Kezdőlap Cégvilág Fapados csőd - Bedőlt a Germania, elbukják a jegyárat az utasok is
No menu items!

Fapados csőd – Bedőlt a Germania, elbukják a jegyárat az utasok is

A Germania ma reggel beszüntette tevékenységét. Véget ért a német fapados légitársaság 30 éves története. Több ezer károsult utas van. Sokan külföldön rekedt. Maguknak kell gondoskodniuk a hazajutásukról. 

 A jóslat hamar beigazolódott

 A Ryanair elnöke, Michael O’Laery kedden a társaság átszervezéséről tartott sajtótájékoztatót. Valószínűleg maga sem gondolta, hogy a csődökről szóló prognózisa már másnap beigazolódik.

A Germania bedőlésével az utolsó közepes méretű légitársaság is eltűnt a német piacról. 32 gépből álló flottájával kisebb részt különlegesebb desztinációkra specializálódott, mint Bejrut és Teherán, nagyobb részt utazási irodák számára üzemeltetett charter járatokat. Ezért leginkább nyaralók jártak pórul. A két berlini repülőtérről, a Tegelről és Schönefeldről szerda reggel is elsősorban ilyen desztinációkat repült volna a Germania: Fuertaventura, Lanzarote, Antalya.

Mi történik az utasokkal?

Jogilag a járatok törléséről van szó. A foglalással rendelkezők ilyen esetben kérhetik az átfoglalást alternatív járatra, illetve a jegyár megtérítését. Előbbi a csőddel lehetetlenné vált. Utóbbira sincs sok esély. A társaság tartozása jóval meghaladja pénzé tehető vagyontárgyainak értékét. Ráadásul a felszámolásban az utasok követeléseit megelőzi az 1200 alkalmazott elmaradt bére és a banki hiteltartozás is. Tehát, aki közvetlenül a légitársaságnál foglalt és utazni szeretne, jó, ha nem vár a pénzére és mihamarabb új jegyet vesz.

Jobban jártak, akik utazási irodánál foglaltak komplett nyaralást, amiben a repülést a Germania bonyolította volna. Számukra az utazási irodának kell gondoskodnia másik légitársaság járatáról. Ha ez mégsem sikerül, vagy az utazás időpontja változna, az utazók az irodától jogosultak kártérítésre.

Aki külföldön rekedt, maga kell, hogy megszervezze a hazajutását.

Németországban ugyanis az idegenforgalmi vállalkozások számára nincs a magyarországihoz hasonló kötelező vagyonbiztosítás és pénzalap se a szükséghelyzetek esetére.

Az állam nem segít

Peter Altmaier

A gazdasági miniszter alig néhány órával a csőd bejelentése után közölte, hogy a társaság, illetve az utasok nem szíthatnak állami segítségre. „Nem csak a jó üzlet, hanem a bukás is része a piacgazdaságnak.

– Ezt tudniuk kell a fogyasztóknak is – mondta Peter Altmaier.

Más a helyzet, mint a 2017-ben bedőlt Air Berlin esetében. Akkor az állam gyorssegélyt adott és így a társaság mindenkit hazahozott és a béreket is kifizette. Akkor azonban nagyságrendekkel több, 100.000 utas és 8.000 munkavállaló volt érintett.

Átvétel sem lesz

A Brémai repülőtér forgalma valószínűleg ezzel lecsökekn

A Germania az Air Berlinnel szemben ahhoz is kicsi, hogy más légitársaságok fantáziát lássanak flottája, leszállási jogai és utasai átvételében. Ezért a három németországi repülőtér, ahol a forgalom 10%-át a Germania adta, nem számíthat arra, hogy más társaságok rögtön átveszik a kiesett kapacitást. Komoly érvágás ez a viszonylag kis forgalmú brémai, münsteri és erfurti légikikötőknek.

A nagy német társaságok csak kedvezményes jegyeket kínálnak a hoppon maradt utasoknak. A Lufthansánál 50 euróért vehetnek Európán belüli, 200-ért pedig a közel-keleti desztinációkra szóló jegyeket. A Germanwings 50%-os kedvezményt ad.

Nem volt meglepetés

Szakmai körökben ismertek voltak a Germania nehézségei. Hónapok óta hiába próbálta likviditási gondjait újabb bankhitellel vagy befektető bevonásával megoldani. A működéshez rövid távon is legalább 15 millió euróra lett volna szüksége.

Szakértők több okot látnak a csőd hátterében:

  • Kevés társaság kínálatában szereplő desztinációkat repülni, mint Bejrut és Teherán jó ötlet. Az üzletpolitika többi része azonban elhibázott volt. A Germania már 59 eurótól, tehát fapados áron kínált jegyeket. Viszont a Rayanair & Co.-nál jóval több szolgáltatást nyújtott. A jegyárban benne volt egy 20 kilós poggyász feladása. A fedélzeten pedig snacket és alkoholmentes italokat is felszolgáltak.
  • A cég még a fapados piacon megszokottnál is alacsonyabb árréssel dolgozott, ezért nem tudta finanszírozni az olajár emelkedés miatt dráguló kerozint, amelynek a dollár euróhoz képesti erősödése tovább emelte az árát.
  • Az Air Berlin csődjében a Germania is esélyt látott. Túl gyorsan, túl nagyra akart nőni: egyik hónapról a másikra 60-ra emelve megduplázta desztináció számát; 40%-al bővítette kapacitását; Bulgáriában és Svájcban leányvállalatot alapított.
  • A Germania gyors expanzióját nem bírta a 34 többségében elöregedett gépből álló flotta. A megrendelt 15 új gép szállítását pedig csak 2020-ra vállalta az Airbus. Ezért mindennapossá váltak a járatkésések, ami sok utast elriasztott.

