Kezdőlap Mozaik Bedugul a Brenner-hágó
No menu items!

Bedugul a Brenner-hágó

A magyar turisták is kárvallottjai a Brenner-hágó körüli olasz-német-osztrák csatározásnak. A helyzetet az is jól jellemzi: Tirol az európai jólétet veszélyezteti – fakadt ki a Német Kereskedelmi- és Iparkamara (DBI) elnöke. Holger Lösch a Brenner-autópályán alkalmazott osztrák közlekedésszervezési intézkedések ellen kelt ki.    

Legyen dugó a németeknél

Az érdekelt országok egymásra tolják a dugókat

Ausztria meg akarja előzni a torlódást a Brenneren. Ezért korlátozza az Alpokat átszelő legfontosabb hágó kamion forgalmát. Óránként 250-300 teherautót enged át. Hogy az ezen felüli teherautók ne Ausztriában okozzanak dugót, a kufsteini autópálya-határátkelőn az osztrákok szintén csak óránként 250-300 kamiont engednek be Németország felől. Így hónapok óta a németeknél van torlódás.

Az Innsbruckot Veronával összekötő Brenner-autópálya Európa legfontosabb észak-déli tranzitútja. Sok szállítmányozó számára alternatíva nélküli szakasz. Ezért nem csak a DBI elnöke követel gyors megoldást. Más gazdasági szereplők is veszélyben látják az áruk EU által biztosított szabad áramlását.

Német és olasz fenyegetés

Andreas Scheuer

Danilo Toninelli

A német közlekedési miniszter, Andreas Scheuer olasz kollégájával, Danilo Toninellivel levélben fordult az EU közlekedési biztosához, Violeta Bulchoz. Tájékoztatták, hogy Berlin és Róma már előkészítette a közös keresetet, amelyet Bécs ellen fognak benyújtani az Európai Bíróságnál, amennyiben záros határidőn belül nem sikerült megoldást találni.

„Az osztrák blokád akadályozza az áruk szabad áramlását, így sérti az európai jogot” – áll a levélben. Az intézkedést súlyosan diszkriminatívnak minősítik, mert az nem vonatkozik az Ausztrián belülről induló, értelemszerűen osztrák teherszállítókra.

A korlátozás nem megoldás…

Scheuer, aki nem mellesleg a vitában közvetlenül érintett Bajoroszágban is kormányzó CSU politikusa, eredményt akar felmutatni. Ő és pártja is nehéz helyzetben van, miután a CSU által évek óta ígérgetett és végre, heves koalíciós viták árán bevezetett autópályamatrica nem állta ki az Európai Bíróság próbáját.

Luxemburgban az uniós jogba ütköző diszkriminációnak minősítették, hogy a németek csak a külföldi autósokat kötelezték volna útdíj fizetésére. A sors iróniája, hogy most éppen a bajorok vetnek hátrányos megkülönböztetést az osztrákok szemére, akik a német autópályamatrica miatti európai eljárás elindítói voltak.

Brüsszel aktivizálódik -Tirolnak elege van

Violeta Bulc:

Az Európai Bizottság is kritikusan látja az osztrák intézkedést. „Egyoldalú lépések sosem vezetnek jóra” – nyilatkozta Violeta Bulc.

Egyúttal brüsszeli találkozóra hívta a három érintett ország minisztereit. A hétvégi brüsszeli olasz-osztrák-német egyeztetések azonban eredmény nélkül maradtak.

A Brenner-autópályán hatalmas a forgalom. Tavaly 8%-os növekedés mellett napi 7000 teherautó halad át a hágón. 890-el több, mint 2015-ben. Ezek 245 milliárd tonna árut mozgattak meg!

Ekkora forgalom és az ezzel járó légszennyezés veszélyezteti a pálya közeli teleüléseken élők egészségét. Így a tartományi főváros, a 300 ezres Innsbruck lakosságáét is. Valamint maradandó károkat okoz az alpesi vidék egyedülálló állat- és növényvilágában.

Nem látszik a megoldás

A DBI elnöke megérti, a forgalom csökkenését követelő tiroliakat. „A megoldás azonban nem a forgalom akadályozása, hanem alternatív szállítási lehetőségek teremtése” – nyilatkozta a már idézett elnök, Lösch.

Az ügy minden érintettje számára világos, hogy az egyetlen alternatíva a vasút lenne. Azonban a XIX. század közepén kiépített, rossz állapotú és túlterhelt sínek nem bírnak el több vonatot. Megoldást a Brenner-bázisalagút fogja jelenteni. Ez azonban legjobb esetben is csak 2026-ben készülhet el.

