A svéd ABBA nemcsak slágergyáros volt, a bevételek tekintetében is maradandót alkotott: a zenekar karrierje során több mint 2 milliárd dollárt keresett. A beígért nagy visszatérés, a 2018 decemberére ígért két új dal ugyan már csak a bonyolult technikai megoldások miatt is késik, de a rajongóknak megéri várni. (Exkluzív interjú Björn Ulvaeus-szal)
Az ABBA közel 10 éves fennállása során – ahogy a Forbes beszámolt róla, megerősített források szerint – nagyjából 200 millió lemezt adott el világszerte, akárcsak a Rolling Stones. Csak a Beatles előzi meg a svéd együttest, amely a Led Zeppelint, a Pink Floydot és a Queent is maga mögé tudta szorítani az eladási versenyben.
Az albumok és a kislemezek mellett a Mamma Mia! című ABBA-musical is rendkívül népszerűvé vált a világon, 2015-ig mintegy 500 millióan látták különböző produkciókban, amelyek összesen 2 milliárd dolláros bevételt jegyeztek. A zenés darab 2008-ban bemutatott filmváltozata ugyancsak nagy sikert aratott, a hivatalos számítások szerint mintegy 575 millió dollárt hozott. A kasszasiker folytatása, a Mamma mia! Sose hagyjuk abba (Mamma Mia: Here We Go Again) 2018 nyarán került a mozikba, és eddig több mint 400 millió dollárt hozott a konyhára szerte a világon. Az ABBA utolsó, 52 állomásos turnéját 1980-ban fejezte be, de bevételei nagy részét már akkor sem az élő fellépések, hanem a lemezeladások tették ki.
Talán ez is megkönnyíthette azt, hogy Benny Andersson és Björn Ulvaeus – akivel az ABBA-múzeum interaktív szárnyának megnyitóján, a múzeum és az új számok kapcsán készített exkluzív interjúnkat itt láthatja – korábban többször is hangsúlyozta: az ABBA nem tervez visszatérést. Miközben a pletykák szerint az ezredforduló évében még egy 1 milliárd dolláros felkérést is visszautasítottak.
Ezért is tüzelte fel az ABBA híveket, hogy idén bejelentették: több mint három és fél évtized hallgatás után, két szám erejéig mégis újra összeáll a legendás négyes. Amelynek tagjai a harmincas éveik közepét taposták, amikor a feloszlás mellett döntöttek, napjainkban pedig a 68 éves Agnetha Faltskogot leszámítva mindannyian a hetvenes éveik elején járnak.
A nagy visszatérés persze nem úgy lesz, ahogy elsőre gondolnánk, de azért mégsem akárhogyan.
Lássuk miről van szó: ahogy a Daily Mail is hírt adott róla, az ABBA tagjai áprilisban jelentették be az Instagramon, hogy több mint három és fél évtized hallgatás után újra összeállnak, és két új dalt is bemutatnak majd. A vadonatúj slágerek klipjeit a legmodernebb digitális technológiák segítségével készítették el, aminek köszönhetően a skandináv legendák mindegyike 1979-be repül vissza az időben.
A tervek arról szóltak, hogy az új dalokat a BBC mutatja majd be egy kétórás tévés show keretein belül, 2019-ben pedig virtuális turnéra is elindul a zenekar, a hologramos technológiának köszönhetően hetvenes évekbeli megjelenésével.
Az Express információja szerint a két új ABBA dalnak már a címe is megvan: a virtuális visszatérés két új száma az I Still Have Faith in You és a Don’t Shut Me Down lesz. Az eredeti tervek szerint a nagy visszatérésre ugyan 2018 decemberben került volna sor, de Benny Andersson szeptemberben már jelezte: az új dalok bemutatója csúszik, a rajongóknak 2019-ig kell várni az újraegyesülésre. Hozzátette: mindkét új szerzeményre nagyon büszke, és már alig várja a premiert, ami a hetvenes évek végi sikerkorszakot idézi majd meg. Meglepetésként pedig egy harmadik szám, sőt egy új album elkészítésének lehetőségét sem zárta ki.
Amihez mindenesetre jó alapot adhat, hogy a Mamma Mia: Here We Go Again filmzenéje több hétig vezette a brit lemezlistát, miközben az ABBA Gold album is visszanavigált a TOP 10-be.