Kezdőlap Hírek Roszkoszmosz: a Szojuz féláron tudja azt, amit a Crew Dragon
No menu items!

Roszkoszmosz: a Szojuz féláron tudja azt, amit a Crew Dragon

Feleannyiba kerül az űrhajósok repülése a Szojuz MSZ, mint a Crew Dragon űrhajókon – jelentette ki Dmitrij Rogozin, a Roszkoszmosz orosz űrkutatási állami vállalat vezérigazgatója újságíróknak hétfőn Moszkvában.

“Egy ülés náluk az én szakértői értékelésem szerint legkevesebb 110-120 millió dollárba kerül majd. Nálunk egy ülés minimum a felével olcsóbb lesz, ezen a téren megőrizzük versenyképességünket” – hangoztatta.

Rogozin közölte, hogy az amerikai repülésügyi és űrkutatási ügynökség, a NASA továbbra is érdekelt a Szojuz-repülésekben, és tárgyalások folynak arról, hogy az amerikaiak további helyeket vásárolnak az orosz űrhajón a Dragon Crew berepülésének időszakában. Beszámolója szerint a NASA azt is javasolta, hogy egy barter keretében mind a Szojuzon, mind a Crew Deagonon vegyes legénység repüljön, függetlenül az ülés árától.

A Roszkoszmosz vezetője úgy vélekedett, hogy a Space-X nem képes ugyanúgy dömpingáron kínálni az űrhajósok fellövését, mint Falcon teherűrhajóinak szolgáltatását. Ezt azzal indokolta, hogy az emberi űrrepülés polgári program, Elon Musk cége pedig itt nem tudja a piaci árait lenyomni a Pentagonnal szemben felszámolt magas tarifák kontójára. Emlékeztetett rá, hogy amíg az Space-X az amerikai védelmi minisztériumnak a Falcon 9 felbocsátásáért 150-200 millió dollárt számláz ki, addig a piacon 55-60 millió dollárt kér ugyanezért.

Rogozin azt ígérte, hogy az orosz Proton-M nehéz hordozórakéta fellövésének költségeit a Falcon 9 árszintjére fogják leszállítani, aminek fedezete a repüléshez való földi felkészítés költségeinek csökkentése lesz. (A Protonok gyártását a tervek szerint a jövő év vége felé, a felhasználásukat be 2025-ben be fogják fejezni, helyüket az Angara hordozórakéta veszi át.)

A tisztségviselő a szupernehéz kategóriájú, egyebek között a tervezett Hold-misszióhoz felhasználandó Jenyiszej hordozórakéta kifejlesztésének költségeit minimum 740 milliárd rubelre (mintegy 10 milliárd dollárra) becsülte. Az első kísérleti fellövést, mint mondta, 2028-ig kell teljesíteni, a Vosztocsnij űrrepülőtéren kiépítendő indítóállásból. Rogozin hangsúlyozta, hogy ehhez stabil finanszírozás szükséges, és azt állította, hogy ennek megléte esetén a határidőt előbbre lehet majd hozni.

A Jenyiszejt, amely a tervek szerint 27 tonna hasznos terhet lesz képes Hold körüli pályára juttatni, Rogozin a Lego összerakó játékhoz hasonlította. Mint mondta, a rakéta fokozatainak önálló, kettős vagy hármas rendeltetésűnek kell lennie.

A tervek szerint a Jenyiszej első fokozatát már 2022-ben ki fogják kipróbálni, mert az azonos lesz az akkor tesztelendő Szojuz-5 – Irtis néven is emlegetett – középnehéz űrhajó első fokozatával, amelynek RD-171MV típusú hajtóműve már készül az Energomas vállalatnál. A második fokozatot az Egyesült Államokba 1994 óta exportált, az Atlas rakétáknál használt RD-180-as hajtómű alapján tervezik kifejleszteni. A harmadik fokozat alapja Angara-5V típusú, hidrogén-meghajtású hajtómű lesz, amely bruttó 37 tonna terhet lesz képes felemelni.

