Hirdetés
Kezdőlap Zöld üzlet Zöld áramsztráda Norvégiától Bajorországig
No menu items!

Zöld áramsztráda Norvégiától Bajorországig

Foto Statnett.no

A német zöld fordulat egyik meghatározó projektje, hogy a 620 kilométeres NordLink-en már 2021 óta áramlik az áram Norvégia és Észak-Németország között, míg a most induló kiegészítő projekt keretében a SuedLink-el 2028-tól tovább folyhat Dél-Németországig. Más vezetékek is tervben vannak, de a civil tiltakozások és bírósági eljárások akadályozzák az építkezéseket.

A legészakibb német tartomány, Schleswig-Holstein dél-nyugati részén Európa egyik legjelentősebb áram-csomópontja épül. Itt, Németország legmélyebb, 3,5 méterrel a tengerszint alatti szárazföldi pontján avatták fel 2021-ben a NordLink központi transzformátor állomását, ami egyelőre a 620 kilométeres norvég-német áram sztráda végpontja.

Zöld áram Norvégiából Németországba és vissza

Az új generációs magasfeszültségű vezeték, amely 1,4 gigawatt, tehát 3,6 millió háztartás számára elegendő áramot tud továbbítani, lenyűgöző tájakon keresztül épült: norvég hegyi tavak, fjordok, észak-fríz Watt-tenger. A NordLink összeköttetést teremt a norvég vízerőművek és az észak-német szélparkok között, amiből mindkét ország profitál: a norvég vízerőművek víztározói a német szélenergia tárolói lesznek túltermelés esetén. Német áramszükséglet esetén pedig a tározók mozgatásával nyert energia folyhat Norvégiából Németországba.

A két irányú áramautópálya megoldást kínál a megújuló energia legnagyobb problémájára: korlátlanul lenne belőle, de nem a szükséglethez igazodó helyen, időben és mennyiségben áll elő. Áramot tárolni pedig nem lehet. Illetve közvetve mégis, a víztározók közötti mozgatásával.

A NordLink a Statnett és a Tennet, egy norvég és egy német energiakonszern fejlesztése, tehát magánberuházás, ami magyarázhatja, hogy a tervezben szereplő 5 év alatt és a költségvetésben szereplő 2 milliárd euróért valóban elkészült. A finanszírozást részben a német állami gazdaságfejlesztési bank, a KfW (Kreditanstalt für Wiederaufbau) biztosította.

Folytatása következik

Néhány méterre a NordLink-től újabb transzformátortelep épül, ami a SuedLink-et fogja kiszolgálni. SuedLink-en 2028-tól két földalatti kábel fog áramot szállítani Észak-Németországból délre. Az egyik Bajoroszágba 550, a másik Baden-Württembergbe 700 kilométeren keresztül. Mindkettő 4 gigawatt kapacitású lesz és a tervek szerint összesen 10 milliárd euróba fognak kerülni. Ezzel a német Zöld-fordulat eddigi legnagyobb beruházása indult el, amivel a zöld áram Norvégiából közvetlenül Dél-Németországba tud majd eljutni, ami Közép-Európa legnagyobb energiaigényű régiója.

Északon van, de délen kellene

Németországban komoly szükség van a megújuló forrásból származó áramra. Egyrészt, mert tavaly áprilisban leállt az utolsó atomerőmű. Másrészt, mert a hatályos jogszabály szerint 2045-től, tehát az EU által előírtnál öt évvel hamarabb nem szállhat az országból a légkörbe több CO2, mint amennyit sikerül megkötni, például növények segítségével. Így a gázt és a szenet a nap, valamint a víz energiának, a biomasszának és a szélenergiának kell felváltania.

A német éghajlati és földrajzi viszonyokra tekintettel a szél a messze leghatékonyabb megújuló energiaforrás. A probléma, hogy legjobban Észak-Németországban, mindenekelőtt az északi-tengeri offshore-szélparkokban lehet nyerni. Az energiaigény azonban a két déli tartományban, Baden-Württembergben és Bajorországban igazán nagy. Tehát nagyfeszültségű „áramautópályákra”’ van szükség. Ezek viszont lassan épülnek, mert hosszadalmas és bürokratikus a kivitelezést megelőző engedélyezési eljárás, valamint tájvédő civil szervezetek és a lakosság tiltakozása, bírósági eljárásai akadályozzák a tervek megvalósítását.

Zöldek a zöld áram ellen

Két további vezeték is évek óta tervben van. A SuedostLink az egykori kelet-német tartományt, Szász-Anhaltot fogja összekötni Bajorországgal. Ez ellen különösen heves volt a lakosság és a civil szervezetek tiltakozása. Demonstrációkkal és bírósági eljárásokkal késleltették a kivitelezést. „Megértem a tiltakozókat” – nyilatkozta a bajor miniszterelnök, habár nem foglalt egyértelműen állást a SuedostLink ellen. Hiába tehát a jóval drágább és időigényesebb föld alatti vezetékek, a lakosság a transzformátor állomások ellen opponált. Az építés mindennek ellenére elkezdődhetett, de kétéves csúszással, 2027-es átadással számolnak a kivitelezők.

