A Ford bejelentette, hogy 3,5 milliárd dollárból akummulátorgyárat épít Michiganben. Az autógyártó várakozása szerint az Egyesült Államokban történő gyártás segíteni fog neki és kínai partnerének, a CATL-nek abban, hogy az amerikai vásárlók elfogadják a Kínában kifejlesztett, alacsonyabb költségű technológiát. A kínai CATL Magyarországon sem ismeretlen, a társaság Debrecenben éppen egy akkugyár építését készíti elő, heves viták közepette.
A Ford terve, hogy a Michigan állambeli Marshall közelében építi meg az akkumulátorgyárat, azon a megítélésen alapul, hogy az alacsonyabb költségek és a gyorsabb feltöltés sok ügyfél, köztük a kereskedelmi flották vásárlói számára is vonzóvá teszi a lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorokat.
A Ford arra is számít, hogy mivel az LFP akkumulátorok gyártása az Egyesült Államokban és teljes egészében saját tulajdonú üzemben történik majd, a kínai technológiai partnerrel való együttműködés politikai kockázatát is kiküszöböli.
“Az amerikai gyártás közelebb visz minket az akkumulátorok függetlenségéhez” – mondta Bill Ford, a Ford elnöke a beruházás bejelentésére tartott rendezvényen a Reuters beszámolója szerint.
Mindemellett a Michiganben történő gyártás a Ford számára jelentős támogatásokat is biztosítana, amelyek segíthetnek abban, hogy az autógyártó 2026-ra elérje a 8%-os haszonkulcsra vonatkozó célját az elektromos iparágban.
A michigani projekt “jelentős lépés a megfizethetőség és a 8%-os haszonkulcs felé vezető úton” – mondta Lisa Drake, a Ford alelnöke az eseményt megelőző sajtóértekezleten.
A Ford tavaly jelentette be, hogy a CATL által Kínában gyártott LFP akkumulátorokat egyes Mustang Mach-E elektromos terepjárókban, valamint az Észak-Amerikában és Európában kínált Ford F-150 Lightning pickupokban kezdi el használni.
A Ford tanulmányozta a Mach-E és Lightning tulajdonosok vezetési szokásait, és megállapította, hogy a Mach-E-k fele naponta legfeljebb 60 kilométert tesz meg – mondta Marin Gjaja, a Ford elektromos járművekkel foglalkozó részlegének ügyfélkapcsolati vezetője.
Ám azóta az Egyesült Államok és Kína között kiéleződött a diplomáciai feszültség. A kongresszus is elfogadta az IRA néven ismert inflációcsökkentő törvényt, amely a szövetségi támogatások jelentős részét a hazai gyártáshoz és nyersanyagokhoz köti.
Drake szerint az IRA “hihetetlenül fontos” volt a Ford azon döntése szempontjából, hogy Michiganbe telepítse negyedik, 2500 dolgozót foglalkoztató akkumulátorgyárát. A várakozások szerint a Ford 20 és 50 dollár közötti órabért kínál majd a dolgozóknak, munkakörtől függően.
Az új gyár a tervek szerint 35 gigawattóra kapacitással indul - ami évi 400 ezer elektromos járműhöz elegendő -, és a termelés 2026-ban indulhat. A telephelyen van hely a bővítésre, mondta Drake.
A michigani gyár egyike annak a négy akkumulátorgyárnak, amelyek építését a Ford Észak-Amerikában és Európában tervezi.
A CATL licencet adna a Fordnak a lítium-vasfoszfát akkumulátorok Michiganben történő gyártásához szükséges technológiára, és technikai segítséget nyújtana az amerikai autógyártónak – közölte a Ford.
Gabby Bruno, a Ford gazdaságfejlesztési igazgatója szerint Michigan számos állammal és országgal versenyzett az üzemért.