A kínai közösségi videómegosztó, a ’TikTok’ a Micrososftal együttműködve készül meghódítani Amerikát. Európát önállóan akarják bevenni. Globális szereplővé, az online világ legnagyobbjainak egyikévé válna. Nincs távol célja elérésétől.
Go West!
A ’TikTok’ a kezdetektől kétarcú. Hazájában ’Douyin’ névre hallgat. Külföldön viszont a ’TikTok’ brand alatt működik az alkalmazás. Két név, két arculat, kétféle szolgáltatáscsomag, kétféle tartalom – nem olcsó mulatság. Az alkalmazás ötletgazdája, Zhang Yiming mégis a kezdet kezdetén e mellett döntött. Meg akarta tisztítani a külföldi oldalakat minden megkötéstől és ellenőrzéstől, aminek a kínai változat ki van téve. Hazájában a világhálót különösen szigorú állami kontroll alatt áll.
A ’TikTok’ Ázsia meghódítása után a nyugati viliágban is fogalomnak számító netes platformmá akar válni, mint a Facebook, az Instagramm vagy a YouTube. A siker érdekében tovább osztódik.
A sikerrecept marad
A brand és az arculat más, de az alapötlet mindenhol ugyan az: videómegosztó, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy rövid, 3-15 másodperces zenés vagy szöveges videókat készítsenek és töltsenek fel. Egyben közösségi portál, a Facebookhoz hasonló idővonallal és kapcsolatépítési lehetőséggel.
Amerikai falóban érkeznek a kínaiak
Az amerikai vezetés nemzetbiztonsági kockázatként tekintett egy tisztán kínai okostelefon alkalmazásra. Szigorú hatósági ellenőrzésnek és titkosszolgálati kémkedésnek lett volna kitéve. Sőt, a kínaiakkal hadilábon álló Trump elnök ultimátumot intézett a Microsofthoz. A cégről köztudott volt, hogy együttműködést tervez a ’TikTok’ kínai anyacégével a nyugati expanzió során. „A Microsoftnak 45 napja van, hogy meghatározó részesedést szerezzen az amerikai leányvállalatban. Ha ez nem történik meg, fel is út, le is út a ’TikTok’-nak!” – közölte az elnök kedvenc kommunikációs fórumán, a Twitteren.
Így három cég, és várhatóan három eltérő alkalmazás lesz a világban ugyan arra a sikerreceptre. Kínában az anyacég, a ByteDance. Az USA-ban és a többi angol nyelvű országban egy leányvállalat a Microsoft többségi részesedésével. Európában, ahogy Ázsiában is a ByteDance kizárólagos tulajdonában álló regionális leányvállalatok. Utóbbiak is a ’Douyin’-tól szervezetileg és tartalmilag független platformokat fognak működtetni.
Lazább és keményebb reakciók
A nyugati kormányok igyekeznek megnehezíteni a terjeszkedő kínai netes cégek dolgát. Nemzetbiztonsági és adatvédelmi problémákat látnak. De a demokratikus berendezkedés mellett nehéz dolguk van.
Az európai országok és Brüsszel általában visszafogottan reagálnak. Meg vannak győződve, hogy a magas adat- és fogyasztóvédelmi standardok elegendő védelmet nyújtanak.
Washingtonban jóval élesebb a retorika és vélhetőleg titkosszolgálati eszközöket is bevetnek a kínai cégek ellen. De például a ’TikTok’ esetében – bár sose ismerné el – Trumpnak sincs szabad keze. A szabadszájú elnök tudja, hogy 100 millió amerikai, köztük sok fiatal szavazó lelkes felhasználója az alkalmazásnak. Nem veheti el tőlük a kedvenc közösségi platformjukat.
Kanada és Ausztrália megelégszik annyi garanciával, hogy a Microsoft képében, amerikai falóban érkeznek a kínaiak. India az egyetlen ország, amely kitiltotta a ’TikTok’-ot. Új-Delhi döntésének speciális okai vannak. A Himalájában húzódó vitatott határszakaszon az utóbbi hónapokban indiai-kínai katonai villongások voltak. A két ország viszonya ezért a szokásosnál is feszültebb.
Lenézett másolatból komoly vetélytárs
Nem az első, és biztosan nem is az utolsó eset, hogy egy netes alkalmazás kitalálója, vagy bármely más terméket, szolgáltatást kínáló cég, a világ különböző pontjain eltérő brand alatt és valamelyest különböző tartalommal jelenik meg. A folyamat éppen Kínából indult ki. A kommunista vezetés kitiltotta a cenzúrát és állami ellenőrzést nem, illetve csak korlátozottan akceptáló amerikai óriásokat, a Googlet, Facebookot és a Twittert. Rövidesen kínai mutációik alakultak ki. Most ezek indulnak világhódító útra. Azonban a hazaitól különböző név alatt.
A világot már meghódított kaliforniai óriások úgy érezték jó tíz éve, mindent megengedhetnek maguknak: Nem akceptálták a kínai feltételeket és kivonultak az óriási piacról (Google), vagy el se kezdet ott terjeszkedni (Facebook). Nem sejltették, hogy ezzel a döntésükkel olyan vetélytársak születésénél bábáskodnak, amelyek néhány évvel később az egész világon veszélyeztetni fogják monopol piaci pozícióikat.
Van könnyű préda is
Afrikában a legkönnyebb a kínaiak dolga. Hatalmas és – demográfiai okokból – gyorsan bővülő piac. Alig néhány szabállyal, amelyek betartása ellenőrizetlenül marad.
A legszegényebb kontinens hatóságainak nincsenek technikai eszközeik a betartatásukra. A kormányok pedig nem engedhetik meg maguknak, hogy szembe menjenek a kontinens legnagyobb invesztorává előlépett Kínával.
Nagyratörő, de reális víziók
Zhang Yiming minden nehézség ellenére magabiztos. Felhasználók százmilliói, globális jelenlét, a ’TikTok’ az online világ legnagyobbjai között – osztotta meg vízióját az anyacég, a ByteDance munkatársainak küldött körlevélben. Nincs távol célja elérésétől.