Kezdőlap Menedzser Akadémia A vezetés iránytűje: japán filozófia mentheti meg a cégvezetőket?
No menu items!

A vezetés iránytűje: japán filozófia mentheti meg a cégvezetőket?

A mai bizonytalan és kiszámíthatatlan időkben a cselekedeteink céljának ismerete nemcsak erőt, hanem fókuszt és irányt is adhat számunkra – legyen szó magánéletről, karrierről vagy a csapatok vezetéséről. Bodo B. Schlegelmilch, a WU Executive Academy dékánja, és Klara Palucki, az MBA program menedzsere és az ikigai szakértője, azt vizsgálták, hogy az ikigai, az ősi japán filozófia, hogyan segíthet megtalálni ezt a célt, miközben fenntartható vezetési gyakorlatokat is kínál.

BANI világ: a modern vezetők kihívásai

A mai világot gyakran írják le a „BANI” betűszóval, amely a „brittle” (törékeny), „anxious” (szorongó), „non-linear” (nem-lineáris) és „incomprehensible” (érthetetlen) szavakat foglalja magában. Ez a fogalom a korábban ismert hasonló mozaikszó, a „VUCA” (volatility – változékonyság, uncertainty – bizonytalanság, complexity – bonyolultság, ambiguity – kétértelműség) világ továbbfejlesztett változata, amely az egyre összetettebb, instabilabb globális helyzetet írja le. A BANI világban a vezetők számára az egyik legnagyobb kihívás, hogy megtalálják az irányt és a célt a „káoszban”. A korábbi rendszerek bármikor összeomolhatnak, a szorongás és bizonytalanság pedig bénító hatással lehet mind az egyénekre, mind a csapatokra. Ilyen környezetben az információk – és gyakran dezinformációk – áradata csak tovább súlyosbítja a helyzetet.

„A mai társadalomban az élet rendkívül gyors tempójúvá és kiszámíthatatlanná vált. Nemcsak azt nehéz megmondani, mi fog történni holnap, de az események összetettsége miatt szinte lehetetlen egyértelműen elkülöníteni az okot és az okozatot” – mondja Bodo B. Schlegelmilch, a WU Executive Academy dékánja. Az olyan globális események, mint a COVID-19 világjárvány vagy az ukrajnai háború, rávilágítottak arra, hogy az élet sosem volt ennyire tervezhetetlen, teszi hozzá. Azonban a BANI világ kihívásokkal teli terepe lehetőséget is jelenthet, azoknak a vezetőknek, akik hajlandók új utakat keresni. Az ikigai, mint az értelmes cselekvés eszköze, segíthet világosan meghatározni értékeinket és céljainkat, és ezeket összhangba hozni szakmai feladatainkkal.

Ikigai: értelmes cselekvés zavaros időkben

Az ikigai egy ősi japán filozófia, amelynek központi gondolata, hogy minden ember számára létezik egy cél, amelyért érdemes élni. Az „iki” szó jelentése „élet”, míg a „gai” hatást, eredményt vagy értelmet jelent. Együttesen az „ikigai” fordítható „az élet értelme” vagy „az, amiért érdemes élni” kifejezésekkel. Ez a filozófia nem pusztán elméleti, hanem gyakorlatias: arra ösztönöz, hogy találjunk célt az apró dolgokban és mindennapi cselekedeteinkben. Ez lehet a napi munkánk, egy fontos projekt, vagy akár az az egyszerű tény, hogy reggelente miért kelünk ki az ágyból.

Az ikigai filozófia 4 alapkérdés köré csoportosul:

  1. Mit szeretsz?
  2. Miben vagy jó?
  3. Mire van szüksége a világnak?
  4. Miért fizetnek meg?

A négy dimenzió metszéspontja az, ahol életünk célja, az ikigai található.

„Ha tudod, merre akarsz menni, már el is indultál az önmenedzsment útján. Ez a fajta tisztánlátás nemcsak a saját munkádra, hanem az egész csapatodra pozitív hatással van” – összegezte Klara Palucki, a WU Executive Academy MBA programjának menedzsere és az ikigai szakértője.

Az ikigai mint vezetői eszköz

A mai kiszámíthatatlan világban az ikigai vezetési iránytűként szolgálhat. Nemcsak egyéni szinten segít megtalálni a célt, hanem vezetői gyakorlatokat is fenntarthatóbbá és értékalapúvá tesz. „A turbulens időkben óriási különbséget jelent, ha ismerjük saját értékeinket, és azok alapján hozzuk meg döntéseinket” – emelte ki Bodo B. Schlegelmilch.

Az ikigai nemcsak az egyénekre alkalmazható, hanem szervezeti szinten is releváns. A vállalatok számára is érdemes megválaszolni az ikigai négy alapkérdését:

  • Mit kínál a cég, amiért fizetnek?
  • Szüksége van-e erre a világnak?
  • Jó a cég abban, amit csinál?
  • Élvezik-e a dolgozók a munkájukat?

Ezek a kérdések segítenek a vállalati kultúra és stratégia újragondolásában, a dolgozói elégedettség növelésében és a hosszú távú siker elérésében.

Az ideális vezetők nemcsak saját ikigaijukat ismerik, hanem a vállalatukét is. Bodo B. Schlegelmilch ezt úgy fogalmazza meg, hogy az ikigai olyan, mint egy receptkönyv, amely segít megtalálni a vállalat célját. A végső cél az, hogy örömöt találjunk abban, amit csinálunk. A vezetőknek fel kell tenniük maguknak a kérdést, hogy miért végzik a munkájukat, és ez ad-e számukra beteljesülést.

