Az amerikai törvényhozók kedden a Boeing vezérigazgatóját hallgatták ki a vállalat gyártási problémáinak megoldására vonatkozó terveiről és arról, hogy hajlandó-e meghallgatni a bejelentők figyelmeztetéseit, miközben a Boeing 737 Max utasszállító korábbi két balesetében meghalt emberek hozzátartozói a teremben voltak, hogy emlékeztessék őt arra, hogy a biztonság kapcsán mi forog kockán.
A Boeing vezérigazgatója, David Calhoun egy szenátusi meghallgatáson védte a vállalat biztonsági eredményeit kedden, miközben a törvényhozók azzal vádolták, hogy a cég a profitot a biztonság elé helyezte és nem védte meg a bejelentőket.
A tárgyalás lelki súlyát növelte, hogy a Boeing 737 Max utasszállítók két korábbi balesetében elhunyt utasok hozzátartozói is a teremben tartózkodtak, néhányan szeretteik fényképét tartva a kezükben, hogy emlékeztessék a vezérigazgatót a tétre. Calhoun azzal kezdte beszédét, hogy miután felállt, a családok felé fordult, bocsánatot kért “az általunk okozott gyászért”, és megfogadta, hogy a biztonságra fog összpontosítani – írja az AP.
Calhoun megjelenése az első volt a kongresszus előtt a Boeing magas rangú tisztviselői közül azóta, hogy januárban az Alaska Airlines egyik járatán kirepült egy panel egy 737 Max gépből. Az incidensben senki sem sérült meg súlyosan, de az eset újabb aggodalmakat vetett fel a vállalat legkelendőbb kereskedelmi repülőgépeivel kapcsolatban.
A szenátus vizsgálati albizottsága előtti meghallgatás alaphangját már órákkal korábban meghatározták, amikor a testület egy 204 oldalas jelentést tett közzé, amelyben egy bejelentő új állításai szerepelnek, aki elmondta, hogy aggódik amiatt, hogy hibás alkatrészek kerülhetnek a 737-esekbe. A bejelentő a legújabb a Boeing jelenlegi és volt alkalmazottainak sorában, akik aggályokat fogalmaztak meg a vállalat azon gyártási folyamataival kapcsolatban, amelyeket szövetségi tisztviselők vizsgálnak.
“Ez a meghallgatás a számvetés pillanata” – mondta az albizottság elnöke, Richard Blumenthal. “Egy egykor ikonikus vállalatról van szó, amely valahogy eltévedt”. Josh Hawley szenátor pedig egyenesen Calhounra hárította a felelősséget, mondván, hogy a 2020 januári vezérigazgatói kinevezése óta túlságosan is az eredményre koncentrált. Többször is megemlítve Calhoun tavalyi, 32,8 millió dollárra becsült javadalmazását, és megkérdezve a vezérigazgatót, hogy miért nem mondott még le.
“Szenátor úr, én ezt végigcsinálom. Büszke vagyok arra, hogy elvállaltam ezt a munkát. Büszke vagyok a biztonsági teljesítményünkre, és büszke vagyok a Boeing embereire” – válaszolta Calhoun, aki bejelentette, hogy az év végéig lemond. Amire Hawley szenátor hitetlenkedve kérdezte: “Büszke a biztonsági eredményekre?”. “Büszke vagyok minden intézkedésünkre” – válaszolta Calhoun.
A szenátorok Calhount azzal a váddal kapcsolatban is faggatták, hogy a Boeing vezetői megtorlást alkalmaztak a biztonsági aggályokat bejelentő alkalmazottakkal szemben. Megkérdezték a vezérigazgatót, beszélt-e valaha is a bejelentőkkel. Azt válaszolta, hogy még nem, de egyetértett azzal, hogy ez jó ötlet lenne.
A legutóbbi bejelentő, Sam Mohawk, a Boeing Seattle melletti 737-es összeszerelő üzemének minőségbiztosítási vizsgálatvezetője az albizottság előtt kijelentette, hogy “nem megfelelő” alkatrészek – olyanok, amelyek hibásak lehetnek, vagy amelyeket nem megfelelően dokumentáltak – kerülhetnek a 737 Max repülőgépekbe.
A vállalat számára potenciálisan még aggasztóbb, hogy a Mohawk azzal vádolta a Boeinget, hogy bizonyítékokat tűntetett el, miután a Szövetségi Légügyi Hivatal közölte a vállalattal, hogy 2023 júniusában az üzem ellenőrzését tervezi.
“Miután a Boeing megkapta az értesítést, elrendelte, hogy a kint tárolt (nem megfelelő) alkatrészek többségét más helyre szállítsák” – áll a Mohawk jelentésében. “Az alkatrészek mintegy 80%-át elszállították, hogy elkerüljék az FAA ellenőreinek figyelő tekintetét”.Az alkatrészeket később visszatelepítették vagy elveszítették, mondta Mohawk. Ezek között voltak kormánylapok, szárnyszárnyak és más alkatrészek, amelyek kulcsfontosságúak a repülőgép irányításában.
A Boeing szóvivője elmondta, hogy a vállalat hétfőn késő este kapta meg az albizottság jelentését, és felülvizsgálja az állításokat. Az FAA pedig azt közölte, hogy “alaposan kivizsgálja” az állításokat. A szóvivő elmondta, hogy az Alaska Airlines 737 Max gépén január 5-én bekövetkezett robbanás óta a Boeing alkalmazottaitól több jelentés is érkezett a biztonsági aggályokról.
