Kezdőlap Zöld üzlet Zöld áramsztráda Norvégiától Bajorországig

Zöld áramsztráda Norvégiától Bajorországig

Foto Statnett.no

A német zöld fordulat egyik meghatározó projektje, hogy a 620 kilométeres NordLink-en már 2021 óta áramlik az áram Norvégia és Észak-Németország között, míg a most induló kiegészítő projekt keretében a SuedLink-el 2028-tól tovább folyhat Dél-Németországig. Más vezetékek is tervben vannak, de a civil tiltakozások és bírósági eljárások akadályozzák az építkezéseket.

A legészakibb német tartomány, Schleswig-Holstein dél-nyugati részén Európa egyik legjelentősebb áram-csomópontja épül. Itt, Németország legmélyebb, 3,5 méterrel a tengerszint alatti szárazföldi pontján avatták fel 2021-ben a NordLink központi transzformátor állomását, ami egyelőre a 620 kilométeres norvég-német áram sztráda végpontja.

Zöld áram Norvégiából Németországba és vissza

Az új generációs magasfeszültségű vezeték, amely 1,4 gigawatt, tehát 3,6 millió háztartás számára elegendő áramot tud továbbítani, lenyűgöző tájakon keresztül épült: norvég hegyi tavak, fjordok, észak-fríz Watt-tenger. A NordLink összeköttetést teremt a norvég vízerőművek és az észak-német szélparkok között, amiből mindkét ország profitál: a norvég vízerőművek víztározói a német szélenergia tárolói lesznek túltermelés esetén. Német áramszükséglet esetén pedig a tározók mozgatásával nyert energia folyhat Norvégiából Németországba.

A két irányú áramautópálya megoldást kínál a megújuló energia legnagyobb problémájára: korlátlanul lenne belőle, de nem a szükséglethez igazodó helyen, időben és mennyiségben áll elő. Áramot tárolni pedig nem lehet. Illetve közvetve mégis, a víztározók közötti mozgatásával.

A NordLink a Statnett és a Tennet, egy norvég és egy német energiakonszern fejlesztése, tehát magánberuházás, ami magyarázhatja, hogy a tervezben szereplő 5 év alatt és a költségvetésben szereplő 2 milliárd euróért valóban elkészült. A finanszírozást részben a német állami gazdaságfejlesztési bank, a KfW (Kreditanstalt für Wiederaufbau) biztosította.

Folytatása következik

Néhány méterre a NordLink-től újabb transzformátortelep épül, ami a SuedLink-et fogja kiszolgálni. SuedLink-en 2028-tól két földalatti kábel fog áramot szállítani Észak-Németországból délre. Az egyik Bajoroszágba 550, a másik Baden-Württembergbe 700 kilométeren keresztül. Mindkettő 4 gigawatt kapacitású lesz és a tervek szerint összesen 10 milliárd euróba fognak kerülni. Ezzel a német Zöld-fordulat eddigi legnagyobb beruházása indult el, amivel a zöld áram Norvégiából közvetlenül Dél-Németországba tud majd eljutni, ami Közép-Európa legnagyobb energiaigényű régiója.

Északon van, de délen kellene

Németországban komoly szükség van a megújuló forrásból származó áramra. Egyrészt, mert tavaly áprilisban leállt az utolsó atomerőmű. Másrészt, mert a hatályos jogszabály szerint 2045-től, tehát az EU által előírtnál öt évvel hamarabb nem szállhat az országból a légkörbe több CO2, mint amennyit sikerül megkötni, például növények segítségével. Így a gázt és a szenet a nap, valamint a víz energiának, a biomasszának és a szélenergiának kell felváltania.

A német éghajlati és földrajzi viszonyokra tekintettel a szél a messze leghatékonyabb megújuló energiaforrás. A probléma, hogy legjobban Észak-Németországban, mindenekelőtt az északi-tengeri offshore-szélparkokban lehet nyerni. Az energiaigény azonban a két déli tartományban, Baden-Württembergben és Bajorországban igazán nagy. Tehát nagyfeszültségű „áramautópályákra”’ van szükség. Ezek viszont lassan épülnek, mert hosszadalmas és bürokratikus a kivitelezést megelőző engedélyezési eljárás, valamint tájvédő civil szervezetek és a lakosság tiltakozása, bírósági eljárásai akadályozzák a tervek megvalósítását.

