Az állami beruházású ZalaZone tesztpálya és a magántőkéből épült ZalaZone Kutatási és Technológiai Központ hosszútávon meghatározó szereplővé teszi Magyarországot a járműipari fejlesztések területén. Erről az innovációs és technológiai miniszter beszélt Zalaegerszegen, a központ avató ünnepségén.
Palkovics László hozzátette: a gazdasági növekedésben nagy szerepe van a high-tech beruházási környezetnek. A vállatok kutatásfejlesztési és innovációs tevékenysége folyamatosan növekszik: 2017-ben a GDP 1,33 százalékát, míg 2018-ban (növekvő GDP mellett) 1,5 százalékát fordították ilyen célra, és jó esély van arra, hogy 2020-ban ez az arány eléri az 1,8 százalékot.
A kormány a 2020-as költségvetésben 165 milliárd forintot szán kutatásfejlesztésre és innovációra, ez 25 százalékkal haladja meg az idei összeget. A kutatási eredményességet emellett új pályázati, támogatási rendszerrel is ösztönzi – emelte ki a miniszter.
Palkovics László elmondta: a ZalaZone Kutatási és Technológiai Központ “inkubációs központként működik“, amely helyet ad a képzésnek, az egyetemek és a vállalatok együttműködésének. A kormány, a város és a helyi üzleti szféra közösen teremti meg a lehetőséget arra, hogy az ország az autonóm járművek közép-európai központjává váljon.
Hozzátette, hogy a korszerű infrastruktúra tovább erősíti a kutatásfejlesztési kapacitások Magyarországra telepítését, a külföldi működőtőke beáramlása pedig bővíti a kis- és középvállalkozások lehetőségeit és lendületet ad a gazdasági növekedésnek.
Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere jelezte, hogy a Smart Field fejlesztési projekt keretében 135 fős kutatási és technológiai központ valósult meg. Arról is beszámolt, hogy készül a kormányelőterjesztés, amely lehetővé teszi, hogy (Szeged után) a második Science Park Zalaegerszegen valósuljon meg.
Vigh László a térség országgyűlési képviselője, miniszteri biztos rámutatott: a fejlesztések olyan fejlődési pályára állítják Zalaegerszeget és a térséget, amelyre eddig még nem volt példa.
Molnár Gábor, a beruházó Z-One Park ügyvezetője azt emelte ki, hogy a kutatási központ a zalaegerszegi járműipari tesztpálya tudásbázisa lesz, amely hozzájárul a térség műszaki és technológiai fejlesztéseihez.
Az avatási ünnepségen Péter Ágota, a Flex magyarországi alelnöke és Háry András, a Próbapálya Zala Kft. ügyvezetője a kutatásfejlesztési projektek kezdeményezéséről, a térség ipari és fejlesztési kapacitásának erősítéséről, valamint a helyi műszaki képzések segítéséről szóló együttműködési megállapodást írt alá.