Hirdetés
Kezdőlap Portré Dunavox. Borhűtésben nagy a magyar minimulti
No menu items!

Dunavox. Borhűtésben nagy a magyar minimulti

Szinte példátlan módon folytatódik egy startupból lett magyar minimulti sikertörténete: a borhűtők kereskedelmével foglalkozó Dunavox Kft.-t nem a külföldi konkurencia vette meg, hanem egy magyar pénzügyi befektetőcsapat, szakmai befektetőként viselkedve gondoskodik a 35 ország piacán jelen lévő cég továbbfejlesztéséről.

Ahhoz, hogy a Dunavox eddigi sikertörténetét megértsük, előbb muszáj egy pillantást vetnünk a borhűtőpiac nem is oly régi történetére. A borbarátok életét komfortossá tévő praktikus berendezés ugyanis nagyjából 25 esztendeje indult világhódító útjára. Az iparágban terjedő legenda szerint egy Strasbourg környéki francia családi hűtőszekrénygyártó cég hölgy tagja találta ki, hogy a visszaeső eladások kompenzálására kezdjenek el borhűtőket gyártani. Egy biztos: a borbarátok által jegyzett vendéglátóhelyen ma már alapkövetelmény a borhűtő, amiből az igazán ínyencek már otthon is tartanak egyet maguknak. Az igényesebbek nem is az egy, hanem a két szekciósat, ami a különféle fenséges nedűket a fogyasztáshoz tökéletes állapotban tartja hűtve: az egyik szekció a vörösborokat tárolja 14-18, a másik a fehéret 8-12 Celsius fokon. (Ritkaságszámba menően akad még három szekciós is a rosékra is gondolva.)

Tehát az ezredforduló környékén esett meg, hogy, amint azt szaknyelven mondják a pincét felhozták a konyhába, vagyis a pince stabil hideg hőmérsékletét biztosító borhűtők megjelentek a lakásokban. Ezt az újonnan támadt piaci lehetőséget ismerte fel jóidőben a Dunavox alapítója és korábbi tulajdonosa, aki ugyan a versenytársakhoz hasonlóan Kínából importálta a berendezéseket, de amit még a nyugati riválisok többsége sem tett meg, rendkívül tudatosan kezdett a piac és márkaépítésbe.

Így sikerült elérnie azt, hogy a 2004-ban startupként induló vállalkozás 2018-as úgynevezett exitre, vagyis a kivásárlás időszakára már egy olyan 15 fős, másfél milliárd forint forgalmú céggé nőtte ki magát, amely 35 ország piacára exportálta elsősorban a konyhastúdiók és a HORECA (hotel, étterem, catering) részére szánt beépíthető, illetve különálló borhűtőit. Mindezt úgy, hogy a hazai piacvezető szerep mellett több más piacon is vagy vezető lett, vagy meghatározó szerepet sikerült elérnie.

A Dunavox történetében azonban nemcsak a cégépítés, hanem a tulajdonosváltás lebonyolítása is példaértékű. A korábbi tulajdonos ugyanis felismerte, hogy az egyszemélyes irányításával nagyra nőtt cége ebben a formában és méretben már elérte azt a korlátot, aminek átugrásához mindenképpen professzionális szervezet felépítésére van szükség. Az általa felépített vállalkozást máig szívügyének tekintő alapító azonban nem egy nyugati befektetőnek értékesítette a céget, hanem ismét, szinte egyedülálló módon egy olyan – háromszemélyes – fiatal, magyar szakemberekből álló befektetői csapatnak, amelynek egyik tagja a szervezetépítés, a fejlesztés, a másik a kereskedelem és a márkaépítés, a harmadik pedig a cégfelvásárlások és a pénzügyek területén rendelkezik komoly tapasztalatokkal.

Ők kerestek olyan ügyvezetőt a vállalat élére, aki a piac és a márkaépítés, valamint a szervezetépítés terén is új fejezetet nyit a Dunavox történetében. Így lett a cég operatív vezetője – kisebbségi tulajdonrészhez is jutva  – Keszei Tamás.

– Azt a feladatot vállaltam, hogy egy jól szervezett, a piaci folyamatokra rugalmasan reagáló, stabilan növekvő kis magyar multivá váljon a Dunavox – mondja.

Ehhez a korábbi,  egyszemélyes irányításon alapuló vállalatirányítási modell helyett egy egészen új vállalti kultúrát és szervezeti modellt kellett felépíteni. Amihez, a dedikált felelősségi körökkel együtt, átlátható és tisztán értelmezhető folyamatrendszert kellett felállítani.

– Megváltoztattuk az értékesítési stratégiát is, aminek hangsúlyos elemét képezi az az integrációs projekt, amit azért vezetünk be, hogy minél erősebb kontroll alá tudjuk venni a piacainkat. Ennek keretében, a szervezet részévé tesszük, megvásároljuk, vagy vegyesvállalti formában üzemeltetjük tovább a kulcspiacainkon működő disztribútorainkat. Ezért beszélhetünk ma már a Dunavox Deutschland Gmbh-ról, a Dunavox GB LTD-ről Liverpool környékén, a Dunavox Italy-ról a velencei régióban és – miközben ez a folyamat nem áll meg -, így jön létre hamarosan a Dunavox hollandiai leányvállalata is Amszterdamban. De az orosz és a francia piacon is erősíteni kívánjuk a jelenlétünket – tette hozzá Keszei Tamás..

