A megrendelt autók kiszállítása késik. A cégalapítót, Elon Muskot lemondásra kényszerítette az amerikai tőzsdefelügyelet és 20 millió dolláros bírsággal sújtotta a Teslát. A cég az elmúlt 5 évben 2,3 milliárd dollár veszteséget halmozott fel. Honnan, hová jutott a Tesla? Mi ebben Musk szerepe? Az biztos, hogy különös figura, a munka és az olvasás megszállottja.
A nem is olyan távoli kezdetek
A 2003-ban alapított kaliforniai elektroautó-gyártó, a Tesla a 2008-ban kifejlesztetett és 2012 óta árusított Tesla S-el jelent meg a gépjárműpiacon. A felső kategóriába tartozó tisztán elektromos meghajtású kocsiból eddig 100 ezer darab sikerült eladnia a 80 ezer eurós áron. Ezzel a Tesla egy csapásra a legsikeresebb elektroautó gyártóvá vált. A modellpaletta nem túl széles, 2015 óta még egy SUV-t kínál a cég, a Tesla X-t, amelyből eddig 25 ezret sikerült értékesíteni.
A Teslának tehát kevés típusa van. Szakítottak a nagy gyártóknál mind gyakoribb modellfrissítéssel is. Ha valamin változtatnak, az rögtön gyártásba kerül – az autóipar egyedül álló dinamizmus.
Csődveszély, szárnyalás, veszteségek
A cég 2008-ban még a fizetésképtelenség határán állt. Az első modell sikere azonban meggyőzte a befektetőket. A cég 2010-es tőzsdei jegyzése 17 USD-ról indult. 2017-ben a 265 USD árfolyammal már a legnagyobb értékű amerikai autógyártó lett. A befektetők annak ellenére öntik a pénzt a Teslába, hogy 2012, a sorozatgyártás megkezdésé óta 2,3 milliárd USD veszteséget halmozott fel. Az idén voltak először az elbizonytalanodás jelei láthatok. A részvények árfolyama az év első felében 10%-ot esett.
Aztán nyáron jött a váratlan bejelentés: A szaúdi herceg, aki egy ideje már tudhatóan a részvények 5%-t tartja a kezében, felvásárlásra készül; a Tesla ki fog vonulni a tőzsdéről; a részvényeket magasan a piaci ár fölött, 420 USD-ért vásárolja fel – adta hírül Musk a Twitteren. Az árfolyam pillanatok alatt a magasba szökött, sokakat csábított a biztos profit. A részvények kereskedését is fel kellett függeszteni.
Amikor a Tesla alapító néhány nappal később kimerültség miatti átgondolatlan „csicsergésről” beszélt, és mindent visszavont, már az Amerikai Tőzsdefelügyelet (SEC) sem maradhatott szótlan. Eljárás indult a Tesla ellen. Ez a minap egyezséggel zárult: A cég 20 millió USD büntetést fizet, Musk lemond a felügyelőbizottság elnökségéről, a testületbe pedig két új, független tagot választanak.
A cégalapítót azonban nem kell félteni. Marad ügyvezető. Ráadásul amúgy is több vasat tart a tűzben. De erről később! Sokan egyébként nem a kimerültségét, hanem valami egészen mást sejtenek a meggondolatlan nyári bejelentés hátterében, ugyanis a 420, ami felvásárlási árként be lett dobva Amerikában a kannabisz közismert szinonimája…
Egyes amerikai lapértesülés szerint Németország és Hollandia hatóságaival tárgyal az első nagy európai gyárának megépítéséről a Tesla, azt is tudni vélik, Magyarországon nem terveznek a közeli jövőben Tesla üzemet. Persze a meglehetősen impulzívnak látszó vezetésnél soha nem lehet tudni…
Innováció az értékesítési módszer is
Az új Tesla, a Model 3, 35, illetve 45 ezer eurós (350, illetve 500 km kapacitású, 10-15 millió forint) árával, a kaliforniai gyártó első, a középosztály számára is elérhető autója. Ezzel és a kiváló marketinggel magyarázható, hogy már a sorozatgyártás megindulása előtt 400.000 darab kelt el belőle.