Az Ultranet a Bréma közeli Emdenből indulna és Baden-Württembergbe szállítana áramat. Csak tavaly nyáron kapta meg a terv a szakhatósági jóváhagyást. A tapasztalat szerint innentől tíz év szokott eltelni, amíg a kivitelező beszerzi a szükséges engedélyeket, lefolynak az esetleges bírósági és közbeszerzési eljárások, majd mindezek után elindulhat az építkezés.

Dr. Petrus Szabolcs LL.M.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Heti várható: Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatokat közöl a KSH

Kedden a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa kamatdöntő ülést tart.

Megnyílt a JÉGVILÁG a Nyíregyházi Állatparkban

A 10.000 évvel ezelőtti jégkorszakot valósághű mamutok, mamutcsontvázak jelzik.

Kedd éjfélig döntsünk! Ki kapja az 1+1 százalékunkat?

A személyi jövedelemadó kapcsán idén is élni lehet az öngondoskodási megtakarítási formákhoz kapcsolódó adó feletti rendelkezési jogosultsággal, amely alapján jellemzően a befizetések húsz százalékát lehet visszaigényelni.

Együttműködési megállapodás a magyar Aeroplex és a román Romaero között

Együttműködési megállapodást írt alá az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft. (ACE) és a román Romaero S.A. pénteken Budapesten, amely alapján a magyar vállalat saját megrendelői részére repülőgép-karbantartást végez a bukaresti Baneasa repülőtéren, ebbe bevonja a román repülőgép-karbantartó vállalat létesítményeit, infrastruktúráját, eszközparkját, szakembereit. Az aláírási ünnepségen Demény Árpád, az ACE ügyvezető igazgatója elmondta: az ACE Európa egyik legnagyobb független repülőgép-karbantartó társasága, a legnagyobb légitársaságokkal dolgoznak együtt. Kiemelte, hogy a román partnerrel kötött megállapodás hosszú távú üzleti stratégiai céljuk megalósítását segíti. Az ACE ügyvezető igazgatója rámutatott arra, hogy a világ repülőgépiparában jelentős verseny van, amelyben fontos értéket képvisel az eszközök, a növekedés és a stabilitás megléte. Demény Árpád az MTI kérdésére elmondta: a bukaresti bázison 2024 októberében indulna a karbantartás. Kezdetben egy termelési vonalat (egy termelési vonalon egyidejűleg egy repülőgépet fogadnak) alakítanak ki, majd ezt fejlesztenék fokozatosan öt termelési vonallá. Az ACE tájékoztatása szerint a megállapodással új karbantartó bázis jön létre az Aeroplex égisze alatt, amely lehetőséget kínál arra, hogy a társaság szolgáltatásait még szélesebb körben elérhetővé tegyék a régióban. Az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft. magyar vállalat, a régió legnagyobb független repülőgép műszaki központja. Fő tevékenységi köre az Airbus és Boeing típusú repülőgépek javítása és karbantartása. Az Aeroplex Budapesten és Debrecenben lát el forgalmi karbantartási tevékenységet, budapesti bázisán hangár szintű karbantartást, illetve repülőgépes berendezésjavítást végez, mintegy 18 ezer négyzetméternyi hangárban és a hozzá kapcsolódó 3,5 ezer négyzetméternyi műhelyterületen. Az ACE 2022-ben 21,6 milliárd forint árbevételt és 960 millió forint adózott eredményt ért el. A cég árbevétele 2023-ban 31,3 milliárd forintra, nyeresége 1,6 milliárd forintra emelkedett. A Romaero céget 1920-ban alapították, egykor a román védelmi és repülőgépipar legnagyobb vállalata volt, jelenleg repülőgép-karantartással foglalkozik.

Hírek

BÉT – Emelkedett a héten a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX a múlt pénteki záráshoz képest 1,44 százalékkal, vagyis 962,94 ponttal emelkedve, 68 002,24 ponton zárta a hetet.

Felülteljesített a magyar tőzsde

A részvénypiac forgalma 14,6 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.

Mínuszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

 Mínuszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Gazdaság

Heti várható: Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatokat közöl a KSH

Kedden a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa kamatdöntő ülést tart.

Nagy Márton: május 16-tól elérhetők a 30 év feletti álláskeresőket segítő támogatások

Május 16-tól elérhetők a 30 év feletti álláskeresők és inaktívak elhelyezkedését célzó támogatások, az uniós társfinanszírozással megvalósuló program teljes kerete több mint 150 milliárd forint

A többség családon belül dönt a pénzügyeiről

meghaladja az 50 százalékot azok aránya, akik családtagoktól kérnek tanácsot pénzügyi döntésekben, de a baráti, ismeretségi körben tájékozódók aránya is megközelíti a 30 százalékot.

Már él az automatikus napi átutalási limit az OTP-nél

Sok OTP-ügyfél most, az internet- vagy mobilbanki belépésénél szembesül azzal az üzenettel, hogy május 8-tól a pénzintézet biztonsági okokból automatikus napi limitösszeget vezetett be...