A cégvezető szerint a korábban független disztribútorok Dunavox-ba integrálása elsősorban azért segíti a további terjeszkedést, mert előtte minimális visszajelzést kaptak a partnerektől, akiknek így nem ismerhették meg ügyfélkörét és annak valós igényeit. Az sem mellékes, hogy amíg egy disztribútor hosszútávú elkötelezettsége korántsem garantált, a saját leányvállalat tevékenysége hosszú távra szól és mindig jól kontrollálható.

A növekedési tartalékok között annak is fontos szerepe van, hogy a legfontosabb piacainkról kapott visszajelzések alapján már a saját termékfejlesztéshez is hozzákezdtünk, ami az egyes piaci szegmensek hatékonyabb megcélzását is elősegíti. Mindezt úgy, hogy közben a cég masszívan profitábilis, ezért a külföldi cégfelvásárlásokhoz nem is kellett külső forrásokat bevonni” – elemez a szakember.

A stabilitás ugyanakkor nemcsak tőkeoldalról biztosított: legalább ennyire fontos, hogy a társaság sikereiért dolgozó csapat, a tulajdonosváltás után is egyben maradt, miközben néhány újabb szakember is csatlakozott a céghez.

„Igaz egy új vezető számára mindig kihívás, hogy a kollégákkal elfogadtassa magát, de számomra ez a tavaly májusi csatlakozásom után nem okozott gondot, mert úgy érzem hamar megkaptam a bizalmat. Amihez az is hozzájárult, hogy miután megismertem a céget, minden lényeges döntésbe bevontam a munkatársaimat. Ennek szellemében közösen alkottuk meg azt a stratégiát, amit éppen ezért magukénak is éreznek a kollégák. Idén is tervezünk ilyen nagyobb szabású közös gondolkodást, de a járvány időszaka miatti home office mellett erre még várni kell. Újdonságnak számít az is, hogy bevezettük a rendszeres megbeszéléseket, miközben ha kell, ad-hoc meetingeket tartva is átbeszéljük az aktuális kérdéseket” – érvel az ügyvezető igazgató.

A gyors reagálóképességre azért is szükség van, mert amíg a tulajdonosváltás előtt Európában nagyjából 20 márka versengett, mára már 40-hez közelít a versenytársak száma. Akik mellett nemcsak megőrizni, növelni is akarják a Dunavox piaci részesedését.

„Emellett a magyar piacnak is, amely mindössze 5 százalékkal részesedik a forgalmunkból, hangsúlyosabb szerepet szánunk a jövőben. Már csak azért is, mert korábban itt, a nyugaton megszerzett pozíciókhoz képest egészen ellentétes piacépítés zajlott. Külföldön ugyanis a lakásberendezés kellékeit nyújtó konyhastúdiókban építettünk ki erős a jelenlétet, itthon viszont a HORECA szektor volt eddig a fókuszban. Ez a szegmens, viszont a turizmus visszaesése miatt éppen a legnagyobb bajban van. Nem véletlen, hogy amíg a forgalmunk 95 százalékát adó külföldi piacokon a járvány hatására felerősödött otthon szépítési trendhez illeszkedve rekordszintre nőtt a forgalmunk, Magyarországon visszaesett az eladásunk.”

A nemzetközi piacokon sikeres minimultivá vált Dunavox így a piacépítés területén is különleges utat jár be. A világpiac meghódítása után ugyanis a hazai pályán is erősíteni akar azért, hogy miként a világpiacon, úgy idehaza is az igazi terepén, a konyhastudiók szegmensében domináljon úgy, ahogyan az a világ többi táján már több, mint egy évtizede megszokott.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Retro-Amerika érzést hoz Obama kedvenc burgerezője Pestre

Hamarosan a magyar fővárosban is megnyitja első gyorséttermét a modernkori burger forradalom egyik legtrendibb újítója a Five Guys’.

Visszaesett a forgalom, de itt van, hogy miért esélyesek hosszútávon az elektromos autók

Április 23-án a Tesla, az elektromos forradalom szinonimája, gyenge negyedéves eredményekről számolt be, csökkenő eladásokkal és bevételekkel.

A francia elnök sötét és prófétai figyelmeztetést adott ki

Európának fel kell ébrednie erre az új veszélyre. Macron nem hajlandó visszalépni februári nyilatkozatától, miszerint Európának nem szabad kizárnia, hogy csapatokat vezényeljen Ukrajnába.

További két évvel meghosszabbítják a kedvezményes lakásáfát

A költségvetés biztosítja az adócsökkentéshez szükséges forrásokat, az intézkedés a hiánycélt nem veszélyezteti
Hirdetés

Hírek

Felülteljesített a magyar tőzsde

A részvénypiac forgalma 14,6 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.

Mínuszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

 Mínuszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön
Hirdetés

Gazdaság

Ami sok, az sok: Nagy Márton behívatta a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőit

A tárcavezető a rendkívüli egyeztetésen megállapította, hogy Magyarországon az üzemanyagok ára a régiós átlagnál magasabb.

Sok bankszámlás megúszta a drasztikus áremelést 

A digitális bankolásra ösztönöznek a díjemelések

A kormányzati szektor GDP-arányos hiánya 6,7 százalékos volt 2023-ban

A kormányzati szektor adóssága - a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján - 2023 végén 55 134 milliárd forintot, a GDP 73,5 százalékát érte el.

MBH Bank: 345,3 milliárd forint korrigált adózás előtti eredmény 2023-ban

A társaság a tavalyi évben 350 millió euró értékben sikeres nemzetközi kötvénykibocsátást hajtott végre.