össze a Tilmans Biere filozófiáját az alapító a Süddeutsche Zeitungnak.

Ludwig Tilman sikertörténete nem egyedi. A kézműves sörök szegmense dinamikusan nő, de piaci részesedése még mindig 5 százalék alatt van Németországban. Az 500 mikrosörfőzde évi 200.000 hektolitert termel, kevesebb mint 10 százaléka annak a 2,6 millió hektoliternek, amely csak a Carlsberg németországi gyártósorairól lekerül. A dán világkonszern önálló német leányvállalatát vezető Sebastian Holtz, mégsem olyan optimista, mint Ludwig Tilman. „Realista vagyok. Nem számítok rá, hogy 2021 érdemben jobb év lesz az ideinél.” A hosszútávú sikerben azonban bízik. Elsősorban a kisebb, regionális márkák további erősödését várja.

Ezért is vásárolták meg idén a válság ellenére a szászországi ’Wernesgrüner’-t.

 

Igazi HR kihívás: hogyan tartsuk meg és motiváljuk a fiatal generációt. AzÜzlet november 17.-i HR konferenciája azt is megmutatja, hogyan építhetünk jól működő, többgenerációs munkahelyet. Jelentkezés: azuzletkonferenciakozpont.hu/hr-konferencia-2025
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Már több tízezren használják az MVM mesterséges intelligencia alapú rezsiasszisztensét

Alig több mint egy hónapja indult el és már több tízezren használják az MVM Csoport új, mesterséges intelligencia alapú ügyféltámogató megoldását, az úgynevezett REZSIŐR az ügyfeleknek segít a rezsicsökkentéssel, valamint az áram- és földgázszámlákkal összefüggő kérdésekben.

Varga Mihály: a 2024-es év a magyar gazdaságban az infláció leszorításának éve volt

Az MNB az elmúlt fél évben folytatott, kiszámítható monetáris politikája elősegítette az infláció fokozatos közeledését a 2-4 százalékos jegybanki toleranciasávhoz.

DH Groupként folytatja tevékenységét a Duna House Group

Jelenleg a DH Group konszolidált árbevételének több mint 70 százaléka külföldi piacokról származik, és a tisztított EBITDA több mint 80 százalékát a pénzügyi közvetítési szegmens adja.

Újabb nemzetközi elismerés Máltának!

A VisitMalta Incentives & Meetings, Málta  kongresszusi irodája elnyerte a „Destination Marketing Leader” díjat a rangos Cvent Excellence Awards Europe gálán.
Hirdetés

Hírek

Már több tízezren használják az MVM mesterséges intelligencia alapú rezsiasszisztensét

Alig több mint egy hónapja indult el és már több tízezren használják az MVM Csoport új, mesterséges intelligencia alapú ügyféltámogató megoldását, az úgynevezett REZSIŐR az ügyfeleknek segít a rezsicsökkentéssel, valamint az áram- és földgázszámlákkal összefüggő kérdésekben.

Varga Mihály: a 2024-es év a magyar gazdaságban az infláció leszorításának éve volt

Az MNB az elmúlt fél évben folytatott, kiszámítható monetáris politikája elősegítette az infláció fokozatos közeledését a 2-4 százalékos jegybanki toleranciasávhoz.

DH Groupként folytatja tevékenységét a Duna House Group

Jelenleg a DH Group konszolidált árbevételének több mint 70 százaléka külföldi piacokról származik, és a tisztított EBITDA több mint 80 százalékát a pénzügyi közvetítési szegmens adja.

Stratégiai partner lett a WING és az Accent Hotel Management

A partnerség révén közösen együttműködve is képesek a jövőben harmadik felek számára megbízható, professzionális üzemeltetési és projektmenedzsment szolgáltatásokat nyújtani.

Országszerte védekezünk a szőlőkabócával szemben

Már 21 borvidéken van jelen a szőlő aranyszínű sárgaság betegsége; országszerte védekeznek a szőlőkabócával szemben. A gazdák számíthatnak a kormányra.

Az államháztartásról jelennek meg adatok és kamatdöntő ülést tart a jegybank a jövő héten

A jövő héten jelenik meg az államháztartás szeptember végi helyzetéről szóló részletes tájékoztató, kamatdöntő ülést tart a monetáris tanács, valamint munkaerőpiaci adatokat közöl a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A globális PC-piac 6,8 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben

Az asztali számítógépek, notebookok és munkaállomások teljes kiszállítása éves összevetésben 6,8 százalékkal, 72,4 millióra nőtt az idei harmadik negyedévében - áll a Canalys szingapúri elemző cég honlapján.
Hirdetés

Gazdaság

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.