Az anyavállalat csődje óta a magyar Neckerman nem vesz fel foglalásokat. Bedőlt német és osztrák iroda is, amelyek útjait értékesítette. Igyekszik azonban menteni a menthetőt a hazai Neckermann, átutalja a hoteleknek a magyar utasok tartózkodása ellenértékét. Az ügyvezető biztos a túlélésben.
A Thomas Cook csődöt jelentett, a cég Európa második legnagyobb utazási irodájának lányvállalatai kontinens szerte életképességüket hangoztatták. A dominó mégis elindult. Csődöt jelentett a német és az osztrák Neckermann is. Utóbbi bedőlése a magyar utazókat közvetlenül érinti. Ez a cég a magyar Neckermann tulajdonosa.
Több mint optimizmus
„A Neckermann Magyarország stabil pénzügyi helyzetben van. Minden kötelezettségét teljesíti. Önálló társaság. Folytatni tudja normál, napi tevékenységét” – nyilatkozta az ügyvezető, Békefi Veronika több sajtóorgánumnak.
Baranovszky György a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnöke is megerősítette, hogy az osztrák tulajdonos csődje jogi szempontból automatikusan nem jelenti a magyar Neckermann végét is.
„A jogszabályban meghatározott biztosítékrendszer, amely a külföldön tartózkodó utasok hazaszállítására vonatkozik, maximálisan a rendelkezésre áll. Tehát nem szabad pánikot kelteni” – nyilatkozta Baranovszky az InfoRádióban.
Magyarázatként hozzátette, hogy a 3,4 milliárdos vagyoni biztosíték nem a Neckermann-nál, hanem a biztosítóknál van. Így ez nem kerülhet az osztrák anyavállalat hitelezőihez.
Az utasokat kellemetlenségek érik
Neckermann utasok személyes tapasztalataiból tudható, hogy egyre több hotel követeli a számla kiegyenlítését a nyaralás végen. Pedig az utasok a szolgáltatásért az irodának már fizettek. A szállodások viszont félnek, hogy nem fogják megkapni a Neckermanntól a pénzt. A probléma nem csak külföldön áll fent. A legnagyobb magyar szállodaláncok sem bíznak az utazási iroda fizetőképességében. Az utasoktól várják a számlák kiegyenlítését.
Békefi nem tagadja, hogy előfordulnak ilyen esetek. Arra kéri az érintett utasokat, ha ez megtörténik, lépjenek kapcsolatba az irodával. „Haladéktalanul vissza fogjuk adni a pénzt.”
Nemzetközi háttér
A Neckermann Magyarország tavaly 13 milliárd forintos árbevétel mellett 600 millió nyereséget ért el. Ezért valóban indokolatlannak tűnik a szállodák félelme a magyar iroda fizetőképtelenségétől. Az ellentmondásra a cég sajtóközleménye szolgál magyarázattal.
A magyar Neckermann-nak nincsenek önálló szerződései a hotelekkel. A német és az osztrák cég foglalt nagyobb kontingenseket, mert így alacsonyabb árakat tudtak kialkudni. A magyar iroda ezekből értékesített. A szállodák szerződéses partnere tehát az osztrák vagy a német Neckermann, amelyektől valóban nem lehet a számlák kiegyenlítését várni.
A magyar leányvállalat igyekszik menteni a menthetőt, és megakadályozni, hogy az utasai kellemetlen helyzetbe kerüljenek. Átutalja a hoteleknek magyar utasok tartózkodása ellenértékét. A Neckermann ügyfeleitől akkor kérhetnek a helyszínen pénzt, ha ezt az iroda valamilyen okból nem tette meg.
A charter jár is meg nem is
Békefi sajtónyilatkozataiban hangsúlyozza, hogy az iroda utolsó, még októberben is közlekedő charterjáratai a törökországi Antaljába a szezon végéig rendben fognak repülni.
A héten valóban el tudtak repülni az utasok Antaljába. Azonban nem a Neckermann-nal szerződésben álló chartercég gépének a fedélzeten. A Sun & Fun Holidays utazási iroda szintén üzemeltet antaljai járatot. A Neckermann ezen foglalt helyeket utasainak.
Utazásszervezőből utazásközvetítő
A magyarországi Neckermann nem csak a harmadik legnagyobb utazási iroda a hazai piacon, de az egyik legnagyobb utazásszervező is. Az anyavállalat csődje óta azonban nem vesz fel foglalásokat saját útjaira. Csak utazásközvetítőként tevékenykedik, tehát más irodák útjait értékesíti.
Ennek is a nemzetközi struktúra állhat a hátterében. Az iroda az utak szervezésekor a német, illetve az osztrák cég szállodai és esetenként charter kontingenseiből értékesített. Ezek a csőddel megszűntek, így gyakorlatilag nincs, amit értékesíteni tudna. Önálló szerződéseket kötni pedig nem megy egyik napról a másikra.
Ahol a bizalom számít
Az utazási szerződés azon kevés kontraktus közé tartozik, ahol az egyik félnek minden kötelezettségét teljesíteni kell, mielőtt a másik a teljesítést megkezdte volna. Tehát az utasnak a nyaralás megkezdése előtt ki kell fizetnie a teljes vételárat. Ez az utazási iroda iránti nagyfokú bizalmat feltételez. Ha a potenciális utasoknak kétségük van egy iroda teljesítőképességét illetően, nem fognak nála foglalni.
Erről beszélt Kis Róbert Richard az utazási piac szakértője is az InfoRádióban. “Hogyha mindenki azt gondolja, hogy »Jaj Istenem, itt gond van«, és senki sem foglal, illetve mindenki lemondja az utakat, akkor elkerülhetetlen a csőd, de ebben az esetben az utasok maguk generálják azt.”
Kis jelenleg nem látja indokoltnak a magyar Neckermann-nal szembeni bizalmatlanságot.
Bizonytalan tehát – az IBUSZ és az OTP Travel után – az ország harmadik legnagyobb utazási irodájának jövője. Az elkövetkező napok történései meghatározók lesznek a Neckermann jövője szempontjából.