Olasz-osztrák-német megaprojekt. Az 55 km hosszú Brenner-bázisalagút építése 2008-ban kezdődött.
Célja, hogy a jelenleg a hágó kanyargós sínein 70 km/h átlagsebességgel közlekedő napi 242 vonat helyett 400 haladhasson át nyílegyenesen az Alpokba vájt alagúton. A tehervonatok 160, a személyszállítók akár 250 km/h sebességgel. A tunel 2026-ra tervezett megnyitása után a világ második leghosszabb vasúti alagútja lesz.Építési költsége várhatóan el fogja érni a 10 milliárd eurót. Az alagút építéséhez kapcsolódva északi irányban 165 km-en Münchenig, dél felé 189-en Veronáig modernizálják a vasúti pályát.

 

A nyaralók is bosszúsak

Az osztrák néhány hete borsot törnek a Brennert személyautóval átszelők orra alá is. Az Itáliába tartó nyaralók, így a magyarok is, előszeretettel használták a Brenner-autópálya melletti főutakat, hogy elkerüljék a nyáron nem ritka sztrádadugókat. A tiroliak ezt is megelégelték.

A főszezonban, várhatóan szeptembere végéig az osztrák-olasz és az osztrák-német határ közötti 110 km-es szakaszon csak a célforgalom hagyhatja el a pályát.

Günther Platter: önvédelem

Az osztrák rendőrség már az intézkedés bevezetése utáni első júliusi hétvégén szigorúan ellenőrzött. Nem bírságolt ugyan, de minden szabályszegőt visszairányított az autópályára.

Günther Platter Tirol tartományi elnöke „önvédelmeről”, az érintett kisteleülések lakói „hihetetlen megkönnyebbülésről”, a bajor miniszterelnök, Markus Söder viszont „hallatlan diszkriminációról” beszél és ebben az ügyben is perrel fenyeget az Európai Bíróság előtt.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Hó, jég, dugó: így készülhetünk a reptéri ünnepi rohamra

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kapacitása évek óta nem tud lépést tartani a forgalom növekedésével. A téli szezonban naponta több tízezer utas érkezik vagy indul útnak, miközben a parkolóhelyek száma szinte változatlan.

Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba

Folyamatosan érkeznek a régóta várt támogatói okiratok a KAP ST pályázatokban érintett agrártermelők és élelmiszeripari szereplők felé.

Megalakult a Magánegészségügyi Szakmai Koordinációs Testület

Megalakult a Magánegészségügyi Szakmai Koordinációs Testület, amely intézményes keretet biztosít a szektor továbbfejlesztéséhez és a szereplők közötti összehangolt együttműködéshez.

KSH: a beruházások teljesítménye 2025 III. negyedévében 3,8 százalékkal alacsonyabb volt az egy évvel korábbinál

A beruházások csökkenéséhez a legnagyobb mértékben a szállítás, raktározás, valamint a feldolgozóipar gazdasági ág járult hozzá.
Hirdetés

Hírek

Hó, jég, dugó: így készülhetünk a reptéri ünnepi rohamra

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kapacitása évek óta nem tud lépést tartani a forgalom növekedésével. A téli szezonban naponta több tízezer utas érkezik vagy indul útnak, miközben a parkolóhelyek száma szinte változatlan.

Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba

Folyamatosan érkeznek a régóta várt támogatói okiratok a KAP ST pályázatokban érintett agrártermelők és élelmiszeripari szereplők felé.

Megalakult a Magánegészségügyi Szakmai Koordinációs Testület

Megalakult a Magánegészségügyi Szakmai Koordinációs Testület, amely intézményes keretet biztosít a szektor továbbfejlesztéséhez és a szereplők közötti összehangolt együttműködéshez.

KSH: a beruházások teljesítménye 2025 III. negyedévében 3,8 százalékkal alacsonyabb volt az egy évvel korábbinál

A beruházások csökkenéséhez a legnagyobb mértékben a szállítás, raktározás, valamint a feldolgozóipar gazdasági ág járult hozzá.

MNB: új alelnöke lehet a Magyar Nemzeti Banknak

Banai Péter Benő AZ MNB: új alelnöke lehet .

Francia-magyar együttműködés az európai agrárium jövőjéért

Nagy István elmondta, hazánkban most zajlik a generációváltás és az egész mezőgazdaság, illetve élelmiszeripar megújítása.

Winterwunder Mörbisch – a világ legnagyobb betlehemi jászola idén még nagyobb, még színesebb, még varázslatosabb!

November 22. és 2026. január 4. között a mörbischi víziszínpad és újdonságként a mörbischi strandfürdő is fényárban úszó téli faluvá változik a hétvégéken (péntektől vasárnapig) – tele zenével, ízekkel, varázslattal és csillogással.

Karácsonyi csodák várnak Székesfehérváron

Kézműves ajándékkészítő műhelyek, karácsonyváró családi programok, meghitt elcsendesülés jótékonysági vásárral és míves kézműves portékákkal, ünnepi koncertek, színházi és balettszínházi előadások. 
Hirdetés

Gazdaság

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.