Kezdőlap Zöld üzlet Erőteljesen zöldül az óceánjáró üdülőhajók világa
No menu items!

Erőteljesen zöldül az óceánjáró üdülőhajók világa

A világ legnagyobb óceánjáró hajóit üzemeltető szervezet a Cruise Lines International Association (CLIA) az iparági tendenciákat elemezve közölte, hogy az óceánjáró üdülőhajókat üzemeltető társaságok elkötelezettek a fenntartható üzemelés és az ehhez kapcsolódó kutatások kapcsán 

A tengeri technológia innovációjának előmozdítása a tengeri hajózási ágazat környezeti lábnyomának csökkentésére irányuló erőfeszítéseinek középpontjában áll. Jelentős beruházásokat hajtott végre a zöld technológiák és gyakorlatok fejlesztésébe, beleértve például a hajók part menti áramellátását. Ha egy kikötött hajó közvetlenül csatlakoztatható az áramforráshoz, a motorok lekapcsolhatók, így akár 98 százalékkal is csökkenthető a károsanyag-kibocsátás. Jelenleg a világ kikötőinek csak két százaléka rendelkezik parti árammal, de a tengerjáró hajók 46 százaléka készen áll a hálózatra. További 30 százalék utólag beépíthető.

A fenntartható tengeri üzemanyagok fejlesztése

A fejlesztés másik kulcsfontosságú területéről van szó, a gyártókkal és másokkal együttműködve a tengerjáró társaságok a hagyományos üzemanyagok különféle alternatíváit kutatják, hogy csökkentsék a fosszilis tüzelőanyagoktól való függésüket, és áttérjenek a tisztább energiára.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet az alternatív üzemanyagok elterjedésének öt-tíz százalékos növelését szorgalmazza a tengeri iparban 2030-ig, de egyelőre nem állnak rendelkezésre nagyszabású fenntartható üzemanyagok. Az új üzemanyagok megnövekedett elérhetősége a világ kikötőiben sürgős intézkedést igényel a kormányoktól a szükséges infrastruktúrába való beruházás érdekében.

Számos új és alternatív energiaforrást kutatnak, mint például a növényi anyagokból és állati hulladékokból előállított bioüzemanyagokat; szintetikus „elektroüzemanyagok” (lekötött szén-dioxiddal készültek), mint például az e-metán és az e-metanol; elektromos és hibrid akkumulátorok; bio és szintetikus cseppfolyósított földgáz (LNG); metanol és hidrogén üzemanyagcellák; szél- és napenergia.

Ezen a területen az eddigi sikeres kísérletek közé tartozik az LNG-üzemű MSC Euribia által 2023 júniusában végrehajtott nettó ÜHG-kibocsátás nélküli út. Ezt a bio-LNG tömegmérleg-megközelítésen alapuló alkalmazása tette lehetővé. Az MSC a kísérlet adatait arra használja fel, hogy optimalizálja flottájában további hajókat, csökkentve a teljes kibocsátást, és ennek eredményeként tovább haladjon a szén-dioxid-mentesítési céljai felé.

Egy másik hatalmas potenciállal rendelkező terület a metanol felhasználás. Ha egyedüli energiaforrásként alkalmazzák, a zöld metanol (például a bio- vagy e-metanol) szinte szén-dioxid-semlegessé képes tenni bármely utazást. Alternatív üzemanyagként a metanolt már szigorúan tesztelték és tanulmányozták, így a bunkerezés és a biztonsági szempontok már dokumentáltak. Ez megkönnyíti a méretarányos elérhetővé tételét, és a metanolra kész hajók építése már megkezdődött. A TUI Cruises, a Celebrity Cruises, a Disney Cruise Line és a Norwegian Cruise Line között hét hajót készítenek fel metanolos utakra. https://www.euronews.com/green/2023/12/06/the-cruise-industrys-green-voyage-a-sustainable-future-on-the-high-

Ezeket 2028-ra használják majd, addigra 41 fosszilis LNG-re tervezett hajó is lesz, amelyek mindegyike könnyen adaptálható környezetbarát LNG-re, amikor ezek széles körben elérhetővé válnak. Az egyéb kísérleti programok között szerepel 26 hajó bioüzemanyagokkal és szintetikus szén-üzemanyagokkal, valamint hidrogén- és metán-üzemanyagcellák, fotovoltaikus energia és szélből nyert energia tesztelése és fejlesztése. A tisztább üzemanyag megtalálásáért folyó verseny mellett a motorok és a hajók energiahatékonyabbá tételére irányuló erőfeszítések is zajlanak. A jelenleg építés alatt álló hajók jövőállóvá tétele kritikus része a kibocsátási célok elérésének. A tengerjáró hajók átlagos élettartama körülbelül 30 év, de a tengeri technológia folyamatosan változik. A potenciális innováció felismerése kulcsfontosságúvá vált a hajótervezésben, a technológia legújabb vívmányainak beépítésével együtt.