Zöldek a zöld áram ellen

Két további vezeték is évek óta tervben van. A SuedostLink az egykori kelet-német tartományt, Szász-Anhaltot fogja összekötni Bajorországgal. Ez ellen különösen heves volt a lakosság és a civil szervezetek tiltakozása. Demonstrációkkal és bírósági eljárásokkal késleltették a kivitelezést. „Megértem a tiltakozókat” – nyilatkozta a bajor miniszterelnök, habár nem foglalt egyértelműen állást a SuedostLink ellen. Hiába tehát a jóval drágább és időigényesebb föld alatti vezetékek, a lakosság a transzformátor állomások ellen opponált. Az építés mindennek ellenére elkezdődhetett, de kétéves csúszással, 2027-es átadással számolnak a kivitelezők.

Az Ultranet a Bréma közeli Emdenből indulna és Baden-Württembergbe szállítana áramat. Csak tavaly nyáron kapta meg a terv a szakhatósági jóváhagyást. A tapasztalat szerint innentől tíz év szokott eltelni, amíg a kivitelező beszerzi a szükséges engedélyeket, lefolynak az esetleges bírósági és közbeszerzési eljárások, majd mindezek után elindulhat az építkezés.

Dr. Petrus Szabolcs LL.M.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Bécsi vonatok – Sínen a megújulás

Április végén az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) a kényelem és minőség jegyében megkezdte legismertebb nagysebességű vonatainak, a Railjeteknek átfogó modernizálását.

Egyetemistáknak szóló startup programhoz csatlakozott a MÁV-csoport

Szakmai partnerként a MÁV-csoport is csatlakozott az egyetemisták startup programjához, a Hungarian Startup University Programhoz (HSUP)

Az agrárszakképzésben is kulcsfontosságú az innováció

A most átadott eszközök – köztük egy modern mezőgazdasági vontató, egy kisbusz, valamint a pék- és cukrász tanműhely – jelentős mértékben hozzájárulnak az intézmény gyakorlatorientált képzésének megerősítéséhez

Mondjon véleményt az új KRESZ-ről

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) lehetőséget fog adni mindenkinek arra, hogy megismerje az új KRESZ elkészült koncepcióját, véleményt mondjon róla, és javaslataival hozzájáruljon a közúti közlekedési szabályok kialakításához.
Hirdetés

Hírek

Bécsi vonatok – Sínen a megújulás

Április végén az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) a kényelem és minőség jegyében megkezdte legismertebb nagysebességű vonatainak, a Railjeteknek átfogó modernizálását.

Egyetemistáknak szóló startup programhoz csatlakozott a MÁV-csoport

Szakmai partnerként a MÁV-csoport is csatlakozott az egyetemisták startup programjához, a Hungarian Startup University Programhoz (HSUP)

Mondjon véleményt az új KRESZ-ről

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) lehetőséget fog adni mindenkinek arra, hogy megismerje az új KRESZ elkészült koncepcióját, véleményt mondjon róla, és javaslataival hozzájáruljon a közúti közlekedési szabályok kialakításához.

Pántya József: október 31-re elkészül az M30-as autópálya

A tervezett határidőre, október 31-re elkészül az M30-as autópálya lezárt részének kijavítása.

Soha nem vettünk még fel annyi személyi kölcsönt, mint márciusban

Nem csökkent a lakosság hiteléhsége: személyi kölcsönből még soha nem fogyott annyi, mint márciusban, a lakáshitelek volumene a három évvel ezelőtti rekord felé közelít.

Várakozáson felüli az OTP Bank nyeresége az első negyedévben

Az OTP Bank az első negyedévben a várakozások átlagát meghaladva 188,576 milliárd forint konszolidált korrigált adózás utáni eredményt ért el, 21 százalékkal alacsonyabbat az előző év azonos időszakánál

Fedezd fel Bécs titkait egy interaktív felfedezőúton!

Bécsben egy új, "WiG City Challenge" néven futó, interaktív városi felfedezőprogram indult, amely egy applikáció segítségével vezeti át a fiatalokat a város különleges helyszínein.

Az Európai Bizottságnak baja van a magyar pénzmosási szabályokkal

A Bizottság az 5. pénzmosási irányelv helyes átültetésére szólítja fel Magyarországot
Hirdetés

Gazdaság

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.