Az Ukrajnán keresztül Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba irányuló orosz nyersolaj áramlása a múlt héten leállt, miután a szankciók megakadályozták a tranzitdíj megfizetését – közölte a Transznyefty orosz csővezeték-üzemeltető.
A Barátság kőolajvezeték északi szakaszát – amely Fehéroroszországon keresztül Lengyelországba és Németországba vezet – a Transznyefty közlése szerint nem érinti a leállás – írja a Bloomberg.
Oroszország már korábban is a nemzetközi szankciókat okolta az Északi Áramlat gázvezetéken keresztül Európába irányuló földgázáramlás visszafogásáért. A kőolajáramlás hasonló megszakadása tovább mélyítené a régió energiaválságát, ami fokozná az inflációs nyomást és felerősítené a recesszió kockázatát.
Az Ukrtransznafta – amely Ukrajna olajvezeték-hálózatát üzemelteti és felügyeli a nyersolaj tranzitját a Barátság vezeték déli szakaszán keresztül – augusztus 4-én “leállította a területén keresztül történő olajszállítási szolgáltatások nyújtását” – közölte a Transznyefty.
Az Ukrtransznafta részéről egyelőre nem érkezett kommentár az ügyben.
A Transznyefyt és az Ukrtransznafta közötti szerződés 100 százalékos előleget ír elő a tranzitforgalomért. Az orosz csővezeték-üzemeltető közölte, július 22-én ki is fizette az augusztusi tranzitdíjat, de a pénzt július 28-án visszakapta.
A Transznyefty szerint a tranzakcióban részt vevő európai bankok a szankciók miatt nem jogosultak saját maguk dönteni az Oroszországból érkező határon átnyúló kifizetésekről, és szükségük van a nemzeti szabályozó hatóságaik jóváhagyására.
Az orosz csővezeték-üzemeltető közölte, hogy “egy felhatalmazott bankhoz fordult az információk további továbbítása érdekében az európai szabályozó hatósághoz, hogy engedélyt kapjon az Ukrtransznaftával kötött megállapodás szerinti elszámolások lebonyolítására“. A cég – mint közölte – a pénzátutalás alternatív módjait is vizsgálja.
A legjobb esetben is az a forgatókönyv, hogy a pénzügyi vita napokon belül megoldódik – mondta Pletser Tamás, az Erste Bank elemzője. Ha viszont a vita elhúzódik, a Mol finomítónak néhány hétre elegendő üzemanyagtartaléka van, ezen túl az országnak a stratégiai olajtartalékát kellene megcsapolnia – mondta. A Mol részvényei 5 százalékkal estek.