A Bongo nevű játék üzemeltetője burkolt reklámokkal, a költséget elhallgatva igyekezett a gyermekeket emelt díjas SMS-ek küldésére bírni. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a maximálisan kiszabható 350 millió forintos bírságot rótta ki a társaságra.
A versenyhatóság tavaly indított versenyfelügyeleti eljárást a szolgáltatást üzemeltető ausztrál Global AQA Pty Ltd. ellen.
A GVH közölte: a társaság jogsértő módon, közvetlenül hívott fel gyermekeket a vásárlásra, a reklámokban pedig elhallgatta a szolgáltatás árát és a személyes adatok kezelésének legfontosabb jellemzőit. A cég emellett egyes csatornákon – így influenszer-hirdetésekben, illetve iskolásoknak szóló websorozatban – burkoltan hirdette a játékot, azaz a fogyasztók számára nem derült ki, hogy fizetett reklámokról van szó.
Az Ask Bongo, azaz “Kérdezd Bongot!” szolgáltatás lényege, hogy Bongo, a kismajom emelt díjas SMS-ért válaszolt a feltett kérdésekre.
Mivel a digitális oktatás alatt a gyerekek a szokásosnál is több időt töltöttek okostelefonok és számítógépek előtt, így nagyobb eséllyel találkozhattak a kifogásolható hirdetésekkel, ezért a GVH tavaly tavasszal ideiglenesen megtiltotta a szolgáltatást és annak reklámozását.
Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke elmondta: a sérülékeny fogyasztók, így például az idősek, a betegek és a gyermekek ellen elkövetett jogsértéseket szigorúan veszi a versenyhivatal.
A gyermekeket érintő tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat különösen súlyosan ítélik meg – tette hozzá.
A hatóság megállapította három influenszer ügynökség és egy webtartalom-gyártó – a P4R Digital Agency Kft., a Social Guru Magyarország Kft., a hd OPEN! Kft. és a Globoport Média Holding Kft. – felelősségét is az ügyben. A hazai vállalkozások számára a versenyhatóság bírság kiszabása helyett belső szabályozások kialakítását írta elő, amelyek segítenek elkerülni a jövőbeni hasonló jogsértéseket – ismertették. A programok végrehajtását mind a négy cég vállalta – tették hozzá.