A 2017-es indulás óta több mint ezermilliárd forint értékben, mintegy nyolcvanezer hitelfelvevő kapott Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelt (MFL), amelyek piaci részesedése az új folyósításokon belül májusra elérte a 75 százalékot – közölte a Magyar Nemzeti Bank.
Az MNB szerint az MFL termékek térnyerésükkel megalapozták, hogy az új lakáshitel folyósításon belül a legalább 5 évre fixált kamatú termékek váljanak meghatározóvá, és hozzájárultak a lakáshitelek kamatfelárának jelentős csökkenéséhez.
Az MFL termékek népszerűségére építve az MNB döntött a fogyasztóbarát minősítés további termékekre való kiterjesztésről, köztük bevezetve a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítást, és várhatóan 2021 januárjától a Minősített Fogyasztóbarát Személyi Hitelt – tették hozzá.
Az MFL kihelyezés volumene – a termékek 2017 szeptemberi tényleges piacra lépése óta – dinamikus növekedést mutatott, így májusra a bankok már átlagosan havonta mintegy 40-45 milliárd forint minősített lakáshitelt nyújtottak. Az MFL termékek folyósítását a koronavírusjárvány sem csökkentette érdemben.
Az MFL kihelyezésen belül a hosszabb időszakra kamatfixált termékek magas részesedése is jelentős mértékben hozzájárult a változó kamatozású hitelek visszaszorulásához, a fix kamatozású hitelek térnyeréséhez.
Az MFL minősítés bevezetése előtt az új lakáshitel-kihelyezés 40-50 százaléka jellemzően változó kamatozású volt.
Az MFL folyósítások növekedésével egyre elterjedtebbé váltak a hosszabb időszakra, jellemzően 5, 10 évre vagy akár a teljes futamidőre kamatfixált hitelek. 2019 elejére pedig gyakorlatilag megszűnt a változó kamatozású lakáshitelek nyújtása.
A kamatrögzítés hossza az MFL termékek esetében is folyamatosan nőtt, májusra a kihelyezett MFL termékek háromnegyedét már a 10 évre, vagy a teljes futamidőre kamatfixált konstrukciók adták – emelte ki a jegybank.