Csődhullám jöhet 

Az utóbbi problémával az egész európai légipiac küzd. Az utasok és a desztinációk száma jelentősen nő. Egyre több gépre lenne szükség. A világ repülőgépgyártás viszont a doupoliumot alkotó Airbus és Boeing ellenőrzi. Teljes kapacitással gyártanak, de így is csak több éves szállítási határidővel tudják az új megrendeléseket teljesíteni.

A kép az Európa feletti égbolt járatait mutató radarról készült. A pillanatnyi forgalmat a fotóra kattintva nézheti meg

A légitársaságok kénytelenek a csődbe ment konkurencia idős, rossz állapotú, sokat fogyasztó és magas fenntartási költségű gépeit átvenni. A megugró kiadásokat viszont az éles versenyben nem tudják jegyáremeléssel fedezni. Az egyre csökkenő árrést a kisebb, tartalék nélküli cégek egy része már nem bírja feldolgozni. Különösen, ha a légtér zsúfoltsága és a rossz állapotú gépek meghibásodása miatt állandóvá válnak a késések, ami tetemes kártérítések megfizetésére kényszeríti a légitársaságokat, ráadásul az utazókat is leriasztja.

Németországban tovább nehezíti a légitársaságok helyzetét a magas légiközlekedési adó, a 22 óra és 6 óra közötti le- és felszállási tilalom, valamint, hogy a legtöbb európai országgal ellentétben a légi irányítás fenntartását nem az állam, hanem a társaságok finanszírozzák.

Mindezek okán – a szakértői prognózisok szerint – nem ez volt az év utolsó csődje se az európai, se pedig a német légipiacnak.

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Elfogadta a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló jogszabályt az Országgyűlés

A 14. havi nyugdíj - a 13. havi nyugdíjjal megegyező módon - annak a nyugdíjasnak jár, aki a tárgyévet megelőző év legalább egy napjára, valamint a tárgyév februárjára részesült az ellátásban.

BM: a rendészeti szervek a mai nappal átveszik a javítóintézetek irányítását és felügyeletét

A rendőrség folyamatos bűnmegelőzési jelenlétet biztosít a javítóintézetekben. A rendelet azonnal, szerdán 11 órakor lép hatályb

KTM: a kormányhivatalok azt javasolják, hogy mindenki intézze el hivatali ügyeit még az ünnepek előtt

Az ügyintézésre e hét szombatja is rendelkezésre áll, december 13-án ugyanis egységesen 8-12 óra között tartanak nyitva a kormányablakok, ekkor kell ugyanis ledolgozni a december 24-i pihenőnapot

A zöldátállás, a digitalizáció és az extraprofitadó szorításában a magyar lízingpiac

  A gazdaság érzékeny indukátora, a magyar lízingpiac ma egyszerre...
Hirdetés

Hírek

Elfogadta a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló jogszabályt az Országgyűlés

A 14. havi nyugdíj - a 13. havi nyugdíjjal megegyező módon - annak a nyugdíjasnak jár, aki a tárgyévet megelőző év legalább egy napjára, valamint a tárgyév februárjára részesült az ellátásban.

BM: a rendészeti szervek a mai nappal átveszik a javítóintézetek irányítását és felügyeletét

A rendőrség folyamatos bűnmegelőzési jelenlétet biztosít a javítóintézetekben. A rendelet azonnal, szerdán 11 órakor lép hatályb

A határ a csillagos ég lehet? – tovább emelkedik az alanyi adómentesség határa

A mentességet újonnan választóknak december 31-ig kell nyilatkozniuk, legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) - hívta fel a figyelmet szerdai közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

A kerekasztal lovagjai:  létrejött az Építőipari Kerekasztal

Az alapítók lefedik a magyar GDP 13 százalékát biztosító, csaknem 600 ezer munkavállalót foglalkoztató építésgazdaságot - írták.

Kimagasló lakossági részvétellel zárult az MBH Bank nyilvános részvényértékesítési tranzakciója

Az MBH Bank Magyarország második legnagyobb bankja, összesített mérlegfőösszege meghaladja a 12 280 milliárd forintot.

Szijjártó Péter: Magyarországra költözik a Török Áramlat földgázvezetéket üzemeltető vállalat Hollandiából

Az Egyesült Államokkal megkötött megállapodásnak köszönhetően így a működés körülményei biztosítottak lesznek, a Török Áramlat vezeték működéséhez kapcsolódó fizetési tranzakciók nem esnek szankciók alá.

Átrendeződik az európai budget szálláspiac: az a&o felvásárolta a Schulz Hotels-t

Az a&o Hostels, Európa legnagyobb és leggyorsabban növekvő hostelhálózata megvásárolta a berlini központú Schulz Hotels-t.

Kárpát-medencei gazdaszervezetek továbbra is számíthatnak a kormány támogatására

A támogatási rendszerek célja, hogy kiszámíthatóságot, fejlődést, gyarapodást biztosítsanak a külhoni magyar gazdálkodóknak, termelőknek, agrárvállalkozóknak.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.