Unikális, de tudatos üzletpolitika a Teslánál, hogy a sorozatgyártás első néhány száz darabját a cég munkatársai vásárolják meg. Ezzel a Tesla két legyet üt egy csapásra: 1. nyilvánvalóvá teszi, milyen jók az autók, a dolgozók se vesznek mást; 2. a sorozatgyártás első fázisában elkerülhetetlenek a kisebb hibák, ekkor még kikristályosodnak olyan pontok, ahol változtatni kell, mindezzel nem szembesülnek az igazi vásárlók, minden a cégén belül marad.
Hiánygazdasági viszonyok az amerikai autópiacon
Mivel a megrendelések száma még a Tesla várakozásait is felülmúlta és a cég nem rendelkezik a nagy múltú gyártok kapacitásával, késnek a kiszállítások. Ez olyan szituációt szült Amerikában, amely csak a létezett szocializmus gépjárműpiacán volt ismert. A néhány, már kiszállított autót jóval a vételi ár felett lehet eladni a használt autó piacon. Az első, 150 ezer dolláros kínálati ár ugyan még a hisztéria közepette is a valóságtól elrugaszkodottnak bizonyult, de 10 ezer USD profitot könnyen elkönyvelhet, aki eladja frissen vásárolt Tesláját. Ráadásul ő zsebelheti be a kaliforniai állam busás elektroautó támogatás is.
Az első 50 darab Model 3-t 2017 nyarán vehették át a cégnél dolgozó megrendelők. Ez után a 1000 helyett csak 250 készült el a többi vásárló számára. Az összes megrendelt autót a mai napig nem sikerült legyártani. A Tesla 3-ból most 40 ezer fut az amerikai utakon. Az államokbeli előrendelések teljesítését az év végére ígérik a Teslánál. Az európai kiszállítások csak ez után kezdődnek. Kérdés, hogy mindennek ismeretében mennyire reális a 2020-ig 1 millió autó gyártásáról szóló ígéret.
Közvetlenül a gyártól
Amerikában az értékesítés viszonteladókon keresztül történik, akik szabadon határozzák meg az eladási árat, a beszerzési árra pedig ráteszik a maguk hasznát is. Néhány államban a gyártóknak egyenesen tilos a közvetlen autóeladás. Aki kocsit akar venni, betér egy független autótelepre, kipróbálja a kiszemelt járművet, ritkább esetben kifizeti, gyakrabban azon melegében hitelt vesz fel, majd el is hajt az új autójával. A Tesla ezzel a gyakorlattal is szakított: 1. kizárólag közvetlenül értékesít; 2. a bemutatótermekben csak kipróbálni lehet, megrendelni online kell; 3. hitelüzleteket nem bonyolít, autó csak fizetés ellenében van.
A Tesla szellemi terméke közkincs
Egy autó szabadalmak sokasága. Ezeket féltve őrzik a hagyományos gyártok. Nem úgy a Tesla. A cégfilozófia szerint az újítások közkinccsé tétele ugyan segíti a konkurenciát, viszont előbbre viszi az elektroautózást is. Ez pedig létkérdés, hisz korán sem lefutott meccs, hogy ezé, vagy éppen a hidrogén meghajtású autóké a jövő. Ha az elektroautónak sikerül az áttörés, abból a terület legdinamikusabb fejlődő cégeként leginkább a Tesla fog profitálni.
A kreativitásnak nem szabnak határt
Ha felmerül egy probléma csak az a fontos, hogy mielőbb meg legyen oldva, akár a legunortodoxabb módon is. Az, hogy „nem szokás így csinálni”, „ez máshogy szerepel a szakmai protokollban” nem érv. Minden megoldás alkalmazható, legyen az akár egy ragasztószalag a barkácsáruházból. Ez a szemlélet rengeteg felesleges kiadástól menti meg a céget, és a dolgozók kreativitását is serkenti. A fejlesztők megbeszélésein csak műszaki érvek és szempontok jönnek elő.
