Történelmi mélypontra süllyedt a GfK májusra vonatkozó németországi fogyasztói hangulatindexe. A fogyasztók gazdasági várakozásai mérsékelten, vásárlási hajlandóságuk és jövedelmi várakozásaik viszont drámai mértékben romlottak.
A koronavírus-járvány és a terjedését akadályozó szigorú intézkedések kemény csapást mértek a fogyasztók hangulatára. A GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet csütörtökön ismertetett előrejelzése szerint a fogyasztói hangulatindex mínusz 23,4 pontra zuhan májusban az áprilisi 2,3 pontról. Elemzők jóval kedvezőbb adatot, mínusz 1,8 pontot valószínűsítettek májusra.
A felméréshez szükséges adatokat április első két hetében gyűjtötték, amikor a fogyasztók már teljes mértékben érezték az olyan szigorú intézkedések hatását, mint a kijárási korlátozások, az iskolák, üzletek és gyárak bezárása.
Tekintettel arra, hogy a gazdaság nagy része befagyott, nem meglepő a hangulatindex példátlan mértékű csökkenése. A kiskereskedőknek, a feldolgozóipari vállalatoknak és a szolgáltató szektornak súlyos recesszióra kell számítaniuk – mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója.
Hozzátette, hogy az óvatosság jegyében nyilvánvalóan nagyon lassan oldják fel a hatóságok a járványt fékező intézkedéseket, így a fogyasztók hangulata is morózus marad a következő hónapokban.
A felmérésben a fogyasztói hangulat alakulásának értékeléséhez használt három alindex közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 2,2 ponttal, mínusz 21,4 pontra csökkent áprilisban. Egy éve 3,0 ponton állt az alindex értéke. Az áprilisinál alacsonyabb értéket, mínusz 26 pontot, utoljára 2009 májusában, a pénzügyi és gazdasági világválság idején mértek.
A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató 47,1 ponttal, mínusz 19,3 pontra zuhant. A csökkenés mértéke példátlan, a Gfk 1980-ban indított felmérésének történetében még soha nem mértek ilyen erős visszaesést egyik hónapról a másikra. Egy éve 56,8 ponton állt ez az alindex, és jóval elmarad a nulla körüli hosszú távú átlagtól.
A drámai mértékű csökkenés fő oka, hogy a gazdaság alapvető szektoraiban gyakorlatilag teljesen leállt a munka. Sok munkavállaló jövedelme jelentősen csökkent vagy csökkenni fog a munkaidő rövidítése miatt, vagy azért mert elveszíti állását.
Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének értéke 36 ponttal, mínusz 4,6 pontra csökkent áprilisban. Egy évvel ezelőtt 53,1 ponton állt az alindex A fogyasztók rendkívül bizonytalanok: a jövedelmekben már elszenvedett kiesések mellett számos munkavállaló fél állásának elvesztésétől, ami jelentősen visszaveti a fogyasztást. A helyzetet tovább nehezíti, hogy számos üzlet zárva tart, így nem is lehet vásárolni.