Megkezdték hőcserélők beszerelését

Ezek a fejlesztések magukban foglalják az intelligens világítást, a hatékony fűtési, szellőztetési és légkondicionáló rendszereket, valamint a jobb hulladékkezelést. A Cruise Lines nagymértékben fektet be a fejlett szennyvíztisztító rendszerekbe, amelyek lényegesen hatékonyabbak, mint a parti tisztítóművek használata. A hulladékenergia – még a leghatékonyabb motorok terméke – is rögzíthető. A Cruise Lines megkezdte hőcserélők beszerelését, amelyek a motorokból származó gőzt édesvízzé alakítják zuhanyzók, medencék, konyhák és kabinok fűtésére.

A tengerjáró hajók tervezésében egyre gyakrabban vezetnek be beépített levegős kenőrendszereket. Ez a levegőt a hajótest aljára vezeti, mikroszkopikus légbuborékokat hozva létre, amelyek csökkentik a légellenállást, energiát takarítanak meg, és hozzájárulnak az üzemanyag-hatékonysághoz.

Maga a hajótest kialakítása is kulcsfontosságú az orrhullám okozta ellenállás csökkentésében, valamint a lerakódásgátló festék. Ezek nagyot fejlődtek az elmúlt években, a környezetbarát festékek, lakkok és szilícium alapú bevonatok könnyen elérhetők.

A fizikai technológia mellett a szoftverek is kulcsszerepet játszottak a hajózási ágazaton belüli szén-dioxid-mentesítésben. Az üzemanyag- és energiahatékonyság optimalizálására használt szoftverek jelentős mértékben csökkentették a szén-dioxid-kibocsátást, csakúgy, mint a nyomkövető rendszerek, amelyek például segítenek a hajók útvonaltervezésében, hogy az áramlatokból származó energiát hasznosítsák. A digitális technológiák a sebességre, az útvonalakra, a motorteljesítményre és a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatokat gyűjtik és elemzik, és visszaküldik az operatív személyzetnek.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az EU pénzügyi stabilitási mechanizmusának osztályzati kilátását a Moody’s negatívra rontotta

A Moody's a múlt héten rontotta negatívra az addigi stabilról Franciaország "Aa3" államadósság-kötelezettségeinek besorolását.

Helyreáll az ellátási lánc és a kerozinszállítás a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren várhatóan november 7-én estétől

A mostani, üzemanyagfelvétellel kapcsolatos intézkedésből az utazóközönség semmit nem érzékelt, a repülőtér fennakadás nélkül üzemelt és üzemel.

15 éves Pécs zenei szíve – családi nappal ünnepli születésnapját a Kodály Központ

A programok díjmentesen, ingyenes regisztrációs jeggyel látogathatók, melyek november 3-tól vehetők át a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. jegypénztáraiban.A jegyek a termek befogadóképességének mértékéig igényelhetők.

Bank360: Scoring – így dől el, lesz-e hiteled

A hitellel rendelkező ügyfelek adatai felkerülnek a Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) adóslistájára, amely segítségével a hitelintézetek ellenőrizni tudják, hogy van-e már hitele a náluk hitelt igénylő ügyfélnek.
Hirdetés

Hírek

Az EU pénzügyi stabilitási mechanizmusának osztályzati kilátását a Moody’s negatívra rontotta

A Moody's a múlt héten rontotta negatívra az addigi stabilról Franciaország "Aa3" államadósság-kötelezettségeinek besorolását.

Helyreáll az ellátási lánc és a kerozinszállítás a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren várhatóan november 7-én estétől

A mostani, üzemanyagfelvétellel kapcsolatos intézkedésből az utazóközönség semmit nem érzékelt, a repülőtér fennakadás nélkül üzemelt és üzemel.

15 éves Pécs zenei szíve – családi nappal ünnepli születésnapját a Kodály Központ

A programok díjmentesen, ingyenes regisztrációs jeggyel látogathatók, melyek november 3-tól vehetők át a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. jegypénztáraiban.A jegyek a termek befogadóképességének mértékéig igényelhetők.

Bank360: Scoring – így dől el, lesz-e hiteled

A hitellel rendelkező ügyfelek adatai felkerülnek a Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) adóslistájára, amely segítségével a hitelintézetek ellenőrizni tudják, hogy van-e már hitele a náluk hitelt igénylő ügyfélnek.

Az Indamedia csoporthoz került a Ringier Hungary

A vezető hazai állásportál, a Profession továbbra is kizárólagosan a Ringier tulajdonában marad, a Sportal.hu sportoldal tulajdonosa továbbra is a Ringier Sports Media Group (RSMG).

Az Asiana Airlines közvetlen járatot indít Szöul és Budapest között

Új kapu nyílik Ázsia felé – Dél-Korea közvetlenül elérhetővé válik Magyarországról.  

Az ipari termelői árak 2025 szeptemberében átlagosan 0,4 százalékkal elmaradtak az előző hónaphoz képest és 2,4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit

Az előző hónaphoz viszonyítva a belföldi értékesítési árak 0,5, az exportértékesítési árak 0,3 százalékkal csökkentek, így az ipari termelői árak összességében 0,4 százalékkal mérséklődtek.

Javította az OTP adósosztályzati kilátását és egyes besorolásait a Moody’s

Az EBRD kimutatása szerint Lengyelországban 14,1 százalékkal, Magyarországon 12 százalékkal volt alacsonyabb 2024 végén a rosszhitel-állomány, mint egy évvel korábban.
Hirdetés

Gazdaság

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.