Az autóipart a makacs alapanyaghiány és a kínai zárlat hatása sújtja, miközben a rekordinfláció is egyre inkább veszélyezteti az erős keresletet. A legnagyobb vesztes 31%-os eladáscsökkenéssel a Stellantis csoport, amelynek a Fiat Chrysler és a (már az Opelt is beolvasztó) francia PSA a tagja.
Az európai újautó-eladások már a tizedik egymást követő hónapban csökkennek, mivel az iparágat továbbra is erőteljesen sújtja a globális ellátási lánc válsága, amely a rekordszintű inflációt is felerősíti és azzal fenyeget, hogy ennek hatása elriasztja az autóvásárlókat.
A Bloomberg információi szerint az Európai Autógyártók Szövetségének adatai alapján áprilisban 20%-kal, 830 447 járműre csökkent az új autó regisztrációk száma, ami az idei év legmeredekebb visszaesése. A nagyobb gyártók közül a PSA csoport és a Fiat Chrysler egyesüléséből létrejött Stellantis NV volt a legsúlyosabban érintett, 31%-os visszaeséssel.
A termelést korlátozó problémák – köztük elsősorban a globális félvezetőhiány – miatt az LMC Automotive tanácsadó cég elemzői az elmúlt négy hónap mindegyikében csökkentették a nyugat-európai személygépkocsi-eladásokra vonatkozó becslésüket. Most arra számítanak, hogy az éves kiszállítások 6%-kal, 10 millió darab alá csökkennek az idén. Januárban az LMC még csaknem 9%-os növekedésre számított. Az autógyártóknak sikerült a kieső mennyiséget magasabb árakkal pótolniuk, bár nem világos, hogy mennyivel tudnak még emelni.
Hogyan hat az újautó-átadások csúszása, a kényszerű túlfutás menedzselése a cégautó piacra és a flottaüzemeltetésre? Minden, amit a cégautóhasználat személyi jövedelemadó vonzatairól tudni kell. Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.
“A globális kínálati problémák nem mutatják az enyhülés jelentős jeleit, miközben az alapvető keresleti kilátások is romlanak” – írta az LMC e havi jelentésében. “A háztartások idén komolyan meg fogják szorítani a reáljövedelmeket.”
A legnagyobb európai piacokat tekintve Olaszországban volt a legjelentősebb a visszaesés, harmadával, míg Németországban és Franciaországban több mint ötödével csökkentek a regisztrációk.
Hogyan hat az újautó-átadások csúszása, a kényszerű túlfutás menedzselése a cégautó piacra és a flottaüzemeltetésre? Minden, amit a cégautóhasználat személyi jövedelemadó vonzatairól tudni kell. Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.
Az autógyártókat visszatartó chiphiány a vártnál tovább tart, és egyes vásárlóknak 18 hónapot kell várniuk bizonyos keresett modellekre. A Volkswagen AG vezérigazgatója, Herbert Diess a Mercedes-Benz Group AG vezérigazgatója, Ola Kallenius azt reméli, hogy az év második felében javul a félvezető-ellátás. A következő hónapok fellendülésének reménye azonban olyan tényezőktől is függ, mint az ukrajnai háborúval kapcsolatos további zavarok lehetősége. Emellett a globális ellátási láncok kezdik megérezni Kína, a covid kapcsán zéró toleranciára vonatkozó megközelítésének hatásait is a koronavírus megfékezésében. A helyzetet jól jellemzi, hogy “a konténerhajók elakadnak a kínai kikötőkben” – mondja Peter Fuss, az EY autóipari csoportjának partnere. “Hónapokba telik, mire ez a szűk keresztmetszet normalizálódik.”
Érsek M. Zoltán