A 737 Maxnak egyébként is problémás története van. Miután 2018-ban Indonéziában és 2019-ben Etiópiában is lezuhant egy 737 MAX, 346 ember halálát okozva, az FAA és más szabályozó hatóságok több mint másfél évre az egész világra kiterjedő repülési tilalmat rendeltek el a típusra. Az igazságügyi minisztérium fontolgatja, hogy vádat emeljen-e a Boeing ellen a céggel 2021-ben kötött egyezség feltételeinek megsértése miatt, amely szerint a vállalat félrevezette a gép engedélyét jóváhagyó szabályozó hatóságokat.
Mohawk a szenátusi albizottság előtt azt is elmondta, hogy az elfogadhatatlan alkatrészek száma robbanásszerűen megnőtt, amióta a 737 Max gyártása a baleseteket követően újraindult. Kijelentette, hogy a növekedés miatt a felügyelők azt mondták neki és más dolgozóknak, hogy “töröljék” azokat a feljegyzéseket, amelyek szerint az alkatrészek nem voltak alkalmasak a repülőgépekbe való beépítésre.
Az FAA rövid időre ismét repülési tilalmat rendelt el néhány Max repülőgépre, miután januárban az Alaska Airlines gépén a levegőben kirobbant egy vészkijáratot fedő dugó. Az ügynökség és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal külön vizsgálatokat indított a Boeing ellen, amelyek jelenleg is folynak.
A cég vezérigazgatója elmondta, hogy a Boeing az Alaska balesetére úgy reagált, hogy lelassította a termelést, arra ösztönözte a dolgozókat, hogy jelentsék a biztonsági aggályokat, egy napra leállította a szerelőszalagokat, hogy a dolgozók beszélhessenek a biztonságról, és kinevezte a haditengerészet egy nyugalmazott admirálisát, hogy vezesse a minőségügyi felülvizsgálatot. A múlt hónap végén a Boeing átadta az FAA által elrendelt javítási tervet. És miközben Calhoun megvédte a vállalat biztonsági kultúráját, elismerte, hogy az “messze nem tökéletes”.
A Boeing vesszőfutása a múlt héten is folytatódott. Az FAA közölte, hogy vizsgálja, hogyan kerültek hamisan dokumentált titánalkatrészek a Boeing ellátási láncába és a vállalat nyilvánosságra hozta, hogy egyes repülőgépek törzsén helytelenül szereltek be kötőelemeket, és szövetségi tisztviselők megvizsgálták a Southwest Airlines 737 Max gépének “jelentős” sérülését egy szokatlan repülésközi vezérlési probléma után. Howard McKenzie, a Boeing főmérnöke a meghallgatás során elmondta, hogy a Southwest gépet érintő probléma – amelyet nem részletezett – csak arra a gépre korlátozódott.
Az albizottság elnöke, Blumenthal először azt követően kérte Calhount, hogy jelenjen meg a szenátus albizottsága előtt, hogy egy másik bejelentő, a Boeing minőségügyi mérnöke azt állította, hogy a gyártási hibák biztonsági kockázatot jelentenek a Boeing két legnagyobb repülőgépén, a 787 Dreamliner és a 777-es típuson. Azt mondta, a vállalatnak meg kell magyaráznia, hogy a közvélemény miért bízhat a Boeing munkájában. Erre a Boeing cáfolta a bejelentő állításait, mondván, hogy a kiterjedt tesztek és ellenőrzések nem mutatták ki azokat a problémákat, amelyeket a mérnök előre jelzett.
Az Igazságügyi Minisztérium a múlt hónapban megállapította, hogy a Boeing megsértette azt a 2021-es megállapodást, amely megvédte a vállalatot a csalás miatti büntetőeljárástól, mivel állítólag félrevezette a 737 Maxot jóváhagyó hatóságokat. A minisztérium egyik vezető tisztviselője szerint a Boeing elmulasztotta a csalás elleni törvények jövőbeni megsértésének felderítésére és megelőzésére irányuló módosításokat.
Az ügyészeknek július 7-ig kell dönteniük arról, hogy mi legyen a következő lépésük. Blumenthal szerint “egyre több a bizonyíték” arra, hogy a vállalatot felelősségre kell vonni. Mindeközben a Max balesetek áldozatainak családjai többször is sürgették az Igazságügyi Minisztériumot, hogy emeljék vádat a vállalat és egyes vezetők ellen. Azt akarják, hogy egy texasi szövetségi bíró dobja el a 2021-ben kötött, halasztott vádemelésről szóló megállapodást – lényegében a vádalkut -, amely lehetővé tette a Boeing számára, hogy elkerülje a Max-szal kapcsolatos csalás miatti bírósági eljárást.
“Megúszták a gyilkosságot, mert megvolt az egyezség és három évük volt arra, hogy előbbrelépjenek … hogy javítsanak a biztonsági eljárásukon, és valójában semmit sem tettek. Most felelősségre kell vonni őket”.- mondta a Capitólium előtt Catherine Berthet, akinek a lánya, Camille a második balesetben vesztette életét.
Fotó: Boeing.com