Sokat ad, de sokat is követel
A Tesla az elitegyetemek legtehetségesebb végzőseire vadászik álomba illő fizetést kínálva nekik. Mindehhez olyan döntési jogosítványokat kapnak szinte rögtön, amiről más autógyártók dolgozói nem is álmodhatnak. Ennek nem mond ellent, hogy a cégalapító és -vezető, Musk a legapróbb részletekig belefolyik a munkafolyamatokba. Mindent tudni, érteni akar. Ebben segíti legendásan gyors felfogóképessége. Nem ritka, hogy műszaki, beszerzési részletkérdésekben is maga hozza meg a végső döntést.
A Teslánál dolgozni mégsem fenékig tejfel. Musk egy érzéketlenségéről híres munkamániás maximalista. Folyamatos csúcsteljesítmény vár el alkalmazottaitól is. Aki nem teljesít, vagy hibázik, rögtön repül. Ez azonban sokszor nem is akkora tragédia. Az ex-teslásokat a három nagy detroiti autógyártó rend szerint tárt kapukkal várja.
Supercharger – megújuló energiával
Az autó is energiát vesz fel. A Tesla ezt a piacot is magának követeli. Egyrészt a kaliforniai cég saját töltőhálózatot épített ki Supercharger néven, amelyből szinte kizárólag megújuló forrásból származó energia kerül az autókba. Nem akarják a véletlenre bízni, hogy a teslások tényleg ezt használják-e. Ezért egy olyan rendszert fejlesztettek ki a cégnél, amely 20 perc alatt 50%-ra tudja tölteni az akkumulátort. És, ami még ennél is fontosabb, az első Tesla tulajdonosok életre szóló töltési jogot kaptak! Ez ma már nem jár, de a Tesla imázsát tovább emelő marketingfogás hátas kitart.
Másrészt Musk két napkollektor és energiatároló rendszert gyártó, telepítő, üzemeltető céget is alapított, a Power Wall-t és a Solar City-t. Így otthon is tiszta forrásból lehet tölteni az autókat.
A megszállott cégalapító
A cégalapító, Musk egy egyedülálló figura. Dél-Afrikában született. Nem akart sorkatona lenni az akkor még apardheid rendszer seregében. Kapóra jött, hogy anyja lévén kanadai állampolgár is volt. Azonban nem töltött sok időt az észak-amerikai országban, egyetemre már az USA-ba járt. Igaz, csak alapdiplomát, bachelor végzettséget szerzett. Unta a felsőoktatást, vállalkozni akart.
Első próbálkozása rögtön nagyot szólt. A PayPal ma már fogalom az online világban. A fizetési rendszert 2002-ben 1,5 milliárd USD-ért adta el az eBay-nek.
Musk jelenleg a Tesla és az említett két, a napenergiában utazó cég mellett két futurisztikus ötlet megvalósításán dolgozik.
Az egyik a Hyperloop. Egy csőposta szerű személy- és áruszállító eszköz, amely 600 km-t 35 perc alatt tenne meg. Az ötletet a Los Angeles és San Francisco közötti időrabló ingázás adta Musknak. A két kaliforniai metropolisz között már zajlik a tervezés. A Hyperloop valószínűleg belátható időn belül valóság lesz. Egy hasonló projekten, igaz csak áruszállítási céllal, Svájcban is dolgoznak.
Bizonytalanabb a SpaceX jövője, amely az űrrepülést tenné mindenki számára elérhetővé egy másik, lakható bolygóra. Verne regényekbe illő ötlet. Az viszont tény, hogy a cég műholdakhoz és a Nemzetközi Űrállomáshoz üzemeltet már egyfajta charter járatokat. Az sem kizárt, hogy a felső tízezer vállalkozó kedvű tagjainak az űrturizmus a lá Charles Simonyi is igénye lenne.
Ha már egy tudományos-fantasztikus írót említettünk. Egyetlen dolog van, amire Musk a napi 12-16 óra munka mellett is fordít időt: az olvasás. Igazi könyvmoly. Az irodalomból merítem az ötleteket – mondja, amikor sikerei, kreativitása forrása felől érdeklődnek.