Job crafting: Újragondolt munkakörnyezet

Az egyéni célok és a vállalati igények összehangolásának egyik eszköze a „job crafting”. Ez azt jelenti, hogy az alkalmazottak aktívan alakítják munkakörnyezetüket és feladataikat úgy, hogy azok jobban illeszkedjenek személyes erősségeikhez és motivációikhoz. „Ha valaki nem elégedett a munkájával, apró lépésekkel elindulhat az önreflexió útján, és megtalálhatja, mely feladatokat végez szívesen, és melyeket kevésbé” – mondja Klara Palucki. A feladatok átrendezésével, új projektek indításával vagy a hangsúlyok áthelyezésével újra felfedezhető az elveszett cél.

Továbbképzés, mint a cél megtalálásának eszköze

A továbbképzések kiváló lehetőséget kínálnak arra, hogy a résztvevők újraértékeljék karrierjük célját. A WU Executive Academy programjai például nemcsak szakmai fejlődést, hanem önismereti utat is kínálnak.

A továbbképzés remek alkalmat kínál arra, hogy újra felfedezzük szakmai céljainkat. Ez az önreflexió nemcsak egyéni szinten segít, hanem hozzájárul ahhoz is, hogy a vezetők értékalapúan motiválják csapataikat. Klara Palucki szerint még az MBA programokra jelentkezők konzultációi során is fontos az alapvető motivációk feltárása. Ha a résztvevők tisztában vannak saját céljaikkal, tudatosabban dönthetnek a továbbtanulásról.

„A jelentkezőkkel folytatott személyes konzultációk során az elsődleges célunk az, hogy tisztázzuk motivációjukat és céljaikat” – magyarázza Palucki. Ez különösen fontos akkor, ha a karrierút bizonytalan, vagy a választott program látszólag nem illeszkedik a korábbi tapasztalatokhoz.

Igazi HR kihívás: hogyan tartsuk meg és motiváljuk a fiatal generációt. AzÜzlet november 17.-i HR konferenciája azt is megmutatja, hogyan építhetünk jól működő, többgenerációs munkahelyet. Jelentkezés: azuzletkonferenciakozpont.hu/hr-konferencia-2025
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Már több tízezren használják az MVM mesterséges intelligencia alapú rezsiasszisztensét

Alig több mint egy hónapja indult el és már több tízezren használják az MVM Csoport új, mesterséges intelligencia alapú ügyféltámogató megoldását, az úgynevezett REZSIŐR az ügyfeleknek segít a rezsicsökkentéssel, valamint az áram- és földgázszámlákkal összefüggő kérdésekben.

Varga Mihály: a 2024-es év a magyar gazdaságban az infláció leszorításának éve volt

Az MNB az elmúlt fél évben folytatott, kiszámítható monetáris politikája elősegítette az infláció fokozatos közeledését a 2-4 százalékos jegybanki toleranciasávhoz.

DH Groupként folytatja tevékenységét a Duna House Group

Jelenleg a DH Group konszolidált árbevételének több mint 70 százaléka külföldi piacokról származik, és a tisztított EBITDA több mint 80 százalékát a pénzügyi közvetítési szegmens adja.

Újabb nemzetközi elismerés Máltának!

A VisitMalta Incentives & Meetings, Málta  kongresszusi irodája elnyerte a „Destination Marketing Leader” díjat a rangos Cvent Excellence Awards Europe gálán.
Hirdetés

Hírek

Már több tízezren használják az MVM mesterséges intelligencia alapú rezsiasszisztensét

Alig több mint egy hónapja indult el és már több tízezren használják az MVM Csoport új, mesterséges intelligencia alapú ügyféltámogató megoldását, az úgynevezett REZSIŐR az ügyfeleknek segít a rezsicsökkentéssel, valamint az áram- és földgázszámlákkal összefüggő kérdésekben.

Varga Mihály: a 2024-es év a magyar gazdaságban az infláció leszorításának éve volt

Az MNB az elmúlt fél évben folytatott, kiszámítható monetáris politikája elősegítette az infláció fokozatos közeledését a 2-4 százalékos jegybanki toleranciasávhoz.

DH Groupként folytatja tevékenységét a Duna House Group

Jelenleg a DH Group konszolidált árbevételének több mint 70 százaléka külföldi piacokról származik, és a tisztított EBITDA több mint 80 százalékát a pénzügyi közvetítési szegmens adja.

Stratégiai partner lett a WING és az Accent Hotel Management

A partnerség révén közösen együttműködve is képesek a jövőben harmadik felek számára megbízható, professzionális üzemeltetési és projektmenedzsment szolgáltatásokat nyújtani.

Országszerte védekezünk a szőlőkabócával szemben

Már 21 borvidéken van jelen a szőlő aranyszínű sárgaság betegsége; országszerte védekeznek a szőlőkabócával szemben. A gazdák számíthatnak a kormányra.

Az államháztartásról jelennek meg adatok és kamatdöntő ülést tart a jegybank a jövő héten

A jövő héten jelenik meg az államháztartás szeptember végi helyzetéről szóló részletes tájékoztató, kamatdöntő ülést tart a monetáris tanács, valamint munkaerőpiaci adatokat közöl a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A globális PC-piac 6,8 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben

Az asztali számítógépek, notebookok és munkaállomások teljes kiszállítása éves összevetésben 6,8 százalékkal, 72,4 millióra nőtt az idei harmadik negyedévében - áll a Canalys szingapúri elemző cég honlapján.
Hirdetés

Gazdaság

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.