A modellek formavilágán még kevésbé látszik, de az elektromos autók megjelenése nagyban megváltoztatja az autógyártást. A biztonság miatt azonban nem kell aggódni, a kocsik felépítésének szabadsága ugyanis drasztikusan javítja az ütközésbiztonságot.
Ahogy a budapesti Volkswagen Crash Festen fogalmaztak: csendes forradalom zajlik a járműgyártásban. A motorok károsanyag-kibocsátásának drasztikus csökkentésére tett lépések mellett ugyanis – az autók súlyának könnyítését is célozva – a járművek felépítése és a karosszériagyártás is teljesen átalakul. Technológiai és közlekedésbiztonsági szempontból egyaránt óriási előrelépést jelent ugyanis a hidegen és melegen hengerelt, változó falvastagságú acélok alkalmazása, valamint az acél-alumínium komponensek széleskörű használata.
A jövő szabadságot hoz a tervezésbe
Az egyre inkább elfogadottá váló elektromos autók ráadásul nem csak zéró kibocsátásuk okán jelenthetik az autózás jövőjét, hanem azért is, mert a kocsik teljes felépítésének szabadsága, a hajtáslánc elhelyezésének rugalmassága is alapvetően eltér a hagyományos belsőégésű motorral szerelt járművekétől. Ráadásként drasztikusan javítva ezzel az autók ütközésbiztonságát.
A méretgazdaságosságot és a tervezést hatékonyabbá tevő, a korábbinál sokkal biztonságosabb karosszériaplatformok megjelenése a tervezők szabadságfokát is jelentősen megnöveli. Ami például a járműkonstrukciók kialakítása során, a méret-tengelytáv megváltoztatásában is megmutatkozik. Ez a szabadság ráadásul az elektromos autók megjelenésével csak tovább növekszik. Ezeknél a konstrukcióknál mindössze a négy kerék helye adott, minden más alkatrész elhelyezése szabadon választható. Nincsen üzemanyag-tartály és üzemanyag-vezeték, nincs bonyolult, nagy helyigényű hajtáslánc. Sokkal szabadabban és logikusabban tervezhető az ilyen autó, ezáltal optimális a helykihasználás és az új szerkezeti elemek alkalmazásával a passzív és aktív biztonság is tovább javítható.
Ebben az új korszakban már nemcsak a nagy szilárdságú acélok alkalmazására támaszkodhat az autóipar, hanem megjelentek a kombinált karosszériastruktúrák is. Ennek egyik legújabb példája az új Volkswagen Touareg, amelynél a teljes karosszérián belül az alumínium alkatrészek aránya eléri az 50 százalékot, miközben a nagy szilárdságú acél tovább erősíti a karosszériát. Így könnyebbé válik a jármű, miközben jelentősen nő a karosszériaelemek szilárdsága.
A VW konszern az első alumíniumkarosszériás Audi A8 gyártásának megindítása óta eltelt 20 évben pedig olyan mértékű technológiai tudásra tett szert, hogy ma már nagy tömegben lehetővé vált az alumíniumkarosszériás járművek gyártása, amihez a megfelelő javítási technológia, struktúra és tudás is létrejött a márkaszervíz-hálózatban.
Könnyű, de vannak kihívások
Mert miközben az új technológiával jó minőségben gyártott könnyű és mégis szilárd karosszériák, valamint a hozzájuk társuló műszaki megoldások új fejezetet nyitottak az autógyártásban, ezeket a kocsikat már csak speciális szakismeret és technológia alkalmazásával kell javítani – figyelmeztetett Kiss Pál, a Porsche Hungaria szervizértékesítési igazgatója. Hozzátéve: miközben a nagyszilárdságú acél és az alumínium megfelelő kombinációja adja azt a hihetetlenül szilárd és könnyű struktúrát, amely az EuroNCAP teszteken kiváló, 5 csillagos eredményre képes, a speciális karosszériaelemeknek nem csak előnyei, hanem hátrányai is lehetnek a szervizelés során. Ennek veszélyét pedig csak a szigorú gyári technológiai előírások betartásával lehet kivédeni.
A szakember szerint az ilyen karosszériák javításához nem véletlenül van szükség különleges felkészültségre és technológiára, amiért az ehhez szükséges beavatkozásokat kifejezetten ajánlott valamelyik márkaszervizben elvégezni. Az alumínium csiszolása során például olyan finompor keletkezik, amely a levegővel és acélporral keveredve robbanóképes elegyet alkothat. De az acél-alumíniumkötések kialakítása is legalább akkora figyelmet kíván, mert a kétféle fém nem megfelelő rögzítése miatt korrózió is kialakulhat.
A padlóakkumulátor meglepetése
Ugyanakkor az újdonságok sorát gyarapítja az is, hogy az elektromos autók sorozatgyártásánál az úgynevezett MEB-platformmal a Volkswagennél is sokkal rugalmasabbá válik a járműtervezés. Megnyitva az utat az új karosszériastruktúrák széleskörű alkalmazása előtt. Ennek eredményeként kevesebb az alkatrész, így megbízhatóbbá válik a jármű és jóval kisebb a karbantartási igénye is.
Ami pedig minden kételyt eloszlat: a nagyfeszültségű akkumulátor fenéklemezre helyezésével ugyan az autó nehezebbé válik, de a jármű stabilitása ugyanolyan marad, mint a belső égésű motoros változatoké. Sőt a jármű ugyanazokat a törésteszti eredményeket is produkálja.