A fogyasztói árindex januári – négy évtizede legnagyobb – értéke arra utal, hogy a magas infláció 2022-ben is jelen marad az amerikai gazdaságban. Emiatt egyre több tengerentúli kisvállalkozás kénytelen áthárítani a magasabb költségeket a vásárlókra.
A CNBC és a SurveyMonkey friss kisvállalkozói felmérése szerint a kisvállalkozók 74 százaléka emelkedő ellátási költségeket tapasztal. Ez az arány gyakorlatilag nem változott 2021 negyedik negyedévéhez képest. Ugyanakkor a költségek vevőkre való áthárításának szándéka az első negyedévben 47 százalékra emelkedett, szemben a 2021 negyedik negyedévi 39 százlékkalkal.
További 32 százalék pedig azt jelezte, hogy hamarosan árat kell emelnie, ha az infláció tartós marad. Márpedig a felmérés szerint a kisvállalkozók több mint 80 százaléka arra számít, hogy az infláció hat hónap múlva is problémát jelent majd (55 százalék szerint ez “nagyon valószínű“).
Az inflációval kapcsolatos aggodalmak összefüggnek a kisvállalkozások ellátási láncra vonatkozó kilátásaival is: 75 százalékuk szerint ezek a kérdések hat hónap múlva is valószínűleg problémát jelentenek majd. A döntéshozókba vetett bizalom pedig hiányzik, a kisvállalkozók 71 százaléka nem bízik abban, hogy a Federal Reserve képes lesz kordában tartani az inflációt.
Az online felmérés január 24. és 30. között készült, 2227 kisvállalkozó megkérdezésével.
“Az inflációval kapcsolatos alapvető probléma az, hogy nem látszik a vége“
– mondta Laura Wronski, a CNBC számára a felmérést végző Momentive tudományos kutatásért felelős vezetője.
“Hozzászoktunk a Covid-hullámok emelkedéséhez és csökkenéséhez, és a vállalkozásoknak volt idejük átírni a játékszabályaikat, hogy alkalmazkodjanak hozzájuk. De senki sem tudja, hogy milyen gyorsan és milyen mértékben fog tovább emelkedni az infláció, így ez a kiszámíthatatlanság némi nyugtalanságot okoz” – mondta, hozzátéve: a Fedbe vetett hit hiánya tovább növeli a bizonytalanságot.
“Nem hiszem, hogy javulna a helyzet” – mondta Michelle Pusateri, a San Franciscó-i Nana Joes Granola tulajdonosa.
A Nana Joes Granola a Covid idején fellendült, amikor a csomagolt áruk iránti kereslet az egekbe szökött, de az üzleti helyzet megfordult, mivel a világjárvány most már az ellátási láncnak is problémát okoz, veszélybe sodorva a vállalkozás nyereségességét.
A Nana Joes Granola felhalmozta az alapanyagokat, és nagyobb mennyiségben vásárolt, hogy alacsonyabb árakat kapjon, mivel a kereslet meghaladta a kínálatot, és a logisztikai problémák súlyosbodtak. A készletek feltöltése “most inkább csak egy átmeneti megoldás“, mondta Pusateri, de arra számít, hogy ez valószínűleg hosszú távú üzleti kérdéssé válik. Az ő cége 2019 végén 94 ezerdollárnyi készletet tartott, de tavaly év végére ez 327 ezer dollárra emelkedett.
“Azt hiszem, egyre több vállalkozásnak kell majd több készleten ülnie” – mondta Pusateri.
Boruzs Álmos