A Szojuz-5 2022 és 2025 között tervezett repüléstesztjeit a Fegyeracija típusú, többször felhasználható, négy ember szállítására és Hold-repülésre is alkalmasra tervezett űrhajóval fogják elvégezni. A megerősített hő- és sugárvédelemmel ellátott, Hold-missziókra is felhasználható Szojuz MSZ űrhajó létrehozásának költségeit 400 millió dollárra becsülte.

Szavai szerint a Roszkoszmosz az év közepén tervezi megvédeni Hold-programját az orosz kormány előtt, az állami űrtevékenység-politika elfogadásának keretében. Ezek a kérdések még a tavasz folyamán az orosz nemzetbiztonsági tanács napirendjére kerülnek.

Kijelentette, hogy ha a NASA a Hold körüli Deep Space Gateaway űrállomás létrehozásában érdekelt – amelyhez csatlakozni kíván az EU, Kanada és Japán is – akkor a Roszkoszmosz az orosz tudományos akadémiával együtt elsősorban a Hold felszínére irányuló missziókra összpontosít majd. A Roszkoszmosz ugyanakkor azt szeretné, hogy az űrállomás orosz űrhajók fogadására is alkalmas legyen, amiről tárgyalások folynak az Energiia orosz űripari vállalat és a NASA között.

Rogozin bejelentette, a Roszkoszmosz akkor is pályán kívánja tartani a a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomást (ISS), ha az amerikaiak a projekt feladása mellett döntenek. Közölte, hogy az állomás orosz szekciójához a jövőben újabb modulok csatlakozhatnak majd a 2022-ben felbocsátandó tudományos és energiamodul (NEM) alapján. Mint mondta, a Roszkoszmosz hasonló NEM-eket ajánlott fel más országoknak, a saját kutatásaik számára.

Az ISS-projektben jelenleg Oroszország, az Egyesült Államok, Kanada, Japán, valamint az Európai Űrügynökség (ESA) 10 tagállama – Belgium, Dánia, Franciaország, Hollandia Németország, Norvégia, Olaszország, Spanyolország, Svájc és Svédország – vesz rész. Az eredeti tervek szerint az űrállomást csak 2015-2016-ig használták volna, de az együttműködés határidejét előbb 2020-ig, majd 2024-ig meghosszabbították.

Rogozin szerint egyébként a Roszkoszmosz és a NASA között nincs feszültség.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Kezdik tervezni a 2026-os költségvetést

Június közepén, 15-e környékén lehet a zárószavazása a parlamentben, így nyárra lesz költségvetés 2026-ra.

NAV: hétfőtől folyamatosan érkeznek a gépjárműadós határozatok

érdemes kihasználni az EU legegyszerűbb részletfizetési kedvezményét, amely a NAV-Mobil alkalmazásban csak néhány kattintás.A gépjárműadóra automatikusan járó öthavi pótlékmentes részletfizetést magánszemélyek és egyéni vállalkozók vehetik igénybe.

Cseh szakember az Air France-KLM magyarországi irodájának új vezetője

A légitársasági csoportnál 23 éve dolgozó Jan Kropáčeket nevezte...

Új járatot indít a Turkish Airlines Kambodzsa fővárosába, Phnom Penhbe

A Turkish Airlines 2025. december 10-én indítja el járatait Isztambulból Phnom Penhbe, Kambodzsa fővárosába. Ezzel az új desztinációval Kambodzsa lesz a nemzeti légitársaság által kiszolgált 7. ország Délkelet-Ázsiában, Phnom Penh pedig a 11. város a régióban.
Hirdetés

Hírek

Cseh szakember az Air France-KLM magyarországi irodájának új vezetője

A légitársasági csoportnál 23 éve dolgozó Jan Kropáčeket nevezte...

BÉT – Csökkenéssel nyithat a budapesti tőzsde

A Mol fontos szinteket tört át, 52 forinttal, 1,8 százalékkal 2946 forintra erősödött, 1,8 milliárd forintos forgalomban. Rövid távú támasz 2920 forint közelében, a következő ellenállás 2 965 forintnál található.

Erősödött a forint kedd reggelre

Erősödött kedd reggelre a forint a főbb devizákkal szemben...

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.