A mostani beszerzési folyamatok akár 80%-a is automatizálható, azaz kiváltható fejlett szoftverekkel – mondja Bárány Zsolt, az SAP Ariba üzletágvezetője. Veszély vagy lehetőség ez a hazai beszerzési szakma fejlődése számára?
– Nemrég tartották szakmai rendezvényüket, ahol a globális beszerzési szakma trendjeit elemezték. Mi várható a hazai piacon?
– A hazai beszerzési szakma – némi késéssel ugyan – de minden bizonnyal követni fogja a világban kibontakozó trendeket. Ezek a trendek nem csupán a technológia egyre markánsabb megjelenését mutatják a vállalati beszerzési folyamatok területén, de magának a beszerzési szakmának, beszerzési szervezetek vállalaton belüli felértékelődését is előre jelzik.
– Hogyan érdemes elindítani a beszerzési terület megújítását? Melyek a legjobb gyakorlatok e téren, amelyet egy hazai vállalatnak is érdemes követnie?
– A beszerzési terület modernizációs tervének elkészítéséhez elengedhetetlen a jelenlegi folyamatok, kiadási profilok, szállítói kapcsolatok alapos feltérképzése és elemzése. Ez történhet belső projekt, külső tanácsadók, vagy akár technológiai szolgáltatók (költség, illetve folyamatelemzés) igénybevételével. Az adott cég, illetve szervezet múltbéli működésétől függ, hogy a beszerzési folyamatok, rendszerek melyik területén érdemes nekilátni a digitalizációnak. Érdemes az átalakítást azokon a területeken kezdeni, amelyek a leggyorsabb eredményt és a legnagyobb értéket hozzák az adott vállalatban, márpedig ez vállalatonként eltérő lehet. A gyors és eredményes lépések lendületet adhatnak a digitális átállás teljes véghezviteléhez.
– Az olyan, sokszor hallott technológiák, mint mesterséges intelligencia, blokklánc, kiterjesztett valóság, milyen hatással lesznek a beszerzési szakma fejlődésére?
– Ezek a technológiák nagyban hozzájárulhatnak a manuális, repetitív feladatok automatizálásához. A folyamatok akár 80%-a is kiváltható már fejlett szoftverekkel. Ez egy részről csökkenti az átfutási időket, növeli a hatékonyságot, csökkenti a hibalehetőségeket és végeredményben értékes emberi erőforrást szabadít fel, amelyet ezek után a beszerzés fontosabb, stratégiai területeire lehet fókuszálni, ahol jóval magasabb értékteremtő képességgel rendelkezik.
– Milyen előnyökkel jár egy üzleti hálózathoz való csatlakozás?
Az üzleti hálózatok számos előnnyel járnak az azokban résztvevők számára. Az Ariba Network üzleti hálózat, amely több, mint 3,5 millió szállítót számlál, lehetővé teszi a beszerzők számára, hogy az eddig számukra elérhető beszállítói körön túlmenően, akár globálisan új beszállítókat találjanak. A másik oldalról a szállítóknak, hazai kkv-knak is egy üzletszerzési lehetőséget jelent, hiszen olyan potenciális ügyfelekhez érhetnek el a világ minden táján, akikhez hagyományosan esélyük sem lett volna. De ezen alapvető előnyök mellett az üzleti hálózat egyben egy digitális együttműködési, vagy akár ko-innovációs platformként is szolgál, amely teljesen digitális, automatizált platformra tereli a cégek közötti együttműködést.
– Múlt év végén vezették be a hazai piacra az SAP Ariba SNAP-t, a középvállalatok igényeire kidolgozott megoldást. Milyenek az első tapasztalatok?
– Ez a megoldás egyszerű, gyorsan bevezethető és helyi implementációs partnerekre támaszkodik, így már a legtöbb magyarországi vállalat számára is megfizethető és gyorsan megtérülő alternatívát jelent. A felhőmegoldás futtatásához elég egy böngésző. E tényezők is elősegítették, hogy az első hazai bevezetések már folyamatban vannak, a régió többi országából pedig már nagyon pozitív tapasztalatokról kaptunk visszajelzést.